Dubbeldekker Lazy Ace

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door strutter, 4 okt 2017.

  1. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    De Lazy Ace,

    Deze kist heeft mijn hart al in mijn jeugd gestolen
    Wat het is dat deze kist voor mij zo bijzonder maakt weet ik niet, waarschijnlijk de simpele opbouw en het logge uiterlijk, ik vind hem heerlijk :yes:

    hb.jpg

    Heb er reeds een gehad en met veel plezier gevlogen, echter destijds verkocht voor een nieuw project.
    Nu dus tijd voor een nieuwe!

    Begonnen met de vleugels, de ribben heb ik nagetekend in CAD en bij RBC kits laten frezen
    Subliem werk weer Rob :thumbsup:!
    Uitsnijden en even de kartels gladschuren

    DSC_4556.JPG

    Dan beginnen met lijmen, ik gebruik witte houtlijm, werkt erg prettig vind ik nog steeds

    DSC_4553.JPG

    Indekking 2,5mm balsa, liggers 6x6 vuren, achter 6x12mm vuren
    Webbings worden gesneden uit 3mm hard balsa

    DSC_4554.JPG

    En de eerste helft is onderweg

    DSC_4560.JPG

    Groeten, Ralf
     
  2. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
  3. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Hi Willem, dank voor je reactie en ja ik heb jouw draadje ook nog meermaals terug gelezen :beer:

    Ik heb heel lang zitten dubben over de motorisering.
    Elektrisch, benzine of gewoon de ouderwetse viertakt methanol.
    De Saito FG21 heeft lang bovenaan gestaan maar de keuze is uiteindelijk op deze motor gevallen:



    Wat een heerlijk geluid :yes:
    En waarom nou deze?
    Gewoon omdat ik al enkele Lasers heb waar ik zeer tevreden over ben.
    Praktisch ook dat ik niet weer aparte brandstof in mijn hok wil hebben.

    Jouw Saito 100 is voldoende qua vermogen heb ik gezien, ik heb ooit deze kist met de Laser 200V gevlogen.
    Uiteindelijk heb ik nu voor de 155 gekozen.
    Reden: dat filmpje ;), lekker rondtuffen met een diepe pruttel, wat past er nou beter bij zo'n kist :)

    Groeten, Ralf
     
    flymax vindt dit leuk.
  4. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Mooi Ralf
    Een laser is inderdaad een prachtige motor, en een 155 heeft echt ruim voldoende vermogen.
    Landingsgestel iets verhogen voor een 20" prop?
    Neem een grote prop met lage spoed zodat je een lage snelheid hebt bij stationair toerental, anders blijf je vliegen in de landing!

    Groeten Willem
     
  5. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    19x6" kan hij draaien (18x8" en 18x6" is gangbaar)
    Ik hou de grondspeling in de gaten :thumbsup:
    Inmiddels verder met de ailerons, eerst de 6mm voorlijst netjes onder een hoek schuren
    Valt nog niet mee om dit over een meter lengte strak te krijgen

    DSC_4551.JPG

    Dan de lijntjes voor de ribben van de tekening overnemen en plakken maar.
    De te hoge voorlijst wordt na de bovenste indekking op maat gekort

    DSC_4552.JPG

    Groeten, Ralf
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. Ronald van Aken

    Ronald van Aken

    Lid geworden:
    5 okt 2006
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Zoetermeer
    Een Laser motor hoop dat je deze al hebt , de web site is al een lange poos niet meer in de lucht en ook word de telefoon niet beantwoord evenals een e-mail bericht.
    Een clublid wilde er weer 1 bestellen is een Laser fanaat maar tot op heden niets.
    Misschien heb ik het mis met wat ik nu hier plaats en bestaat Laser nog.
    Leuk project Ralf.

