Draagvleugelboot

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door ceewee, 15 jul 2013.

  1. ceewee

    ceewee

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Lelystad
    Heb vandaag een draagvleugelboot overgenomen maar de beste man kon mij niet vertellen wat er ooit voor motoren hebben ingezeten.
    Boot is 130 cm lang, 35 cm breed en weegt nu 5,4 kg.
    Schroeven en assen zitten er in.
    Er moeten dus nog 2 vaarregelaars,accu's (nimch 3300 Mwatt, 2 stuks) in en eventueel wat klein licht spul.
    Wat zijn nu de goede motoren die de boot uit het water kan krijgen, want dat is de bedoeling natuurlijk.
    Ikzelf zat te denken aan Graupner speed 600 of de 720B, maar is dit voldoende of te weinig power ?

    Groet, Cees
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2013
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dan is het onmogelijk dat die boot nog ooit boven water komt.


    Dat zijn vier centrales als in de eemshaven (De geplande kolencentrale van RWE/Essent levert een vermogen van 1.560 MW)
     
  3. ceewee

    ceewee

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Lelystad
    Gaarne alleen behulpzame posts.
    Een beetje redelijk denkend mens weet dat er geen MEGA watts bedoeld worden maar MILI watts. :D
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    goe bezig of goe begonnen

    het zijn geen mega watt of milli watt
    maar het zijn amperes die in een accu zitten
    dus het moet zijn 3.3 amp
    als je nu eens eerst begint me een foto van dien boot te posten want mijnen gelazen bol daar zit mist in zo te zien
    of een merk naam ,of een nummer of zo ;dat zou dus heel veul kunnen helpen
    en dan kan er gericht info gegeven worden
    de vraag zoals gesteld word verwacht van iemand die 12 jaar is en geen 58

    gr raf die je wel wilt helpen na wat meer info van je boot die je hebt
    is het zo iets???
    [​IMG]
    of trekt het meer op dit
    [​IMG]
    dit bestaat ook nog
    [​IMG]
    ooit heeft er eens een firma dit gemaakt in model maar daar vind ik niets meer over
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.967
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk eerder dat je milli Ampère-uur bedoelt....

    MilliWatt is een vermogen, en 3300 milliwatt is nauwelijks een dashboardlampje.... daar krijg je 5 kilo boot ook weer niet mee op de vleugel....

    Groet, Bert
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Accu's m.b.t. gewicht liever vervangen door lipo's. Tevens denk ik dat je meer amperage nodig zult hebben. Nog geen megawatts, maar 3300 mAh is voor een draadvleugelboot waarschijnlijk aan de krappe kant. En als je er lipo's in legt, leg er meteen een lipo saver bij.

    Cees: WELKE speed 600 of 720? Er zijn nogal wat typen en heel verschillende specificaties...
    Zie: Haagse Modelboot Club - HMBC - Homepage in linker kolom ëlectromotoren aanklikken.
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    roel je vergeet een belangrijk iets
    zijn de motoren nog verkrijg baar ?????
    graupner heeft haast geen borstel motoren meer in het gamma
    wat er nog op stock ligt is nog verkrijg baar voor de rest ie het gedaan over en out
    maar ik zou voor lipo gaan en meteen voor borstelloos
    als motoren dan de door mij veelvuldig gebruikte roxxy 3548/05 no4967 van 7 tot 15 volt dus een 4 S lipo is te doen
    ik breng daar de zinnia (2 meter lang en een kilo of 10 )mee in planee dus met twee van deze moet je 5 kilo boot zeker op zijn vleugels komen te staan
    maar ook weer hier !!!! kan de boot dit geweld nog aan
    want bij een vleugel boot moet alles net zoals bij een vliegtuig kloppen want anders heb je der niet veel plezier van en is het zo stukken uit het water vissen

    gr raf
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hij bedoelt de hydrofoil die op Marktplaats stond.
    Een model van een Connexxion hydrofoil. Een rus. Geen Supramar.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Voskhod_(hydrofoil)

    Bij de fabrikant... zo kom je ergens...
    http://morye.kafa.crimea.ua/en/eurofoil.html

    Vermogen 1:1 lees ik net... +/- 1.090 PS

    Tof dat jij hem hebt gekocht. Echt een schitterend model. Werd geschreven dat er twee van deze modellen zijn gemaakt? Waar is de ander en... heeft die ook gevaren?

