Dolphyn 1750 van Corel schaal 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door eagter, 30 mei 2013.

  1. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    [​IMG]

    Ik had hem al een paar weken in huis en was stiekem al aan een spant begonnen tijdens de afbouw van de Leida. Maar het was al snel duidelijk dat de sleuven eerst gevijld moesten worden voordat ze op de kiel passen.
    Gisteren dan toch echt begonnen. De kiel bijgevijld en een deel van de spanten. Ik zag al snel dat een deel van de spanten niet helemaal spiegel symmetrisch waren dus allen nagemeten en bijgevijld.

    [​IMG]

    Inmiddels zijn ze allemaal gereed en los op de kiel geplaatst. Voorlopig even de bouwplank van de Leida versteld. Komt een nieuwe voordat er gelijmd gaat worden.

    [​IMG]

    Inmiddels is het hoofddek ook passend gemaakt. Achterdek heeft geen sparingen. Voordek is morgen aan de beurt. Ook de eerste "uitdaging" tegen gekomen. Het trapeziumvormige blok waar de spiegel tegenaan komt
    is zo'n 4mm smaller dan op tekening staat. Ik moet even kijken of dat geen problemen gaat geven met de beplanking. Anders maar doorzagen en extra stukje ertussen of zo. Het is volgens mij geen zichtwerk. Verder moet ik zeggen dat de onderdelen er beter uitzien dan die van de Leida. Heeft misschien ook met het schaalverschil te maken. Alleen het boegornament lijkt meer op een platgereden egel dan op een leeuw. Maar daar ben ik voorlopig nog niet aan toe dus ik zie nog wel wat ik daar mee ga doen.
    Ik heb er in ieder geval zin in. Jammer dat de avonden zo kort zijn en de werkdagen zo lang. Gelukkig is het bijna weekend.

    Erik
     
  2. Germt

    Germt Guest

    De Dolphyn is een mooi schip hoor Erik:D
    Het niet helemaal passen van de spanten zien we vaker, maar komt met rust en precies passend maken altijd goed.
    Misschien heb je het in diverse verslagen al gezien, en kun je als je de spanten passend hebt en gaat lijmen gebruik maken van de ouderwetse legoblokjes, werkt perfect en je spanten staan altijd mooi haaks:cool:

    Succes,

    Germt
     
  3. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik had het inderdaad al gezien. Ik zal m'n verzameling eens opzoeken. Voor de Leida heb ik aluminium hoekprofieltjes gebruikt die ik nog had liggen. Maar die zijn wat kort voor dit model.
     
  4. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Vandaag voornamelijk de handleiding doorgebladerd en maatvoering verder gecontroleerd. Ook wat gezocht naar andere bouwers die de Dolphyn hebben gemaakt. Ik heb een Italiaanse en Russische bouwer gevonden. Niet dat ik die talen ook maar 1 woord spreek, maar google translate biedt daar uitkomst. Bij de Rus zag ik dat hij zijn zeilen volledig gelijmd heeft. Geen naaiwerk.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daar ga ik misschien ook eens mee testen. Kijken of er wat bolling in te krijgen is. Maar dat is voor later.

    Waar ik nu een beetje mee zit zijn die inkepinkjes in de spanten. Dat zou één of ander gepatenteerd systeem moeten zijn om de positie van de kanons extact te bepalen. Het probleem is dat aan de beide zijden van de kanonsgaten een latje komt te zitten van 4x4mm die nog verjongd worden aan de bovenzijde. Het is de bedoeling dat de spaant opstanden dezelfde vorm krijgen. Maar dan zou ik ze tot bijna tegen die inkepinkjes weg moeten vijlen.

