Drone met 3640 Watt aan motoren, kan dat?

Discussie in 'Multicopters' gestart door finnsco, 1 feb 2016.

  1. finnsco

    finnsco

    Lid geworden:
    1 feb 2016
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Hilversum
    goedendag!
    Een tijdje terug is mijn huisgenoot begonnen met het bouwen van een quadcopter; onderzoek gedaan, onderdelen besteld en tot slot het in elkaar zetten van de drone. Leek allemaal goed te gaan tot hij vast liep omdat hij de motors niet draaiende kon krijgen. Hier heeft hij een tijdje aan gezeten tot hij uiteindelijk de hoop maar had opgeven. Nu liggen de dure drone onderdelen al een tijdje stof te happen in de kast...

    Het gaat om:

    4x - Turnigy D3548/4 1100KV Brushless Outrunner Motor
    4x - TURNIGY Basic 25A v3.1 Speed Controller
    1x - MultiStar High Capacity 3S 5200mAh Multi-Rotor Lipo Pack
    4x - Turnigy SF Glowing Propeller 10x4.5 Black (ccw+cw)
    1x - Hobbyking X580 Glass Fiber Quadcopter Frame w/Camera Mount 585mm
    +afstandsbediening, receiver, flight-controller enz.

    We zijn er zelf nu ook achtergekomen dat de combinatie van de esc en motors natuurlijk niet werkt door het te laag aantal amp dat de esc levert. We weten eigelijk ook niet zeker of het wel de bedoeling is om 4 keer een 910 watt motor te gebruiken als multicoptermotor....(kan dat?)

    We zouden graag de drone willen laten vliegen zonder nog heel veel te moeten investeren.

    in het kort:
    - zijn onze motors geschikt?
    (zo nee> welk type motor past het best in onze combinatie?)
    (zo ja> welke esc hebben we hier voor nodig? Is de accu groot genoeg?)
    - werken de esc nog na dat het meerdere malen geprobeerd is op een veelte krachtige motor?

    Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen met project.
    Alvast heel erg bedankt!
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Hier zit iets grondig fout. Als het opgenomen vermogen echt 910 watt per motor is, dan is de accu in minder dan 40 seconden leeg, als hij de gevraagde stroom zou kunnen leveren.

    Ga je eens inlezen in het multicopter deel van het forum. Daar vind je genoeg voorbeelden van goed vliegende multicopers met de gebruikte componenten.
     
  3. Oskarrrrrrrrrr

    Oskarrrrrrrrrr

    Lid geworden:
    14 nov 2014
    Berichten:
    287
    Locatie:
    Blauwestad
  4. finnsco

    finnsco

    Lid geworden:
    1 feb 2016
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Hilversum
    -

    Bedankt voor je reactie. Ik heb al aardig wat verslagen gelezen maar het gebruik maken van rc-vliegtuigmotoren voor een multicopter ben ik nergens tegengekomen. Het lijkt mij zelf ook niet echt handig om deze motoren te gebruiken maar ik heb ze toch al thuis liggen, zou mooi geweest zijn als ik geen nieuwe hoefde te kopen.

    Gr.
     
  5. finnsco

    finnsco

    Lid geworden:
    1 feb 2016
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Hilversum
    -

    Ah bedankt! Weet u toevallig ook of deze motor goed werkt op 11.1 watt met een 10x4,5 propeller?
    Gr.
     
  6. miccim

    miccim

    Lid geworden:
    25 jul 2004
    Berichten:
    492
    Locatie:
    127.0.0.1
  7. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Dat zijn flinke motors :p maar ik vraag me af waar jullie je hebben ingelezen en toen hebben besloten die combi aan te schaffen :) ?

    Natuurlijk kan je die motors op een multicopter zetten maar dan zeker niet met die esc's en een 3 cell lipo. Het beste kan je dus nieuwe motors aanschaffen en nieuwe esc's, wat miccim ook al zegt, dat zijn vliegtuig esc's.

    Die NTM motors kan je inderdaad 10* 4,5 props wel op gebruiken, ik zou dan wel een 4 cell lipo pakken.

