Draaibank aanschaffen

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door corvl, 2 mrt 2011.

  1. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ik ben er al lang over aan het nadenken om een draaibank aan te schaffen, zeker nu ik een nieuwe CNC-machien ga bouwen gaat die van pas komen.

    Mijn schoonpa zal me de beginselen waarschijnlijk leren , verder zal ik op mezelf aangewezen zijn.

    Waar moet ik op letten als ik een draaibank koop. Ik heb op de website van de buitelaar gekeken en er zijn zoveel verschillende modellen en mogeijkheden.

    Het is mijn doorm om later (als ik groot ben) een stermotor zelf te maken ...... het zal er waarschijnlijk nooit van komen, maar het zou mooi zijn dat het apparaat wel de capaciteit ervoor heeft.


    Een freeskolom erop zoals deze:
    HBM BB 25-3 Draai en Freescombinatie - HBM Machines BV is dat interessant? , of totaal niet nodig?

    3 klauw-4 klauw, losse bril , vast bril (wat dat ook mag zijn)...... ik ga nog een hoop te leren hebben.


    bedankt,
    Cor
     
  2. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Cor,

    Ik heb de HBM 240 v van buitelaar,60 cm tdc en een losse freesbank 25 vario van hun.
    Gewoon perfect voor alle daags werk,ik zelf zou geen draai/frees combi doen,bij veelvuldig draaien zit de freesbank aardig in de weg.

    Volgens Buitelaar is de montage van de freesbank op de draaibank ook niet echt ideaal.
    Ik weet niet of je ooit ook wat groter materiaal wil frezen,dan zou ik het zeker niet doe,
     
  3. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    vaste bril zit op het draaibed,en een losse bril loopt met je support(waar de beitel opzit)mee.

    Een bril is eigelijk een soort of steun voor lang materiaal,zodat het bij het aanzetten van je beitel niet doorbuigt.
     
  4. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Mijn voorkeur gaat ook uit van een losse draaibank en losse freeskolom.
    Bij een draaibank kan je er van uit gaan dat je er met de aanschafprijs nog niet bent.
    De beitelsets/ de brillen/ de klauwplaten eventueel een spantangset kosten tezamen al gauw de aanschafwaarde van een kale draaibank.
    Je kan ook van te voren bekijken of ie eventueel is om te bouwen naar cnc.
    Wat wel handig is bij het inkorten van stafmateriaal is een holle spindeldoorvoer.
    Thevens is een snelspansysteem voor de beitelhouder ook handig.
    Klauwplaten dienen te zijn voorzien van buitenwaardsklemmende klauwen en binnenwaardsklemmende klauwen.
    èèn centrisch spannennende vierklauw is handig, maar ook een met onafhankelijke klauwen.

    Freeskolom is eigenlijk hetzelfde verhaal:
    Alle bijkomende gereedschappen..fresen / boren / etc./ opspangereedschap / verdeelapparaat komen ook aardig in de richting van een kale machine.

    Je kan voor beide machines denken voor het veranderen van het toerental aan het omleggen van snaren/tandwielen of je kan kiezen voor een vario.

    Als je op je draaibank wilt draadsnijden zonder snijplaat heb je een gecontroleerde langsvoeding nodig etc etc.

    En vergeet niet bij beide machines ook eventueel smeermiddel-opvangbak bij te bestellen(of standaard)en eventuele spatschermen.


    Wat OOk HEEL belanrijk is, is je veiligheidsbril + les 1...laat nooit een klauwplaatsleutel los zonder hem te verwijderen uit de klauwplaat....dit geld eigenlijk voor elke sleutel die gelanceerd kan worden door een machine AAN te zetten.

    gr Richard
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2011
  5. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Goede tip van de sleutel....doet pijn,niet vragen hoe ik dit weet svp!!!

    ook belangrijk voor blokjes metaal,die achter je werkstuk zitten om het werkstuk recht in de klauwplaat te krijgen zitten.....zelfde effect....ook niet vragen!

    Je kunt ook een draaibank kopen(ik zou kiezen voor een vario)en geleidelijk aan bijkopen wat je nodig hebt,doe ik ook.

    Inderdaad een snelspan systeem voor je beitelhouder is eigelijk onmisbaar,je kunt dan meerdere soorten beitels instellen,en snel wisselen.
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Als je zoals ik geen 380 hebt en je wilt wel een sterke bank, kun je zelfs overwegen om een 380 motor te plaatsen op de bank met een frequentie regelaar.
    Werkt heerlijk, traploos toeren regelen en geen klap met opstarten.
    Geen licht geknipper bij aan zetten (omdat je motor eigenlijk te zwaar is voor de 220 voeding).
    Mocht je tijdens draaiwerk toch nog een trilling of een onprettig geluid krijgen, kun je toerental wat corrigeren.

