Dubbel roer op servo

Goedenavond heren, ik zit nu al een tijdje te bekijken hoe ik mijn roerassen moet gaan installeren op een servo maar zie even niet meer welke kant het op moet. Het zijn twee roeren die niet al te veel ruimte hebben voor uitslag; in totaal zo'n 80 graden. Dit zou meer als genoeg moeten zijn. 40 graden voor elke kant.

De assen heb ik nu met een kroonsteentje provisorisch vastgezet en heb in de bovenste schroefgaten een boutje uit een lasdoos gezet, puur om een indruk te krijgen.

Nu is mijn vraag, gaat dit werken zoals ik in de foto heb uitgetekend, of gaat dit knikken/tegenwerken ?
En hoe kan ik dit het beste uitvoeren ?
Ik heb hier nog nooit mee gewerkt.

roerassen.jpg

s= de servo , a zijn de assen , de rode lijn is het boutje.

Er zitten ook nog andere hulpstukjes bij de servo

Laatst bewerkt:
Hoi Mike.
Ik vrees dat dit niet gaat werken. Het gaat knikken en tegenwerken.
Als eerste: 40 graden naar elke kant is meer dan genoeg voor een Schnellboot. Zeker met jouw (grote) roeren.

Ten tweede: volgens mij gebruik je een mini-servo? Da's aan de krappe kant. Die moet erg veel kracht wegkoppen, en ik weet niet of hij dat gaat trekken. Als je een ruimte-probleem hebt om een standaard-servo te plaatsen, adviseer ik je om twee van die mini-servo's in je boot te zetten: op elk roer eentje. Met een V-kabeltje zet je ze op één kanaal van je ontvanger.

Ten derde: Graupner, Robbe, Conrad en waarschijnlijk nog veel meer winkels hebben roerhevels te koop.
b_16120.jpg

Dat is een (vaak messing) busje wat om je roeras gezet wordt en met een inbus vastgezet. Er zit een uitsteeksel aan, waar je een kwiklink op kan vastzetten. De afgebeeldde is van Graupner.
(Je kunt ze ook zelf maken: op zo'n messing busje met inbus soldeer je een messing stripje en daar boor je een paar gaatjes in. Beter dan met nagels en kroonsteentjes!)
Eén kwiklink op je servo, een stukje draad M2 eraan vastmaken, de andere kwiklink op je roerhevel (met hetzelfde stukje M2 draad vastgemaakt) en je hebt prima, spelingvrije verbindingen tussen roer en servo.
Mocht je achterin je Schnellboot nog steeds te weinig ruimte hebben, dan kun je gebruik maken van bowdenkabels.
Dat heb ik gedaan met de "Stauruder" van mijn Schnellboot; de servo's daarvoor zitten in de midscheeps.

Bedankt voor de input Klaas en Roel, hier kan ik verder mee :)

Er is inderdaad weinig hoogte in de boot dus vandaar een mini-servo. En de kroonsteentjes was het enige waarmee ik het zo snel kon vastzetten, daar komt nog een mooie verbinding voor.

als je geen hoogte hebt dan leg je de servo toch plat
en in plaats van een micro servo gebruik je een slim servo die in vleugels worden ingebouwd voor de aelerons of remkleppen

gr raf

Ik had hier wat foto's gepost van hoe ik het opgelost heb maar die posting is zo te zien verdwenen. De mini-servos trekken het prima trouwens. Ik heb afgelopen week proefgevaren en ze waren na een half uur varen niet eens lauw. Ik moet rap eens verder met m'n verslag nu het forum weer stabiel is.

De foto's teruggevonden :)

Zo maak je quicklinks:

schnellboot_5726.jpg

M2 draadeind hadden ze niet bij de Hornbach, dus dan maar M3. Een handje messing moertjes erbij om op 4mm messingbuis te solderen. 1cm ingezaagd. halfplat geknepen en een 1.5mm boortje erdoorheen gedraaid.
Kleine messing kopspijkertjes op 3mm afgeknipt, halverwege een knikje van 45 graden gegeven met een punttangetje en je hebt borgpennen om ze vast te houden op de roerhevels en de servo's. En ook nog een steeksleuteltje M3 gevijld uit een stukje aluminium, werkt beter als een tang...

schnellboot_5727.jpg

De roerhevels die ze te koop hadden zagen er simpel uit, dus dat kan ook prima zelf gemaakt worden. Gebaseerd op de kroonsteentjes maar dan met een messing onderplaat erop gesoldeerd waar de quicklinks aangezet worden. De roerstangen heb ik 1/4 afgevijld zodat de schroefjes erop vastgezet konden worden zonder te gaan schuiven, en die zijn met blauwe locktite geborgd. De draadeinden zijn dan weer geborgd met RVS moertjes.

Toen ik begreep hoe die roerhevels, quicklinks en draadeinden samen moesten werken om het geheel werkend te krijgen was het een uitdaging om het zelf te maken. Aardig gelukt dacht ik zelf; de enigste speling die erin zit komt door een boorgat die iets te ruim is, en dat is amper een halve millimeter. De (oversized :p ) roeren worden nauwkeurig en krachtig aangestuurd met dit syteem.

De servo's zijn inderdaad van die ze gebruiken bij vliegtuugies, en prima betaalbaar bij de electronicaboer hier in de stad ook. En ik heb er twee van gebruikt i.p.v. 1, dat was toch de betere oplossing.

Dat heb je knap bedacht, ik hoop wel dat je soldeerwerk volgens de regel van goed vakmanschap uitgevoerd is.
met oversized roeren komt er straks wel wat kracht op de soldeer verbindingen.
vgr Marc

Gaat helemaal goed komen Marc; de quicklinks zijn in een mal kaarsrecht gesoldeerd en de roerhevels staan expres een beetje scheef op de onderplaat zodat de hoek om ze vast te zetten dan makkelijker te krijgen is. Het is nogal krappies daar.

Opperbest dat je dat allemaal zelf maakt, t/m de steeksleutel aan toe!
Want ik neem altijd de gefabriceerde. Spelingvrij...
Grote krachten op roeren? Zal mee vallen. Is immer een handzame grootte die wordt gebouwd. Het zijn dan niet de stangen en de hevels die op hun lazer krijgen, maar de servo-gear. Rats! Dat weer :-)
Soms is een wat zwakkere stang wel prettig, iets elasticiteit. Bij de 'RC-autotootjes' prikken ze zelfs een afgeveerde servo-arm
Dus oppassen met transport...

Back