    Wat je aan vermogen nodig zal hebben is natuurlijk lastig. Wel zal het echte vermogen een hint zijn wat je nodig hebt als schaal, mits het schip schaal is. Kan informatie te vinden op het internet je helpen.


    Zou me niet verbazen als je ergens tussen de 50 a 75 Watt ingaand per motor nodig zal hebben.
    Het model lijkt me gevoelsmatig aan de reeds zware kant... zou 5 kg all in moeten zijn.

    Een hydrofiol heeft eigenlijk twee snelheden... langzaam en de kuissnelheid gedragen op vleugels. Te veel vermogen/snelheid en het gaat ook niet goed. Voldoende om hem de lift te laten geven.

    Je zou hem op sleeptouw kunnen nemen achter een 1:1 boot. Een digitale viswaag er tussen? Kijken waar het punt is dat hij op de vleugels komt te staan. Hoeveel stuwkracht daar voor nodig is. De hoeveelheid kracht die nodig is om hem op de poten te zetten. Eenmaal op dreef, zal het benodigde vermogen weer afnemen.
    Dat ook een manier van erachter komen.

    Heeft het model überhaupt ooit gevaren?

    Ik zal straks even wat links voor je vergaren, als ik die links nog terug kan vinden.
    Kan het zo maar zijn dat je straks met brushless wil gaan varen. Omdat het gewicht van de motor bij eenzelfde vermogen meer dan de helft kleiner is. Hoe lichter het model, des te beter hij op de vleugels staat.

    Het is geen speedboot. Hydrofoils zijn niet enorm wendbaar. Dit type blinkt uit op lange rechte stukken, constante snelheid. Qua economie eigenlijk al achterhaald door de snelle catamarans. Vooral cavitaite problemen bij propellers en vleugels zorgden voor veel onderhoud. En een relatief toch hoog brandstofverbruik. Golfhoogte limieten waar catamarans minderlast van hebben.

    Hier nog even een fraai exemplaar uit de jaren 80... 30 jaar oud...
    twee motoren 22,6v, direct drive en delicate zelf gemaakte props...
    Gewicht zonder accu's 1.175 gram. Bedoeld te draaien op 10

    [​IMG]


    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. ceewee

    ceewee

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Lelystad
    Het is inderdaad het model wat op marktplaats stond.
    Het model staat inmiddels thuis en is schoon gemaakt, zat onder het stof ed.
    Ze ziet er prachtig uit , vanavond zal ik wat foto's plaatsen.
    Er zitten zwart/wit fotokopietjes bij dat ze inderdaad heeft gevaren, ook is er een filmpje op youtube :
    5-ZsGp7uMUM[/media] draagvleugelboot Alexia te gast - YouTube
    Zo ben ik ook achter de naam van de bouwer gekomen, de heer Lammertsen uit Amsterdam. Nu nog ff uitvinden hoe ik deze heer kan opsporen ;).
    Schaal blijkt nu 1:21 te zijn, origineel is 27.70 meter en model is 1.30 meter.
    Het model is mooi gebouwd en werkende led verlichting. Interieur zal ik zelf maken en daarvoor ga ik binnenkort maar eens een vaartje doen van Amsterdam naar Velsen en retour. Flink wat foto's maken.
    Heb ook een website gevonden van een kapitein op zo'n boot van Connexxion. ook maar eens mailen of ik wat foto's kan maken van motor en cockpit.

