Drie standen schakelaar vervangen door een potmeter

Discussie in 'Model elektronica' gestart door SmjrTDW, 13 jan 2017.

  1. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Hallo mensen,

    Een vraag: Kun je een drie standen vervangen door een draaipotmeter mono?

    Even een toelichting waarin en waarvoor.

    Zender een Carson reflex stick multipro 2,4GHz 14 ch.
    Ik ben bezig met het bouwen van de Hr.Ms. Java een kruiser uit WOII.
    Hier wil ik graag de geschutstorens gecontroleerd laten draaien(richten)
    Omdat er geschut staat op de voorzijde, beide zijden en achterzijde en deze alle los van elkaar moeten kunnen draaien heb ik meer kanalen nodig dan alleen met de sticks.
    Op de Carson zitten 10 drie standen schakelaars dusss....

    Zelf ben ik werktuigkundige en niet echt belegd in de electronica, solderen ja maar verder niet echt.

    Met vriendelijke groet Derk.
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2017
  2. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Vermoedelijk zal dit niet gaan, maar je kunt het altijd proberen. Neem een potmeter van 5 kΩ en sluit deze net zo aan als de schakelaar, dus de middelste draad van de schakelaar op de middenaansluiting (de loper) van de potmeter en de buitenste draden aan de buitenkant.

    Naar mijn verwachting zal de zender slechts 4 analoge ingangen hebben voor de stuurknuppels en zal deze op de schakelaarposities ingangen hebben, die slechts twee of drie spanningsniveaus van elkaar kunnen onderscheiden. Als dit zo is, zal een potmeter net zo werken als een schakelaar. Hopelijk heb ik het mis en heb je mazzel.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Dat kan soms wel maar niet altijd. Helaas ken ik het inwendige van die zender niet dus ik kan niets met 100% zekerheid zeggen.
    Vermoedelijk zal dit bij deze zender niet lukken. Het is een vrij goedkope zender en alleen de eerste vier kanalen zijn proportioneel. De andere tien kanalen zullen uit kosten overwegingen beperkt zijn tot twee of drie standen. Een potmeter in plaats van de schakelaar zal hoogstwaarschijnlijk niet het gewenste resultaat hebben.
    Ooops, Jan was me net voor. ;)
     
  4. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Jan, Ernst
    Bedankt voor de reactie.
    Ook ik had me al een beetje ingelezen en een 5 K ohm potmeter gehaald en aangesloten zoals Jan omschreven heeft.
    Ook ik had van te voren bedacht dat in het slechte geval de pot meter zal werken zoals de schakelaar......
    Maar tot mijn verbazing stuurt de servo vol uit naar 1 zijde en reageert verder nergens op???
    Wat heb ik dan fout gedaan?
    De zeer kleine handleiding vermeld op de voorzijde "2,4 GHz FHSS Digital Proportional radio control system"
    Zal dit dan alleen slaan op de kanalen 1 t/m 4 ?
    Ik heb nu alleen kanaal 11 veranderd kan het zijn dat met 1 van de andere kanalen 5 t/m 10 het wel kan werken?

    Nogmaals bedankt voor de reactie.
    M.v.g. Derk
     
  5. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    mss een mailtje richten naar Carson?
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Als hij vol naar één kant gaat zijn de draden mogelijk niet op de juiste pootjes van de potmeter aangesloten. Controleer dat eerst nog eens heel goed en verwissel eventueel het middelste draadje met één van de buitenste. Heb je dan hetzelfde resultaat of gaat de servo de andere kant op dan zal je die eerste verwisseling ongedaan moeten maken en dan de middelste met de andere verwisselen. Werkt het nog niet dan zal het niet mogelijk zijn om een potmeter te gebruiken.
    Je kan een ander kanaal proberen maar de kans dat je dan wel geluk hebt is vrij klein denk ik.
     
  7. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Ernst,
    Ik heb ter controle de verwijderde schakelaar doorgemeten waarbij de middelste met een van de buitenste bij schakelen een verbinding maakt.
    Dit zelfde heb ik ook doorgemeten bij de potmeter ook hier bij verdraaien de middelste maakt verbinding met 1 van de buitenste.
    Het lijkt me dat ik dit goed heb gedaan.
    Om een beetje werk ruimte te houden heb ik 3 draden in de print gesoldeerd ook deze heb ik verderop in de print naar de potmeter doorgemeten de verbindingen zijn dus goed.
    Dus volgens jou gaat het niet!!:mad:
     
  8. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Een mailtje is inderdaad ook altijd nog een mogelijkheid.
     
