Draaibank aanschaffen

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door corvl, 2 mrt 2011.

  1. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    Gevaar....

    Hallo,
    Die optie van klauwplaatsleutel en houder met microswitch vind ik ronduit gevaarlijk voor beginnende draaiers. Als je weinig ervaring hebt: dan heb je alle schakelaars in de draaistand gezet en vraag je je af waarom de machine niet start, OH JA NATUURLIJK, je draait naar links om de
    klauwplaatsleutel te pakken , trekt hem er uit en WAMMM je zit je met je rechter onderarm in de draaiende klauwplaat met of zonder uitstekende delen.
    Dit werkt alleen als je ervaring met dit soort machines hebt en er een algehele "stop logica" op de machine zit, zoals bijv. op de EMCO Compact 10 , MAXIMAT SUPER 11 of groteren/of andere goede typen/merken draaibanken.
    Voorkomen is beter dan genezen....
     
  2. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Daar heb je helemaal gelijk in Max, maar voor iedere beginnende draaier die zonder toezicht of mentor begint is een draaibank een gevaarlijk stukje speelgoed, wat vaak onderschat word.
    Zeker als het om een klein hobby bankje gaat, ook die kleine dingen zijn gemaakt om metaal te bewerken, dus als je met een ring om je vinger achter een klauwtje blijft haken wint het draaibankje met gemak. Zal maar geen filmpje posten van het resultaat van zo.n actie.
    ik heb het draaien van mijn vader geleerd, echt een old scool man.
    Sleutel in de klauw laten zitten , al was het maar als ik een nieuw stuk materiaal zou pakken was een draai om de oren.
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat wilde ik maar zeggen: koopje met wat aandachtpunten. :p

    En verder mijn "tegenpunten" van de tweede hands
    wie heeft er 380
    wie heeft er zo'n lange bank nodig
    wie heeft er zoveel vermogen nodig
    hoe vaak wissel je nu je wielen

    Het is maar net wat je denkt te gaan gebruiken.
     
  4. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo Max

    Je schets wel of er een leek aan de draaibank staat.
    De schakelaar waar de sleutel in gaat is een mechaniese hoofdschakelaar,dus de stroomketen naar de draaibank is hierbij onderbroken.en starten doe je met de microschakelaar die de hoofdmagneetschakelaar bekrachtigt
    Daarbij komt dat er niemand anders met de bank aan het werk gaat dan Ik zelf

    Gr.Joop
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    ik heb een buisje waar de sleutel in moet en daar zit een schakelaar in
    sleutel niet in het buisje de draaibank vertrekt niet


    mijn pa was in het begin nogal een expert in bijna sleutel ongevallen en daar ik mijn pa graag zie en hem nog jaren bij mij wil hebben dus dat buisje gemaakt

    gr raf
     
  6. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    klauwplaatsleutelschakelaar

    Hallo Joop,
    Mijn schetsje is bedoeld voor iemand met weinig ervaring, om er voor te waarschuwen dat het plaatsen van een extra schakelaar in de keten ook en juist meer gevaar kan opleveren doordat je aandacht van de gevaarlijk draaiende delen wordt afgeleid. De kleinere banken hebben meestal geen "verplichte eerst terug naar 0-schakelstand" van waaruit je moet inschakelen, laat staan een 2-knops inschakeling die met beide handen gelijktijdig moet worden bediend.
    Houd altijd zicht op de hoofdspil als je gaat in- EN uitschakelen is mijn advies.
     
  7. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo

    Nog even een aanvulling op mijn draaibank voor Cor(die zelfde bank heeft als Ik)ga de olie in de tandwielkast vervangen want het is gewoon bagger wat er in zit.
    Ik heb zelf tientallen jaren als machinist gevaren en heel wat soorten olie over heel de wereld mee gemaakt, maar deze troep slaat alles.

    Gr.Joop
     
  8. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    @ Joop
    Wat voor een olie zat er dan wel niet in, ik bedoel zo zwaar word het spul niet belast, word ook niet heet of zo. dus al zou je er sla olie in kieperen dan loopt het nog wel. LOL
    @ Baggeraar, Hoe vaak wissel je je wielen, dat is bij die banken toch nodig voor het aanpassen van de langs en dwarsvoeding en draadsnijden of heb ik het mis.
    Ik denk dat als je geen norton kast er op hebt dat je dan inderdaad niet zo snel wielen gaat wissel, alleen als het echt nodig is, met een norton kast doe je veel sneller even aan een paar handeltjes trekken om de laatste snede met een lage voeding te doen.
    Wat betreft het 380 volt gebeuren, daar zijn frequentieregelaars voor met een ingang van 240 volt en 3 fase uit. Die dingen kosten op MP niet veel meer en super gemakkelijk in gebruik.
    Maar je zegt het zelf, het is maar net wat je denkt te gaan gebruiken.
    En die paar kapotte tandwielen, was ik inderdaad even goed ziek van , maar was achteraf een goede oefening om met beperkte middelen het spul weer te repareren.

    Remco
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Remco, ik snijd nagenoeg nooit draad met een beitel.
    Daar heb ik tappen en snijmoeren voor.
    Ooit wel een bout/moer verbinding gemaakt bij een diameter van 80 mm, dat is al zeker 15 jaar geleden. :p
    Langsvoeding staat op langzaamst.
    Ik mis die nortonkast dus geen dag.

    4 kW op 220 kan niet bij een normale aansluiting : die gaat maar tot 16 ampère.
    Ik ben het wel met je eens dat dat formidabele dingen zijn die regelaars.
    Ik heb direct bij de aankoop al een verloopflens gedraaid om de motor te kunnen plaatsen en de snaar te kunnen spannen.
    Daarna een driefasenmotor geplaatst met een frequentie regelaar gevoed uit de 220.


    Voor mij dus geen enkele motivatie om een gebruikte bank te kopen ipv een nieuwe taiwankloon.
     
  10. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    enige redelijke veilige oplossing voor de klauwplaat sleutel niet als katapult te gebruiken:
    [​IMG]

    ik vervloek die dingen... maar dat is wat anders :p (bij mijn zijn die veren er altijd snel vanaf).
     
  11. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Aldoende leert men.

    Wie zet altijd een veiligheidsbril op en wie soms?(wees eerlijk)

    Wie haalt met zijn blote handen de spaankrullen weg?(met of zonder draaiende machine)
    Zet de verbandtrommel maar alvast in de buurt!

    Er moeten dus nog meer dingen aangeleerd worden behalve de sleutel.

    Mvg. Richard
     

Deel Deze Pagina