    Alle advies is welkom.

    Groet, Cees :cool:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo
    dus foto 3 was de juiste

    ik zou voor Borsteloos gaan en als accu een lipo
    je schrijft dat je een kabine wilt gaan inbouwen ????
    "alle advies is welkom"
    maar doe je der dan ook iets mee???
    bas schreef
    en dan wil je nog gewicht gaan toe voegen door een kabine te gaan in bouwen

    @ bas
    de door mij voorgestelde motoren hebben ietsje meer power dan de 75 watt die je voorstelt
    maar met het doseren van de gas heb je beter ietsje meer power zodat hij zeker uit het water komt dan dat je motoren te licht zijn en hij dus dat niet gaat doen

    blijft wel spectakel als hij het werkelijk goed doet
    ik weet niet welke assen er onder zitten maar als het een flex as is NIET achteruit varen want dan is de flex hemelen


    gr raf
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Een beetje redelijk denkend mens weet dat je milliwatt schrijft als mW :D

    Mooi project hoor, eindelijk weer wat anders dan een sleepboot.
     
  12. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Is er niet achter te komen welke motoren onder dat "Speed" jasje schuil gaan? Het zijn vaak niet meer dan een bepaald type Mabuchi of vergelijkbaar merk, die volgens de specs van Graupner zijn gemaakt of ingekocht. Volgens mij maakt Graupner deze motoren niet zelf, alleen de sticker die erop geplakt wordt...
     
  13. ceewee

    ceewee

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Lelystad
    RAF :
    Jazeker, anders heeft advies vragen geen enkele zin. Heb gekeken naar de Roxxy's (RC-Point & 2ehandsRC Webshop en Modelbouwwinkel Beugen) en lijkt mij een beste. Moet ik wel nog ff kijken voor vaarregelaars.
    Wat te denken van : Roxxy BL Control en dan de 940, 950 of 960? Voor elke motor 1 regelaar.

    Het plan was om een kartonnen plaatje te maken met daarop de bankjes en wat led verlichting binnen. Geen zware toestanden. Maar als mij dit afgeraden word dan neem ik dat aan.

    Er zitten geen flex assen onder. Zal vanavond proberen wat foto's te plaatsen.

    Dank wel alvast voor de hulp.

    Groet, Cees :cool:
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo cees
    ik gebruik de 940-6 regelaars van 40 amp
    deze blijven qua temp redelijk binnen de grenzen in mijn opstellingen
    koop meteen een programmer er bij want je kan er heel veel bij instellen
    bij een borsteloze moet je voor elke motor een regelaar kopen het gaat niet anders
    met de zender is dit een shit werkje en met de programmer is het kinderspel
    zonder flex kan je natuurlijk wel achter uit en das best leuk vooral bij een nood stop
    moet je wel programmeren in de regelaars
    je kan op twee manieren je snelheid beinvloeden
    de keuze van je propellers qua diameter
    ga je te snel (niet volgas kunnen varen)dan kijk je naar kleinere props
    komt je vaartijd tengoede door minder verbruik

    tweede manier is door inplaats van op 4S op 3S accu's te gaan varen en eventueel op 2S
    je hebt dan minder gewicht dus je boot gaat sneller op de vleugels komen
    dus weer een langere vaartijd
    maar komt je iets meer in de portomonee om telkens nieuwe accu pakken te kopen tot je het juiste hebt
    ik zou dus met de prop's aan het werk gaan om de optimale snelheid te bekomen


    @ indoor
    ik heb aan het zoeken geweest maar kan deze boot niet meer vinden op het net
    deze is nog van voor het internet LOL
    of krick hem ooit heeft uitgebracht ???
    gr raf
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    @raf. Super Comet PT50. Krick? Nee, Schuco (Hegi), model van Gunze Sangyo - Japan.

    Helemaal mee eens!

    Schip weegt 29,7 ton, beladen.
    Naar schaal omgezet is dat 3 kg. 2kg meer is behoorlijk.
    Gewicht/PK verhouding 1 pk per 2,73 kg!!!

    Het profiel van de draagvleugel zal mogelijk niet schaal zijn. Maar kan zo maar zijn dat deze voldoende lift geeft.
    Ik schreef niet voor niets... neem hem eens op sleeptouw. Kijk wat wat hij doet.
    Instelhoek van de voorvleugel is belangrijk. Die 'hoort' na-stelbaar te zijn.

    Er horen geen flexassen onder. Gewoon hele lange rechte assen.
    Verken ook de site foils.org

    Wat sites die nog werken...
    http://www.classicfastferries.com/cff/backissues_44.html
    http://www.foils.org/
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=256908&pp=15
    http://www.simplonpc.co.uk/Oresund2.html
    http://sry.atw.hu/FDO.htm
    http://www.rodriquez.it/corporate/history.php

    Een leerzame reeks...
    http://www.grahamktaylor.com/models1/hydrofoils1/mk_1/mk1_hydrofoil.html
    http://www.grahamktaylor.com/publications1/experimental_hydrofoil.pdf
    [media=youtube]6npuFmveIZg[/media]
    [media=youtube]5_q1WTLlMTY[/media]

    http://www.schiffsmodell.net/showthread.php?t=37116&page=2

    PT-50 modelletje, zo je ziet is de snelheid niet eens zo hoog.
    [media=youtube]Xc31cKuCKbk[/media]

    Boing jetfoil... filmpie
    http://utopianvision.co.uk/bollywood/videos/?v=JwX8HkWbjtA

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. ceewee

    ceewee

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Lelystad
    Zo, het hele zaakje besteld : 2 motoren Roxxy 3548/06, 2 regelaars Roxxy BL 940/6 en een Roxxy brushless programm Card.
    Dit alles bij C.nr.d.
    Nou moet ik toch ff voort kunnen.;)
    Lipo's komen iets later, kan misschien eerst via iemand wat uit proberen voordat ik een vermogen aan diverse lipo's uit geef.

    Groet, Cees :cool:
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo cees

    dit is ongeveer een 15 kilo boot die op 9 volt vaart
    hier zitten zo twee motoren in

    dit gaat dus enorm goed vooruit en daar je boot 3 keer lichter weegt en een iets betere rompvorm gaat dat goe komen met deze motoren

    gr raf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. ceewee

    ceewee

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Lelystad
    De catamaran weegt 15 kilo met 2 van deze Roxxy motoren ?
    Dan kan er bij mij nog wel een interieurtje van 50 of 100 gram bij denk ik. :p
    Krijg net bericht dat de zending verstuurd gaat worden, dus misschien al voor het weekend in huis. En dat betekend dat met een beetje mazzel over 2 weken varen !!:rolleyes:

    Groet, Cees :cool:
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, maar die van jou moet op pootjes komen te staan :rolleyes:
    Geen vergelijk. Maar dat gaat vast wel lukken.
    Heb je er speedprops bij? linksom rechtsom?

    Je zult ook moeten spelen met het zwaartepunt, naast de instelhoeken...
    Maar... plaats vooral eens wat plaatjes.
    Wat voor profiel ziet er onder etc.
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo cees
    net wat hier boven staat
    een boot op ski's moet heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel juist uit getrimt worden
    is dit niet het geval dan werkt het gewoonweg NIET
    of hij komt niet uit het water of hij slaat over kop en dies meer
    je hebt een boot gekocht dat eigenlijk een vliegtuig is maar dan in het water
    zwaarte punt zowel in de lengte als in de breedte het moet allemaal kloppen
    als ook de instelhoeken van de vleugels
    1 mm verkeerd en je boot slaat op volle power om en dan kan het een duikboot worden met die power er in
    dus een goeie raad
    zet alles binnen in muur en muur vast

    gr raf
     

Deel Deze Pagina