Durafly Tundra 1300mm bush plane info + review

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Justapoke, 10 dec 2015.

  1. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Als het goed is ontvang ik binnenkort de Durafly Tundra van Hobbyking voor een review.
    Dus open ik alvast een draadje. Informatie wordt zo snel mogelijk aangepast.

    voorlopige specs:

    Wingspan 1300mm
    1300-2200mah 3S
    De Tundra komt standaard met flaps, grote "bush" wielen voor landen en opstijgen vanaf elke ondergrond [STOL] en tevens inbegrepen zijn drijvers / floats, een FPV canopy en tow mounting point.

    Optionele ski's (van de Skymule) en bomb-drop behoren tot extra mogelijkheden.

    Binnenkort dus meer info, nog wat foto's voor een eerste indruk:

    Durafly Tundra.jpg
    Durafly Tundra 5.jpg
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2015
  2. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Gereserveerd

    Durafly Tundra 2.jpg
     
  3. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Gereserveerd

    Durafly Tundra 3.jpg
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2015
  4. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Gereserveerd voor review niet verwijderen svp

    De proto van de Tundra was ook al te zien op de Hobbyking EU Fly-in deze zomer te Rozenburg!

    Durafly Tundra 4.jpg
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2015
  5. Jasper_

    Jasper_

    Lid geworden:
    18 apr 2015
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Nunspeet
    Leuk, ben benieuwd! Stond op het punt een Funcub te kopen maar wacht eerst reviews van de Tundra af.
     
  6. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Hoi Jasper, ja zeker een goed idee om nog even te wachten!
    De Funcub is wat mij betreft toch een beetje oud nieuws. Heb mijn Funcub ruim een jaar geleden de deur uit gedaan toen ik de Carbon Z Cub kocht, maar miste eigenlijk toch het wat compactere formaat. Heb de Tundra dus ook al een lange tijd in de kijker, omdat het wat mij betreft een veel mooier alternatief is.

    Wil je nu nog een Funcub zou je eigenlijk naar de 1700mm XL moeten kijken, maar die is echt een stuk groter, veel hogere prijsklasse (tevens voor de lipo's en je hebt een zware lader nodig) en niet gemakkelijk te vervoeren door het formaat.

    Multiplex heeft wel de naam, en is nagenoeg altijd goede kwaliteit, maar Durafly is wat mij betreft ook prima: heb zelf al een ruime tijd de Spitfire MK24 en de Vampire. Beide geweldige toestellen om te vliegen. Kwaliteit is goed, afwerking is top, en spare-parts van alle Durafly modellen zijn altijd goedkoop en gemakkelijk verkrijgbaar.

    Het prijskaartje van de Tundra is nog niet bekend, maar ik denk dat je een stuk lager uit komt dan bij MPX. En de Tundra is beter uitgerust met de extra features. Het grootste euvel aan de Funcub is wat mij betreft het onderstel, en dat ziet er bij de Tundra ook een stuk beter uit.

    De Funcub is wel net een tikje groter met 1400mm, maar het valt nog af te wachten hoe zich dat verhoud ten opzichte van de romp.

    Vliegeigenschappen: daar komen we nog op terug, denk dat dat voor beide dik in orde zal zijn. Dit soort hoogdekkers zijn gewoon altijd fun om mee te vliegen.. :)
     
  7. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Een ander alternatief is overigens de Parkzone Sport Cub.

    Specificaties moeten dus nog even vergeleken worden, maar voorlopig hebben we dit:

    Durafly Tundra:
    Wingspan 1300mm / lengte ??
    Gewicht: ca. 1100 g

    Multiplex Funcub:
    Wingspan 1400mm / lengte 980mm
    Gewicht: ca. 1130 g

    Parkzone Sport Cub:
    Wingspan 1300mm / lengte 865mm
    Gewicht: ca. 945 g

    De Parkzone is dus een stuk kleiner in ieder geval, de vleugels zijn tot verhouding van de romp gewoon wat groter,
    dat verschil is duidelijk te zien op foto's. Het model is ook slechts met een 18A ESC uitgerust.
    MPX heeft daarnaast ook nog de Funman RR, die is weer een stukje kleiner (1010mm) dan de Parzone.

    Puur vanaf foto's bekeken denk ik dat de Tundra in verhouding een wat grotere romp heeft, wat grote en zichtbaarheid in de lucht dus sterk vergelijkbaar maakt met de Funcub denk ik.
     
  8. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    The real deal:



     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2015
    Cnn vindt dit leuk.
  9. jvdpol

    jvdpol

    Lid geworden:
    30 jul 2011
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Oisterwijk
    Heb jij meer info over de release datum?
     
