Dom blondje hier.. hoe sluit ik mijn accu aan op mijn JETI R4

Discussie in 'Electronica' gestart door Jordan27, 2 aug 2017.

  1. Jordan27

    Jordan27

    Lid geworden:
    27 mrt 2017
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Enschede
    Ik kom er niet uit
    Ben waarschijnlijk heel erg blond..
    [​IMG]
    Ik heb een JETI R4
    JETI Duplex EX Receiver Manual V3.22 [EN, DE]

    En kan niet erachter komen hoe ik mijn accu moet aansluiten.
    Dit wordt een lipo met een reguliere graupner JR stekker.




    Uit de manual hieronder waar ik een stukje uit heb geplakt staat dat je een vrij slot moet gebruiken van een niet gebruikt ontvanger kanaal.

    [​IMG]

    De handleiding is veels te sumier en al die + en - tekens maken het er niet duidelijk op.
    Ik heb dus al een ontvanger van 70 euro op deze manier laten doorbranden...
    Hoe sluit ik dit op de juiste manier aan?
    Aangezien het om een zwever gaat heb ik geen BEC of regelaar om via daar de power aan te sluiten.


    When designing the on-board wiring for your project, always pay attentiontothevoltageinput rangeofyourreceiversandservos. You can connect supply voltage to the Duplex receivers as follows:




    • - directly from the batteries

    • - via a BEC voltage regulator (either contained in speed

      controllers or self contained)

      ThesupplymaybeconnectedtotheDuplexreceivers via:
    • - the throttle channel (when applying speed controllers with BEC)

    • - a free receiver output. Do not use the Ext. input for

      connecting thevoltagesupply!

    • - a Y-cable to any arbitrary receiver output (other than the Ext. )

    • - the MPX connector for receivers with the EPC label or the R14 and R18 receivers which are equipped with a power supply connector

     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.883
    Locatie:
    Velserbroek
    wil je nu een 1S lipo (zie je andere post) gebruiken?

    ik weet niet of je ontvanger wel correct werkt op 1S (te lage spanning),
    en 2S kan wel eens te veel spanning zijn en zou er een BEC tussen moeten.

    in principe moet gewoon de plus van de accu op de plus van de ontvanger,
    en de min op de min.... het maakt daarbij niet uit via welke plug je het doet.

    wat wel uit maakt is dat je niet de + en - omkeerd.... dat is ook de reden dat de plus in het midden van de stekker zit.
    als je de stekker dan per ongeluk 180 graden verkeerd om doet, zit alleen de - en de puls gedraaid en daar gaat je ontvanger niet van stuk

    gezien het aantal vragen wat je stelt, misschien eens naar een club gaan en je laten helpen?
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Een Jeti ontvanger werkt op een spanning tussen de 3,5 en 8,4 volt. Een Lipo met 1 cel zal als deze leeg raakt kritisch worden, maar heb hier geen ervaring mee. Twee Li-Po cellen is voor de ontvanger geen probleem, maar kan te veel zijn voor de servo's als dat geen HV typen zijn. Gewone servo's werken over het algemeen op een spanning tussen de 4,8 en 6 volt. Een spanning van 8,4 volt is voor deze servo's veel te veel.

    Wil je gewone servo's gebruiken dan heb je een BEC nodig die de 8,4 volt van de Li-Po terug brengt naar een spanning van meestal rond de 5,5 volt. Je kan ook een gewoon ontvangerpakket dat bestaat uit 4 Ni-Mh cellen gebruiken. Dan heb je geen extra elektronica nodig.

    De voedingsspanning voor de ontvanger en de servo's wordt aangesloten op één van de vier servo-aansluitingen op de ontvanger. Je gebruikt dus één van de 4 plus en min aansluitingen. Alle plus aansluitingen zijn in de ontvanger doorverbonden. Dat geldt ook voor alle min aansluitingen. Het maakt dan ook niet uit welke aansluiting je neemt. Gebruik je in je zwever 4 servo's dan een Y-kabel gebruiken. Op een van de aansluitingen van de Y-kabel komt een servo, op de andere de voeding.

    Op de ontvanger, naast de antennes is nog een aansluiting, gemerkt met "EXT" Hier staat ook een plus en een min op aangegeven, maar deze niet gebruiken voor het aansluiten van de voeding! De printsporen van deze aansluiting zijn heel dun en kunnen geen hoge stromen verwerken.
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Nog even een aanvulling. Hou je er rekening mee dat Jeti EX 4 kanalen ontvanger een beperkte reikwijdte heeft? Het is beslist geen full range ontvanger.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Gegevens van accu die je gebruikt hebt, en van accu die je gaat gebruiken?

    Foto na tweede regel in je bericht is niet zichtbaar voor ons.

    Intern zijn alle plussen met elkaar verbonden, en alle minnen zijn met elkaar verbonden. Daarom maakt het niet uit waar je de accu in steekst.

    Ik sluit me aan bij dat advies, mede omdat ik uit Jordan's andere draadje meen te kunnen opmaken dat begrippen nog niet duidelijk zijn.

    Some well-structured reading and handy e-tools for rainy/windy days. Will save you, and us [​IMG], a lot of questions. Notably the 'what went wrong?' kind of questions [​IMG]
    Will also prevent you from burning up several controllers and/or motors and/or battery:
    E-flight primer and tools

    And please, do your RC equipment, wallet, ego, battery, controller, motor, house/garage/car a big favour ... get a watt-meter. It will more than pay for itself, will save you at least one fried motor and one fried controller. Will also help you finding the best setup.
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Wat Jeti betreft is dit niet helemaal juist. Wat de servo aansluitingen betreft, klop dit. Echter Jeti ontvangers hebben ook een EXT aansluiting, een uitbreidingspoort. Hier staat ook de plus en min beschrifting bij, maar aansluiten van een voeding op deze aansluiting is niet toegestaan omdat de printsporen naar deze aansluiting dun zijn en ongeschikt voor hoge stromen.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  7. Jordan27

    Jordan27

    Lid geworden:
    27 mrt 2017
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Enschede
    Bedankt voor alle adviezen ik heb alles eens rustig doorgelezen.

    Het is een grote puinhoop geen idee hoe ik het nog ga oplossen.

    Ik heb de mks6100 servos die draaien vanaf 3,8volt. Geen idee of ze met lager voltage alleen minder snel zijn of dat ze dan helemaal niet werken.

    De accu die past qua afmeting kan dus maximaal de geposte accu in mijn openingspost zijn dus met een voltage van 3,7 volt das dus 0,1 te weinig om de servos te poweren. Zou mischien net goed gaan dan.

    Met een y kabel kan ik dus schijnbaar het probleem met de 4 uitgangen op de ex 4 ontvanger oplossen. Door aan een uitgang de batterij en aan de andere de servo te verbinden en dan het resterende vrije stekker op de ontvanger aan te sluiten.
     
    Laatst bewerkt: 14 aug 2017
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.948
    Locatie:
    Rotterdam
    Die 3,7 is nominaal..
    Een lipo geeft 4,2 volt recht van de lader af.
    Maar zal daarna terugzakken tot 3,5 oid.

    Bij servo's kan het zijn dat de aansturingsprint stopt bij die waarde.
    Dan stopt dus de hele servo.. bij analoge servo's is dat anders, die stoppen bij lagere waardes

    Wel even goed uitvinden hoelang je kunt vliegen voor je de 3,8 volt aantikt, anders ben je het toestel kwijt...
     

Deel Deze Pagina