Draagvleugelboot

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door ceewee, 15 jul 2013.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nou ja raf... de motoren dan. :)
    Met de accu's moet je een beetje kunnen schuiven. Je zou kunnen denken aan zelf klevend klitteband of iets van een rails in de lengte, waaraan je een of twee pakketten kunt borgen of vast zetten.
    Je ziet zoiets ook wel bij elektrovliegtuigen. Een rack waarin de lipo's geborgd kunnen worden.
    1,2,3 varen zal ie niet. Daarvoor is de zaak te complex, tenzij de vorige eigenaar z'n huiswerk goed heeft gedaan.
    Zal nog wel veel tijd in gaan zitten. Maar als het dan eenmaal goed vaart, kunnen de duimen dubbel omhoog.

    Aangezien je model 5 kg weegt, hoe verhoudt zich dat tot de schaal waterlijn?

    Je zult toch moeten gaan experimenteren met lipo-accuus.
    Die motoren gaan amperes trekken je zou uit kunnen gaan van 2x 4S 4500 mA Turnigy pakketen via DE warehouse of NL warehouse. Je kan ze altijd omsolderen naar 3 of 2S pakketten.
    Gewichten van deze accu's zijn bij HK te vinden.
    Probeer dood gewicht zoveel mogelijk centraal te houden wegens de stampbeweging en rol.

    Nog een aardige...


    Groetjes Bas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. ceewee

    ceewee

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Lelystad
    Ik ben het helemaal met jullie eens dat er zeer zorgvuldig met het gewicht om gegaan moet worden en ben dat ook zeker van plan. Voor het varen zal het interieurtje verwijderd moeten en kunnen worden. Als ze gewoon op het water of land rust wil het oog ook wat. :eek:
    Bas : de boot op het youtube filmpje is mijn boot :D (zie link post 9)
    Raf : ik ga zeker zeer voorzichtig beginnen met varen. En als ze uit het water komt ook niet met vol gas gaan racen. Gewoon kijken wat er gebeurt. Als ze begint te bokken gewoon weer gas terug.

    Ik heb trouwens gedetailleerde tekeningen van de vleugels er bij gekregen. De vleugels zijn vast en gemaakt van alluminium.
    Ik heb gewoon nog geen tijd gehad om foto's te maken, zaql van het weekend wel gaan gebeuren.

    Groet, Cees :cool:
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo cees

    gewoon rustig aan doen je kunt nu toch niet verder tot de motoren en regelaars binnen zijn
    en het idee van het interieur op die manier lijkt me wel wat
    en als het werkt met het interieur er in en hij komt ook uit het water dan kan je alsnog dit laten zitten
    maar gewicht is vaartijd en als je 10 à 15 minuten kan varen op een lading dan ga je blij mogen zijn

    gr raf
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Oeps Cees :) Te enthousiast Google bezocht!
    Let wel, we denken mee! Want het is een verrekte aardig model. Als ie straks mooi vaart wil ik hem echt even zien.
    Tekeningen, tekeningen? Kan niet wachten!
    Gr Bas
     
  5. ceewee

    ceewee

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Lelystad
    Bas : :banana::banana:, het is hartstikke mooi dat jullie meedenken. Zo ben ik tenslotte ook op deze motoren en regelaars gekomen toch ?
    Tekeningen : 2 tekeningen met maten van de vleugels zal ik ff scannen, misschien vanavond, andere tekeningen heb ik niet gekregen.
    De boor is 1.30 m lang en op het breedste gedeelte 60 cm breed.
    Ik vind het ook een zeer mooi model wat je nooit tegenkomt, wie de tweede boot in bezit heeft, en of die ook vaart, weet ik niet.

    Groet, Cees :cool:
     
  6. ceewee

    ceewee

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Lelystad
    Hier wat foto's van de vorige eigenaar en de scans van de tekeningen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet, Cees :cool:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hoi Cees!
    Ge-wel-dig! Mooi teken werk :) Zeg... wat voor een airfoil zit er onder? Is dat nog in de tekening terug te vinden?
    Of is het zoals beschreven vlakke plaat. Ook dat geeft draagvermogen... lift...
    Gr Bas
     
  8. ceewee

    ceewee

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Bas,

    Vanaf vooraan een heel lichte v-vorm en naar achter lopend steeds vlakker, de bodem.
    De vleugels : voor vlak in het midden, ongeveer 3 cm, achter vlak over ongeveer 35 cm.
    Jaaaaaaa, ze is mooi :rolleyes:

    Groet, Cees :cool:
     
  9. ceewee

    ceewee

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Lelystad
    Nou, de snoepwinkel is open gegaan vanmiddag.
    2 motoren, 2 regelaars en een programmer card. Het ziet er eigenlijk te mooi uit om in te bouwen en weg te werken. :D

    [​IMG]

