Dockyard V, telemetrie

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stoompomp, 18 okt 2017.

  1. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Hilversum
    Het is zoals de Engelsen zeggen A slip of the tongue, ik zal er op letten. Ben me erg bewust van het vrouwelijke van de bootjes.

    Jammer dat we op de publicatie moeten wachten. Ik zal overwegen het blad aan te schaffen maar ik ben nog geen groot fan.
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Niet iedereen kan er info in vinden die hij kan benutten en dan is het niet leuk om het als abbo te moeten betalen, als telkens weer niets voor jou bruikbaar is en het eigenlijk weer een teleurstelling is.

    Bij een beetje "bib" ligt het blad ter inzage.
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2017
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik schrijf niet, dat je het blad moet aanschaffen, maar pas na publicatie zal ik op het Forum mijn vorderingen doorgeven.
     
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Goede morgen,
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2017
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    ...
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2017
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Lees mijn commentaar op het laatste bericht aan Zeiler, Bouw van een schotse ketel pag. 5, laatste bericht.
    Indien jij het er mee eens bent, wil ik naast jouw laatste bericht ook mijn eerder bericht wissen.
     
  7. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
  8. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Voorlopig afscheid van de Arduino.
    Daar de publicatie in het maandblad "de Modelbouwer" nog vele maanden op zich zal laten wachten, daarom de huidige update.
    Ik heb een ketelwaterniveau meting/regeling op basis van geleidendheid ontworpen, die de volgende werking/eigenschappen heeft:
    - IC 1, oscillator voor het met wisselspanning aansturing van de meetelektroden.
    - IC 2, analoge niveaumeting, afgestemd op meetwaardes voor de Arduino.
    - IC 3, Ketelwater laagwater alarm, doorgestuurd naar de handzender.
    - IC 4, Voorraadtank ketelwater laagwater alarm, doorgestuurd naar de handzender.
    Voor informatie, zie bijgaande scan "Analoge Ketelniveau regeling".
    Met een simpele IC741, heb ik een comparator schakeling gemaakt, die op de uitgang van de Arduino schakelt:
    - Uitgang 4,5 V, geen water tegen de meetelektrode, voedingswater bypassafsluiter dicht, water wordt toegevoegd aan de ketel.
    - Uitgang 2,5 V, ketelniveau bereikt, bypass afsluiter open.
    Onderstaand de foto van de huidige testopstelling, Ik heb ook experimenteer borden, maar door het vele gebruik zijn de insteek aansluitingen niet meer betrouwbaar.

    SAM_1908.JPG

    Dus geen tijdvertraging, maar harde schakelpunten op de uitgangsspanning bestemd voor de Arduino.
    De schakel afstand tussen sluiten en openen van de bypassafsluiter is circa 12 mm.

    Eveneens bijgevoegd, heb ik de zender met de bijbehorende modules voor het terugmelden van de gemeten waarden naar de handzender, van links naar rechts:
    Handzender, LIPO 11,4V, ontvanger met telemetrie, module voor terugmelding van de keteldruk, module bijvullen ketel, module ketelwater laagalarm en ketelwater voorraadtank laagwater alarm. Onderaan, de analoge ketelwaterniveau meetprint.

    SAM_1906.JPG
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MikeMohawk en kaapstander vinden dit leuk.
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ketel- ketelwatervoorraad niveau bewaking.
    Vandaag gelukt om vanuit de analoge ketelwater meting/bewaking te realiseren:
    - Aangave van het ketelwaterniveau tussen ketel vullen en stoppen, met doorsturing naar de handzender..
    - Omzetten van de analoge weergave naar twee schakelpunten, bypass- sluiten(laag) ketelwater en bypassafsluiter openen(hoog).
    De andere functies, ketelwater laag alarm en ketelwater voorraad alarm, sturing naar telemetrie modules ook gerealiseerd.
    Met de instellingen op de schakelprint gelukt om het verschil tussen "Min" en "Max" ketelniveau in te stellen.
    Dus voor mij heeft de Arduino, voor mijn besturingsproblemen, geen toepassing meer.
    Sorry voor de rommelige foto van de testinstallatie.

    SAM_1918.JPG
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  10. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Hilversum
    Dat is mooi nieuws! Gefeliciteerd!
     
  11. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag een spetterende ervaring.
    Alvorens de beide, meet- en schakelprint, in de nieuwe opstelling in het schip te monteren, toch nog voor de zekerheid getest. gevolg?
    Ik had, niet alle losse draden uit de aansluitconnector geïsoleerd. Nu uitgerekend de niet geïsoleerde maakte sluiting.
    Gevolg: printbaan gesmolten en besturing IC LM 3900 overleden.
    Reparatie gelukt, printbaan hersteld en met de reserve LM 3900 weer signaal op de ketelwater niveau elektroden.
    Morgen de schakelprint aanpassen. Het ketelwaterniveau verschil tussen IN en UIT schakelen, vind ik te klein ca. 5 mm.
    Mijn streven is ca. 10 mm niveauverschil voor openen en sluiten van de bypassafsluiter.
    Ondertussen nieuwe LM 3900, IC met 4 lineaire versterkers, besteld.

