Draak

Hallo allen,

Ik ben bezig met de Draak van BB. Deze wil ik ook RC maken.
Nu is de romp klaar, en wil ik het roer en de roerkoker plaatsen.
Ik heb alleen het gevoel dat dit een potentieel lek zal opleveren, zeker gezien de stand
van de koker. (tegen de vaarrichting in).
Het uiteinde van de koker zit onderdeks. Direct op het uiteinde wordt de servohevel op de roerpen gemonteerd. De koker is van messing buis met daarin een messing staaf wat als roerpen dient. Dit is een redelijk krappe passing maar zeker niet waterdicht. Het uiteinde van de koker zit wel boven de waterlijn

Als iemand tips heeft om dit waterdicht te maken hou ik mij aanbevolen.

Groeten,

Martin

PS ik zal binnenkort wat foto's plaatsen. Eerst even uitvinden hoe dat moet.

Hoi,

Als het uiteinde van de roerkoker genoeg boven de waterlijn uitsteekt hoef je je geen zorgen te maken over een lek. Bij de meeste boten hebben het op deze manier geregeld. Als je hem toch wat meer waterdicht wil maken kun wat vet smeren tussen de roerpen en roerkoker, dit houd het meeste water tegen.

Groet Eduard

Ik weet niet of de Draak van BB is gewijzigd, maar mijn vader heeft heel lang geleden dit schip RC gemaakt.
Toen was dit schip voorzien om vaanbestuurd te werken.
Hij heeft het toen opgelost door de helmstok te vervangen door de kwiklinks. Hij heeft de bediening dus bovendeks uitgevoerd. Is misschien ook een optie voor jou?

Helaas kan ik er geen foto's meer van maken. Het model is spoorloos verdwenen.

Wim

@ahcling. Bedankt voor de link, ik had deze ook al gevonden maar kon niet goed zien hoe hij de afdichting had gemaakt.

@wimg ik ga de besturing maken zoals de op de site aangegeven door ahcling

Ik zal proberen met vet een en ander waterdicht te krijgen. de praktijk zal denk ik moeten uitwijzen of het werkt.

Hier wat foto's van de draak (als het lukt)

Groeten,

Martin

Martin,

even over je foto's: wanneer je "direct link to image" gebruikt, zie je de foto's direct in de juiste maat. Scheelt klikken en een aantal pop-ups (iets waar men hier niet zo van is gecharmeerd) Let op: maximale afmeting 800 breed (beter is 640 breed)

Dan over je Draak:
Het is en blijft een prachtig schip!
Heb je het dek werkelijk los? Of was dat tijdens de bouw?
Ik weet nog dat m'n vader alleen het dakje afneembaar had gemaakt. De rest was gewoon dicht. (Vandaar misschien ook de oplossing met de helmstok)

Wim

Wim,

Het dek zit nog los om alles in te kunnen bouwen. Ik maak een luikje boven de Roerpen
om bij de servo te kunnen. Ik heb gisteren de roer servo ingebouwd. Het dek wordt straks vastgelijmd op de romp (hopelijk waterdicht)

De foto's zijn van eergisteren. We zijn dus nog vollop bezig.
Het dak van de kajuit is uitneembaar om bij de zeilservo,accu en ontvanger te komen.

En ik ben nog steeds helemaal weg van de lijnen van een draak. Het lijkt net een
kleine J-klasse van de 30er jaren.

Ik zal voor het plaatsen van de foto,s nog eens een uurtje spenderen, Ik was al blij
dat ik wat op het scherm kreeg. We komen er wel uit

Groet,

Martin

Hier wat foto' van dehuidige stan van zaken.

Ik heb een toegangsluik gemaakt voor de roerservo, en ben bezig
de zeilservo in te bouwen.

het roer ga ik opnieuw maken want het bijgeleverde roer is wat aan de krappe kant.

Op de zeilservo wil een lange hevel van een Micro Magic zetten.

Groeten,

Martin

Roer

M'n vader heeft destijds het originele roer laten zitten bij het varen.
Gaf volgens mij geen probleem.

(Maar ja, het is inmiddels zo'n 30 of meer jaar geleden. Kan me natuurlijk vergissen.
Navragen is helaas niet meer mogelijk.)

Zo'n plexi hulproer zou zo gek niet zijn. Valt minder op waardoor de oorspronkelijke lijnen bewaard blijven.