    [​IMG]

    Links wat ik volgens de handleiding zou moeten doen. Rechts een mogelijk alternatief, maar dan zit je nog steeds met die inkepinkjes in het zich en de multiplex is vrij bros.
    Ik zit nog twee alternatieven te overwegen. De spanten wegknikkeren en alles opnieuw uitzagen. Of het stukje met de inkepingen al vast wegzagen en daar alvast de 4x4mm latjes plaatsen. Die kan ik dan ook met de ronding van de boeg mee laten lopen. Als ik die net als de extra latjes dan tot een stukje onder het dek door laat lopen dan lijkt het me wel voldoende stevig.
    Daarnaast overweeg ik ter plaatse van de openingen in het dek de spanten en de kiel in te zagen zodat ik een soort tussendekje kan maken. Lijkt me fraaier dan deze door de roosters heen te zien, ook al zijn ze donker geverfd. Of alleen ter plaatse van het voorste opening. Op de achterste licht een roeibootje dat het spant nog wat verbergt.
    Het is nog een beetje een puzzel, maar ik kom er liever nu achter dan wanneer alles al gelijmd zit.
     
  5. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik zag net nog op een foto van Andy van de Batavia dat daar de opstaande spanten ook naar binnen hellen zoals ik aan de rechterzijde van het spant heb getekend. Dan moet ik nog wel even nagaan of ze niet binnen de reling gaan vallen.
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2013
  6. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Voor zover ik kan zien is het om de eerste beplanking uit te lijnen. Een latje boven de bovenste inkeping en een latje onder de onderste. Dan heb je een kier van 10 mm voor het geschut. Tegen die eerste twee latjes komen dan de extra 4x4mm waarmee je een vierkante geschutsopening van 10 bij 10 mm realiseert die meteen op goede hoogte zit ten opzichte van het dek. Ik denk dat je tijdelijk een latje in de inkeping moet plaatsen zodat je een aanslag hebt voor de eerste twee planken. Op zich nog logisch. Alleen hebben ze er blijkbaar niet gedacht dat ze verjongd moeten worden. Een paar streepjes op de goede hoogte had wat mij betreft voldoende geweest.
    Latjes erop plakken is een optie. Maar dan moet ik de 4x4 latjes ook gaan beplakken om dezelfde afmeting te houden.
     
  7. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Dat is een mooi schip Erik succes met de bouw.
     
  8. Barkman

    Barkman

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    536

    Jammer dat niemand je op mijn ervaring gewezen heeft...
    Ik ben toentertijd afgehaakt vanwege de belabberde kwaliteit, zeker gezien de prijs van de kit, vooral ook omdat Corel een goed te maken model beloofd. Ik zou toch eens met de leverancier gaan praten.
     
  9. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik was je ervaring tegengekomen en heb hem zeker overwogen aangezien ik met de Leida (ook Corel) ook wat problemen ben tegengekomen. Maar ik bleef het een mooi model vinden en ik wil een beetje in het bouwen groeien. Dus heb ik het toch maar gewaagd. En wat me tijdens het eerdere poject ook wel beviel is het puzzelen met de problemen en het goed oplossen. Ik zal de problemen die ik tijdens de bouw bijhouden en voorleggen aan de leverancier.
    Ik was er al van uitgegaan dat er wat vijl en schuurwerk aan de pas zou komen. En bij mij waren de spanten in ieder geval te ruim uitgezaagd dus ik had ruimte om de vorm goed te krijgen. Wat betreft die inkepinkjes, daar heb ik ook al wat dingen voor die ik wil proberen. Als dat geen succes is, dan gaan ze de prullenbak in. En dan scan ik de bouwtekeningen in zodat is ze in autocad over kan trekken. Dan weet ik in ieder geval zeker dat ze symmetrisch worden. En alles opnieuw zagen. Misschien staan er nog meer problemen op me te wachten. Maar dat zie ik dan wel weer.
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2013
  10. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Eerst even een plaatje ter verduidelijking van het probleem

    [​IMG]

    #22 zijn 4x4 mm. Links en rechts ervan staan de spanten aan gegeven met de stippel indicatie dat ze verjongd moeten worden.

