drijvers voor de Piper pawnee.

Is er iemand die tekeningen heeft van drijvers van ongeveer 1130 milimeter lang.

Het is bedoelt voor dit vliegtuig,
HOBBY ZONE - Hangar 9 Piper Pawnee 40 ARF

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

ik heb digitale tekeningen van floats .40 size voor een Piper j3.

Omdat ze digitaal zijn kan je ze verschalen naar elke maat :)
Maar gezien de aanduiding .40size, zouden ze wel eens aardig op maat kunnen zijn :yes:

Als me je emailadres even in pb stuurt, zal ik ze naar je versturen.

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Hoi Edwin,

ziet er goed uit, blijft een bijzondere kist zo'n Pawnee :yes:

De tekeningen zitten in je mailbox, volgens mij zien ze het model drijver er precies zo uit als op jouw foto.

Grtz,
Menno

Menno,

De tekeningen heb ik mogen ontvangen.Ik heb ze doorgestuurt om uitgeprint te worden op de huiste schaal op mijn werk.
Tekenaars zijn soms om te wurgen ,maar toch ook weer handig als je ze even nodig hebt.
Het is een mooi model drijvers precies mijn smaak dus bedankt Menno:thumbsup:
Ik zal terzijne tijd een bouwverslag maken maar wanneer ik eraan ga beginnen weet ik nog niet.

@
Ik vond dit draadje nog op rc canada.
Floats For The Hanger 9 Piper Pawnee - RCCanada

Hoi,

graag gedaan hoor :)

Die drijvers uit je linkje lijken me wel heel erg groot 8O
Die blijft echt wel drijven :yes:

Grtz,
Menno

De drijvers moeten een lengte van +- 1.13 meter hebben dit 80% van je romplengte (= 1.41 meter)
In het linkje zijn ze 42 inch = 1.07 meter dus goed vergelijkbaar wanneer je maar rond de 75 % van je romplengte gaat zitten dan is het goed.

Wanneer ik de tekeningen flink op moet schalen zal ik ook extra verstevigingen aan moeten brengen, maar ach dat houd je van de straat.

De tekeningen zijn opgeschaalt naar een lengte van 1.05 meter met een breedte van 17,5 cm en een hoogte van 13,5 cm.
De Vraag is of de spanten nu niet te ver uitelkaar staan ,maar dat gaan we bekijken.
Zodra de bouw begint zal ik hier het een en ander plaatsen met foto's

full

Dit zijn de drijvers ,ik kwam dit plaatje ergens op het forum tegen in een discussie van de afmetingen plaats van step enz.

tekening-voor-floats-drijvers

@ Ton v. munsteren zou je het een en ander willen bekijken of het een beetje klopt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Edwin,

hier heb je wel wat houvast aan, ik heb e.e.a. eens verzameld op ons clubforum:

Stelregels:

1. Een "standaard" regel is dat de bovenzijde van de drijvers gelijk staan met het stabilo (beide dus op 0 graden).
Bron: Modelbouwforum, Berto.

2. Stelregel 1 : drijvers 80% van de romplengte.
Stelregel 2 : drijvers minimaal 15% of 10 cm van de drijver-lengte vóór de propeller houden.
Stelregel 3 : inhoud drijvers minimaal 2X het draagvermogen van het gewicht van de kist.
Stelregel 4 : de 'step' van de drijver op het loodrechte punt onder het zwaartepunt houden.
Stelregel 5 : geef de trust van de motor minimaal 3 graden up-trust ten opzichte van wat de 'bouwtekening' aangeeft, om het werkelijke zwaartepunt te compenseren, ten opzichte van de prop trust line.
En last but not at least, maak ze zo licht mogelijk, als het effe kan volledig van b.v. gelamineerd balsa.
Bron: Modelbouwforum, Ger Kovacs.

Hoofdstuk uit boek: Bouwen van R/C bestuurde modelvliegtuigen.

Pagina 1:
drijvers1.gif

Pagina 2:
drijvers2.gif

Hoop dat je er wat aan hebt :)

Grtz,
Menno

Hoi Edwin,

Leuke kist zal het zeker goed doen op drijvers.

Zag dat je de foto van een canadees forum had afgeplukt en zag daar dat het model prima blijft drijven, zwembad was alleen te klein om te kunnen starten.

Drijven doet tie goed maar de drijvers zijn veeeel te groot en geven onnodig veel weerstand in vlucht.

Heb de tekening van de drijvers zelf ook en gelijk maar even in 3D gezet voor een volume berekening, met een lengte van bijna een meter.

Wetende dat je voor 1 kg model 2 ltr volume moet hebben schrok ik me wild toen bleek dat al 1 drijver van 1 meter al meer dan 9 liter volume heeft.