    Prop Tests:
    8x4E - 22.2V / 310W / 13.9A / 1.11kg thrust
    10x5E - 18.5V / 315W / 17.3A / 1,27kg thrust
    11x7E - 14.8V / 260W / 17.8A / 1.05kg thrust
    12x6E - 14.8V / 276W / 18.7A / 1.20kg thrus



    En dan bijvoorbeeld deze esc :

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/...Heli_Multi_rotor_Brushless_ESC_2_6S_V2_0.html

    of zoiets :

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/..._Motor_Speed_Controller_SimonK_Firmware_.html


    Welke flightcontroller gebruiken jullie ?
     
  8. Oskarrrrrrrrrr

    Oskarrrrrrrrrr

    Lid geworden:
    14 nov 2014
    Berichten:
    287
    Locatie:
    Blauwestad
    What they say :D
     
  9. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Draaien de motoren helemaal niet? dan is er wat anders aan de hand.
    Misschien is het dan de aansturing van de regelaars. krijg je wel gepiep te horen als je de accu aansluit?

    Als ik de setup zo zie moet het op zich kunnen vliegen ondanks dat het misschien niet de ideale combinatie is.
     
  10. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Als hij de motors heeft laten lopen op die esc's dan zijn de esc's waarschijnlijk doorgebrand.....die moeten echt loeiheet geworden zijn.
     
  11. mastahz

    mastahz

    Lid geworden:
    19 jun 2012
    Berichten:
    48
    Locatie:
    Delft
    Het ligt er natuurlijk ook aan hoe hij ze heeft laten lopen.
    Een minuut op volle kracht draaien zonder props erop zou niet zoveel kwaad moeten doen dan blijven de stromen die er lopen nog wel vrij laag.
    Maar met props wordt het totaal ander verhaal dan kan het alle kanten op.
    Dat allemaal terzijde lijkt het mij net zoals hier boven al gezegd wordt beter om gewoon een totaal nieuwe esc/motor combinatie te nemen.
     
  12. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Even voor jullie informatie: ik heb een setup in gebruik die technisch bijna hetzelfde is. 10x4,5 prop, 1000kv motor en een 20A regelaar per motor, 3s lipo
    De regelaars worden nauwelijks warm en het vliegt prima.

    Dus daarom vraag ik me af of de motoren wel hebben gedraaid?
    uit het verhaal van de TS meen ik op te maken dat dit niet het geval is: "omdat hij de motors niet draaiende kon krijgen."

    advies van mij: eerst de motoren aan het draaien krijgen dan weet je dat je de aansluitingen en instellingen voor elkaar hebt. En daarna pas weer geld uit geven aan andere regelaars en motoren.
     
  13. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Maar hebben jouw motors dezelfde specs Erik, ik bedoel je hebt kleine 1000kv motors en je hebt grote 1000kv motors, de 1000kv zegt niets over het aantal amps wat de motor trekt. Het is nogal een verschil of ik een 28 size 1000kv pak die 15A trekt ipv een 35 size die 50-60A trekt, dat vind een esc's van max 25A echt niet leuk.

    Maar als ik het nu ook nog eens lees hebben de motors inderdaad nooit gedraaid :) en misschien maar goed ook met die esc's.
     
  14. Oskarrrrrrrrrr

    Oskarrrrrrrrrr

    Lid geworden:
    14 nov 2014
    Berichten:
    287
    Locatie:
    Blauwestad
    Het is in ieder geval een leuk recept om de magische rook vrij te laten. :worship:
     
  15. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Je hebt inderdaad een punt, de maximale stroom had ik even niet gezien.
    In ieder geval kan hij het zonder props testen, zolang de motoren geen vermogen hoeven te leveren komen ze zeker niet boven de 25 A ;) Want die 50A is de maximale stroom dus pas bij maximale belasting. Als dat werkt dan pas lijkt het me zinnig om te kijken welke regelaars er het beste bij passen.
     
  16. finnsco

    finnsco

    Lid geworden:
    1 feb 2016
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Hilversum
    ik ben er zelf helaas niet bij geweest toen de onderdelen besteld zijn. Er is voor mijn gevoel zeker ook een gebrek aan kennis geweest toen deze combinatie aangeschaft is.