  9. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.292
    Locatie:
    Boskoop
    Ik heb een mogelijke verklaring voor wat je ziet. Als je inderdaad maar 4 analoge poorten hebt waar de knuppel-potmeters op aangesloten zijn, en de rest is digitaal, zal het zo zijn dat jouw driestanden schakelaars ieder twee digitale poorten bedienen. Die worden dan één voor één met de "massa" verbonden, en in de middenstand geen van tweeën. Op die manier genereer je de digitale codes 01 , 11 en 10. Die worden vervolgens door de logica vertaald als servo vol linksom, midden of vol rechtsom. Als je nu de schakelaar vervangt door een potmeter verbind je feitelijk beide poorten continu met de massa, weliswaar in het uiterste geval met een weerstand van 5K, maar dat zal de betreffende poort nog steeds als een 0 interpreteren. Je genereert dan continu de code 00, die de logica van de microprocessor dan vervolgens kennelijk eveneens vertaalt in vol rechtsom.
    Je zou voor de aardigheid eens kunnen proberen wat een potmeter met een hogere weerstand doet, bijvoorbeeld 50K. Maar je zal er niets mee opschieten omdat je in het beste geval nog steeds een schakelaar hebt, zoals al eerder gezegd werd.
     
  10. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Hallo Max,

    Klinkt als een aannemelijk verhaal voor een leek.
    D
    us als een potmeter niet gaat werken heeft iemand nog een oplossing voor mijn originele vraag namelijk geschutstorens rustig draaien maar daar 4 afzonderlijke kanalen voor gebruiken?
    M.v.g. Derk

    p.s. ik probeer zo low budget mogelijk te bouwen.(dat verklaard wellicht de zender keuze)
     
    Josessers vindt dit leuk.
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Wat Max suggereert is zeer aannemelijk. Toch zou je een geschutstoren wel kunnen laten draaien met zo'n schakelaar. Die toren hoeft niet super snel te draaien dus kan je met zo'n schakelaar een motortje links en rechtsom laten draaien. De schakelaar in de middenstand is stop. Zo kan je dus de toren draaien en laten stoppen wanneer je maar wilt. Met een klein beetje simpele elektronica is dat vrij makkelijk te realiseren.
     
  12. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.292
    Locatie:
    Boskoop
    Of een Arduino programmeren die hetzelfde doet met een servo.
     
  13. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Ernst,
    Met alleen een motor die niet stopt als ik b.v. het vergeet of niet op let dat gaat hem niet worden helaas .B.V. aan Bakboord staan 3 stukken geschut die horen synchroon te draaien en een rust stand te hebben die naar voren wijst.
    Als de motor te laat wordt gestopt dan zal er iets doorslippen en staan het geschut niet meer in lijn met elkaar.(geen gezicht)
    En ik ben niet slim genoeg om iets te maken met eind switches i.g.v. niet RC.

    Max Z,
    Dat lijkt me voor mij een brug te ver.
    natuurlijk alles is te leren maar ik had gedacht dat dit probleem wel eerder voor gekomen is en dat er min of meer een pan klare oplossing voor bestond.
    De potmeter was het voor mij maar blijkbaar niet zoals ik dat voor ogen had.

    Als iemand nog een oplossing voor mij weet houd ik mij aanbevolen.

    Iedereen bedankt voor de reacties.
    M.v.g. Derk
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Toch zijn eindswitches nog steeds je beste oplossing, en het is echt niet zo heel moeilijk te maken. Google eens wat, er zijn verschillende kant en klare schakelschemaatjes volgens mij.

    Het nadeel van eindswitches is wel, dat het (automatisch) terugbrengen van alle drie de torens naar de middenstand veel lastiger wordt....
    Maar als ik het zo begrijp, heb je plenty van die schakelfuncties, dus je kunt natuurlijk ook alledrie de torens apart bedienen....
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Torens die synchroon moeten draaien zou je door één motor kunnen aandrijven, dus met tandwielen koppelen. Eindschakelaars zijn noodzakelijk maar zoals brutus al schreef dat is echt geen moeilijke materie. Met twee kleine micro schakelaartjes en twee diodes ben je klaar. Een schemaatje kan ik wel voor je maken.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als de servo-bediende switchunit uit twee separate microswitches bestaat (i.p.v. een omkeerschakelaar), kan het zelfs zonder diodes: de "linksom" limitswitch als onderbreek schakelaar (NC) in serie met de "linksom" servo-switch, en rechtsom wijst zich dan vanzelf.

