Dockyard V, telemetrie

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stoompomp, 18 okt 2017.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik heb drie waterhoogtes die bekeken worden.
    Staan de machines stil werkt de pomp tussen het onderste en middelste peil.
    Draaien de machines half of meer werkt de pomp tussen het middelste en hoogste niveau.
     
  2. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Door je antwoord ga ik er van uit, dat jij alleen gebruik maakt van een elektrische( hulp) pomp.
    Ik heb op mijn machine een vaste voedingspomp, vandaar het "waterdraaien".
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat verhaal was om de waterhoogtes te verduidelijken.
    Nee ik heb geen elek pomp.
    Ik maak een Worthington pomp die koelwater, vacuüm en voedingwater verzorgt.
    Één en ander nog te ontwerpen, maken, testen en in te regelen.
    Afhankelijk van wat er nodig is tijdens stilstaande machines draait hij langzaam of stopt.
    Bij draaiende machines en hoog water in de ketel zal er een bypasskraan worden geopend.
     
    Stoompomp en kaapstander vinden dit leuk.
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag weer na heel veel zoeken in mijn leerboeken een mooie afbeelding van deze pomp met de Nederlandse naam gevonden,
    Zie de scan uit het boek van A.D.F.W. Lichtenbelt, "HET SCHEEPSSTOOMWERKTUIG" deel 3.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gewoon een "armen en benen pomp" dus...
     
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Eigenlijk door mij niet juist aangegeven.
    Voor de juiste informatie bezoek de link naar Baggeraar.
    mijn pomp idee
     
  7. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Achteraf, na diverse testen, bleek dat de kortsluiting meer kapot gemaakt had, dan ik verwachtte.
    Simpel repareren van de kapotte printbaan gaf nader gezien geen oplossing.
    Het kanaal voor de terugmelding op de handzender van "Laag" ketelwater voorraad werkte niet.
    Eveneens, was de IC 741, comparator schakeling voor "laag- en hoog ketelniveau" ook overleden.

    Reden van de melding:
    Ik kan op 07.04.2018 niet deelnemen aan de "Soep" vaardag van de AMVZ te Zevenkamp Rotterdam.
     
  8. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ondertussen heb ik de vervangende IC's ontvangen en ingebouwd.
    Eindelijk, na bijna 3 weken ontwerpen,testen, fout zoeken(kortsluiting) de niveau regeling kunnen testen en instellen.
    Nu ik afgezien heb van de Arduino en voor een ouderwetse Schmitt trigger heb gekozen, volstaat één trimpotmeter om het in/en uitschakelen van de voedingswater bypassafsluiter. De schakel afstand is nu ca. 12 mm.
    Voor een indruk van de niveau schakeleenheid. Aan de onderkant de analoge ketelwaterniveau meting met alarm punten voor "Laag" ketelwater en "Laag" ketelwater voorraad alarm.
    SAM_1922.JPG

    Op de onderstaande foto zijn de in te bouwen componenten, als mede de aansluitsnoeren te zien.

    SAM_1923.JPG

    Op de onderstaande foto zijn alle in te bouwen componenten goed te zien, o.a.:
    Lipo, spanningsomvormer van 11,4 V naar 6 V voor de ontvanger en servo's, ontvanger met twee antennes, de 4 meetmodules voor terugmelding van de procesgegevens uit het schip. Alles op één ontvanger aangesloten!.
    Overigens, dank aan Ron, + en - zijn doorgelust op de ontvanger, vandaar mijn oplossing.

    SAM_1925.JPG
     
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bovengenoemde is door mijn wensen achterhaald. De gehele toepassing van de Arduino voor realiseren van twee schakelpunten op één meetelektrode heb ik laten vervallen. De Arduino schakeling is vervangen door een simpele IC 741, als comparator met hoge schakel differentie. Tussen in- en uitschakelen van de voedingswater bypassafsluiter zit nu ongeveer een ketelwaterniveau van 10 mm. Zie foto van de huidige ketelwaterniveau sturing,

    SAM_1921.JPG

    Na, ruim twee weken van het ontwerpen en maken van de schakelprint met de met ontvanger, voeding en de modules voor de telemetrie van keteldruk, ketelwater bijvullen, ketelwater laag alarm en ketelwater voorraad laagalarm, is deze eindelijk gereed en getest.
    Op de onderstaande foto is het geheel van schema, zender en schakeling te zien.

    SAM_1944.JPG

    Op onderstaande foto is de zender te zien met de terugmelding van de keteldruk(nu geen druk, ketel niet aangesloten), Daaronder de voedingsspanning van de ontvanger en de voedingsspanning van de zender. De beide laatste nog nog naar een ander kanaal te programmeren.

    SAM_1945.JPG

    Onderstaand de schakelprint met de besturingsmodules. Van rechts naar links:
    - Voedingscircuit, 3 Lipo met zekeringhouder, schakelaar met LED.
    - Spanningsomvormer 3 Lipo naar 6 V.
    - 10 kanaalontvanger met twee antennes voor de telemetrie.
    - 4 stuks telemetrie meetmodules.