  10. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Nee weet ik niks van, heb van Stuart een bericht gekregen dat ik de Tundra binnenkort ontvang. Ze zijn dus al in de NL of UK warehouse denk ik, echter met Durafly is het altijd worldwide release in alle warehouses. Het kost tijd om alle warehouses te voorzien, dus daarom is het gewoon afwachten.

    Mijn idee is dat het nog net voor de kerst zal zijn, anders begin Januari.
    In ieder geval komt er eerst nog de nieuwe Durafly Spitfire. Kan ook tegelijk zijn.. ik heb geen idee.
     
  11. jvdpol

    jvdpol

    Lid geworden:
    30 jul 2011
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Oisterwijk
    Ik zie nu ook een bericht van 2 december van Stuart op rcgroups:
     
  12. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Misschien niet onbelangrijk om de ganbare individuele prijs van al dit moois te vermelden.

    Stevo
     
  13. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    De Durafly Spitfire Mk1a is in ieder geval vanaf vandaag leverbaar. Hoewel er nu al backorder staat in NL warehouse..

    Prijs van de Tundra is me nog niet bekend.
     
  14. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Ik had graag ook de prijzen gezien omdat die meer dan wat dan ook voor mij toch de doorslag geven om voor een model te kiezen, vandaar mijn opmerking, kijk verder met argusogen naar dit draadje.
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2015
  15. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Of de genoemde 150,- correct is weet ik niet. De Tundra komt o.a. compleet met floats, dus de prijs kan / zal wel hoger liggen.
     
  16. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Stevo,

    Geen idee waarom je met argusogen naar dit draadje kijkt, ik heb verder niets met Hobbyking te maken en het lijkt me dat het mij vrij staat om een model te reviewen indien ik dit aangeboden krijg? Zag dat je de 2e en 3e post die ik gereserveerd had aangepast heb zodat ik die niet meer mag bewerken, jammer want dat had ik voor de review en op een later moment een FAQ willen gebruiken. Lijkt me dat dit een redelijk populair model wordt en dan vind ik een fatsoenlijke openingspost met opvolgende info die geüpdatet wordt wel gewenst. Dan hoeft straks een nieuwe gebruiker niet eerst een hoop onzin te lezen.

    Mocht je ander vragen hier over hebben mag je me een PM sturen, ik wil je best wat privé + zakelijke gegevens sturen, dan kan je zien dat ik onafhankelijk ben.

    Heb in ieder geval vanmiddag het pakket ontvangen, overigens vanuit Hongkong met DHL Express. :)

    Ik weet verder niets van een releasedatum, prijzen of wat dan ook. Ben gewoon een klant van Hobbyking, net als van Multiplex, E-Flite, etc. etc.

    Maar hier wat eerste foto's dan : IMG_5458.jpg
     
  17. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Unboxing

    IMG_5459.jpg IMG_5460.jpg IMG_5461.jpg IMG_5462.jpg IMG_5463.jpg IMG_5464.jpg IMG_5465.jpg
     
  18. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Nog wat meer

    IMG_5466.jpg IMG_5467.jpg IMG_5468.jpg IMG_5469.jpg IMG_5471.jpg IMG_5472.jpg IMG_5473.jpg IMG_5474.jpg
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2015
  19. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Ik weet niet waar je dit alles vandaan haalt maar ik heb helemaal niets nul nada veranderd waardoor je je posts niet meer kan gebruiken.

    Met argusogen bedoel ik ook helemaal niet jou persoonlijk maar het model. Ik heb interesse in het toestel....leuk dat je een review doet zodat er keuzes kunnen worden gemaakt. Vandaar dat ik dit met argusogen blijf volgen. Het is een uitspraak niets meer. Vermoed dat het woordje moderator onder mijn avatar jou een ander gevoel geeft maar ik ben ook user op het forum die even gek is op leuke spulletjes als een ander......

    Stevo
     
  20. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Stevo,

    Min excuses dan, ik heb die uitspraak argusogen wat verkeerd begrepen.

    Overigens lijkt het nu ook dat standaard (na een x-aantal dagen?) een post niet meer bewerkt kan worden. Daar was ik niet van op de hoogte. De openingspost is nog wel te bewerken.

    Maar back on-topic:
    Op het eerste gezicht ziet het toestel er geweldig uit.. wel wat klein maar dat komt denk ik vooral doordat ik de Carbon Z Cub ondertussen gewend ben.. :)

    Heb nog wat meer foto's gemaakt die ik snel upload.
     

Deel Deze Pagina