    Maar dan heb je een dubbele stelmotor nodig (in wezen twee motortjes op één as, de een loopt linksom, de ander rechtsom. Vind je vaak in electrische regelklep bedieningen)
     
  17. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
  18. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Frits,
    Als jij het zegt ik begrijp niet veel van de text die er bij staat.
    maar ik had er inmiddels zelf ook al aan gedacht om een servo langzamer te laten draaien, maar hoe dat was dus de vraag.:D

    Ernst,
    Ik ben erg geinteresseert in een schema die dit voor elkaar krijgt.
    Als je dit voor me zou willen maken ben ik je erg dankbaar.

    Brutus,
    Een dubbel stelmotor ga ik eens onderzoeken hoe dat werkt bedankt voor de suggestie.
     
    Josessers vindt dit leuk.
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Dit is het schemaatje.
    [​IMG]
    De werking is simpel en de bouw net zo simpel. Je hebt er geen speciale kennis voor nodig maar je moet wel wat draadjes aan schakelaartjes kunnen solderen.
    De werking is als volgt:
    O, eerst iets over diodes. Ik weet niet hoeveel je daar over weet maar een diode kan je zien als een ventiel in een fietsband. De lucht kan er maar één kant op door, de band in, en er niet uit. Een diode is een elektronisch ventiel, de stroom kan er maar in één richting door. Die richting wordt aangegeven door de pijlvorm. Tot zo ver de "elektronica" dan nu het schema.

    De situatie zoals getekend is dat de servo in de middenstand staat en drukt (trekt?) dus geen van de schakelaartjes (Links of Rechts) in. De motor is helemaal naar rechts gedraaid, verder kan (mag?) hij niet. De eindschakelaar "Stop rechts" is daardoor geopend.

    Stel dat je met de servo schakelaar "Rechts" omzet dan zal de + van de accu via de schakelaar "Links" en "Stop links" met de motor zijn verbonden. De - van de accu wordt met de diode en de schakelaar "Stop rechts" verbonden. Die schakelaar is open dus de stroom kan er niet doorheen. De stroom kan ook niet door de diode want die blokkeert de stroom omdat die van de verkeerde richting komt.
    Met andere woorden er gebeurt niets.

    Zet je met de servo schakelaar "Links" om dan blijft de + van de accu via de schakelaar "Rechts" met de diode en de schakelaar "Stop links" verbonden. Die schakelaar is open dus de stroom kan er niet doorheen. De stroom kan echter wel door de diode want de stroom komt van de goede richting. De - van de accu wordt via de schakelaar "Links", de diode en "Stop links" met de motor verbonden. De schakelaar "Stop links" is gesloten dus de stroom kan daar door. De motor gaat draaien en als je alles goed hebt aangesloten naar links.
    Komt de motor nu helemaal links dan zal de schakelaar "Stop links" openen en stopt de motor. De stroom kan niet door de diode dus er gebeurt niets meer. Pas wanneer je de servo de schakelaar "Rechts" laat indrukken zal de motor naar rechts draaien.

    Je hoeft natuurlijk niet helemaal naar links of naar rechts te draaien, je kan de servo op elk gewenst moment in de middenstand zetten waardoor de motor op dat punt stopt. Die eindschakelaars zijn er alleen om te voorkomen dat je te ver door draait.

    In plaats van een servo die micro schakelaars bedient kan je natuurlijk ook een elektronische schakelaar gebruiken. Die moet dan wel twee schakel kanalen hebben en met relais die een omschakelcontact hebben uitgerust zijn of worden.

    In de tekening staan een aantal afkortingen NC, NO en COM. Dit staat voor Normal Closed, Normal Open en Common. Dat zijn de aansluitingen van de schakelaartjes en eventueel een relais. Deze afkortingen staan nagenoeg altijd wel ergens op de schakelaars of relais zodat je weet welke aansluiting welke functie heeft.

    Succes.
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2017
  20. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.292
    Locatie:
    Boskoop
    Mijn oorspronkelijke tekst weggehaald, ik was abuis. Ernst bedoelt dat de servo de schakelaars omtrekt, de schakelaars zijn nu beide zoals gebruikelijk in ruststand getekend.

    Edit: Er zit toch iets niet goed, ik denk dat dit:
    de schakelaar "Links" moet zijn (4e alinea).
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2017

Deel Deze Pagina