    Soms is voor mij het bouwen van een onder stoom varend schip als een wals,
    3 naar voren, 2 naar achter.
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2018
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    voorwaarts.jpg
     
    Stoompomp vindt dit leuk.
  13. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Maar hoe gaat de meting/niveau hoogte om met klotsend ketelwater, zoals gebruikelijk tijdens de vaart? Wordt er dan een gemiddelde gemeten?
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  14. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De ketel in mijn Dockyard is en Yarrow ketel, lengte 150 mm met een inhoud van 180 ml. Boven- en ondervaten uit KIWA 15mm en stijgleidingen uit KIWA 12mm koperen waterleidingpijp. De bovenvaten zijn stoomvaten en bevatten geen water.
    Voor mij is alleen belangrijk, het openen en sluiten van de voedingswaterbypassafsluiter, schakelend tussen laag- en hoog ketelwater met een niveauverschil van 10 mm. De niveau tussen stand interesseert mij eigenlijk niet meer. Dit is eveneens een van de reden, dat ik afgezien heb van de Arduino voor de niveauterugmelding op de handzender, voor mij geen relevante informatie.
    Daarnaast heb ik het meetvat buiten de ketel geplaatst, dus hoe hoog moeten de golven in een vaarbak/vijver worden om van invloed te zijn?
    Samengevat, voor mij belangrijk:
    - Ketel niveau hoog, voedingswaterbypassafsluiter openen, terugmelding op handzender .
    - Ketel niveau laag, voedingswaterbypassafsluiter sluiten, terugmelding op handzender.
    - Ketel laag laagalarm, terugmelding op handzender.
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  15. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Ok..snap het. Mooi opgelost en dank voor de uitleg!
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat is een heel apart ontwerp, maar met voldoende opbrengst.
    Ik als grote ketel stoomkenner vind het toch maar niets dat je solderingen niet door water gekoeld worden.
    Verder gaat het niet alleen om de golven op het water.
    Wanneer ik volle kracht naar de kant kom en de machine stop gaat meteen de voedingpomp werken.
    Doordat de stoomafname stopt zakt het waterpeil iets en ziet de bewaking "laagpeil".
    Wanneer ik dus aan het manoeuvreren ben en er zou geen vertraging op het waterpeilsignaal zitten dan zou de pomp staan te flipperen:aan uit aan uit aan uit.
    Kom je voor de kant met een machinegedreven voedingpomp, lig je stil met te laag peil!
    Met een losse pomp komt het uiteraard wel goed.

    Met die ervaring heb ik voor de baggermolen zelfs de positie van de stoomafsluiters in de regeling opgenomen.
    Ik meen dat bij meer dan half er gekeken wordt naar een hogere waterstand voor minimum toegestaan.
    De stand "ketel is vol met machines werkend" is dan uiteraard ook verhoogd.
     
  17. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik gebruik liggende staafbranders, zie onderstaande foto van het ontwerp. Doordat deze branders over een groot oppervlak de warmte afgeven is er geen gevaar voor plaatselijke oververhitting. Tijdens de eerste proefvaarten, door ontwerpfout in de voedingspomp, had ik een lege ketel en volle vlam. Schade, niets, omdat de vlamhitte over een grote afstand verdeeld werd. Overigens dit laatste nogmaals tijdens testvaren gehad.

    SAM_0726 - kopie.JPG

    Mijn ontwerp van de niveauregelaar is eigenlijk heel "sneaky". Buiten een schakel differentie, omdat ik verticale meetelektroden gebruik, heb ik ook in de uitgang van de analoge meting een 16 micro F en ontlading 100 k ohm toegepast.(RC tijd ca. 1,6 sec.)

    Eerder had je geschreven, De kar stilzetten. Dit doe ik dus niet. Eveneens de stoomwalsen(Dort in stoom) laat ik mijn machine "water draaien".
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2018
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Je weet, dat ik graag wil leren.
    Wat is het voordeel om de stand van de stoomafsluiters mee te nemen in de regeling?
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.950
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik neem aan dat dat dient om de voedingsregeling rekening te laten houden met de stoomafname? Hoe beter de voedingsregeling de afname volgt, hoe makkelijker zowel de niveau als ook de drukregeling het krijgt.
     
  20. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Pure aan/uit regelingen op het ketelwaterniveau werken naar mijn ervaring érg slecht, al zal er bij hele kleine installaties best wel mee te varen zijn.

    Dit is voor mij zo correct.
    Ketelinhoud 180 ml, ketelwatervoeding per min 28 ml,voor vol vermogen.
    Dus voor mij, alleen bewaken op ketelwater niveau.

    Opm. Ik heb vroeger op oude stoomschepen gewerkt.
    Deze hadden een "Copes" ketelwater regeling, een grote kromme bimetalen pijp, die afhankelijk van het verschil instoom en water de ketelwatervoedingsafsluiter bediende.(techniek 1920?)
     
    kaapstander vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina