A
Aaalie
Guest
Bij deze even een klein bouwverslagje. De foto’s zijn met een telefoon genomen, toch is er wel op te zien wat er allemaal gebeurd.
N.a.v. een mogelijk projectje was het weer tijd voor enkele nieuwe DSLR platforms. In het luchtfotodraadje had ik een geschikt toestel gezien, een toestel met meer mogelijkheden. Zie: luchtfoto%B4s-90
Een aantal setjes gesneden schuimdelen bestellen was een optie, echter ik vond ze nogal prijzig. En dat voor “gewoon” piepschuim.
AP "EXPOSURE" SUB KIT
Bovendien wilde ik graag e.e.a. iets anders, zoals bijvoorbeeld een vleugel met (een behoorlijke) enkele V-stelling.
M.a.w. zelf maar aan de slag.
Het begint met een snijbeugel fabriceren. Het kwam zo goed uit dat een oude 6S lipo precies goed was voor het snijden. Iets breder dan een meter.
Ook de vleugel snijmal is onder de EPS plaat zichtbaar.
En snijden:
Ook een kleine snijbeugel zal gebruikt worden. Met een 2S lipo en twee autolampen in serie was ook deze bruikbaar.
Mal voor het snijden van de opening voor de vleugelverbinder:
Stukje gereedschap voor het snijden van de groef voor de halfronde vuren ligger:
Malletje voor het afschuimen van de vleugel:
Nog even een ducktape over de eindlijst en misschien ook over de neuslijst, en zo ziet de kale vleugel er dan uit:
De romp bestaat uit twee schuimdelen verstevigd met bouwmarkttriplex. De romp is groter dan de plaat EPS, zodoende tweedelig. Hier het eerste deel:
Deel twee word hier gesneden:
Mal voor het wegsnijden van de V-steling vleugel:
Overzicht rompdelen:
Wielen snijden:
Vervolgens stabilo en kielvlak. De stabilo word gemaakt van twee delen 3mm ondervloer verlijmd met elkaar. Het kielvlak word gemaakt van drie delen 3mm ondervloer verlijmd met elkaar. Ook deze worden gesneden met een hete draad:
De schuimdelen zijn klaar. Tijd voor de houten delen. De vleugelverbinders zijn van hardhout meranti multiplex 4 mm, de overige delen zijn van licht gewicht 3,6 mm berkenmultiplex:
Nu alles verlijmen, hier het hout aan de romp:
Versterking aan de wielen:
Liggers in de vleugelhelften, en ook de verbinder word in één helft ingelijmd:
Hier het hout in de stabilo voor wat extra stevigheid, ook gelijk het tapescharnier:
Tot zover, alles mag nu drogen. Word vervolgd.
Vriendelijke groeten,
Aldert
N.a.v. een mogelijk projectje was het weer tijd voor enkele nieuwe DSLR platforms. In het luchtfotodraadje had ik een geschikt toestel gezien, een toestel met meer mogelijkheden. Zie: luchtfoto%B4s-90
Een aantal setjes gesneden schuimdelen bestellen was een optie, echter ik vond ze nogal prijzig. En dat voor “gewoon” piepschuim.
AP "EXPOSURE" SUB KIT
Bovendien wilde ik graag e.e.a. iets anders, zoals bijvoorbeeld een vleugel met (een behoorlijke) enkele V-stelling.
M.a.w. zelf maar aan de slag.
Het begint met een snijbeugel fabriceren. Het kwam zo goed uit dat een oude 6S lipo precies goed was voor het snijden. Iets breder dan een meter.

Ook de vleugel snijmal is onder de EPS plaat zichtbaar.

En snijden:

Ook een kleine snijbeugel zal gebruikt worden. Met een 2S lipo en twee autolampen in serie was ook deze bruikbaar.

Mal voor het snijden van de opening voor de vleugelverbinder:

Stukje gereedschap voor het snijden van de groef voor de halfronde vuren ligger:


Malletje voor het afschuimen van de vleugel:

Nog even een ducktape over de eindlijst en misschien ook over de neuslijst, en zo ziet de kale vleugel er dan uit:


De romp bestaat uit twee schuimdelen verstevigd met bouwmarkttriplex. De romp is groter dan de plaat EPS, zodoende tweedelig. Hier het eerste deel:

Deel twee word hier gesneden:

Mal voor het wegsnijden van de V-steling vleugel:


Overzicht rompdelen:

Wielen snijden:

Vervolgens stabilo en kielvlak. De stabilo word gemaakt van twee delen 3mm ondervloer verlijmd met elkaar. Het kielvlak word gemaakt van drie delen 3mm ondervloer verlijmd met elkaar. Ook deze worden gesneden met een hete draad:



De schuimdelen zijn klaar. Tijd voor de houten delen. De vleugelverbinders zijn van hardhout meranti multiplex 4 mm, de overige delen zijn van licht gewicht 3,6 mm berkenmultiplex:

Nu alles verlijmen, hier het hout aan de romp:

Versterking aan de wielen:

Liggers in de vleugelhelften, en ook de verbinder word in één helft ingelijmd:



Hier het hout in de stabilo voor wat extra stevigheid, ook gelijk het tapescharnier:

Tot zover, alles mag nu drogen. Word vervolgd.
Vriendelijke groeten,
Aldert
Laatst bewerkt door een moderator: