Draaibank aanschaffen

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door corvl, 2 mrt 2011.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Zeer stabiele werkbanken:

    Friedrich Küpper GmbH: Werkstatt

    Mijn 180 kg staat op

    [​IMG]

    Waarbij er niet voor is gekozen om te kunnen zitten, maar deze uitvoering heeft de meeste voetjes.
     
  2. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo

    Ik heb al 5 jaar de zelfde draaibank als Cor en ben er tevreden mee.
    Ik gebruik hem ook voor het zwaardere werk en veel rvs en er zitten toch wel haken en ogen aan.Zo is het tandwiel die de klauw aan de binnenkant aandrijft van kunststof en is mij al twee keer tanden afgebroken en om die te wisselen is een hele klus want de hele tandwielkast moet uit elkaar omdat dit het laatste tandwiel van de gehele aandrijving is.

    Bij Buitelaar hebben ze die op voorraad want ik ben niet de enige die dat overkomt zijden ze tegen mij.Ze hebben kunststof en metalen op voorraad,en heb nu een metalen gemonteerd.

    Ook de doorvoerspindel is te kort en eindigd boven de tanwielen en de V snaar waar dan geregeld de spaanders tussen vliegen doordat ik veel bussen binnen uit moet draaien.Dit heb ik opgelost door met een stuk pvc pijp van 40 mm te verlengen tot net buiten het deurtje.

    Ook de meeste bouten en moeren heb ik vervangen door 8.8 sterkte want het is allemaal chineespisbakken staal met veel speling.

    Ik heb er verschillende foto.s van gemaakt en als er belang bij is deze te plaatsen wil ik dat wel doen

    Gr.Joop
     
  3. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ja , natuurlijk ... altijd interessant foto's ... wellicht kan ik ook zo m'n machine upgraden.

    Cor
     
  4. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Dat kunststof tandwiel zit er natuurlijk wel met een rede.
    Het is de bedoeling dat de tanden er af gaan bij een crash of zware overbelasting.
    Juist om de rest van de aandrijflijn heel te houden.
    Is er nu een andere veiligheid ingebouwd?
    Ik denk dan aan of de V snaar iets losser zetten zodat deze bij een crash gaat slippen , of een spiebaan van een poelie vervangen door een breekpen of zo.
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat is inderdaad geen luxe, ik heb laatst de snaar ook horen gillen, toen de boor ineens door ruimte op de spindel in de losse kop iets te enthousiast in een stuk messing verdween.

    Verder houd ik nu de boorkop zo tegen dat de ruimte er niet meer is (geef voordruk op de boor door hem uit het werkstuk te trekken)
    Bij gebrek aan een borenset die speciaal voor messing geslepen is.

    Met beleid spreekt nu de veiligheid niet aan en kan ik gewoon staalboren gebruiken.

    Maar een "breekpen" of slippende snaar of "plastic tandwiel" is wel degelijk belangrijk.
     
  6. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo Cor

    Hier heb Ik wat foto's ter verduideling.

    [​IMG]

    Dit is de draaibank die Ik heb

    [​IMG]


    Hier is de pvc pijp gemonteerd



    [​IMG]

    en hier steekt hij net iets buiten het deurtje


    [​IMG]

    Hier het tandwiel die bij de tandarts geweest is


    [​IMG]

    Geen sleutel in de schakelaar GEEN draaiende draaibank

    [​IMG]

    Alleen met de sleutel in de schakelaar,en heb de sleutel rood geverft om hem gemakkelijker te pakken.

    [​IMG]


    Digitale uitlezing is ook idiaal en zijn niet duur(65 euro bij Buitelaar per stuk )

    Ik heb boven de bank een TL lamp hangen, en als hem aan zet, schakelen de digitale uitlezingen van zelf aan,zal wel door te starter komen.

    Gr.Joop
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Paul Siemons

    Paul Siemons

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    1.060
    Locatie:
    Wommelgem, Antwerpen, Belgie
    Even terzijde : Joop O.H vermelde dat hij een TL lamp boven zijn draaibank gebruikt.
    Als mijn geheugen me niet in de steek laat (nu moet ik een 40-tal jaren terug) hadden we op de technische school eens een vraag waarom er boven de draaibanken de gewone gloeilamp niet kon vervangen worden door een TL lamp. Volgens de leraar zou dit gevaarlijk zijn omdat een TL lamp een soort stroboscopisch effect heeft waardoor het draaiende werkstuk op bepaalde toerentallen lijkt stil te staan ?
     
  8. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Paul
    Dat klop, maar ik heb een dubbele TL lamp waarvan één een condensator heeft,dat heft elkaar op,en ik heb een grote leeslamp met 'n 100 Watt lamp er in dat zonder TL lamp ook al voldoende licht geeft.

    Gr.Joop
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat klopt Paul, is mij ook zo geleerd.
    Maar ik heb al vanaf het begin TL verlichting boven en op de draaibank.
    Ik heb nog nooit het idee gehad om de klauwplaat te pakken voordat ik de bank had stil gezet.

    Ten eerste weet je dat je de bank hebt gestart en DUS ook weer moet uitzetten.
    Ten tweede je hoort toch dat er geluid af komt, dan draait hij toch nog?
    Meeste hobby banken schakelen de motor aan en uit en stoppen niet door de spil uit te koppelen (met tandwielkast).

    Lijkt me meer een waarschuwing voor personen die wel achter de draaibank staan maar niet weten waar ze mee bezig zijn.
     
  10. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Al zet je twaalf TL-buizen boven je draaibank met allemaal verschillende condensatoren of spoelen, dan nog is er kans dat het toerental synchroon loopt met de frequentie van de TL-buizen.
    Alleen elektronische HF-buizen met een frequentie >10kHz hebben het probleem niet.
     
  11. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Joop , Dat een fabrikant zelf niet begrijpt dat de spannen tussen de v snaren en de tandwielen komen, beetje dom om netjes te zeggen maar mooi opgelost met het pijpje zo.
    Die standaard voor de sleutel is denk ik zeker voor iemand die niet dagelijks achter de draaibank staat een mooie oplossing.
    Baggeraar, je zegt Lijkt me meer een waarschuwing voor personen die wel achter de draaibank staan maar niet weten waar ze mee bezig zijn.
    Daar heb je gelijk in, maar aan de andere kant er zijn veel mensen die met de hobby beginnen en dus echt nog niet weten waar ze mee bezig zijn, dat is niet erg die geef je naar beste kunnen advies en uitleg. Denk dat voor iemand die zeg maar net een bankje heeft het allemaal best wel spannend is, kan mij ook wel voorstellen dat als het dan lijkt alsof de kop stilstaat, Zo iemand er totaal niet bij nadenk dat het ding eerst uitgezet moet worden.
    Vind daarom de waarschuwing voor TL lampen niet verkeerd.
     
  12. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Paul,
    Het antwoord dat ik kreeg van mijn leraar was dat de gloeilamp niet in een normaal armatuur zat, het armatuur zorgde voor gelijkstroom voor de lamp zodat er geen stroboscopisch effect kon optreden.

    Nu zit er in de (standaard) bureaulamp die boven mijn draaibank hangt een LED-lamp, ik heb nog geen stroboscopisch effect kunnen waarnemen.

    Groet,
    Paul
     
    Laatst bewerkt: 1 dec 2014
  13. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    De LED-lamp is geen gelijkSPANNINGs lamp, waarom zouden ze ook ?
    De LED is een diode die per 1/10 van de sinus aan gaat.
    Duurdere LED-lampen gaan 1/20 sec aan en uit, deze hebben twee rijen LEDs in tegenover gestelde richting aan gesloten.
    Afhankelijk van het aantal LEDs staan ze allemaal in serie met een (stroombegrenzing) weerstand of er is een schakeling in de lamp die de spanning verlaagd.
    Een gloeilamp gaat ook 20x per sec aan en uit, maar door de traagheid (afkoelen) tussen aan en uit zien onze ogen het niet en lijkt het of de lamp constant brandt.
     
  14. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    De meeste moderne LED lampen gaan wel op (vrijwel) gelijkspanning.
    Deze omvormers werken op een heel hoge frequentie om een constante, of regelbare, stroom te sturen. De frequentie van de omvormer is meestal > 100 kHz en wordt vrijwel altijd afgevlakt om de levensduur en rendement van de LED te verhogen.

    Veel LED lampen zijn dus wel bruikbaar boven de draaibank. Mijn IKEA lampje boven de frees gaat in ieder geval uitstekend.

    Rick
     
  15. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    leuk id die sleutel schakelaar.
    ik heb het een keer mee gemaakt en led er nu erg streng op want je schrikt je kapot.
     
  16. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Even een LED-lamp boven de draaibank gezet.



    Zo draait de kop links- en zo weer rechtsom.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. Humaria

    Humaria

    Lid geworden:
    15 feb 2012
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Gorinchem
    Even terug naar de oorsprong van dit topic.
    Deze is wellicht al genoemd en be(ver)oordeeld maar dit ziet er niet slecht uit voor dit geld moet ik zeggen.;
    CRIMAC machines bel 050715272
     
  18. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Vind het toch wel een hoop zakgeld bijna 3500 euro.
    Ok je hebt dan een nieuw ding, maar het is en blijft een chinees.
    Voor zoveel geld is er op de gebruikte markt ook een Europese machine te vinden met dezelfde zo niet veel meer mogelijkheden.
    En natuurlijk is het zo dat zo,n chinees voor de hobby goed genoeg is, ding draait geen 8 uur per dag, dus gaat echt wel even mee.
    Maar vergelijk met maar met een nieuwe Lada of een gebruikte Audi.
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Altijd van een rustig oud vrouwtje geweest.

    Ik heb dan liever een taiwankloon dan een afdankertje dat misschien nog wel heel goed is, maar waar je pas achter komt als het bij je op tafel staat en is gereviseerd (schoonmaken, opnieuw oliën en afstellen en testen), als dan blijkt dat er toch iets aan mankeert kan je hem niet terug verkopen.

    (ik zou sowieso nooit een audi kiezen, krijg je meteen een minderwaardigheidscomplex bij) :rolling:

    Ik meen dat crimac hetzelfde spul verkoopt als VDH en HBM alleen dan al schoongemaakt en afgesteld.(dus duurder)
     
  20. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    @ Baggeraar,
    De discussie koop ik oud ijzer of nieuw chinees is eindeloos.
    Aan beide keuzes zitten voor en nadelen en het is maar net waar iemand de meeste voordelen inziet.
    Neem nu het bankje van twee postjes terug, Wat draaiafmetingen betreft is het voor de meeste hobbyisten al erg ruim bemeten, ook nog 18 snelheden kan op 220 volt is maar 1,1 KW en is ook nog eens met drie of vier man makkelijk te verplaatsen zo zwaar is het ding niet.

    Maar je zit dan nog wel steeds met wisselwielen te klooien.
    Als ik dit bijvoorbeeld vergelijk met mijn eigen bankje ik pak tussen de centers ook maar 800 mm , draaidiameter is dan wel aardig meer , en vol norton, met veel meer voedings mogelijkheden en draadsnijden.
    Maar dan heb je het ineens over een 4 KW machine die 1250 KG weegt.
    Red je niet op 240 volt , en is allen met groot materiaal te verplaatsen.
    Maar ik had dat ding voor nog niet 1/3 van de prijs van dat chineesje.
    Had achteraf wel de pech dat er een paar tandwielen stuk waren maar dat was met een beetje tijd ook zo opgelost.
    Als ik op een zolderkamertje aan het hobbyen zou zijn , dat zou ik ook voor zo,n chineesje kiezen, gewoon omdat je redelijke uitdaging hebt als je een industrie ding naar zolder moet zien te krijgen.
     

Deel Deze Pagina