    Als ik het zo hoor reageerde de flight controller (Hobbyking KK2.1.5 Multi-rotor LCD Flight Control Board With 6050MPU And Armel 644PA) wel op de zender maar hadden de esc en motors geen reactie(misschien ook maar beter).

    Ik heb besloten om de eerder voorgestelde motors te kiezen:
    -(NTM Prop Drive 28-30S 800KV / 300W Brushless Motor (short shaft version))
    in combinatie met:
    -(Turnigy Multistar 30 Amp BLHeli Multi-rotor Brushless ESC 2-6S V2.0)

    Als ik het goed heb zijn deze motoren ook redelijk krachtig en dat toch wel wat we zoeken aangezien we een redelijk zware camera onder de drone willen plaatsen.

    Ik ga het toch eerst proberen met een lipo 3s, zo hoop ik geen nieuwe accu te hoeven kopen. Al vraag ik me toch af hoe lang de drone het vol zou houden met de hierboven genoemde motoren.

    Eventuele aanmerkingen zijn van harte welkom.
     
  17. mastahz

    mastahz

    Lid geworden:
    19 jun 2012
    Berichten:
    48
    Locatie:
    Delft
    Na jouw verhaal zo te lezen lijkt het er gewoon op dat die vriend van je de arm procedure van de kk2.1.5 niet goed snapte.
    Het kan zijn dat ik het mis heb en dat hij het wel goed gedaan heeft maar als een kk2.1.5 ge-armed is staat er heel groot op het scherm ARMED en niks anders.
    alleen dan zullen de motoren kunnen draaien.
    Om dit te doen moet de throttle stick helemaal naar beneden staan en moet je tegelijk dezellfde stick naar rechts bewegen todat er op het display van de kk2.1.5 ARMED laat zien.. (doe dit zonder propellors als je aan het testen ben.)
    Om hem dan weer te disarmen beweeg je de throttle stick ook weer helemaal naar beneden en dan naar links.
    Veder is het maar goed inderdaad dat het toen niet is gelukt maar dat is een ander verhaal het lijkt mij veder ook verstandig om je goed in te lezen op de verschillende onderdelen en procedures die nodig zijn om zo'n apparaat te laten vliegen want met onwetendheid gebeuren de meeste ongelukken.
    Wat ik me ook afvraag is wat voor camera je onder deze quad wil gaan hangen want naar mijn mening is dit frame niet uitermate geschikt als stabiel video/photo platform zeker niet met een kk2.1.5 als flight controller.
     
  18. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Prima motors hoewel veel mensen er altijd over klagen :) heb ze zelf ook op wat quads zitten. Bestel ook deze mee : liefst meer dan 4 voor het geval je crasht en er een as krom is :)

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__16719__NTM_Prop_Drive_28_Series_Accessory_Pack.html

    Verder neem het advies van Mastahz goed in je op....veel lezen en eventueel bij de eerste vlucht er iemand bij halen die ervaring heeft met quads :)

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uploads/161447249X30206X38.pdf

    Vergeet verder niet bij die esc de rode draad op m2, m3 en m4 te verwijderen want die bec is niet linair maar heeft een switching bec.

    BEC: Yes (Switching) [Remove middle wire to disable]
     
  19. Racing drone 6s

    Racing drone 6s

    Lid geworden:
    14 dec 2017
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Nederland
    Wie kan me helpen
    Ik wil een 210 racing drone op 6s lipo vliegen
    Welke motor en welke flight controller en welke esc kan ik gebruiken?
    Ik hoop iemand me kan helpen
     
  20. Racing drone 6s

    Racing drone 6s

    Lid geworden:
    14 dec 2017
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Nederland
    Ik had zelf in gedachten
    Dys motor 2400 of 2750 kv
    Dys esc f30a 4in1 BLHELI
    Dys flight controller f4 pro v2
    Zou het een goeie combinatie zijn?
    Ik hoor graag van iemand die van weet
     

Deel Deze Pagina