Dualrate FC 16

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Adam, 17 sep 2003.

  1. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Voor mijn nieuw aangeschafte sleper Parat overweeg ik eigenlijk een FC 16 kopen.
    De uitslag van de 4 servo's voor de beide Voithsneiders moet nl zo klein zijn dat dit het makkelijkst te doen is met dualrate.
    Mijn vragen zijn: Kan een FC 16 op alle vier de knuppel kanalen dualrate hebben?
    Is het ook mogelijk om deze instellingen op te slaan, zodat er verschillende instellingen mogelijk zijn voor manoeveren of lange baan werk, of moet daar een campac module voor gekocht worden.
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.352
    Locatie:
    Woerden
    Adam,
    Bij de FC16 (en alle andere computerzenders ook) kan je de maximale uitslag van alle kanalen instellen. Dual-rate is dus niet nodig.
    Van elk kanaal kan jij dus instellen wat de maximale uitslag van de servo is als de knuppel maximaal staat. Bij de FC16 moet je dat voor beide kanten appart doen dus voor zowel naar links als naar rechts. Zo kan je een servo dus de ene kant op meer uitslag geven dan de andere kant op.
    Deze instellingen kan je in één van de modelgeheugens opslaan. Iedere keer dat je dat geheugen kiest krijg je alle instellingen automatisch terug.
    Een Campac module is niet perse nodig maar wel handig want daarmee maak je het aantal modelgeheugens groter en kan je meer verschillende modellen opslaan. Ik weet het niet helemaal zeker maar volgens mij krijg je met een 64kB Campac er 16 geheugenplaatsen bij.
    (Een 16kB Campac maak ik voor je voor €14 inklusief verzendkosten. Stuur even een PB voor meer info.)
     
  3. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    Adam,
    de FC16 kan inderdaad zoals door Ernst beschreven voor elke servo de totale slag beperken, en voor elke kant. Dual rate kan ook schakelbaar, blijft alleen het risico dat als de Dual-rate uitstaat de servo teveel uitslag hebben en er mechanische spanningen optreden.
    Ik persoonlijk vind het fijne computerzenders ( en niet al te duur )waarmee ik goed uit de voeten kan, al gebruik ik de 35 Mhz het meest.
    Succes.
     
  4. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Beide bedankt voor de info. Ben een stuk verder nu in de keuze mechanisch of elektronisch.
    Dat aanbod voor die campac module hou ik nog even staan. Ben van plan om de zender eind van het jaar aan te schaffen of er moet nog ergens een leuke aanbieding op duiken.
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.352
    Locatie:
    Woerden
    Adam,
    Ik ben vergeten te schrijven dat je moet proberen om het zoveel mogelijk mechanisch op te lossen. Doormiddel van de lengte van de stuurarmpje en dergelijke.
    Waarom? op die manier hou je een groter regelbereik van je zender over. Je moet je bedenken dat ook de trimuitslag kleiner wordt als je de servouitslag verkleint!
    Er zijn nog een paar redenen voor maar die zijn lastig uit te leggen zo via een toetsenbord. Ik kan me herinneren dat er ook een stukje over werd geschreven in de handleiding van mijn FC18. Misschien staat het ook in die van de FC16.
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    @ Adam, hebben wij elkaar niet ontmoet op de Werkschependag?
    Zo ja, dan weet je mijn servo-armpjes er uit zagen: aansturing zo dicht mogelijk bij de as! En nog moest ik Dual-rate gebruiken.
    Ik kan alleen maar zeggen dat ik spijt van heb niet meteen een computerzender gekocht te hebben. Een F14 is een prima zender, niks mis mee, maar voor een PARAT in feite niet voldoende.

    Voordeel van een computerzender:
    Je kan 'm op twee manieren programmeren:
    1 veel kracht voor- en achteruit, weinig opzij
    2 veel kracht opzij, weinig voor- en achteruit.

    Beide mogenlijkheden opslaan in het geheugen van je zender, en ziedaar:
    program 1: buitengaats slepen
    program 2: manoeuvreren in de haven, opzij varen en dat soort trucks.

    Geen gedoe met dual-rate, een 'push on the button' en ziedaar, je hebt heel andere karakteristieken in je Parat!

    Groet,
    Roel
     
  7. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    Hoewel ik vlieg (en geruime tijd gedaan met een fc 16) lijkt mij het gebruik van expo op kanaal 1,2 en 4 ook een goede mogelijkheid om de gevoeligheid van besturen aan te passen. Probeer maar eens door bijvoorbeeld -100% expo aan een kanaal toe te kennen of je een betere stuurkarakterestiek kan krijgen. Over aanbiedingen... ik heb in Duitseland losse FC 16 zenders gezien voor Euro 85,00... Shamrock in Maastricht had ook een tijdje geleden losse zenders voor rond de Euro 100,00.
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.352
    Locatie:
    Woerden
    Hummel,

    Exponentieel is in dit geval niet te gebruiken. Expo gebruik je als je in het begin weinig uitslag nodig hebt maar wel de volledige uitslag aan het einde. In dit geval is de totale uitslag te groot en moet die kleinder worden. Als je expo zou gebruiken loopt de servo aan het einde toch nog vast als je met de knuppel volle uitslag geeft.
     

Deel Deze Pagina