    1 Motor uitgepakt, voelt degelijk en zo. Ik dacht ring om het huis en vast zetten met het motortje. maar dat kan niet :confused:
    Er zit een aluminium blokje bij wat op de achterkant past, maar dat vast zetten heeft volgens mij geen enkele zin want dan draait het asje niet, alleen de voorste groen rand waar de draden uitkomen. Uit de beschrijving kan ik ook niets opmaken over hoe de motor in te bouwen. Ik neem aan (als leek en nieuweling met outrunners) dat de groene ring met de draden vast gezet moet worden toch? In die groene ring kunnen 4 heel kleine schroefjes gedraaid worden maar volgens mij is dat nooit voldoende houvast met al dat motor geweld.
    Hoe moet het dan wel ??
    Er is vast wel iemand (RAF ;) ) die weet hoe het moet.
    Fotootje erbij voor de show.

    Groet, Cees :cool:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik denk toch dat die vier gaatjes het zijn. Liggen in dat zakje rechts niet inbusboutjes die daar in passen? Probeer het eens!! Vegis je niet in de kracht die 4 van dit soort boutjes (M3??) kunnen hebben.
    Dan wordt het zaak om een motorsteun te maken (hoekprofiel?).

    Groet,

    Ad Bakker
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Cees,

    Een buitenloper zet je inderdaad vast met de vier boutgaatjes aan het stildtaande deel.

    Dat kan aan een stuk profiel, of een strip, zoals op de foto:

    [​IMG]

    Het betreft hier een speedboot, vandaar het koelblok, dat temperatuur van de buitenloper binnen de perken houdt.

    Andere boot, hetzelfde principe:

    [​IMG]

    Ook hier weer een waterkoeling uit een strip 6 mm dik aluminium.
    De speedboten hebben een starre koppeling met een motorflens, zodat de uitlijning altijd 100% is.

    In mijn M.A.S. wilde ik de hoek instelbaar houden en gebruik ik een stuk U-profiel waar de motor aan vastgebout zit.
    Dit U-profiel zit op zijn beurt weer aan twee stukken L-profiel waar het bovenste boutgat rond is en het onderste een sleuf, zodat ik de hoek optimaal aan de ashoek kan afstellen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Omdat ik met deze boot lang wil kunnen varen (uren), en bij de duurtest bleek, dat zowel regelaar als motor bij het in deellast varen toch wel erg warm werden, is ook hier een koelblok toegevoegd:

    [​IMG]

    Ik verwacht niet, dat je met je twee motoren temperatuurproblemen zult krijgen, maar houd voor de zekerheid ruimte op het motorspant om naderhand waterkoeling te kunnen toevoegen.

    De getoonde motoren zijn 350, 500 en 1000W en de twee, of vier gebruikte M3 boutjes kunnen dit gemakkelijk aan.
    Ik lak ze wél vast om lostrillen te voorkomen.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hallo Cees, kom anders zondag effe buurten in Drachten op de vaarmiddag.
    Neem je de hydrofoil mee als showcase. Jan en ik zijn er ook. Robert-10 meen ik ook.
    Kan je inbouw rustig besnuffelen. De inbouw van Jan's motoren is prachtig... maar dat gaat ook wel heel rap vooruit!
    Kan je ons je schitterende model tonen.

    Laat ik even een ander voorbeeld zien. Om je even aan het brainstormen te brengen. Hier heb ik gebruik gemaakt van het montagekruis dat vaak bij buitenlopers in het setje wordt meegeleverd.
    In mijn voorbeeld was het even passen en meten, daar ik in mijn boot een kratje heb gelijmd waarop ik motoren van allerlei typen uitgericht kan ophangen tov de schroefassen.

    Deze opstelling paste zowaar om de mm exact. Ringetjes, nylon busjes en afstandsmoeren :rolleyes:
    Ik heb het montagekruis ook handig kunnen gebruiken als afstandsring voor de gearbox. Zo paste het pignon ook nog eens een keer.
    (Niets watergekoeld. Alles is keurig belast bij dit model, omdat het zo ingecalculeerd was).


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Je kan de motor ook andersom op een schot monteren. De schroefas sluit je dan direct aan op de 'bel', gelijk de propellermenemer. De brushless is 2x gelagerd. Voor het krachtenspel maakt het niet uit.

    Dannnnn... voor de fanaten... bekijk eens deze site... via Google vertalen. Chinees gaat ook!
    Beziet de inbouw van de motoren. Deze ARR heb ik nog niet in de shops her en der gezien. Toch gaat het model
    al terug tot 2009. Af fabriek per 50 stuks te bestellen. :D

    http://translate.google.nl/translat...article?mid=1681&prev=1694&l=f&fid=21&act=url

    [​IMG]

    [​IMG]

    Onderin een inbouwwijze te zien... hoewel deze geared is... de as gaat door en door.
    Zou zelfs in theorie dwars door de motor heen kunnen, mits de as dezelfde diameter als de schroefas heeft.
    Iets wat ik inbouwtechnisch graag eens zelf wil testen... De as van een buitenloper brushless motor kan namenlijk eenvoudig worden uitgebouwd...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Bas,

    Wat jij beschrijft, heb ik al eens gezien op een forum;de motoren zaten op een motorflens zoals ik in m'n speedboten gebruik en de assen waren door de buitenlopers heen gestoken.