    Verder moet je zoveel mogelijk van te voren uitdenken wat je als grootste product gaat maken.
    Klein werk met een te grote bank gaat wel, andersom (ook al gaat het maar om mm) dus niet.

    Toeters en bellen, zelfs de noodzakelijke, maken alles wel veel duurder dan de tegenwoordige (chineese kloon) machines zelf.
    30 jaar terug lagen die verhoudingen heel anders.

    Houd er ook rekening mee dat de HBM geen originele Emco-machines zijn.

    Succes met de puzzel.
     
  7. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Van hbm is inderdaad een "chinees"en zeker geen Schaublin oid kwaliteit.
    Maar er hangt ook een ander prijskaartje aan...

    mijn mening is,als je hem gebruikt voor busjes,asjes,e.d gebruikt,hij perfect werkt.Loopt zeer mooi,ik heb die van mij uitgemeten en er zit nauwelijks afwijking in.

    Ik zal niet zeggen als je dagelijks hoogwaardig draaiwerk hebt dat hij geschikt is,maar ik gebruik hem eigelijk voor alledaags werk,veel ivm restauratie van motoren e.d,dat gaat prima.

    Ik had alleen graag een twee assig digitale uitlees systeem gehad,nu zijn ze bij HBM leverbaar op een mooie bank van rond de 1700 €.
     
  8. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
    Beste Cor

    Zelf heb ik een Emco compact 10 met freeskolom in gebruik.
    Sinds kort met frequentie omvormer, ook de kolom.
    Een perfecte combinatie, waar ik veel plezier van heb.
    Op MP staat op dit moment zo'n combinatie te koop.
    T'ja bij jou Duitse buren zijn voldoende tools te koop voor erg mooie prijzen.
    En allemaal Top producten, daar zou ik ook voorgaan.

    Samen gevat, ga voor kwaliteit en via het net zijn er voldoende Top producten te koop.
    Als je zo'n aanschaf over de jaren van gebruik deelt gaat kwaliteit voor kwantiteit.
    En heb je er veel meer plezier van, spreek uit ervaring.

    Groet Peter & succes
     
  9. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    FF kort , heb niet veel tijd nu.

    -Geen freeskolom erbij dan ... dat kan eventueel later nog, scheeld weer in de kosten.

    -380V heb ik hier, dus dat is in principe geen probleem (nog niet waar hij zou moeten komen staan , maar dat is kwestie van kabeltje erbij trekken.. nee aansluiten doe ik zelf niet.). Is 380 draaibank dan beter als een op 220V

    -bril = steun voor beitel .. dat is duidelijk , wel vreemde benaming dan :)

    -@richardcv: de tips wat ik nodig zou hebben zijn meegenomen.

    -@Baggeraar: . wat is klein wat is groot: ik zal hem voor alles en nog wat gebruiken denk ik. Als eerste u voor blokken te maken om lagers in te passen voor mijn nieuwe CNC (moet toch erg nauwkeurig) , blokken zullen afmetingen hebben van niet groter als 10x10 cm. Maar ook voor modelbouw, zoal gezegd, een droom is een eigen stermotor in elkaar draaien. Maar hij zal ook van pas komen als er een onderdeel van mn traktor of andere machines defect zijn (1:1) ....

    -Chinees spul , ja ik heb daar mn ervaring mee :-/ maar voor iets wat niet dagelijks gebruikt gaat worden, voldoet het vaak wel. Ik hoef echt geen "mega" profi spul hier te hebben, iets waar ik mee uit de voeten kan en iets beter als "aanvaardbaar" is qua speling e.d.

    -@Horsepower: , heb je een website of link met interessant spul?

    Als je naar de website van buitelaar Home ga , voor welk machien zouden jullie kiezen? laten we zeggen een goede gulle middenweg. iets van een maximaal bedrag van 1500 euro ofzo. Dan kan ik vergelijken met het duitse spul.

    Thanks,
    Cor
     
  10. Roop

    Roop

    Lid geworden:
    3 jul 2009
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi, als (gebrek aan) ruimte niet het argument is beslist geen combinatie machine. Je bent dan zeker met frezen veel te beperkt. En op het moment dat je alles heb opgesteld voor draaien heb je de freeskolom nodig. Je bent dan constant aan het ombouwen.

    Dan de keuze voor een machine. Uiteindelijk is de aanschaf van de draaibank maar een klein deel van de totale investering. De chinese spullen hebben als voornaamste verkoopargment de prijs. En de kwaliteit is hier dan ook naar. Maar zoals al eerder gezegd je kunt er leuke dingen mee doen. Maar de aanschaf van een dergelijke chinese machine is een (grote) gok. Ik heb hier toch vervelende ervaringen mee. Uiteindelijk is het zo dat je een stuk gereedschap koopt en niet een prijs....

