Dornier Do24K bouwplannen

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Bart83, 13 mei 2013.

  1. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hallo mede bouwers ,

    Nu mijn Short S23 empire vliegboot vliegt is het tijd om op het volgende project te gaan focusen. Het word een Dornier Do24K :)
    Deze keer lijkt het me leuk in de planningsfase al een draadje te starten en zo wat ideën voor de constructie vanuit verschillende hoeken te horen.

    [​IMG][​IMG][​IMG]

    De Dornier Do24 is in de jaren 30 naar Nederlandsche specificatie ontwikkeld door Dornier. De vliegboten zijn gebouwd door Dornier zelf en in Licentie in Nederland bij Aviolanda en Schelde. De boten zijn door de Marine luchtvaartdienst veelvuldig gebruikt in de voormalige kolonie Nederlands Indië. Ik ben me al een tijdje aan het verdiepen in de historie van deze vliegboten en ben hiervoor op de uithoeken van het internet geweest. Nu ben ik een boek over de Do24 aan het lezen. Als de bouw is gestart zal ik net zoals bij mijn Empire draadje zo nu en dan een stukje geschiedenis plaatsen.

    Voor de model heb ik het volgende in gedachten :

    Schaal 1:10 wat een spanwijdte geeft van 270cm en een romp lengte van 220cm. Constructie van balsa en triplex.
    Vleugel deelbaar in 3 delen en romp in 2 met de staart en vleugel afneembaar zodat het model met een normale personenauto kan worden vervoerd.
    Deze keer word het model voledig beplankt zodat het geglasd kan worden. Het is de bedoeling een licht model te maken maar niet zo licht dat het alleen bij windstil weer kan worden gevlogen. Het model zou net zoals de echte ook van ruuw water moeten kunnen starten en landen.

    Het model is al eens eerder gebouwd maar voor zover ik weet is er geen tekening of kit van te koop ( m.u.v en extreem groot en prijzig model ) Als het model bevald zal ik de tekening uitwerken en Gary een mooie lasergesneden kit en vacuum delen maken.

    Hier enkele modelen van onze oosterburen :

    Marcel Henrich : Do24K schaal 1:8 345cm Spanwijdte

    [​IMG][​IMG][​IMG]

    Do24 mit Keller-Motoren - YouTube

    Tobias Moser : Do24 ATT Schaal 1:9 333cm spanwijdte

    [​IMG][​IMG]

    RCMovie.de - Dornier DO 24 - ATT Mission Dream - Videoplattform für den RC-Modellbau



    Rolf Breitinger : Do24T Schaal 1:10 270cm spanwijdte

    [​IMG][​IMG][​IMG]

    http://www.rcmovie.de/video/ff83896292dd6de0df58/Dornier-DO-24-von-Rolf-Breitinger-Grundlsee-2007

    Mvg,

    Bart
     
  2. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Dat is er weer eentje om te volgen :)

    Succes met de bouw,
    Cor
     
  3. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Word alweer duimen en vingers aflikken.
    En nee, ik ga niet zagen voor een plan op 80%:D

    Veel succes met ontwikkeling en bouw.
    Johan.
     
  4. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
    Goede keus, Bart!
    Ik neem aan dat het je bekend is dat er een 1:1 exemplaar in het militair luchtvaartmuseum (Soesterberg) opgesteld staat.
     
  5. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    @ Johan en Cor , bedankt :) de daadwerkelijke bouw duurd nog wel even hoor. Eerst nog even **!!!%&## uur achter de laptop vertoeven.

    @ Max , Jazeker ik ben er in April nog geweest om hem nog een keer te bewonderen. Het MLM gaat dit jaar dicht en in 2014 zal het nationaal militair museum haar deuren openen. Helaas zal het leeuwendeel van de vliegtuigen aan het plafond worden opgehangen. Meer hierover op de site van het MLM en het forum ''de nederlandsche luchtvaart''. De Dornier uit het MLM is overgens een ex-spaanse Dornier Do24T welke in het schema van de X-24 is tentoon gesteld. Het vliegtuig is eigendom van het R.A.F museum en is in bruikleen. Naar zeggen van medewerkers van het MLM is het toestel in zo een goede staat dat het in korte tijd luchtwaardig gemaakt kan worden.