    [​IMG]

    Ik heb even nagerekend wat de vorm zou moeten zijn er vaan uitgaande dat ik t.p.v. dek 4mm ruimte heb en als ik de reling (#28, 5mm breed) een overstekje wil geven dan is het spant daar nog 1,5mm. De inkepingen zitten behoorlijk in de weg.

    [​IMG]

    Spanten 4 t/m 9 zijn de spanten die bovendeks in het zicht komen. Ik heb besloten om spant 6 en 7 als volgt aan te passen. Het gearceerde deel verwijderen en de 4x4mm latjes daarop te plakken

    [​IMG]

    Ronding van het spant daarop afgetekend en bijgewerkt

    [​IMG]

    Alleen onder het dek lijm gedaan om het restant van het bovendekse spantdeel makkelijker te verwijderen als de beplanking erop zit. Ik had het nu al kunnen doen. Maar zo leek het me wat meer stevigheid te geven tijdens het beplanken.
    Ik heb ervoor gekozen alleen deze twee spanten te doen omdat deze op het breedste punt van het schip zitten en de beplanking er al nagenoeg haaks op staat. De rest zal schuin weggeschuurd worden om een goed lijmoppervlak voor de beplanking te krijgen.
    Zodra de beplanking erop zit plaats ik de #22 latjes in figuur 6. Deze steken minimaal 5mm door het dek heen voor extra stevigheid. Als die vast zitten dan wil ik de overige bovendekse spanten volledig verwijderen en vervangen door dezelfde #22 latjes. Met een beetje geluk blijft alles dan op z'n plek zitten. Morgen eerst maar eens m'n lego op gaan halen bij m'n zus. Dan kan ik de spanten gaan fixeren :)
     
  11. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Vandaag de knoop doorgehakt en besloten een extra dek te plaatsen. Helemaal realistisch is het niet. Ik kon niet meer zakken dan 20mm. Anders moest ik de spanten door midden zagen. Het is mij voornamelijk te doen om een beetje diepte onder de roosters te maken in plaats van een zwart geschilderd spant er doorheen zien. Misschien is het overbodig en zie je er niets van. Maar ik vond het het proberen waard. En de constructie wordt er wat stijver van. Dus het te verwijderen deel gearceerd en een figuurzaagje gekocht.

    [​IMG]

    Ik heb het schuin weggezaagd om de zeeg van het bovendek zoveel mogelijk te handhaven. Daarna kon ik de spanten gaan lijmen met behulp van de welbekende legoblokjes methode.

    [​IMG]

    Ik zag dat de kiel een beetje rond stond en de oude bodemplaat was eigenlijk te kort dus voordat ik met het lage dek begon heb ik eerst een nieuwe bodemplaat gemaakt. Daarna de stukjes dek op maar gemaakt en vastgelijmd.

    [​IMG]

    Even het dek erop om te zien of het idee ook een beetje naar verwachting is.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Morgen kan ik het onderdek gaan beplanken. Ik heb nog behoorlijk wat overschot van een bestelling die ik voor de Leida moest doen omdat ik daar te kort kwam. Die kan ik dan mooi hiervoor gebruiken. Kleur wijkt dan misschien een beetje af, maar het zal toch een donker hokje worden dus daar ga ik niet van wakker liggen.

    Erik
     
  12. Germt

    Germt Guest

    Errk.
    Dapper hoor wat je doet.
    Ik heb ook even gezocht. kijk eens op www.modelshipworld.com
    Op pag 10 of 11 bij kit build logs in progress staat een verslag van de Dolphyn.
    Kan al weer verschoven zijn naar een andere pagina hoor!
    Hopelijk kun je er iets mee.

    Germt
     
  13. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Bedankt Germt. Die was ik ook tegengekomen en hou ik samen met een rus en een italiaan in de gaten. Dat lichte houtwerk onder de waterlijm vind ik erg mooi. In de kit lijkt alles hetzelfde walnoten hout te zijn. Ik ben aan het overwegen ook voor een lichtere kleur te gaan. Maar ik heb nog even de tijd. Eerst de eerste laag er maar eens op zien te krijgen.

