Donald 4 van Obag

Discussie in 'Watervliegen' gestart door jan brilman, 7 jan 2007.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Tijdens een tripje naar Ceský Krumlov (van skieën kwam zoals gezegd niet veel :nooo: ) kwam ik langs een modelbouwzaak! :p

    Uiteraard naar binnen en effe kijken. 8)

    En wat lag daar: een bouwdoos van de 'Donald 4' van Obag. :D

    Nooit van gehoord, mar ik kon hem niet laten liggen. :nooo:

    De verkoper bood spontaan aan 20% van de prijs (3.000 Tjeschische kronen) af te halen, dus wat wil je nog meer. :p

    Theoretisch moet het mogelijk zijn om dit voor de meeting vliegklaar te hebben. :wink:

    Hier is 'ie ook te koop:

    http://www.topmodel.fr/product_detail.php?&id=4027&templ=1&sid=2f15d9ac49271b13c22e33f2764d4787

    En dit is de firma: http://obag.vyrobce.cz/

    Wordt vervolgd.


    jan.
     
  2. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    deze?:
    [​IMG]

    wat heb je eigenlijk betaald voor dit model?

    omgerekend 110 euro, toch?

    ziet er aardig uit, helaas electro ( grapje):wink:

    succes met het opbouwen, dan zie ik het model wel op de meeting :D
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Topmodel vraagt € 169. 8O

    Trek van € 110 20% af, en dan weet je wat ik ongeveer betaald heb. :)

    Ik vind het een prima prijsje voor een perfecte doos 8) (althans, zo lijkt het).

    (In mijn doos zijn de vleugels en staartvlakken nog niet bespannen.)

    Moet nou nog even op zoek naar een goede binnenloper, als alternatief voor een Speed 600. :p


    jan.
     
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Ik heb nu een paar opties. :?

    Deze laten liggen tot volgend jaar, en lekker aan de Pup en de Strega verder werken. :)

    Of mn. de Strega zsm. aan de kant leggen, en proberen deze vliegklaar te krijgen voor 28 april . . . :p

    Hoeveel uur gaat hier ruw geschat in zitten? :?

    Wie heeft ervaring en durft een schatting te maken?

    Zo ziet de inhoud van mijn doos er uit.

    [​IMG]


    jan.
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Jan,

    altijd moeilijk he die keuzes (daarom bouw ik altijd alles door elkaar :roll: ).

    Tijd schatten is altijd moeilijk, zeker zo vanaf een plaatje.

    Als ik de foto zo bekijk dan zou ik zeggen dat die kist makkelijk af moet kunnen voor 28 april.
    Bouwtijd???? mhhhh, 15 uur???????

    Daarbij je weet niet of er volgend jaar weer een watermeeting plaats vindt, dit jaar gaat zeker door :yes:
     
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    15 uur? 8O

    Daar doe ik het voor! :p

    Zal in mijn geval wel 50 uur worden . . . :?

    Overigens, kent er iemand een bestaand watervliegtuig dat (al is het maar in de verte) lijkt op die Donald 4?

    Moet toch proberen er iets semi/fun scale-achtigs van te maken . . . :|


    jan.
     
  7. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    15 uur moet makkelijk haalbaar zijn, minder zelfs....

    eerst even bespannen, ongeveer 3 uur ( voor mij dan...), dan alles aan elkaar epoxiën, ongeveer 1 uurtje, en dan elektronica erin.
     
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    @Danny!

    Ik wil hem wel een beetje netjes in elkaar plakken, dat snap je natuurlijk wel! :wink:


    jan.
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Helemaal mee eens Jan,

    Tuurlijk bespannen is het werk niet zeg een een uurtje of 3.

    Maar, en daar gaat Danny al de fout in ;-) je gaat eerst "epoxyen" en dan pas bespannen ;-)

    Maar gezien op het plaatje is er redelijk wat te plakken en daar voorafgaand aan te bewerken.

    Ik denk dat die 15 uur een redelijke goede schatting is.


    En Danny, als je een model bouwt denk je altijd, "O, daar ben ik zo mee klaar", maar je zult zien er zit altijd meer werk in dan je denkt (of gehoopt had :) )
     
  10. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    eerst bespannen, dan epoxieën, want als eerste het stabilo bespannen, en dan pas vastlijmen aan de bespannen romp, voor de vleugel heb je wel gelijk :wink:
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Ben begonnen met de 'bouw' van de Donald 4. :p

    Waar interessant zal ik een plaatje plaatsen of iets melden, maar dit is allemaal tamelijk standaard, heb ik het idee. :?

    (Ook wel leuk voor de afwisseling, iets dat wat minder hoge eisen stelt. :D )

    We zullen zien. :|


    Deze Fransman heeft hem wel leuk afgewerkt, vooral het kapje.

    [​IMG]


    jan.
     
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Ik heb wat gezocht naar threads over de Donald 4 op RC Universe en RC Groups, en er is heel wat te vinden. :)

    Waar veel mensen (in het verleden?) mee gestoeid hebben zijn twee dingen:
    - hoe sterk moet de motor zijn, en vooral:
    - hoeveel graden up-thrust moet die hebben?

    Is er iemand die info heeft over de theorie mbt. thrust-lines bij watervliegtuigen die
    de motor op een pylon boven de vleugel hebben staan? :?

    Ton?

    Dank.


    jan.
     