    Als je iets meer te besteden hebt kijk dan eens naar Optimum. Is ook chinees maar de kwaliteit is echt veel beter. Je betaalt met name voor de kwaliteitscontrole. Weer een stap beter zijn Wabeco en Emco. Daarna kom je bij Mayford uit en daarna in de regio totaal onbetaalbaar.

    Wat voor afmetingen van draaibank heb je in gedachte. Een stermotor ga je niet op een machine met 30 cm. tussen de centers doen en met een 3 inch klauwplaat. Dan ga je al richting de 60 cm. tussen de centers. Als je geen ervaring met draaibanken hebt zou ik niet voor gebruikt gaan. Te riskant.

    Gewoon eens wat folders opvragen en inlezen.

    Succes
     
  11. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
    Cor

    Zal morgen even in mijn bestand kijken. [na middag]
    Zal je deze dan toe laten komen.
    Deel dan ook de mening van Roop.

    Groet Peter.
     
  12. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Ben er gedeeltijlijk mee eens,

    Ik heb 20 jaar gewerkt in mijn bedrijf met diversen goede merk draaibanken,die wij kochten gebruikt voor een prijs waar je nu een nw "chinees" voor koopt,die hadden door de leeftijd vaak meer afwijkingen en problemen als mijn huidige hbm er.

    Ander voorbeeld:ik heb eens een imitatie Honda quad gehad,voor de kinderen,dus ook een singsjang van 450 € nw,3 jaar mee gecrost,gejakkerd,afgereden enzenz,nooit kapot geweest.Heb er ook een aantal van verkocht ( heb 20 jaar een motorzaak gehad) geen problemen mee gehad.

    Ben een echte Honda fan,maar het prijs verschil is wel groot.
    Er is zeker slecht spul uit singsjang land,maar persoonlijk vind ik de machines van hbm zeker niet slecht,heb er ook nog veel ander spul van.Is er iets kapot,gelijk opgelost.

    Wil niet zeggen dat Emco,wabeco e.d minder is(heb er geen ervaring mee) maar voor rond de 2000€ heb je bij hbm een mooi bankje waar je voor normaal gebruik veel plezier van kunt hebben.

    Maar dat is mijn mening,ben dan ook geen gereedschap maker.
     
  13. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Kans is idd groot dat het zo'n chinees wordt. Dit ivm kosten en omdat ik een beginneling ben. (ik ken het spreekwoord een goed begin is het halve werk)... maar toch....

    Wat is een dwarsvoeding?, ik zie dat het er bij sommige opzit , maar bij andere weer niet. En er wordt ook nog verschil gemaakt met een langsvoeding.

    Cor
     
  14. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Een hoop interessante info voor de (beginnende) metaalbewerker (draaien & frezen; hoofdstuk 7 & 8 ): Fundamentals of Machine Tools En nog een: Virtual Machine Shop

    Verder; over de voordelen / nadelen van Europees VS Chinees en gebruikt VS nieuw is al heel veel gediscussieerd. Zoek maar eens op "draaibank" of "freesbank". Ik zal niet nog eens mijn mening hier neerpennen, maar als ik lees dat je ook groter spul wilt maken, al 380V hebt liggen en, voor zover ik me kan herinneren, ook wat extra ruimte hebt, dan wist ik wel wat ik zou doen ;)
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2011
  15. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Micropuller: dat zijn 2 geweldige websites.... daar moet ik eens een paar dagen voor vrijmaken..... Dat is een hoop info en tutorials.. :)

    Wat betreft een chinees of beter , ik kan het er alleen maar mee eens zijn.
    Het enige wat me weerhoudt (waarschijnlijk) is de prijs en dat ik er nog helemaal geen verstand van heb/mee gewerkt heb. Als ik zou weten dat zo'n aparaat hier daadwerkelijk tot zijn recht komt , ja, dan is de keus eenvoudig, maar daarom ga ik waarschijnlijk voor een chinees (HBM?).

    Hetzelfde met mijn CNC-machien , die heb ik met relatief goedkoper producten met succes in elkaar gezet. Toen ik eraan begon wilde ik er niet teveel aan uitgeven, voor als het project zou mislukken.

    Nu een goed jaar later, ga ik een nieuwe bouwen , beter, en groter, want hij heeft zijn diensten bewezen. Misschien hetzelfde met een draaibank... wellicht staat hier over een jaar een volledig cnc gestuurde profi draaibank. *blijf verder dromen*:rolleyes:

    Cor
     
  16. Roop

    Roop

    Lid geworden:
    3 jul 2009
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Een beetje inschattend wat voor soort werk je gaat doen is 400v niet echt aan de orde. De meeste machines in het hobbydomein zijn al uitgerust met variabel regelbare motoren (voor 230v aansluiting). De laatste jaren steeds meer DC brushless en die werken echt perfect.

