DLE30 vragen

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Crazylegscrane, 27 nov 2017.

  1. Crazylegscrane

    Crazylegscrane

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    544
    Locatie:
    De Ronde Venen
    Goedendag,

    Ik heb een model overgenomen met een DLE30 benzine motor erop.
    Dit model ondergaat op dit moment een aardige opknapbeurt.
    De motor heeft de orginele/standaard elektronische ontsteking.
    Hierop staat dat deze unit werkt tussen de 4,6 en 6 volt.
    In het model zaten 4 eneloop accu's dus 5+ volt bij volledige lading.
    Mijn vraag (en):
    Hoeveel cellen kan ik het beste gebruiken en met welke capaciteit?
    5 cellen lijkt mij net wat teveel (komt geladen boven de 6 volt..), alleen weet ik niet of 4 cellen tijdens het vliegen snel bij de ondergrens van 4,6 volt komt....
    Hoeveel stroom 'gebruikt' een elektronische ontsteking?

    Heb de zoekfunctie rechtsboven de pagina al gebruikt, vel info over de DLE maar niet wat ik zocht, of kijk ik niet goed.....

    Wie heeft ervaringen met deze motor vwb bovenstaande vragen?
    Ik hoor ze graag!

    Alvast hartelijk dank!

    Grt

    Martin
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Maak je geen zorgen: zo'n ontsteking draait (bij vol gas) ruim 4 uur op een 2000 mAh vier cellen eneloop pakketje....
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.948
    Locatie:
    Rotterdam
    die 4,6 en 6 volt zijn getallen die overeenkomen met de waarde die op de nimh pakketten staan.
    je kan dus een 4 of 5 cel pakket gebruiken. dat deze volgeladen over die waarde gaat, hebben ze al meegerekend.

    Kijk ook maar naar servo's, die zitten met hun voltages ook vaak op nimh waardes. 4,8 volt of 6 volt.
    alleen de hele nieuwe versies met HV zie je naar de lipo waarde gaan.

    Ikzelf vlieg met een 1300 mah 2 cel lipo (mijn ontsteking mag wel 8,4 volt hebben), dat toestel pakt 175 ma over 3 vluchten.
    dus +/-60 ma per vlucht van 8 minuten.
    Ik hou dit voor dit toestel al een stevige tijd bij in een lijstje.. en eigenlijk klopt het iedere keer aardig.
    Zit wel wat verschil in tussen volgas en heel de dag rustig tokkelen. maar niet extreem.
    De motor in mijn toestel is een DA 35, dus redelijk vergelijkbaar met de jouwe.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... ik weet van de oudere RcExl generatie, dat die absoluut niet goed tegen een vol geladen 5 cellen pakket NiXX konden, JustEngines waarschuwde daar uitdrukkelijk voor.
     
  5. ingoo

    ingoo

    Lid geworden:
    18 mei 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    langezwaag
    De rcexl ontsteking op mijn DLE30 gaat van 4,8 - 8,4 Volt. Datum 26-3-2016 staat er op.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan kan hij rechtsstreeks op een 2S LiPo aangesloten worden.
    Het is echter mijn ervaring, dat het energieverbruik fors naar beneden gaat, als je OF een 4 cellen NiMH gebruikt, OF een fatsoenlijke spanningsregelaar (een "schakelende", niet een lineaire). Scheelt zomaar 20~30%.

    Ik voed ze tegenwoordig rechtsstreeks vanuit de ontvanger.
     
  7. Crazylegscrane

    Crazylegscrane

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    544
    Locatie:
    De Ronde Venen
    Allemaal bedankt voor jullie reacties!
    Mijn ontsteking is van 2011 en gaat tot max 6 volt.
    Ik ga een 4 cellen pakketje 2000 mah klaarmaken.

    Voorlopig is de kist nog niet klaar, leuk winterproject!

    Nogmaals dank!

    Grt

    Martin
     

Deel Deze Pagina