Draadbeschadiging door kroonsteen voorkomen, adereindhulzen

ron van sommeren

Forum veteraan
Het aandraaien van de schroefjes beschadigt de dunne draadjes in de snoertjes. Beter/veiliger om adereindhulsen te gebruiken, kosten een dr*l. Of kroonsteen met ingebouwd beschermingslipjes.

Uit
Nieuport 28 C1, schaal 1:3, en scratchbuild 475cm³ rotatiemotor, bericht #85, en voor een totaal ander doel:
Ernst Grundmann zei:
Dit zijn zogehete adereindhulsjes, deze worden om een aangestripte kabel einde geknepen zodat deze kabel makkelijk ergens in vastgeschroefd kunnen worden. Er zijn meerdere maten verkrijgbaar:
DEZE is voor ongeveer 1,4mm. Vrij dun maar wie weet bruikbaar voor sommige toepassingen.
DEZE is voor ongeveer 2,25mm en zal beter bruikbaar zijn denk ik.
DEZE is voor 4,5mm draaddikte en zal voor deze toepassingen waarschijnlijk het meest geschikt zijn.
Als je nog meer wilt zien kijk dan even HIER.

Adereindhuls voor 1,5mm².

vogt-verbindungstechnik-44041247-adereindhulzen-1-x-150-mm-x-12-mm-ongeisoleerd-metaal-100-stuks.jpg


Nieuport 28 C1, schaal 1:3 en scratchbuild 475cm³ rotatiemotor
 
Ron, Bedankt voor de info. Geloof dat ik er nog eentje heb. Vroeger bij het aansluiten van schakelkasten hadden we hele dozen vol van die dingen en vroeg je er wel eens een paar.
In mijn eerste zeilboot een halve meter profiel met echte kabelklemmen verwerkt. Eigenlijk te groot voor het huidige RC-werk. Maar die paar jaar dat ik nog vaar zal het wel blijven werken.
Toen ik aan mijn laatste scheepje werkte bedacht ik opeens dat deze me korter gezelschap gaat houden dan mijn eerste modelletje. Dat sleep ik nu al 55+ jaar met me mee! Daar kwam ik vanmiddag een aankomende draadbreuk tegen. Altijd net achter een soldeerplek. Maar we zien wel hoe lang het stand houdt. Gelukkig heeft de werf hier nog een reparatiegedeelte in stand gehouden.
Voor de rest is het afbouwen met voorraden. Personeel is nog gemotiveerd en dat is het belangrijkst. Gr. Klaas.
 
op de zaak gebruiken we dit model altijd, de kunststof huls voorkomt knikken van de draad op het punt waar de isolatie ophoud en de adereindhuls begint.
geisoleerde%20adereindhulzen.jpg
 
Eerst de draad vertinnen en vervolgens in kroonsteen steken is ook niet goed. Soldeertin vloeit onder druk, langzaam, het contact zal slecht worden o.d.d., storing en hoge weerstand. Het soldeertin vloeit ook onder de isolatie. De draad zal breken ongeveer op het punt waar soldeertin is gestopt. Alleen te voorkomen met krimpkous.
Zeer leerzame actieve discussie in het zelfbouw e-motor subforum
anyone crimp instead of soldering? - RCG
 
Back
Top