Dornier DO-28A twin . . . sleper (bouwproject)

Verschillende jaren geleden heb ik een bouw project gekocht van een DO-28 van AIRFLY_MODELL met een spanwijte van ongeveer 3,20mtr.
Eind vorig jaar er toch maar eens aan begonnen
Het idee is om er een werkpaard van te maken (zoals de echte), voor zwevers te slepen en para's te droppen. De planning is om er twee ZG45 op te zetten
Een paar fototjes van het project tot nu toe.

Het begin, effe kijken hoe het er ongeveer uit moet gaan zien
normal_LPICT5613L.JPG
normal_LPICT5614L.JPG


De eerste aanpassing!! de staart moet afneembaar worden voor het vervoer.
normal_LPICT5783L.JPG
normal_LPICT5784.JPG


De versterking van het hulpvleugeltje (op de balk wordt ook het landingsgestel gemonteerd) voor het balkje er in gelijmt werd heb ik eerst de benzine leiding en de sevokabels er onder gelegt
normal_LPICT5787L.JPG


Om een idee te krijgen van de motor gondels en om te kijken hoe dat de motoren moeten komen moeten deze eerst ongeveer pas gemaakt worden
normal_LPICT5789L.JPG


Nog een keertje in elkaar zetten.
normal_LPICT5793L.JPG


tweede grote aanpassing: de ramen wil ik niet schilderen maar ik wil er echte ramen in , dus veel versterken. Te beginnen met het vleugel-bed
normal_LPICT5979L.JPG

De versterking: 2lagen van 4mm EPP voor de vorm en dan 3 lagen van 120grm glasweefsel er omheen.
na dat ik aan een kant de ramen er uit had bleek dat de randen van de ramen (en de zijkant in het al gemeen) te verzwakt, dus meer versterken/verstijven. 1 strip EPP met 1 laag 120grm glasweefsel.
de midden stijl van de voorruit wordt versterkt met een koolstofstaafje.
normal_LPICT5981L.JPG


Word vervolgd.
(maar het kan effee duren. De maiden zal wel 2007/2008 worden :oops: )


Nog effe de echte:
normal_L0919408.jpg

de DO-28A is in weze een twee motorige uit voering van de DO-27
7A816918-45CA-4FFC-A755-C9502F60AABB.png
6593192C-A3FB-41E2-B525-A991644C9EE1.png
 
Laatst bewerkt:
Nice, als die zg 45's net zo netjes lopen als die van mij, zul je zeker geen gebrek aan vermogen hebben.

Mooi project :)

Grt.
 
Ik ken um! Absoluut mooie kist :) Succes met de bouw, ben benieuwd!


Wat ik super vind is dat je in dit model het ontwerp van Dornier vanuit WOII terugvindt!

:wink:
 
Niet echt mijn smaak, maar wel een bijzondere kist en dat vind ik wel leuk! Bij deze abbootje op het draadje.
 
Erg leuk die kisten die niet "standaard" zijn is weer eens wat anders.

Weer een mooi draadje om te volgen dus weer een abbootje erbij :D
 
Dank je voor de belangstelling 8)

Of het toestel mooi of lelijk is :?: :?: maar het is zeker en niet alle daags model. (Ik hou wel van modelle die je niet vaak/zelden ziet.) Toen ik destijds de aanbieding van albatros (montfort L) zag van een zeldzame 2-mot van 3,2mtr voor 500 gulden heb ik ook niet getwijfeld. Ik moest alleen eerst de Beech nog afbouwen en een Zwever(Swift)
De keuze om er 2xZG45 op te zetten is omdat ik hem wil gaan gebruiken om zwevers te slepen en omdat ik die al 2 heb

Hopelijk binnenkort meer nieuws met foto´s

Eric
 
Ha Eric,

Wel jammer dat je dit niet op de schaalmodellen zet, het hoort niet op dit draadje thuis maar even goed heel mooi zo'n kist weer eens iets anders dan gewone sleepkisten die je op treffens ziet als sleppies, wilga's en piper/pawnee's.

En de groeten aan Germeneke :lol: :celebrate:
 
Het word geen echt geen schaal model enkel een semi-semi schaalmodel

Het project heeft weer effe stil gelegen :cry: (maar zoals het gezegde: langzaam maar zeker, maar ZEKER langzaam :wink: .)

een updatetje:
De ramen zijn er nu allemaal uit, de plaats voor de sleephaak met een paar lagen koolstof mat verstevigd.

normal_LPICT6014.JPG


Na wat gebrain-storm ivm de motor bevestiging heb ik voor de volgende constructie gekozen.
note: de hard houten balken aan de onderzijde dienen ook voor het bevestiging van het landingsgestel

normal_LPICT6007.JPG
normal_LPICT6008.JPG
normal_LPICT6010.JPG


één van de redenen waarom het effe stil lag (Ventura van simprop)
normal_LPICT6011.JPG


Ps deze week werd er op marktplaats een zelfde DO-28 aangeboden., er zijn er dus nog meer :lol:
 
Ik neem aan dat de ophanging van de motoren in de motorgondels nog meer versterkt wordt? :lol:

Grt.
 
Hallo vliegman,
Waren de verzendkosten omlaag gegaan voor de last-down????

Alexzzz schreef:
Ik neem aan dat de ophanging van de motoren in de motorgondels nog meer versterkt wordt?
Dit was ik niet van plan, waarschijnlijk nog wel een boven en/of onderkant om een doos te krijgen, maar als ik twijfel aan de sterkte zit er niets anders op dan de motokspant aan de moterkap vast te maken (het idee was om zowel de onder_ als boven kant makkelijk te demonteren zouden zijn om goed bij de motoren te kunnen.)

diablotinxlpilot schreef:
Ga je met een centrale tank werken of 2 apparte circuits? Ik zie een koper buisje door de onderste vleugel lopen, vandaar...
Ja, de tanks komen in de romp omdat er in de motorgondels te klein zijn.
ik denk dat het 1 tank gaat worden met twee klunken. of twee tanks die in verbinding staan met elkaar zodat ik maar één keer hoef te tanken.

Huib schreef:
Heel aparte kist. Ben benieuwd goe die er uiteindelijk uit gaat zien.
Ik moet toegeven dat ik ook wel benieuwd naar het eind resultaat, maar dat gaat nog wel effe duren
 
Zenoah 45 zonder reso heeft genoeg power, hoef je je geen zorgen over te maken. Je hebt er sowieso toch 2. Ik draai die van mij met een 22*10 op 6300/6400 toeren en die is nog niet eens ingelopen. Hij heeft meer vermogen dan mijn 3W40 met reso.

Grt.
 
Een resopijp is afgrijselijk buitenkant romp. Het mooiste geluid wat ik tot nu toe heb gehad is met een Toni clark pot op een zg62. Heerlijk stil gebrom. Je kan deze uitlaten ook namaken met 2 LEGE gasbusjes. De originele potjes van de 45 zijn nochthans niet slecht zo slecht, maar een wat onhandige uitlaat (die ribbeltjes).

edit: aan alexzzz foto te zien is het uitlaattype veranderd, ik heb niets gezegd... :oops:
 
Uitlaatje valt bij mij binnen de motorkap, alleen 2 pijpjes steken uit, vind het zelf geen gek gezicht;

zkat.jpg


Grt.
 
Back
Top