DOSEERBAAR LIJMEN MET SECONDELIJM (CA glue)

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door drift-junkie, 22 jun 2014.

  1. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Beter doseren met secondelijm (CA glue)

    Ook z’n hekel aan het lijmen met dunne secondelijm (CA glue) net zoals ik, er komt altijd teveel uit het flesje, waardoor de kans zeer groot wordt, dat ook je vingers vastgelijmd raken aan het project, of dat je knoeit op je werktafel/kleding oid!!

    Onlangs moest ik de randen van een carbonchassis lijmen, veel mensen doen dit dmv een wattenstaafje, maar deze gaat enorm roken, en aangezien ik erg allergisch ben voor de dampen van secondelijm, is deze grote hoeveelheid damp funest voor mijn gezondheid…!!!

    Ik heb iets bedacht waarbij zeer weinig lijm verbruikt wordt, (en dus ook weinig damp), en waardoor alles veel beter controleerbaar op het project komt, het is ook nog eens vrij simpel door iedereen te maken, + het vergt niet veel speciaal materiaal!! Bijkomend voordeel was, dat er in het spuitrietje weinig zuurstof bij kan komen, zodat het niet erg snel stolt of verstopt raakt. Na gebruik gooi je gewoon het rietje weg, zodat de dop weer op het flesje kan, of je laat het rietje er gewoon in zitten, hij gaat vanzelf wel een keer dicht!! Simpel het bestaande tuitje uitboren en het rietje er induwen!!

    Voordeel:
    Eenvoudig door iedereen te maken, zeer goed doseerbaar, door een langer rietje te monteren kan je ook op moeilijk bereikbare plaatsen gemakkelijk en precies lijmen, zelfs als het flesje omvalt komt er nauwelijks iets uit, beide zorgen voor een stuk veiliger gebruik!! Zeer goed bruikbaar voor bijvoorbeeld het lijmen van banden op een velg!!

    Nadeel:
    Als je na gebruik het rietje verwijderd en de dop erop doet, sluit deze niet meer goed af, dus rechtop bewaren, of het rietje er gewoon in laten zitten en pas verwijderen bij opnieuw gebruik!! Het verwijden van het rietje vergt nogal wat kracht, dus uitkijken dat je niet te hard in het flesje knijpt, en deze leeg laat spuiten met alle gevolgen van dien!!

    Benodigdheden:
    Secondelijm in een flesje zoals bijvoorbeeld op de foto.
    Spuitrietje met een klein gaatje (lengte ongv 2cm).
    Boortje in de maat van het spuitrietje (in mijn geval 2mm)


    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik vind deze erg fijn doseren, en hoewel een kleine verpakking, je kunt hem tot de laatste druppel leeg gebruiken, ook al doe je er maanden of langer mee:

    [​IMG]
     
  3. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    +1 voor de doseerbaarheid van die Bison tube, maar de mijne is na 1x gebruik hard geworden, blijkbaar toch te lang laten liggen tussen verschillende klusjes. Heb 'm nog uit elkaar gehaald om dr een nieuwe tube in te steken, maar nja..

    Ik kan net zo goed gewoon voorzichtig werken met een gewone tube, gaat op zich prima. :)
     
  4. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.889
    Locatie:
    Schoonebeek
    :idea:Tip: Je kan er ook gewoon een doseertip op doen.
    [​IMG]
    En secondelijm altijd bewaren in de diepvries, zodat het niet dik wordt of kapot gaat.
     
  5. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
    Ik doe er zelf altijd een injectie naald op. Deze is verkrijgbaar bij de apotheek.
    Zijn er in diverse diktes.
    Werkt perfect.
     
  6. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Hier mijn methode, herbruikbaar:

    Een tip voor als je iets moet lijmen op een moeilijke/verre plek.
    Deze "mod" zal de lijm een centimeter of 2 verder kunnen brengen, minder is ook mogelijk.
    Wat heb je nodig, Een flesje lijm, een setje naaldjes die je gebruikt om een voetbal op te pompen, en een dremel of een ijzerzaag:

    [​IMG]

    Dan slijp/zaag je de naald door, op de lengte die je hem wil hebben, dit zal ongeveer 2 á 2,5 CM zijn:

    [​IMG]

    Afhankelijk van waar je wil lijmen kun je er voor kiezen om het gaatje aan de zijkant dicht te plakken met wat plakband, of de bovenkant.
    Dan druk je de naald in het flesje lijm, als het niet lukt even wat lijm aan de binnenkant weg halen met een inbussleutel oid, en dan krijg je zoiets:

    [​IMG]

    En als je klaar bent met lijmen, haal je de naald uit het flesje, en pak je hem met een tangetje, en dan even een paar seconden een vlammetje onder de gaatjes houden, dan verbrand de lijm in de binnenkant van de naald, en zal hij niet verstoppen, en kun je hem later weer gebruiken.
    Ik weet het, bij HK kun je ook van die tuitjes kopen, maar deze optie kun je dezelfde dag nog hebben :)
     
  7. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Probeer de wattenstaafjes bij de ETOS eens, die hebben houten stokjes en roken/dampen dus ook niet. Het zijn de plastic stokjes in de wattenstaafjes die reageren met de CA lijm. Hout doet dat niet. Die gebruik ik zelf altijd en dat werkt super!
     

Deel Deze Pagina