doorstart met romp vliegen

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Frenzul, 17 sep 2017.

  1. Frenzul

    Frenzul

    Lid geworden:
    17 sep 2017
    Berichten:
    207
    Locatie:
    nieuwleusen
    Hallo ik ben net nieuwe hier en zal me even voorstellen:
    ik ben Johan Frentz en wil het heli vliegen weer oppakken na een onderbreking van een poosje.
    Heb een Trex 600 nitro gevlogen.

    Mijn voorkeur nu gaat naar een elektro aandrijving.

    Nu wil ik het eigenlijk gelijk zo goed mogelijk doen om later tegenvallers te voorkomen.

    Graag wil ik een heli met een airwolf schaal.

    nu komt mijn grote twijfel : size 450 of 600

    wie heeft voor me wat goede tips
     
  2. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    450 is eigenlijk te klein om een mooie schaalromp rond te bouwen. Neem minimaal 500. Een 600 is er perfect voor.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Frenzul vindt dit leuk.
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    450 kan inderdaad.. maar een 450 is gewicht/rotorverhouding niet ideaal.
    veel 450 rompheli's hebben moeite om de staart op de plek te houden en zo.

    1 a 2 maten groter, en je bent die problemen kwijt.
    moet het wel passen in huis, en in je budget natuurlijk :D


    Wel ff een kleine vraag: hoelang was je onderbreking, hoe goed kon je toendertijd met de trex 600 nitro uit de voeten?
    soms kan het handig zijn om de heli eerst zonder romp een tijdje te vliegen, om even weer het gevoel te krijgen.
    stel, je gevoel is er nog niet helemaal (crash), is je romp nog heel..
     
    Frenzul vindt dit leuk.
  5. Frenzul

    Frenzul

    Lid geworden:
    17 sep 2017
    Berichten:
    207
    Locatie:
    nieuwleusen
    dank voor je reactie wat je zegt is ook de bedoeling eerst weer ervaring opdoen voor mezelf en met de nieuwe heli en dan verder, inbouwen in de romp.
    Dan natuurlijk het verhaaltje weer opnieuw ;-)

    denk toch dat ik weer voor een 600 size ga
     
  6. Frenzul

    Frenzul

    Lid geworden:
    17 sep 2017
    Berichten:
    207
    Locatie:
    nieuwleusen
    Laatst bewerkt: 21 sep 2017
  7. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Het antwoord lijkt mij vrij logisch. 700 is groter. Dat is het verschil. Groter vliegt altijd beter, stabieler. Als je gewicht aan schaaldetails gaat besteden (zoals een romp) is groter beter omdat dan de verhouding in gewicht tussen 'schaaldelen' en 'vliegende heli' beter uitvalt. Op een klein toestel is het gewicht van een schaalromp al snel het gewicht van het toestel zelf.

    Mooi ding wel, maar ik zou je sterk willen aanraden de reactie van Student nog eens goed te lezen, ga eerst eens zonder romp vliegen en zorg dat je de handel goed onder controle hebt.

    Op de foto's die je linked, zie ik ook een vierbladskop. Dat vliegt weer anders dan je gewend bent. Dus pak eerst een romploos iets, ga daar mee vliegen tot je heb écht de baas bent, dan die vierblads kop daarop, dan weer trainen tot je dát echt de baas bent, eventueel kun je dan nog het gewicht van de romp in loden vorm aan je romploze trainer hangen en zo nog trainen.. en dán pas met romp gaan vliegen.

    Ga je nu die kist kopen die je linked, afbouwen met romp, en daar zo mee vliegen, na een onderbreking ook nog, schat ik de kans op schade op boven de 75%. En dat zou toch zonde zijn.
     
  8. Frenzul

    Frenzul

    Lid geworden:
    17 sep 2017
    Berichten:
    207
    Locatie:
    nieuwleusen
    @Tronald Dump bedankt om je bezorgdheid maar het is ook de bedoeling dat ik eerst weer gevoel opbouw met een heli en daarna met een romp ga vliegen.

    Ik kan nu opnieuw beginnen met aan kopen van (nieuw) materiaal zender, heli enz
    Dit wil ik graag dan zo compleet mogelijk doen zodat ik later niet voor verrassingen komt te staan dat ik verkeerd begonnen ben.
    Zoals ik begrepen heb is groter beter en stabieler vliegen.
    ik denk dat ik een 600 size een mooie maat is om weer mee verder te gaan

    nogmaals ik begrijp je reactie en die van student, het is niet tegen dovenmans oren gezegd
     
  9. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Gelukkig :).. het is ook zeker niet zeikerig of vervelend bedoeld, integendeel, hoe meer rompvliegers hoe beter wat mij betreft, schaal vind ik (mijn smaak) mooier dan een gewone of 3D heli.