    Groeten Ronald
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Op welke website kijk jij dan Ronald? Wanneer ik naar www.laserengines.com ga kom ik gewoon op hun website. Daar is alles netjes bereikbaar en voor zover ik weet ook te bestellen. In juli heb ik nog met hen ge-emaild en heb ik prompt antwoord gekregen. Vanmiddag heb ik een Laser 200V besteld maar daar heb ik nog niets van gehoord. Dat kan ook nog niet want het is nog geen uur geleden dat ik die order plaatste. Ik denk dat ik daar maandag wel antwoord op krijg.
     
    PH-HAN vindt dit leuk.
  8. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Laser heeft problemen gekend met de kwaliteit van de aangeleverde zuigerveren.
    Daardoor hebben ze achterstand opgelopen met de orders.
    Deze is nu weer zo goed als ingelopen en kunnen ze weer normaal produceren.

    Sinds afgelopen week is er op de site te zien of een motor op voorraad is of niet.

    Currently we are recovering from a difficult winter which required me to essentially stop producing engines completely.

    The issue was with our piston rings as i was finding that the failure rate on testing (normally only one or two a month) was up to over 50%. The issue was traced to the quality/inconsistency of the material we had been
    sent so we set about finding material with consistent properties.
    It soon became apparent (following conversations with companies who make only piston rings) that sourcing quality cast iron is becoming more and more difficult so what we have had to do is come up with a totally new process
    of manufacturing and heat treating the rings to ensure they give the performance required and remove the variance we were having with our old production method thanks to the variation in the material.


    The good news is that no engines were sent out with defective rings (any engine that didnt make the grade was rebuilt and tested before being sent on its way once it passed), and our new production method is leaving us
    with the best rings we have ever made.


    As things stand we are just about to start producing 'production' spec rings for the first time and once satisfied they are working as well as the prototypes i hope to have everything back in order and back in production.
    Things will be muddled slightly by us closing for a while while we move to a bigger factory but i am hoping i can get some engines in stock before that happens.


    De Laser 200V is momenteel niet leverbaar zoals ik zie Ernst (out of stock)

    http://www.laserengines.com/product/laser-200v/
    De Laser 155 stond maandag op 5 in voorraad en deze zijn reeds allemaal verkocht (waaronder de mijne :yes:).
    Laser gaat over ca. 6 weken voor 2 maanden dicht wegens een verhuizing, tot die tijd maken ze nog wat voorraad als dat lukt. Na de verhuizing gaan ze weer volop produceren.

    Leuk om te horen dat de methanolers toch nog goed verkocht worden ondanks het aanbod van de benzine varianten :)

    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2017
  9. Ronald van Aken

    Ronald van Aken

    Lid geworden:
    5 okt 2006
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Zoetermeer
    Klik ik zojuist de website van Laser aan en verdorie is toch online..........gelukkig........het zijn prima motoren en methanol niks mis mee.
    Ik heb bij Dick ,Brown Bear, weer een methanoler besteld Penta 54 deze inplaats van een Saito benzine.
    Mijn 43-er Ypsilon loopt nog zo mooi en betrouwbaar laatst nog in Bocholt en van een vette vervuiling heb ik nagenoeg geen last van.
    Ook het zien draaien van de Penta 102 van Ger op zijn Focke Wulf afgelopen keer op de GMVC WW2 dag was een genot.
     
    strutter vindt dit leuk.
  10. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Vanmiddag is de Laser 155 binnengekomen met de post :yes:
    Het blijven toch juweeltjes om te zien ook

    DSC_4553.JPG

    Inmiddels ligt vleugelhelft 3 op de bouwplank.
    Kan even niet zo snel aan 10x10 balsa neuslijsten komen daardoor moet de bovenste indekking nog even wachten
    Hier het aanbrengen van de webbings

    DSC_4551.JPG
    Groeten, Ralf
     
  11. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Verder met het aanbrengen van de beplanking aan de achterzijde

    DSC_4562.JPG

    Gelijkmatig aandrukken voor een zo recht mogelijke vleugel met alle beschikbare middelen (waterpas, alu koker ;) )

