Dornier Wal: bouw gestart.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Frits37, 23 sep 2018.

  1. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Inmiddels aangepast om mogelijke storing te voorkomen.
    IMG_20181215_140953.jpg

    En begonnen met vleugel #2. Het weegt nog niks.
    IMG_20181215_200754.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Bart83 vindt dit leuk.
  2. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    En weer een stukje verder.

    De inslagmoeren komen in de plaats van de aansluiting voor de struts waar bij de kit van wordt uitgegaan en die me op den duur niet sterk genoeg lijkt.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Bart83 vindt dit leuk.
  3. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    De electronica voor de LED landings/zoeklichten is klaar, ik ben een stuk verder met de cockpit en aan een kant zitten de raampjes er in (methode Bart, maar iets minder perfect). Ze zitten niet 100% op de schaalpositie, dat lukte niet vanwege de constructie. Maar 95% is ook mooi :)

    IMG_20181220_222240.jpg
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2018
    Bart83 en E.hof vinden dit leuk.
  4. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Leuk ! je bent volgens mij de eerste die echte raampjes in de romp hebt gemaakt :)

    Mvg,

    Bart
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  5. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Wat ik had moeten doen, zie ik: de raamopeningen alvast een kleurtje geven, voordat ik de raampjes er in plakte. Nu kijk je tegen de enigszins geblakerde binnenkant aan.
     
  6. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    En de huidige stand van zaken:

    IMG_20181223_130959.jpg IMG_20181223_130943.jpg

    De propellers heb ik met primer behandeld, die wil ik nog een houtkleur geven (lichtbruin met mahoniekleurige 'lagen', zo dun mogelijk). Daarna zonodig wel weer balanceren uiteraard.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Schiet al mooi op en de handigheid neemt ook toe met iedere nieuwe post. Leuk om te zien en lezen. En heeft het bouw virus al definitief toegeslagen?

    Succes en groet Q
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  8. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Goed bezig Frits, het wordt een mooie wal. Maar nog belangrijker je hebt er een vaardigheid bij geleerd welke deuren opend om meer mooie modellen te bouwen!

    Mvg,

    Bart
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  9. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik leer steeds bij ja, ook dat het beter is om halverwege te keren dan ten hele te dwalen ;-).

    En je oor wordt gevoelig voor kraakgeluiden..
     
  10. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    En lekker bezig vanmiddag. IMG_20181223_163416.jpg
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  11. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik ben ook aan het zoeken naar het historische voorbeeld van de D35: hoe zat het met de roundels en de belettering? Nou, keus zat. Blijkbaar was er destijds nog geen sprake van één (huis)stijl. Zie onderstaande foto's: de belettering kan zwart of wit, de roundels groot of klein, er kan eventueel zelfs nog een roundel voor of achter de witte belettering: allemaal historisch verantwoord. Maar ik ga voor de eerste foto: zwart/klein, geen extra roundel.

    D35.jpg D35-1.jpg D35-2.jpg D35-3.jpg
     
    Laatst bewerkt: 24 dec 2018
  12. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Vraagje: wat voor scharnieren gebruiken jullie voor de roeren? Ik heb nog penscharnieren liggen, maar daarmee wordt de afstand tussen het vleugeldeel en de roerklep te groot: een milimeter of 4 á 5.
     
  13. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    IMG_20181228_224216.jpg Intussen met behulp van clublid Dirk de penscharnieren op de goede manier aangebracht :).
     
  14. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Het staartgedeelte geeft wat problemen, voornamelijk omdat ik niet goed genoeg op alle tekeningen heb gekeken. De zijwaartse stabiliteit is nu onvoldoende. Slopen gaat ook niet meer, zonder kans op meer schade. Ik hoop/verwacht dat de kleine struts (carbon staaafjes) onder de staartvleugels en het aanbrengen van een stevig glasvezelmatje wel genoeg stabiliteit gaan geven.
     
  15. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Kun je aangeven wat precies het probleem is? wellicht kan je ik je helpen met het bedenken van een oplossing.

    Mvg,

    Bart
     
  16. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik ken niet alle technische termen, maar zal het proberen uit te leggen. De staart (het verticale deel) wordt met een soort slot-constructie op de middelste rib van de romp geplaatst. Ik heb eerst het complete staartgedeelte gemaakt voordat ik die op de romp heb bevestigd. Het verticale deel bestaat uit een centrale plank van 3mm balsa (voorgesneden) die je moet beplanken met 1,5mm balsa. Dat heb ik gedaan waarbij ik het onderste ('slot') gedeelte aan beide kanten vrij moest laten zodat je hem later kunt plaatsen. Echter, wat beter zou zijn is één kant volledig (tot onderaan) te beplanken en de ander kant pas te beplanken na bevestiging van de gehele staart. Dan wordt het 'slot' van beide kanten opgesloten door de beplanking, waardoor het veel stijver wordt, zeker als je de nerf verticaal houdt. Nu heb ik het 'slot' achteraf met een reepje balsa beplankt, maar dat heeft geen structurele connectie met de rest van de beplanking. De staart steunt nu eigenlijk alleen met de vastgelijmde kopse kanten van het slot op de middenrib en is zijdelings wat flexibel. Dat reepje balsa had misschien beter een reepje triplex kunnen zijn. Dat hoop ik met glasvezel/epoxy te verstevigen. De staartsectie is met epoxy vastgelijmd: als ik dat wil loshalen gaat er (veel) meer kapot dan me lief is. Met vier carbon struts erbij gaat het wel goed, denk ik.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Bart83 vindt dit leuk.
  17. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Met een paar 3D prints van Apfpv en Sander kan de motorgondel later in de Courlis variant worden uitgevoerd :)

    Foto: een snelle testfit met dubbelzijdige tape.

    . IMG_20190112_200013.jpg
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  18. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Arnold en Kees hebben kleur op de wangen en de Courlis koeling is klaar. Arnold heb ik onthoofd en de kop iets verdraaid om niet twee identieke houdingen te krijgen. Ook heb ik de kleur van de kleding om die reden niet gelijk gehouden.

    IMG_20190113_113528.jpg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    En een actueel plaatje: gedeeltelijk klaar met glassen.

    IMG_20190113_153940.jpg

    En een tip:

    IMG_20190111_230140.png
     

    Bijgevoegde bestanden:

    E.hof vindt dit leuk.
  20. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Frits geweldig man! Dat begint er nu wel heel erg af uit te zien. Motortjes zien er ook goed uit, leuk om ze nu op je kist te zien!
    Hoe ging het glassen?

    Krijg me toch zin in het voorjaar.. Ben nu een DLG aan het maken om op de mooie dagen het watervliegen af te kunnen wisselen met wat smijten. Laat dat mooie weer maar komen, dan kunnen we snel eens (wal) meeten.

    Remy
     

Deel Deze Pagina