    SAM_1946.JPG
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Heb je al getest met de opbouw er boven?
    Lijkt me een mooie "kooi van Faraday".......
    Moet die antenne nog naar boven het dek soms?
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2018
  11. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag, met dank aan de trouwerij van Henry, enkele uren nuttig kunnen werken aan de Dockyard V.
    Op de eerste foto is de bevestiging van de ontvang/telemetrie stuurprint te zien, gesoldeerd op de messingspanten van de romp.
    Overigens, voor mij blijft het een goede keuze om voor solderen te hebben gekozen, waarom?
    De eerste keer zat de bevestiging zo laag, dat de print bijna tegen het vliegwiel kwam. Geen punt, warmstoken, losnemen en opnieuw op de juiste hoogte vastsolderen, zie bovenkant foto.

    SAM_1954.JPG

    Nu de ontvang/telemetrie stuurprint geplaatst op de gecorrigeerde plaats.
    Aan BB-zijde de stuurprint, aan SB-zijde de ketelniveau regelprint.

    SAM_1953.JPG

    Volgende stap is het maken van de kabelboom om alle meet/regelelementen aan te sluiten.
     
    Erwin van Leeuwen vindt dit leuk.
  12. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik heb uitgebreid getest met de bovenbouw gesloten op het schip.
    De beide antennes, ontvangst en telemetrie zitten IN het schip.
    De 2,4 GHz dringt door messing heen, getest tot ca. 10 m afstand. Het is geen vliegtuig.
    Zowel de besturing, als de telemetrische terugmelding op de handzender kunnen ontvangen.
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2018
  13. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Het enige waar 2.4 GHZ wel last van heeft is "onder water" .............vandaar dat het niet wordt gebruikt door de duik/onderzeeboot kapiteins.......;)
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop

    Nou.... ga maar eens vliegen met een vliegtuig of heli met veel carbon of metaal er in.... Zelfs de antenne tussen twee frameplaten uit G10 geeft al problemen (en dat was een rijdend model, op 15 meter afstand).

    Sterker nog: je eigen lijf heeft 2,4 GHz al moeite mee (hou je zender maar eens op je rug). Dus ik zou niet al te veel op voorhand van uit gaan van "2.4 GHz heeft nergens last van"....

    Vermoedelijk met het model op een tafel?
    De dingen worden zelfs zonder metaal in de buurt opeens heel anders als de antenne zich op of zeer vlak boven het wateroppervlak bevind.
    Ik zou toch iets verder testen, ik weet uit ervaring (pokkebootje) dat het heel vervelend is om op 10 meter afstand al "RF signal low" waarschuwingen te krijgen....
     
  15. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    wat een mooi soldeerwerk prachtig !! van stoom heb ik echter geen kaas gegeten maar erg netjes .
     
  16. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Inderdaad, tafel aan de noordkant van het huis, getest in de tuin aan de zuidzijde.
    Vandaag de laatste aanpassingen op zend/telemetrie print aangebracht, fixeren van de beide zend/telemetrie antennes, zodat deze niet in contact komen met de koppeling van de schroefas.
    Verdere voortgang, het maken van de kabelbomen tussen de beide printen en de servo's.
     
  17. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Stoom is niet moeilijk, maar je MOET je aan de regelgeving houden. Sommige personen geven hier hun eigen interpretatie/uitleg aan en houden zich niet aan de veiligheidsvoorschriften. Ja en dit leidt tot botsingen met stoombouwers.
    Laat je niet weerhouden om in de SS Furie een echte stoommachine te bouwen.
    Zie voor mooie bedrijf gerede stoommachines:
    http://www.regner-dampftechnik.de/
     
    Erwin van Leeuwen vindt dit leuk.
  18. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Stoompomp,
    Heb je topic "even" doorgelopen. Mij complimenteer je met mijn messingwerk, maar wat ik hier zie.......geweldig mooi. Een compleet schip van messing. Machtig om te zien, ben heel benieuwd als deze haar proefvaart maakt.
     
  19. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ondertussen heb ik al geruime tijd gevaren met het schip, onder volstoom, echter zonder bovenbouw.
    Zie onderstaande foto's genomen tijdens het "Tompoes" varen in 2017in Sliedrecht op uitnodiging van Modelbouwvereniging Papendrecht.

    Sliedrecht Parkzicht-17_013.1.JPG

    Nu tussen de schepen van de leden van de vereniging uit Papendrecht.

    Sliedrecht Parkzicht-17_021.jpg

    Indien je nog meer informatie wilt lezen, bezoek mijn item : http://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/tags
     
  20. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Van de week de gehele besturing met de benodigde kabelkanalen kunnen inbouwen.
    Rest nog het maken van de kabelbomen op de eerdere geteste elektronische besturing met de ketelniveau regeling en de keteldrukopnemer met de terugmeldingen op de handzender.

    SAM_1957.JPG

    Te zien, aan bovenzijde, SB, de nieuwe ketelwater niveauregeling, op de rechterkant de kogel gelagerde servo voor de besturing van de straalbuis en aan de onderkant, BB, de nieuw ontworpen telemetrie print met schakelaar en zekeringshouder. (kortsluiting is niet leuk, maar bij een LIPO zeker niet)

    SAM_1958.JPG
    Op bovenstaande foto de BB zijde met de LIPO en kabelkanalen.
    Op deze foto is goed te zien de zekeringshouder(groen links naast de stekkers van de LIPO) en de hoofdschakelaar.

    Voor de duidelijkheid, de stoommachine is niet gemonteerd, in verband met de ruimte voor mijn handen.
    Overigens, de LIPO wordt bewaakt met het bekende akoestische alarm.
     
    Erwin van Leeuwen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina