Ik had hem al een paar weken in huis en was stiekem al aan een spant begonnen tijdens de afbouw van de Leida. Maar het was al snel duidelijk dat de sleuven eerst gevijld moesten worden voordat ze op de kiel passen.
Gisteren dan toch echt begonnen. De kiel bijgevijld en een deel van de spanten. Ik zag al snel dat een deel van de spanten niet helemaal spiegel symmetrisch waren dus allen nagemeten en bijgevijld.

Inmiddels zijn ze allemaal gereed en los op de kiel geplaatst. Voorlopig even de bouwplank van de Leida versteld. Komt een nieuwe voordat er gelijmd gaat worden.

Inmiddels is het hoofddek ook passend gemaakt. Achterdek heeft geen sparingen. Voordek is morgen aan de beurt. Ook de eerste "uitdaging" tegen gekomen. Het trapeziumvormige blok waar de spiegel tegenaan komt
is zo'n 4mm smaller dan op tekening staat. Ik moet even kijken of dat geen problemen gaat geven met de beplanking. Anders maar doorzagen en extra stukje ertussen of zo. Het is volgens mij geen zichtwerk. Verder moet ik zeggen dat de onderdelen er beter uitzien dan die van de Leida. Heeft misschien ook met het schaalverschil te maken. Alleen het boegornament lijkt meer op een platgereden egel dan op een leeuw. Maar daar ben ik voorlopig nog niet aan toe dus ik zie nog wel wat ik daar mee ga doen.
Ik heb er in ieder geval zin in. Jammer dat de avonden zo kort zijn en de werkdagen zo lang. Gelukkig is het bijna weekend.
Erik