  14. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.304
    Locatie:
    Dordrecht
    Jan,

    Heb daar geen theorie of formule voor, maar in de praktijk eens geprobeerd op een vliegboot zoiets als jou Donald.
    Gelijk aan de situatie van een motor in de neus, is het ook hierbij een zoektocht naar de juiste afstelling.

    We willen tenslotte het teveel aan lift van de vleugel tegengaan met een domping of upstelling van de motor.
    Het effect wat we willen creeren is dat we de neuslijst voorover willen trekken om de lift tegen te werken(verminderen).
    We trekken of duwen daarmee simpelweg de neuslijst van de vleugel voorover, maar willen daarmee niet te veel vliegweerstand creeren.

    Bij een motor op een pylon is er eigenlijk al spraken van een domping, de hoogte van een pylon zorgt al voor een kantelmoment van de vleugel.
    Bij weinig motorvermogen kunnen we in sommige gevallen al volstaan met de motor op nul, dit is al voldoende domping effect.

    Trek een cirkels rond het zwaartepunt van de vleugel door de trust-line van de motor.
    Des te groter de circel, des te meer domping/upstelling nodig is om de vleugel voorover te trekken.

    In de meeste gevallen moet je de upstelling zoeken tussen een 0 tot max 2 graden, moeten we naar meer, dan is er iets goed fout.
    Dit gaat dan heeeeel veeeel vliegweerstand op leveren en kost snelheid en motorvermogen, minder instelhoek ander profiel of minder motorvermogen is dan de oplossing.

    Hoop dat het een beetje duidelijk is.

    Heb geprobeerd het eenvoudig neer te zetten maar het hangt van heel veel factoren, om er een paar te noemen;
    Vleugelprofiel, vleugelinstelhoek, romplengte, oppervlak stabilo, motorvermogen, snelheid model en etc etc.

    Lekker beginnen tussen de 0 tot 1 graden dat is meer dan voldoende voor de Donald.

    P.S. wat is de instelhoek van de vleugel.

    Ton
     
  15. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.304
    Locatie:
    Dordrecht
    Hoeps vergeet nog een vraagje;

    Zou zelf gaan voor een Typhoon 15 of iets dergelijks op 3 cellen Lipo 1500 ma.

    Is misschien iets te veel power voor dit model maar je daar later ook nog wat aan.

    Denk goed voor een vliegduur van 8-10 min.

    Ton
     
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Ton, dank voor de nuttige informatie. :)

    De instelhoek van de vleugel is (volgnens tekening) 2°; de up-thrust van de motor is (daar bovenop) volgens de tekening nog eens een extra 2,5°. 8O

    Nou . . . :?

    We gaan het zien.


    jan.
     
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Wat zijn er zoal voor technieken om de overgang van kapje naar romp waterdicht te maken?

    Je kunt er natuurlijk een lel tape overheen knallen, maar, met permssie, dat ziet er niet uit. :nooo:

    Zijn er andere mogelijkheden, zijn daar trucs voor? :?

    Dank.


    jan.
     
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Ik wordt nog niet over'spoeld' ( :wink: ) met tips voor het waterdicht maken van het kapje, dus heb ik het volgende bedacht. :)

    Ik ben bezig een balsahouten frame te maken, waar het doorzichtige plastic deel van het kapje opgelijmd wordt.

    Is het een idee om, :idea: voor je het plastig deel er op lijmt,
    - een soort van pasta maken, bestaande uit bv. epoxy en micro balloons,
    - de romp af te schermen met folie,
    - de zijden van het balsa frame die op de romp komen met die pasta in te smeren,
    - op de romp te drukken,
    - en laten uitharden? :?

    Dan krijg je een perfecte passing van kap op romp. :p

    Komt geen druppel water meer binnen! :nooo:

    Nou ja, tenminste . . . weinig! :wink:

    Is dat wat, of zie ik dingen over het hoofd . . . :?


    jan.
     
  19. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Het lijkt een klein beetje op de AMPHIBIAN DIJKHASTAR IV PH-CDD
    foto's
    gebouwd door oa cor dijkman.(de grond legger van de nederlandse amateurbouwers)
     
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Grappig ding, van die meneer Dijkstra! :)

    Even (eindelijk) een kleine update. 8)

    Het meeste spreekt voor zich.

    Het hoogteroer moet 'verlicht' worden. 8)

    [​IMG]


    Mijn 'freesbankje'. :)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Scheelt toch weer een paar gram. :?


    Mooi rompje! :p

    Let op de magneten!

    [​IMG]


    Dit is wel een heel slecht stukje, maar zo zitten de helften bij het kapje aan elkaar. :roll:

    Wat doet men hier normaliter mee? :?

    [​IMG]


    De bedoeling is deze drie spantjes zo in de romp te lijmen, dat de horizontale verbindingsstukjes alledrie in een lijn liggen. 8O

    Dat mogen anderen proberen . . . :evil:

    [​IMG]


    Er is een kapje, dat hier vooral overheen valt.

    Het lijkt mij mooier een kapje te maken dat echt aansluit op de romp. :)

    Zoals gezegd ben ik een balsa frame aan het maken dat goed op de romp moet aansluiten.

    Waarmee kan ik de romp afdekken, zodat ik het frame met een pasta erop op/in de romp kan drukken? :?

    Folie: kreukelt te veel: allemaal plooien.

    Plakband? :|

    Insmeren met 't een of 't ander? :|

    Wie weet het?

    [​IMG]

    Dank.


    jan.
     

Deel Deze Pagina