    Dat loopt zó mooi rustig.

    Het model in kwestie was een sleper als ik me niet vergis..., nu dat topic nog vinden.

    Die reductie uit de Chinese link heeft een glijlager aan de as zijde, door de éénzijdige belasting is dat redelijk rap uitgelubberd, zoiets is zelf ook wel te maken, dan gelijk met een kogellager

    Groeten, Jan.
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Helemaal waar... Jan, ARR... dan is het duur speelgoed ;) Maar ja... Graupner Universal Getriebe toonde die zwakheid al aan... Verder zitten onder het kleine modelletje forse assen. Die ik hier heb staan heeft 2 mm...
    Verder ziet dat model er best netjes uit. Geen kliederwerk.

    Bedoelde je de sleper van Robert-10? Heeft een vergelijkbare setup als in dat bootje van mij... en...
    Dat van de doorgetrokken as had ik nog nergens gezien. Ik heb het wel geopperd in het Brushless draadje. Verder natuurlijk een voor de hand liggende oplossing. Kwestie van statistiek niet? Verzin ze waar je bij staat?
    Nadeel... wil je aan de motor werken... moet je de hele as trekken... en dan is zo een koppelstuk zoals in je racertje zit zekers stukken handiger.

    Waarom makkelijk, als het ook moeilijk kan? :D

    Nu nog even Cees naar Drachten zien te lokken!
     
  15. ceewee

    ceewee

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Lelystad
    Bas en Jan DANK !!! :worship:
    Geheel duidelijk nu, dus van de week maar aan de slag.

    Bas, het is niet omdat ik niet wil, maar niet kan helaas. Moet administratie doen, ook met dit prachtige weer :cry: Ik had er graag bij geweest, om tye varen met een ander bootje en gelijk ff spieken hoe anderen de motoren hebben ingebouwd. Maar hier al een stuk wijzer van geworden.
    Het idee van Jan om de hoek instelbaar te maken vind ik erg goed, ga dit zelf ook eens proberen. Zal in mijn geval niet snel gaan, als het maar goed gaat !!
    Nu dan aan de administratie en jullie een geweldig leuke middag gewenst.
    Bij een volgende middag zal ik er rekening mee houden en probeer dan wel aanwezig te zijn.

    Groet, Cees :cool:

    PS : Misschien een heul domme vraag : Moeten deze motoren niet ontstoord worden ? Heb 2 setjes bij C.nr.d gekocht maar zie bij de getoonde plaatjes niets van zo iets.
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Cees,

    Bij borstelmotoren gebeurt het commuteren mechanisch, in de motor en dat gaat gepaard met vonkvorming en storing, bij een borstelloze motor gebeurt dat in de regelaar en is er geen ontstoring nodig.

    Groeten, Jan.
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    het doosje helemaal leeg maken
    er zit nog een kruis vormig alu stuk in
    dit moet je hebben
    met de schroefjes (4 kleintjes)deze steun vast schroeven aan de kant van de as
    daar kun je de motor mee vast zetten op een motor spant
    je kan de motor vast zetten met M3 bouten en niet vergeten aan de kant van de moer een ronelletje te zetten want anders draai je de moer in het hout
    foto komt van een kleine motor maar principe is het zelfde
    gr raf
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ne is dezelfde motor

    [​IMG]
    de schroefjes zitten normaal mee in het zakje met de krimp kousjes

    die zwarte boutjes NIET gebruiken want dat zijn de verkeerde
    die zijn te lang en kunnen binnenin schade veroorzaken
    gr raf
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    op de motor draden zitten al je stekkers om op de regelaars te solderen
    je moet ze alleen nog uit elkaar trekken
    waarna je de krimpkous over de regelaar draden schuift en nadien de stekkers er aan soldeerd
    dan krimpkous terug zetten en krimpen met een warmtebron(bricé of lucifertje)
    gr raf
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    100% exact wat raf schrijft! :)

    Maareh... Drachten? Ja, ja, we hebben je gemist. En het mooie model is genoemd!
    Gewoon kalm aan door beitelen. Hoeft niet gisteren klaar. Op een dag vaar je...
    en dat varen is eigenlijk saai... Alles bedenken houdt je wakker... tot diep in de nacht ;-)
    Vandaag... bedoel... iedereen zat heerlijk te auwehoeren...
    De bootjes lagen 50% van de tijd vrijwel stil in het water.... behalve die M.A.S. van Jan. Die deed aan waterballet met dubbele rietbergers (af en toe...). Kreeg z'n accu's gewoon niet leeg... 2,5 uur z'n best lopen doen...

    Gr Bas
     

Deel Deze Pagina