    De fors grotere machines kun je uitrusten met ee frequentieregelaar waarbij inderdaad de 400v variant goedkoper is om dat je meestal de bestaande motor kunt gebruiken. Maar ja, frequentieregelaar is ook weer extra $$$$ dus......

    Gezien je vragen over dwars en langsvoeding adviseer ik je echt om eerst het internet eens af te struinen zoals ook hieronder al aangegeven. Google eens op hobby machine shop, mini lathe e.d. Dan zie wat voor werkplaatsen anderen hebben, wat voor machines er in staan, wat voor tooling hulpmiddelen ze hebben en heel belangrijk wat ze er mee maken.

    Anders ben ik bang dat je in bent voor een teleurstelling. 1500 euro als budget voor wat jij er mee wil gaan doen is echt veel te krap. Begin eens met het te verdubbelen. Het loopt erg hard op met een meetklokje, een boorkop, een meedraaiend center enz enz enz.... En dan heb je nog geen freesbank met toebehoren. En als je beitels wilt slijpen heb je weer een slijpmachine nodig met wat nette slijpwielen....weer een honderdje of wat.

    Verwacht ook niet dat je meteen productief bent met je nieuwe aanwinst. Er is een behoorlijke leercurve en je bent lang bezig om allerlei hulpmiddelen te kopen en te maken. Voordat je een set beitels hebt geslepen voor staal waarvan je zegt dat werkt lekker moet je er nog een maken voor alu... enz....

    Maar het is geweldig om mee bezig te zijn! :D
     
  17. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Roop: wederom , ik kan je alleen maar gelijk geven. Toch wil ik het doen met een initieel budget van rond de 1500 euro.liever 1500 euro wegsmijten als 3000 euro. Het wil natuurlijk niet betekenen dat het ophoudt bij die 1500 euro (en 1500 euro is eigenlijk niet eens mn budget , juist een voorbeeld). Er kan altijd (later) nog spullen bij worden gekocht. Daar heb ik dan ook geen enkel probleem mee.

    Uiteraard ben ik van alles aan het lezen over draaibanken e.d. Maar wat is er beter om het te vragen aan de mensen die zulke machines zelf gebruiken voor de toepassingen wat ik in de toekomst wil doen? (beslissing zal binnen een 1,5 week moeten komen ivm een eventueel transport naar Oostenrijk)

    En met leren heb ik geen enkel probleem, ik vind het leuk om nieuwe dingen te leren , aleen hoop ik dat ik het voor het grootste gedeelte mezelf zal kunnen aanleren (daarom niet meteen " 't beste van 't beste").... de tijd zal het leren.

    Cor
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  19. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
    Cor

    Bij deze enkele links .
    http://www.gaisch.at/tools/index.php
    Draai/frees machines te koop voor Emco, of advies.
    http://www.deuss.de/
    Is nog de originele onder-tafel voor de FB2 freeskolom te koop.
    http://www.emco.or.at/
    Vaak voor een goede prijs tools te koop.
    http://www.freesjes.nl/
    Perfecte site voor Top kwaliteit freesjes, tegen een goede prijs.
    http://www.fremoton.nl/page1.php
    Frequentieregelaars, perfecte service voor ombouw naar 380/V
    Je krijgt zelf hulp bij het inregelen, en aansluiten als je de motor mee neemt.
    Dit alles zit bij de koop in begrepen. TOP.

    http://www.onderstoom.nl/index.php
    T’ja zoals ik het lees, moet de basis met draaien & frezen nog gelegd worden.
    De stoom site zou een goede hulp kunnen zijn, bij het verkrijgen voor opbouw basiskennis.

    http://www.hoffmann-group.com/nl/onze-kracht/holex.html
    Laatst nog ruim 200 Holex & Garant boren gekocht 0,1/mm oplopend, voor nog geen €0.50p/stuk.

    En dan de gebruikelijke site’s waar je vaak tegen een goede prijs beitels, freesjes kunt kopen.
    Maar ben er van overtuigd dat je bij jou in de buurt voor een zeer redelijk bedrag kwaliteit kunt kopen. En goedkoper uit bent als in NL.
    In jou buurlanden kun je via de bekende verkoop site’s, vaak erg goed shoppen.

    Succes Peter.
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2011
  20. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb een tijd geleden een emco compact 8 gekocht. Bevalt prima, onderdelen goed verkrijgbaar en alles inacceptabele grenzen van geld. Voor 800 euro houd je ook geld over voor materiaal en allerlei noodzakelijke toevoegingen. Voordeel is dat met een foutje hij qua grootte nog enigszins vergevingsgezind.
    Succes!
     

Deel Deze Pagina