droogdok

Discussie in 'Werkschepen' gestart door ronaldoj, 25 mei 2005.

  1. ronaldoj

    ronaldoj Guest

    goeie middag bouwers,

    ik ben van plan om voor een flower class korvet (1/72) een droogdok te bouwen.

    Ten eerste; ben ik benieuwd of er collega bouwers iets dergelijks al eens ondernomen hebben.(en wat zijn jullie ervaringen)

    Ten tweede; na berekening kom ik uit op een totale inhoud van 17 liter water. Om dit (deels) te verplaatsen heb ik een pomp nodig die deze hoeveelheid in een minuut of 3 kan in of uit pompen.
    welke pomp kan ik hier voor gebruiken,merk en type? (geen dompel pomp).

    alvast bedankt.
    Verdere problemen zullen nog wel gemeld worden.
     
  2. ahjwinth

    ahjwinth

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    191
    Locatie:
    Beemster (Noord Holland) En Beesd in Gelderland,
    Een pomp van een washmachine doet het waarschijnlijk sneller dan 3 minuten.
    Of een pomp van de ruitenwisser sproeier.

    Suc6
     
  3. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Of uitblazen met een compressor, zo'n mini op 12V om autobanden op te pompen. Heb je een systeem voorzien om het hele ding in evenwicht te houden? Bijvoorbeeld, door het ballast gedeelte in 4 compartimenten te delen. Ben er zelf ook "mee bezig geweest". Als ik begon te rekenen hoeveel ballast er nodig is om een schip van 9kg te liften, en nog reserveballast over te houden om te niveleren, kwam ik vlug op 20liter. Maw, de bodem van het drijvend dok moet verhoudingsgewijs dikker zijn dan in het echte bedrijf. Mijn project zit in de koelkast, maar is nog niet opgegeven.
    Ik wens je veel succes, en zie uit naar de vorderingen.
    ps: het dok dat ik op het oog had was 180cm lang, 28cm breed, en het schip dat er in moest passen was 150x22cm
     
  4. auke

    auke

    Lid geworden:
    8 nov 2004
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Leeuwarden
    Je hebt het hier over 1 pomp he. maar in een echt droogdok zitten heel veel tanks om ten eerste hem horizontaal en ten tweede vertical te krijg, dus in je model zou je toch inderdaad aan 4 pompen minimaal moeten denken. enja 4 doen meer dan 1 dus hij is ook sneller vol. maar het hoeft niet eens zo snel. als je het langszaam doet dan kan je veel eerder op tijd gaan balasten als hij bijvoorbeeld wel scheef gaat liggen.
     
  5. Laurensne

    Laurensne

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Limburg
    mmm Eheim externe aquarium pomp? www.eheim.de voor meer info:)
     
  6. Ikemastah

    Ikemastah

    Lid geworden:
    26 mei 2005
    Berichten:
    174
    Ik ben van beroep consultant in pijpleidingsystemen. Nou zijn de systemen normaliter iets groter, maar ik kan je wel helpen met een kleiner berekening als dit nodig is. Je kan natuurlijk ook vier kleppen installeren met maar een pomp. Dan zou je door het dichtzetten van een klep een compartiment tijdelijk minder water kunnen geven. Je moet dan natuurlijk wel zorgen dat ieder stukje leiding even veel weerstand heeft, zodat ieder compartiment even veel water ontvangt. Een mooie controller is natuurlijk nog leuker, maar ik weet niet hoe goed je met schakelingen bent. Ik bak er in ieder geval niets van! Veel succes met bouwen in ieder geval en als je vragen hebt hoor ik het wel!
     
  7. Dikkie

    Dikkie

    Lid geworden:
    18 feb 2005
    Berichten:
    1.067
    Locatie:
    Den Helder, NL
    Ok nu snap ik er dus niet zoveel meer van :( Ikemastah kunt u dit even uitleggen wat u zegt?
     
  8. Ikemastah

    Ikemastah

    Lid geworden:
    26 mei 2005
    Berichten:
    174
    In plaats van vier pompen kun je ook met 1 pomp af als je afsluiters gebruikt in de leidingen naar de verschillende compartimenten. Als een compartiment te snel vult, sluit je de afsluiter naar dit compartiment en zal geen water meer naar het compartiment stromen. Als het platform weer horizontaal ligt kan de klep weer opensturen.

    Wat betreft de leidingweerstand. Met een bepaalde formule kan je de leidingweerstand berekenen. Door de diameter op de leidinglengte aan te passen. Dus grotere lengte vergt grotere diameter om dezelfde weerstand te krijgen van een korte leiding met kleine diameter. Ook bochten, afsluiters, verwijdingen e.d kunnen leiden tot extra weerstand. Wanneer de leidinglengte naar een bepaald compartiment dus te lang is, zal het dichtsbijzijnde compartiment meer water krijgen.

    Wanneer een en ander niet duidelijk is moet je het maar zeggen. Ik ben helaas niet zo goed in uitleggen.
     
  9. Ron H

    Ron H Guest

    Een enthousiast bouwer heeft het afzinkbare zware ladingschip Super Servant 4 van Dockwise nagebouwd. Ook deze kan zich in enkele minuten afzinken en ontballasten. Neem voor je droogdok eens met hem contact op hoe hij dit geregeld heeft.
    Zie zijn site: http://www.scheepsmodelbouw.ismijnhobby.nl
    Succes
     

Deel Deze Pagina