    DSC_4563.JPG

    Groeten, Ralf
     
  12. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Inmiddels weer wat gevorderd.
    De 10x10mm hard balsa neuslijsten zitten op hun plek, ik heb een 6x6 zacht balsa driehoeks lijstje toegevoegd.
    Dit omdat ik bang was dat ik anders met de opbouw de beplanking bij de neuslijst in zou kunnen drukken

    DSC_4576.JPG

    DSC_4566.JPG

    Verder met het motorschot en de motorbevestiging
    motorschot 5+2=7 mm vliegtuigtriplex. Offset van 5mm om de sidetrust op te vangen

    DSC_4593.JPG

    Hier de 4 vleugelhelften, bovenste indekking komt nog.
    Eerst de bevestigingspunten aanbrengen

    DSC_4599.JPG

    Vleugel verbindingsstrips uit 5mm vliegtuigtriplex

    DSC_4600.JPG

    Groeten, Ralf
     
    Dunsz vindt dit leuk.
  13. seppke

    seppke

    Lid geworden:
    24 aug 2008
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Oostenrijk
    hoi Ralf,
    Ben je niet bang dat je brandstof gaat hevelen, gezien de plaats van de vergasser?
    Dat probleem loop ik ook tegenaan bij mn strutter.
    Groet uit oostenrijk
    Piet
     
  14. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Piet,

    De Laser handleiding geeft aan: 'tankposition slightly under carb. intake position'
    Ik heb de term 'slightly' geïnterpreteerd als 5mm, dus in horizontale vliegpositie ligt de tank 5mm onder de carb. intake.
    Naar mijn idee gaat dit niet hevelen.
    De 2 tanks (Laser 200V twin) in mijn Sopwith 1 1/2 Strutter liggen er ook iets onder en dat werkt zoals het hoort.
    Wellicht geeft de foto een vertekend beeld? :weetnie:

    Eigenlijk had ik het liefst de Laser rechtopstaand gemonteerd, zo'n mooie motor mag naar mijn idee immers gezien worden :yes:
    Helaas kwam ik daarmee niet weg met de tankpositie :mad: en ga ik hem ondersteboven monteren.

    Groeten, Ralf
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.931
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat vond ik destijds nu precies het allerlelijkste aan de Lazy Ace: dat die motor er zo onelegant bovenuit stak....
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Getekend/gebouwd door Henk en/of Cees / Kees Kaijm / Caijm.
     
  17. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Ik was afgelopen zomer al begonnen met de rompzijkanten en nu de aandrijving bekend is kan het motorschot worden ingelijmd.
    Op de foto te zien het vastzetten van de blokken waarin de 3mm verenstalen cabane stangen komen te zitten

    DSC_4673.JPG

    Deze heb ik opgebouwd uit stroken 3mm triplex

    DSC_4672.JPG

    De neus ga ik aanpassen naar mijn eigen smaak, deze gaat iets ronder worden dan op tekening
    Er komen nog balsa blokken in de wang om rondschuren mogelijk te maken.
    Tevens bepalen deze straks de spleet welke ik overlaat voor de koeling van de motor

    DSC_4676.JPG

    Ook het stabilo krijgt een kleine aanpassing.
    De voorlijst loopt volgens tekening recht maar ik vind dit schuine persoonlijk iets mooier.
    Voor de vliegeigenschappen zal het niet zo heel veel uitmaken denk ik want het stabilo is in verhouding werkelijk HUGE :eek:

    DSC_4683.JPG

    Groeten, Ralf
     
    Ariel vindt dit leuk.
  18. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.229
    Locatie:
    Hoofddorp
    Hi Ralf

    Je gaat weer als de spreekwoordelijke speer.
    Mooi werk man.

    Grt John
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2017
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.931
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gebouwd.... Lazy Ace is getekend door Chuck Cunningham.

    Bij mijn weten is de HB1, min of meer de romp van de Lazy Ace met een andere vleugel, WEL door de broertjes Cajim getekend....
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  20. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Thanks John!
    Dat ben ik met je eens Brutus :friends:
     

Deel Deze Pagina