dumpen van lipo's

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door goochelaar, 25 apr 2017.

  1. goochelaar

    goochelaar

    Lid geworden:
    19 dec 2016
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik moet afstand doen van een aantal lipo's. Deze hebben me vele malen plezier verschaft maar de cellen verschillen meer dan 0.1% en gaan aardig bollen. Bij het vliegen kom ik soms niet meer met mijn heli niet verder dan ongeveer 1 minuut vliegen. Dus de hoogste tijd voor dumpen. Ik heb begrepen dant ik ze eerst moet ontladen, maar niet verder dan 3,2 V. Maar daarna wil ik ze milieu-veilig afvoeren. Ik heb gelezen dat dat in een zoutwater bad moet. Hoe doen jullie dat precies.
     
    arnodejong en Trucker08 vinden dit leuk.
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Voor ik ze weggooi sluit ik er een nacht een lampje op aan, waardoor de cellen echt helemaal energieloos worden. Dan lever ik ze in met de rest van mijn chemisch afval. als je ze tot 3,2 volt per cel ontlaadt, zit er nog een boel energie in en dat lijkt mij gevaarlijk als hij dan doorgeprikt zou raken.
     
  3. mawi 1.

    mawi 1.

    Lid geworden:
    15 jan 2012
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Oss Noordbrabant
    Inderdaad zo als in post hierboven een lampje aansluiten en als dit dan echt uit is is de lipo echt leeg
    en dan wat water in een emmer doen en een paar handen zout in het water doen dan het plastic om
    hulsel van de lipo open snijden dat het water er goed in kan lopen en dan lipo een nacht over in de
    emmer laten staan daarna kan de lipo met de kliko mee. succes Giel.
     
  4. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    lipos altijd chemisch afval. Zit afdoende lithium in voor recycling. Kliko is not done!
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Helaas maar de Lithium zouten in een LiPo (er zit geen zuiver Lithium in een LiPo) zijn moeilijk te recyclen. Het kost meer moeite (tijd) en energie dan er mee bespaard zou worden. Daarom worden LiPo's uit de accu hoop gehaald en verbrand in de afval verbrandingsoven.
    Vandaar dus ontladen en "ongevaarlijk" maken door zout water in de accu te laten komen. Daarna in de kliko want dan gaat hij direct naar de vuilverbranding. Dat scheelt extra transport en werk door het accu verwerkingsbedrijf.
     

Deel Deze Pagina