ducted fan luchtstroom

Discussie in 'Aerodynamica' gestart door celtic, 15 jul 2012.

  1. celtic

    celtic

    Lid geworden:
    11 nov 2011
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Zaanstad
    Wat is het gevolg als de inlaat luchtstroom niet recht
    tegenover de uitlaatstroom ligt (zie plaatje) voor wat
    betreft resulterende thrust grootte en richting.
    Totaal uitlaat oppervlak is wel ongeveer even groot
    of evt groter dan inlaat.


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.630
    Locatie:
    Betuwe
    Wrijving en dus verlies.
    En als de uitstroom even groot of groter is als de instroom-opening:
    nog meer verlies.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor water is het minder van belang waarschijnlijk (omdat water niet echt samendrukbaar is en water sowiso dichter is dan lucht), maar voor lucht geldt dan ook nog, dat de voorwaartse snelheid van het model daadwerkelijk assisteert met het naar de fan toevoeren van de lucht (ram air effect).

    Een ducted fan of turbine gaat nu eenmaal beter presteren als de snelheid van het model de lucht al gedeeltelijk de luchtinlaat in stuwt, omdat de druk in de inlaat toeneemt (of minder afneemt) en de fan of compressor dan in lucht met een hogere dichtheid zijn werk doet, vergeleken met dat het model op de grond stilstaat en zelf zijn lucht aan moet zuigen.

    Groet, Bert
     
  4. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Ligt er aan waarvoor je de Fan gaat gebruiken ...

    Bij een vliegtuig gaat dit niet werken ben ik bang ...

    Een belangrijke maat bij de (E)DF is de z.g.n. FSA (Fan Swept Area = het oppervlak van de ruimte waarin de fanbladen draaien, zeg maar de luchtdoorlaat).

    Inlaat 100-130% van de FSA uitlaat 80-100% van de FSA, hoe kleiner de uitlaat hoe sneller de luchtuittredingssnelheid (bepaald deels de vliegsnelheid) maar des te minder stuwkracht ... belangrijk is een zo vrij mogelijke luchttoevoer ..
     
  5. celtic

    celtic

    Lid geworden:
    11 nov 2011
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Zaanstad
    Probleem is wellicht massastraagheid van lucht
    alhoewel niet alle principes van Bernoulli me
    bekend zijn. Zie afbeelding, stel turbine staat
    stil, door de snelheid vliegt de lucht zo langs
    de inlaat opening met gevolg een onderdruk in
    ruimte R.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Als je dit object snel genoeg voortbeweegt zal er op een gegeven moment een "vacuum" ontstaan bij "out" en er ongetwijfeld "lucht" naar binnen gezogen worden bij "in" ...
    Alleen een opening zal redelijk neutraal zijn t.o.v. de luchtdruk bij "R" (vergelijk het met een open raam in je auto, bij 120km/h wordt je ook niet naar buiten gezogen als je raam open staat) ....

    Maar of de getoonde constructie voldoende lucht kan aanzuigen om de (E)DF effectief te laten werken, hoogst waarschijnlijk niet (hangt van de totale constructie af)
     
  7. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    ik weet niet waar je de constructie voor wil gebruiken, maar enige waar ik van weet waar zo`n constructie gebruikt wordt is een windtunnel, en die heeft op alle hoeken guide vanes zodat de lucht makkelijker de hoek om gaat...
     
  8. celtic

    celtic

    Lid geworden:
    11 nov 2011
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Zaanstad
    Lucht blijft wat aan het oppervlak kleven zo ontstaat
    er zo ook een soort 'guide'?:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    ook hier... lucht kleeft niet om het hoekje onderaan... zal wel iets de tunnel volgen, maar het is geen water die netjes alle openingen opvult... (o.a. zul je drukverschillen gaan krijgen)

    voor wat voor project is het? voor een vliegend object is het nl totaal niet practisch.
     
  10. celtic

    celtic

    Lid geworden:
    11 nov 2011
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Zaanstad
    Voor lucht dus vliegend als je het zo bekijkt dan
    maar wat doet water bij 120 Km/h?
    In lucht dus doet er niet toe bij deze hoogstens 10 m/s is het voor
    een model uit foam.
    Met een beetje intakes moet er toch wel lucht door
    heen willen.
     
  11. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    er wil wel lucht doorheen, echter je hebt totaal geen RAM-Air is dus verlies van meer dan 50% van je stuwvermogen... dan moet je model dus alleen vliegen op de kracht van de fan zelf en heb je geen profijt van je vliegsnelheid. in principe kun je het nog laten vliegen als je de luchtkanalen omdraait, echter is je verlies dusdanig dat je heel erg overgemotoriseerd moet gaan werken.

    en wat betreft water bij 120 kmh, is natuurlijk niet echt een vergelijking... sowieso is water en lucht dynamica niet 1 op 1 te vergelijken. en bij snel varende jet boten wordt de intake ook compleet gestroomlijnd gemaakt.
     
  12. celtic

    celtic

    Lid geworden:
    11 nov 2011
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Zaanstad
    Ik denk dat je gelijk hebt, op deze manier is het
    verlies veel te groot bij 50% minder luchtstroom
    maar gespecificeerde thrust voor dit type met
    2800KV > 1.3 kg. te verwachten is minder dan
    de helft ervan en evt geforceerde
    intake verbeterd. Motorstroom
    zal zelfs afnemen en rendement afhankelijk
    van vliegsnelheid.
     
  13. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    nog een reden waarom je ram air graag wil hebben is denk ik koeling van je motor in de fan... als je te weinig aanstroming hebt, denk ik dat je motor warm gaat lopen...
     
  14. apachedemo

    apachedemo Guest

    ik ben er nu nogal wat laat mee maar volgensmij werkt het wel, de Mig 29 gebruikt deze manier van luchtinlaat ook bij het taxi'en en landen
    [​IMG]
     
  15. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    @apachedemo: ik snap de verwarring. wat de mig hier doet is de main intake dicht gooien tijdens het taxien. dit doet hij omdat er anders teveel lucht door de motor heen gaat. zodra hij gaat vliegen gaan die schuurdeuren open en komt de lucht via de voorkant naar binnen.

    zou hij dat op de grond doen, zuigt de motor alles wat op de grond licht als een stofzuiger naar binnen. de openingen bovenop zorgen er voor dat hij veel minder last heeft van FOD.
     
  16. apachedemo

    apachedemo Guest

    @kuperus u vertelt me niks nieuws, ik heb het er neer gezet omdat het principe van een niet rechte lucht inlaat wel werkt.
     
  17. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    @apachedemo,
    toch zie je twee dingen over het hoofd, bij de Mig is het een gereduceerde doorlaat, als je het van voren ziet zie je nog steeds een opening ... en te tweede dit is een echte straalmotor, en geen ducted fan daar zit qua werking toch en groot verschil in .... bij een ducted fan blijft de de hoeveelheid lucht gelijk bij de instroom en uitstroom, bij een "echte" jet vermeerderd de uitstomende lucht door toevoeging van verbrandingsgassen ....
     
  18. Trunner

    Trunner

    Lid geworden:
    17 feb 2013
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Eindhoven
    Hey,

    Ik had een bericht geplaatst, maar achteraf las ik dat het om een vliegend voorwerp ging. Dat maakte mijn reactie niet van toepassing. Negeer dit bericht maar:)

    Groeten
     

Deel Deze Pagina