Kijk anders eens bij Minisail Nederland in de schepen gallerij. Misschien staat er iets vergelijkbaars bij.
Dan hoef je het wiel niet uit te vinden.
Nog een site die je wellicht interessant zult vinden: Minisail Zwitserland

Wim

Wim

Wim,
Dat jou vader met het originele roer heeft gevaren dat geeft mij wel vertrouwen.
Ik heb het roer gisteren iets vergroot zonder al te veel afbreuk te doen aan de lijnen.
Bovendien zit het toch onder water als je vaart.
De minisail website was ik al mee bekend, daar zitten inderdaad een aantal prachtige modellen bij. De Zwitsers kende ik nog niet.

Bol,
Een extra plex hulproer ben ik persoonlijk niet zo van gecharmeerd (ben een "Houtman"). Maar misschien dat ik er niet aan ontkom. Eerst maar even zo proberen.

Moet nu nog de laatste zaken doen voor de zeilservo, en wat plaatselijke versteviging aanbrengen onder het dek. Dan kan alles inwendig in de epoxy om hem waterdicht te krijgen. Ik latten sluiten redelijk netjes op elkaar aan, maar ik vermoed dat de romp niet geheel waterdicht zal zijn.
De buitenzijde zal nog aantal malen worden geschuurde en gelakt om een hoogglans finish te krijgen. Het onderwaterschip wordt geplamuurd en daarna hoogglans wit gelakt.

status nu. En het verschil tussen het originele roer en de nieuwe.

Van het weekend maar eens kijken hoe ver we weer komen.

Groeten,

Martin

Roxonamen,

De eurosail website heb ik gezien. Vooral de draak die daar op te vinden is.
Schitterend model. Daar kan mijn BB bootje lang niet aan tippen.

Groeten,

Martin

Martin,

dat kleine beetje grotere roer zou ik zeker doen. Het doet inderdaad geen afbreuk aan de lijnen en het vaargedrag zal er op vooruitgaan.
Let op!
Je verplaattst je lateraal punt hiermee een heel klein beetje naar achteren. Dat zou betekenen dat je het zeilpunt ook aan moet passen.
Kun je de mastvoet een beetje verschuiven (in voorwaartse en achterwaartse richting?)
Wanneer je de mastvoet bevestiging nog moet maken zou ik dat zeker nog inbouwen.
Zo niet, zal ook wel loslopen, misschien moet je een beetje met trim op je roeren varen.

Wim

Wim,

De mast is straks iets te vertellen maar niet te veel.
Het punt waar hij door het dek gat is vast.
De voet in de boot is te vertellen. Je kan dus de hellingshoek van de mast een beetje
wijzigen. Denk je dat dit voldoende zal zijn ?

Ik heb redelijk veel zeil ervaring 1:1 maar ben zeker geen expert. Dus de tips zijn zeker niet ten overvloede.

Groeten,

Martin

Denk dat het voldoende zal zijn Martin.

Als 1 op 1 zeiler weet je dan wel welke kant je de mast moet verstellen om het geheel neutraal op het roer te laten lopen.

Succes,

ik blijf meelezen.

Wim

Afgelopen week weer druk bezig geweest.

Ik heb de waterlijn erop gezet en het onderwaterschip strak gemaakt.
Tevens heb ik de romp alvast een laagje lak gegeven, dit om verdere beschadiging van de gebeitste planken te voorkomen. (bij het verwijderen van wat afplak tape kwam er wat beits mee
Het onderwaterschip zit nu in de spuitplamuur en is voor ca 95% strak.
Nog een keer plamuur en schuren dan kan hij worden afgelakt.

De binnenzijde van de romp gaat worden afgewerkt met iets ingedikte epoxy.
Hierdoor moet hij iets steviger worden bij de spant aanhechtingen en waterdicht/vast

Groeten,

Martin

We zijn erweer.
Na een pause door de bouw van een tussendoor projectje (smit houston 1:200)

Ik heb inmiddels het onderwaterschip in de hoogglans aflak gezet. Nu kan de romp verder worden gelakt.
Ik schat zo een 8 lagen jachtlak nodig te hebben om er een "spiegel" van te maken.
De planning is om het model zeilend te hebben voor de komende MBF zeildag in augustus.
Het dek en de opbouw is ook al klaar en hoeft alleen nog te worden afgelakt.
Tevens ben ik begonnen met de tuigage.

Groeten,

Martin.

Back