    [​IMG]

    Enig idee wat de houtsoort van het onderste deel zou kunen zijn? Eerst dacht ik nog even dat het de eerste laag beplanking was, maar het lijkt de tweede laag te zijn.
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2013
  14. Barkman

    Barkman

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    536
    :shock:
    Ik had mijn vorige (negatieve) reactie achterwege kunnen laten, je pakt het serieus aan!
    Ik moet zeggen dat het geheel er toch zeer acceptabel uit ziet, zeker vergeleken bij "mijn" Dolphyn.
    Zeer interesant om te volgen!
     
  15. Germt

    Germt Guest

    Ik bijna zeggen dat het Beuken is:)

    Germt
     
  16. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Alle reacties zijn wat mij betreft welkom zolang ze onderbouwd zijn. Dan kan ik er wat van opsteken. "Probleem" bij mij is een beetje dat, zoals m'n oma altijd zei, als het bij mij in m'n kop zit, dan zit het ook niet in m'n kont. Met andere woorden als ik m'n zinnen erop gezet heb, dan ben ik er moeilijk van af te brengen. Stukje koppigheid en een beetje hoop dat het in jouw geval een uitzondering was. Ik ben al wat struikelblokken tegengekomen en er zullen er vast nog meer volgen. Maar daar verzin ik dan hopelijk ook weer wat op.
     
  17. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Is dat niet de soort die her en der wordt afgeraden omdat het beestjes aan zou trekken? Misschien valt het mee als ie in de lak of vernis zit. Ik zal nog eens een beetje rondneuzen. Ik heb nog even de tijd. Eerst het onderdek maar eens afmaken. Dan kan ik pas aan de beplanking gaan beginnen.
    Ik zat net de eerste plankjes te plakken toen ik me bedacht dat die misschien helemaal geen breeuwnaden hebben. Tenslotte niet direct aan de elementen blootgesteld. Voor het stukje waar ik nu mee bezig ben heb ik nog een excuus. daar staat een open trap. En achterkant is afgedekt met een rooster. Maar die dekten ze misschien af bij slecht weer. Ik moet me toch eens een beetje afremmen voordat ik iets doe en nagaan of het ook zo werd gedaan.
     
  18. Germt

    Germt Guest

    Er wordt gezegd dat beuken inderdaad een plaats is waar beestjes inkruipen, maar ik ben het nooit tegen gekomen hoor. Er zijn modellen waar de masten van beuken zijn, en die staan nog steeds;)
    Mahonie zou trouwens ook een mooi altenatief kunnen zijn.

    Inderdaad, de roosters werden vaak bij slecht weer afgedekt met zeilen.

    Germt
     
  19. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik ga vrijdag middag eens in die winkel in Goes kijken wat ze aan hout hebben. Van een plaatje vind ik het wat lastig inschatten.
    Voor de rest nog niet al te veel kunnen doen. Ik heb de spanten die min of meer zichtbaar zijn in het ruim in de lak gezet om het wat donkerder te maken en begonnen met de beplanking.

    [​IMG]

    De latjes zijn eigenlijk iets te smal vergeleken met wat er op het dek komt, Dat heb ik maar geaccepteerd. En misschien had ik de kiel een iets verder uit moeten zagen. Maar ik wilde deze niet te veel verzwakken. Veel zal je er niet van zien ik kan er nog wat lading in plaatsen. Daar heb ik in het forum al mooie voorbeelden van gezien. Schuren zal ook nog een gepiel worden tussen de spanten. Ik hoop het deze week een eind af te krijgen zodat ik de spanten kan gaan voorbereiden op de eerste beplanking.
     
  20. Germt

    Germt Guest

    Ik heb de indruk dat hier iets moois gaat ontstaan, er wordt nu al aan de details (lading e.d.) gedacht:cool:

    Germt
     

Deel Deze Pagina