Dit betekend dat 2 stuks van die drijvers goed zijn voor een model van 9 kg en dat lijkt mij wat overdreven voor jou model.

drijver9kg.jpg

Model zou volgens de gegevens iets van max 4 kg worden je kunt overwegen om de drijver naar een volume van 5 ltr te halen dan ben je ruim safe. Het meergewicht van de drijvers neem je dan hierin ook direct mee.

Laat maar even weten als je het formaat bij 5 ltr wil weten dan verschaal ik die wel even en krijg je de afmetingen daarvan te horen.

Ton

@ Ton,

Ik vond ze ook al erg groot en het volume berekenen is erg lastig als je de middellen daar niet voor hebt.
Het model weegt +- 3,9 kilo ,met drijvers zal dit inderdaad rond de 5,5 kilo zijn .Dan is 9,5 liter inhoud wel heel erg veel ja en zonde van het gewicht wat je mee moet slepen.

Ik zou graag de afmetingen van je willen hebben, maar hoe verwerk ik dat dan weer met de tekeningen want de lengte heb ik wel nodig.

Ook las ik ergens dat de lengte van de drijver 75-80% van je romplengte moet zijn, maar wat in nu dan mijn romplengte de totale lengte is 1.42 en tot aan mijn rudderhoorn dan minus 9.3 cm moet ik dit aanhouden of wel de totale lengte?

Ton ik ben blij dat je even meekijkt, want ik zou er al bijna aan beginnen.
Dus bij deze grote dank:thumbsup:

Edwin,

Misschien is 5.5 liter nog wat aan de hoge kant maar beter safe dan opnieuw beginnen, vind het ook wel bij de kist passen lekkere lompe drijvers.

Met een ander kleurtje maak je er een blusvliegtuig van en kun je alles en iedereen lekker nat spetteren.

Fireboss_Paint_Job.jpg

Quest%20Kodiak_Aug2008_095.jpg

Zal de cad tekening op de juiste maat zetten en je toesturen, neem aan dat je ergens wel een printshop hebt die Cad kan afdrukken.
Stuur me maar even je mail adres.

De lengte van de drijvers wordt meestal als richtlijn gegeven omdat dit eenvoudig te meten en te berekenen is.
Dit gaat dan meestal wel samen met slanke en minder hoge drijvers.

Waar het uiteindelijk allemaal om draait is dat je in de drijvers een volume hebt die het gewicht van de kist al drijvend aan kunnen.

Belangrijk daarbij is dat de 100% volume van de drijvers verdeelt wordt over 60% voor het zwaartepunt en de resterende 40% achter het zwaartepunt.

Hoe de drijvers er dan uiteindelijk uit zien maakt in velen gevallen niet eens heel veel uit, want op de laatste meeting was er een model met piepschuim klompen die zo wegvloog.
En op de eerste meting had Niek een paar cola flessen als drijvers en ook dat kwam los.
Optimaal was het niet maar werken deed het, tot ieders verbazing hoor:mrgreen:.

Ton

Als ik zo die bovenste foto bekijk dan is die 9 liter inhoud nog niet eens raar het staat erg mooi bij zo'n vliegtuig, wel zonde van het gewicht dus dat gaan we niet doen.
Wat mij ook opvalt is dat de drijvers gelijk of bijna gelijk onder de prop beginnen terwijl je overal leest dat ze 5-10 cm voor je prop uit moeten uitsteken.

De tekening kan ik afdrukken op het werk moet ze wel even lief aankijken,alweer een tekening.

De spanten wil gaan maken van 3mm triplex dat moet afdoende zijn voor deze afmetingen drijvers denk ik.

Ton bedankt voor je tijd en berekeningen, dan kan ik nu ook gerust beginnen en goed ook.

Toch wel een erg leuk kissie moet ook bekennen dat het kleurenschema er goed bij past, moet je gelijk geven het formaat van de drijvers is niet echt storend.

Tekening is gemaild hoor wel als er nog vragen zijn, zoals in de mail al aangegeven let even op de diktes van de materialen.

Gebruik lichtgewicht triplex op plaatsen waar echt nodig en verder balsa.

Hier nog even een plaatje om het verschil te laten laten zien.

drijversvoor555kgmodel.jpg

Ton

Ton,

De tekening ziet er goed uit de breedte en hoogte zijn prima alleen heb ik mijn twijfels bij de lengte van 81,5 cm.
De drijvers die ik net verkocht heb van hangar 9 waren 91,5 cm en dat kwam al niet mooi uit met de step en wat hij dan nog voor het vliegtuig uit moet steken.
hmmmmmmm ben nu een beetje in dubio.

Back