    Mvg,

    Bart

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    ja gaaaaaaaaaaaaaaaaaffffffffffffffffffff
     
  7. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Mooi excuus om het verslag al te starten bij het tekenen .....hint hint :rolleyes: :D

    Cor
     
  8. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    @ Jeroen , vind ik ook :)

    Aanvulling op deze post : de romp en vleugels van het toestel zijn wel in ''bezet'' nederland gebouwd in 1944. Het werknummer van het toestel is 3387 , de vleugels zijn bij de Schelde in Dordrecht gebouwd en de romp bij Aviolanda in Papendrecht.
    Hier een klein stukje loopbaan van dit toestel :

    RLM:3387 CI+GW

    1944 : Als HR.5/HD.5 geleverd aan Spanje
    1980 N99225 Hendon museum londen
    27-11-91 Aankomst Europoort Rotterdam
    28-11-91 MVK Valkenburg
    ''92 MLM Soesterberg met de Registratie X-24

    Mvg,

    Bart
     
  9. Damen-NL

    Damen-NL

    Lid geworden:
    12 sep 2012
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Westkapelle
    Bart,

    Ik denk dat je toch ergens een foutje hebt gemaakt.
    De vleugels, motorgondels en tanks zijn bij De Schelde in Vlissingen gebouwd.
    Maar dit slechts ter info...
     
  10. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Tijdens de productie voor de oorlog ( toestellen voor de MLD dus ) werden de door jou genoemde onderdelen inderdaad in vlissingen gemaakt.

    Na de Duitse inval werd de productie van de Do24 voortgezet en zelfs flink opgevoerd. Na het bombardement op 20augustus 1943 door 320(dutch)squadron besloot met de vleugelbouw van het Schelde bedrijf in Vlissingen over te brengen naar Dordrecht.

    Mvg,

    Bart
     
  11. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Van Wiek Luijken heb ik het door hem getekende 3d model mogen ontvangen wat hij voor zijn artwork heeft gebruikt. Dit is een goede basis om mee te beginnen. Hier wat foto's , de laatste is het model in de delen zoals ik het wil bouwen :

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het model bestaat uit meshes ipv surfaces. Ik kan hier secties uit halen en de outline's. Het zal zéér hulpvol zijn voor het ontwerk van de romp. De vleugel doe ik vanaf scratch , nog geen idee welk profiel ik zal gebruiken , tips zijn welkom :)

    Mvg,

    Bart
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Ok daar wil ik dus een paket van hebben
    uitvergroot voor 3 seidel stermotoren 7 cilinder kwijl kwijl kwijl
     
  13. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Ik heb van m'n vader regelmatig de verhalen gehoord over de starts op de nabij gelegen rivier. Mooi project!

    In '91 heb ik nog een tijdje op Valkenburg met een schuurtol rondgelopen op de door de SNA gerestaureerde Do24, continu voorzichtig kijkend of er geschiedenis onder de lak vandaan kwam. Er lopen(of liepen) daar overigens de nodige mensen met kennis van zaken.

    Stichting Neptune Association - Voorwoord
     
  14. Paul.M

    Paul.M

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Nederland
    Ja Bart, dit wordt wederom een hele mooie ! :thumbsup:
     
  15. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.022
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    abbo!

    mooi toestel, maatje te groot voor mij, maar zeer mooi.

    de Blohm & Voss BV 138 staat die ook nog ergens op je verlanglijstje?

    gr

    vinze
     
  16. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Fantastische keuze Bart!
    ook een mooie maat. Ik vind je Short een plaatje, maar voor het type vliegtuig iets aan de kleine kant, dit is echt geweldig!



    verder:
    GAAT HET MLM OP DE SCHOP??

    snik, aan het plafond, hoe kunnen we dan fotos maken?????
     
  17. Thebigred1

    Thebigred1

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Onna
    @femmo:

    [​IMG]

    Marco
     
  18. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
  19. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
  20. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hier is de vleugel/romp verbinding te zien van de Do24T uit het MLM. Ik wil bij mijn model de vleugel demontabel van de romp hebben voor transport.

    Graag zou ik van jullie horen welke mogelijke constructies er hiervoor bij jullie bekend zijn

    [​IMG]

    Mvg,

    Bart
     

Deel Deze Pagina