    Het is als lezer op dit forum gewoon lastig in te schatten met welke insteek de ander er zit. Modelvliegen is een hobby die bij mensen de fantasie en wens prikkelt, men ziet een schaalheli en denkt 'dat wil ik ook' maar vergeet vaak dat dat niet de eerste stap is, en dat het niet zo makkelijk is als het lijkt allemaal. Alhoewel de hedendaagse stabiliserende electronica het wél al een stuk makkelijker maakt.

    Groter is altijd stabieler.
     
    Frenzul vindt dit leuk.
  10. Frenzul

    Frenzul

    Lid geworden:
    17 sep 2017
    Berichten:
    207
    Locatie:
    nieuwleusen
    ik ben ook meer van netjes, strak en valk vliegen dan het stunten als 3D vandaar mijn keus voor een mooie schaal
    als voorbeeld een Airwolf, Agusta 109, Bell 222 iets van dit model
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    voor in het achterhoofd:
    450, 500 is een benaming die uit de ouderwetse electromotoren komt. 450 size motor. can maat, heb ik wel eens horen zeggen.
    een 450 heeft in de regel 325 mm enkel bladmaat, rotor +/- 70 cm (kop zelf heeft ook een breedte), kop staart 60 a 70 cm lengte.

    500 heeft in de regel +/- 400 mm als bladmaat.

    600 en 700 is bladmaat.
    dus een 600 size heli heeft een blad van 600 mm. tikkie meer of minder.

    dan heb je nog de 50, 60 en 90 maat heli.
    dat slaat op brandstof motor, nitro.
    een 600 maat heeft in de regel een .50 tot .60 motor, tegen de 10 cc aan.
    een 700 heeft een 15 cc motor, .90.

    voor het gemak.

    een 600 is een prachtige maat.. past mooi op de achterbank en zo.
    heeft ook niet meteen zo'n extreem verbruik.
    als je electro gaat, zijn de accu's ook wat aardiger voor de bankrekening.
    700 is natuurlijk weer wat stabieler en zo.
    maar ook veel meer vermogen.

    gewoon ff kijken.
    wat kom je tegen, wat past het best.
    kom je een mooie kist tegen, kun je altijd nog ervaring opdoen met een 2e heli.
    of even hulp inroepen bij een club, en meteen met de goede heli aan de gang.
    maar wel even in laten vliegen dan.. en evt eerste paar keer even aan de kabel.
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2017
    Frenzul vindt dit leuk.
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik vind die Agusta van JJ de Haan erg mooi, en als ik zo iets zocht had ik hem allang van hem gekocht.
    Je hebt dan precies in huis wat je zoekt. Een trainer en een schaalpakket waar je gerust U tegen mag zeggen.
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  13. Frenzul

    Frenzul

    Lid geworden:
    17 sep 2017
    Berichten:
    207
    Locatie:
    nieuwleusen
    het is wel een giga ding 1700mm PFFFF
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat valt best mee hoor. De trainers waarmee ik begon waren allemaal 165 cm. Dus net tussen een 600 en een 700 in.
    Maar giga ding of niet, hij vraagt er niet veel voor.
     
  15. Frenzul

    Frenzul

    Lid geworden:
    17 sep 2017
    Berichten:
    207
    Locatie:
    nieuwleusen
    blijft veel geld en is niet compleet, kritische noot o_O
     
  16. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Het is zeker veel geld. Maar ga nu eens alles los kopen. Alleen al die vierbladskop met bladen, zoals hij terecht ook in de advertentie zet.
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Wat is er niet compleet ?
     
  18. Frenzul

    Frenzul

    Lid geworden:
    17 sep 2017
    Berichten:
    207
    Locatie:
    nieuwleusen
    2 blads is voldoende :koud:
     
  19. Frenzul

    Frenzul

    Lid geworden:
    17 sep 2017
    Berichten:
    207
    Locatie:
    nieuwleusen
    ik wil ook nog even bij Albertino Doomen kijken van RC heliparts als tip / advies gekregen.
     
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Zeker doen !
     

Deel Deze Pagina