dle61 motorprobleem

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Wes56, 19 mei 2018.

  1. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Beste,
    Ik heb al een tijdje problemen met mijn dle61 op een 3dhs 89 slick.
    Deze is uitgerust met mtw75 cannister en powerbox sparkswitch.
    Voor ontsteking gebruik ik een life 2cell 1600mah.
    Motor zelf heeft misschien een 16 tal vluchten nu.
    Een tijd geleden had ik soms zelfde probleem als nu dat de motor plots begint te sputteren.
    Net alsof er een ontstekingsprobleem was. Ik heb dan op aanraden de overbodige stekkers van ontsteking naar sparkswitch eruit gehaald en rechtstreeks gesoldeerd.
    Om eventueel slecht contact uit te sluiten. Alsook beter stekker op de batterij gezet.
    Verder liep de motor terug goed. Kon ook toeval geweest zijn maar nu na enkele vluchten had ik dit terug.
    Nu heb thuis eens een filmpje proberen te maken hoe de motor liep.
    Ik dacht om de sparkswitch eens eruit te halen en de ontsteking rechtstreeks te voeden.
    Motor loopt terug goed. Dus ik plaatste de sparkswitch terug om te vergelijken en de motor loopt ook terug goed.
    Vreemd!!
    Misschien toch geen ontstekingsproblemen????
    Iemand een idee aan de hand van motorgeluid of het op een ontstekingsprobleem lijkt of niet?

    Hier met sparkswitch. Je hoort ook soms kleine plofjes in de uitlaat.

    <iframe width="560" height="315" src="" frameborder="0" allow="autoplay; encrypted-media" allowfullscreen></iframe>


    En hier loopt de motor ook goed na terugplaatsen van sparkswitch.

    <iframe width="560" height="315" src="" frameborder="0" allow="autoplay; encrypted-media" allowfullscreen></iframe>

    Alvast bedankt.
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Andere ontstekingsmodule geprobeert?

    Ik heb geen persoonlijke ervaring met dle, maar ik weet dat er genoeg problemen zijn geweest met de ontstekingsmodule zelf

    Kan zijn dat bv een breuk in een soldering in de unit voor problemen zorgt tijdens het draaien..
     
  3. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Dus als ik het goed begrijp denk jij ook eerder aan de ontsteking zelf.
    Intussen ga ik een andere ontstekingsmodule krijgen om te testen.
    Hopelijk is dit het probleem dan.
    Mvg Wes.
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Hij ploft en slaat duidelijk over. Dat duidt op de onsteking.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Da's inderdaad 100% een ontstekings-probleem, maar dan nog kan het van alles zijn, van een slechte voeding, een defect IN de ontsteking, tot een defect in bijvoorbeeld de bougiedop (vonkoverslag buiten de bougie of zo).
     
  6. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ok bedankt. Dus ik wacht de andere ontstekingsmodule af om te vergelijken.
    Het rare is dat ik soms terug 2 vluchten kon maken zonder problemen en plots is dit daar terug.
    Net even deze test gedaan.
    Bij mij slaat hij ook soms een vonk over en enkele keren 2 slagen dat hij een vonk oversloeg.
    Ik dacht ook dat elke slag een vonk moet geven.
    Mvg Wes.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hij moet ook elke slag een vonk geven.

    Wat je eventueel nog kunt checken, is of de sensor wel op de goede passeerafstand van de magneet zit... Als dat wat kritisch is kun je ook nog wel eens problemen krijgen.

    Het is niet zo heel duidelijk te zien op de video, maar de afstand lijkt me een tikkeltje aan de ruime kant.
     
  8. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Voor alle duidelijkheid brutus is dit niet mijn filmpje hoor deze met de vonktest.
    Deze was om aan te tonen dat ik deze test ook gedaan heb.
    Hoeveel de passeerafstand moet zijn weet ik niet maar bij mij staat hij ongeveer 1,5mm van de magneet. Maar ik heb eens een foto gemaakt valt het me wel op dat het plaatje die in het kunststof gedeelte zit niet mooi in lijn over de magneet komt.
    Maar opzicht lijkt hij mooi contact te maken.

    Mvg Wes.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 21 mei 2018
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ook niet, maar ik weet dat de meeste Hall sensors kritisch worden bij afstanden meer dan 2 mm, en persoonlijk zou ik bij mijn eigen conversies een langere magneet gebruiken als ik de sensor niet dichter bij de hub krijg.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    ik weet van een paar jaar terug (ik lees nog wel eens op andere fora en zo:D), dat er soms wel eens een draadbreuk in de spoel kan zitten.
    die spoel zit in de ontstekingsmodule...

    Ligt de breuk goed, ontsteekt alles..
    als de draad/breuk een beetje rammelt, komt het los, slaat over.
    maar het kan dan dus ook voorkomen dat het een paar vluchten goed gaat.

    die passeerafstand kun je testen, dacht ik.
    volgens mij knipperende lampen op de module als de magneet de sensor passeert.
    iets met een rood lampje wat groen wordt. of andersom. is ff geleden dat ik zelf gekeken heb (zit onder de kap..)
    Opletten met testen dat de bougie erin zit, en dat hij kan vonken.
    Sommige modules zijn heel erg gevoelig op wel een klap moeten geven, maar hun stroom niet kwijt kunnen.

    Ander dingetje.
    hoeveel volt mag de ontstekingsunit hebben?
    De kastjes lijken nogal op elkaar, maar er zijn versies in omloop die 8,4 volt mogen hebben, en versies die 4,8 volt mogen hebben.
    let daar in ieder geval even op voor je zomaar een andere unit ertussen zet.
     
  11. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Op mijn module zitten er geen lampjes. En de ontstekingsmodule is de nieuwe van dle die 8,4volt max mag.
    Maar ik wacht even de nieuwe module af en probeer deze eerst. Indien nog niet ok dan kan ik de sensor zelf ook nog veranderen.
    Mvg Wes.
     
  12. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Intussen heb ik eerst een grondtest gedaan van een 7tal minuten met een andere testontsteking. Motor liep perfect. Heb de indruk dat de motor ook rustiger loopt. (Alhoewel dit een gedacht kan zijn)
    Gisteren een 3 tal vluchten gedaan zonder problemen. Volgende week doe ik nog een paar grondtesten en als alles goed blijft denk ik dan om best een nieuwe ontstekingsmodule te kopen. Hopelijk was dit dan het probleem.
    Mvg Wes.
     

Deel Deze Pagina