DLG setje voor op vakantie

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door HugoW, 16 jul 2017.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hoi,

    ik heb ooit met een Mimi gespeeld maar "het leven stuurde mij een andere richting op"... Klinkt dramatisch... Nu wil ik op vakantie een DLG setje meenemen. Liefst one-stop-shopping bij HK Europees magazijn, want ik ga volgend weekend al weg. Graag jullie advies:
    - https://hobbyking.com/nl_nl/1500mm-balsa-dlg-pnf.html
    Deze is lekker compleet, goedkoop en er staat een vliegklaar gewicht vermeld van 290 gram.
    - https://hobbyking.com/nl_nl/apollo-1550-composite-dlg-glider-airplane-1550mm-arf.html
    Deze moeten nog 4 van die 9 grams servo's bij om gelijk te zijn aan bovengenoemde, is 50mm meer span, ziet er leuker uit, maar met een gewicht van 340 gram. Hij lijkt wel gestroomlijnder...

    Ik ben geneigd de eerste te kiezen, lichter is bij mij altijd een pluspunt als het op vliegen aan komt. De looks zijn van minder belang. Maar ik heb 0,1 DLG ervaring en weinig zweef-, misschien is dat iets zwaarder juist aan te raden. Wat is wijsheid?

    Ik ga ondertussen mijn winkelmandje vullen met alles voor allebei, ik lees graag jullie advies dan verwijder ik voor bestelling wat ik niet nodig heb.

    Dank,

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 16 jul 2017
  2. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ik neig na wat leeswerk meer naar de Apollo, aangezien de meeste reviews / bouwverslagen van de Cumulus ook boven de 300 gram komen. Dus vergelijkbaar gewicht, betere stroomlijn, lijkt me beter te gooien.

    Hugo
     
  3. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Ranst
    Mijn eerste idee: als het zo rap moet gaan is't meestal ni goe...

    Mijn tweede: ga eerst eens op vakantie, waarom zou je "ginder" nu ineens moeten gaan vliegen als je dat nog nooit gedaan hebt. En zoek, als je terug bent, een schoon tweedehands model dat wss stukken beter lanceert en vliegt dan wat je nu gezien hebt...
    "Hier" zal je wss ook veel meer assistentie hebben die je met je eerste stappen in DLG kan verder helpen...

    my 0,02 euro...
     
    Knikvleugel vindt dit leuk.
  4. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Mijn eerste idee; dank voor je input, maar ik denk dat jij mijn doel en motivatie niet geheel begrijpt. Neem ik je niet kwalijk. Ik heb dus een beetje ervaring met de Mimi DLG, en zoek wat voor op vakantie. Verder heb ik met een aantal zwevers gevlogen en van mijn 20ste tot een paar jaar geleden (ben nu 41) motormodellen. Ik heb dus een beetje vlieg- en veel bouwervaring. Om na de vakantie op zoek te gaan naar een model om in de vakantie te vliegen lijkt me lastig. En na de vakantie komt er waarschijnlijk, tot de volgende vakantie, weinig meer van vliegen. Ik heb de ervaring dat ik zo'n HK ARF in één avond monteer, dus als ik die deze week ontvang kan ik in de vakantie gewoon wat proberen.

    Als je nuttig input over de modellen hebt hoor ik het graag. Qua bang for the buck kom ik op HK uit, maar misschien weet iemand wat beters of een leuk tweedehandsje ergens.

    Dank,

    Hugo
     
  5. Jeroen Kole

    Jeroen Kole

    Lid geworden:
    27 nov 2010
    Berichten:
    302
    Locatie:
    breukelen
    Hoi Hugo,

    Bieze heeft eigenlijk gelijk. Maar ik begrijp dat je snel wat mee wilt op vakantie. Dat is op zich ook erg leuk. Bang voor de buck is echter wat anders dan goedkoop. Goedkoop is HK wel met de genoemde dlg, maar dlg plezier zal je er niet veel mee hebben.(mijn persoonlijke mening) Het is gewoon te zwaar en te kwetsbaar. En zwaar is alleen goed bij full size zweefvliegen als je lekker op wilt schieten. Voor dlg geld licht en stijf is beter. Tegenwoordig is 250 gram zwaar. Met het HK model zul je in het vlakke land niet vaak boven blijven. Aan een helling kan zwaar weer handig zijn, maar dat is niet echt dlg.
    De enige goede keuze is een 2e hands model. Dat is een stuk duurder op het eerste oog. Maar je zult er meer en langer plezier van hebben.
    Ik heb nog een 2 tal gebruikte dlg's liggen. Prijs 400 euro. Die zijn wel vliegklaar op een ontvanger en akku na. Stuur maar een pb als je interesse hebt. Gaat om een tweagle td en een stream nxt.
     
  6. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik denk dat je wat meer plezier zult beleven aan iets van Dreamflight. De Libelle is een alleraardigst dlgtje: https://dream-flight.com/products/libelle-dlg . Maar ik heb zelf ook veel plezier gehad van de Alula, vooral aan de helling erg leuk. De kwaliteit en robuustheid is wel wat beter dan van HK, maar echt topprestaties kun je van geen van beiden verwachten. Als ik je goed begrijp is dat ook niet de bedoeling.
     
  7. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Bedankt allen. Ik bewaar deze input, want er is iets wat roet in het eten gooit...

    Ik zit op mijn vakantie in het pittoreske Drenthe en voor de gehele week wordt flinke regen voorspeld. Dan vind ik niet alleen € 400,- voor een model om binnen naar te kijken wat teveel, maar ook de HK spullen en de Libelle. Ik vrees dat ik deze vakantie content zal moeten zijn met wat zwemuitstapjes met de kinderen en een goed boek. DLG komt dan later wel. Ik ben wel blij met de input, vooral dat Dreamflight spul lijkt me goed voor de beginner.

    Dank,

    Hugo
    Die nu poncho's gaat kopen voor vrouw, kinderen en zichtzelf...
     
  8. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Heb je nu een Mimi? Dan kan die toch gewoon mee op vakantie? Dat lijkt me beter vliegen dan dat HK spul.
    Iemand goede ervaringen met een 150 cm DLG met een 2-delige houten vleugel? Volgens mij niet...

    Als opvolger voor de Mimi zou ik een tweedehands glas kist kiezen. Kost iets meer, maar je hebt er veel meer plezier van.
     
  9. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Helaas, Mimi is overreden door mijn zoon met zijn toen nieuwe fiets. Is al weer een tijdje geleden, hij is al aardig hersteld. Maar de Mimi is in de vuilniscontainer gegaan. Ik heb er ook aan gedacht een nieuwe Mimi te maken, maar dat lukt me niet in een week. Zeker niet netjes.

    Hugo
     

Deel Deze Pagina