Ploegboot/Werkschip "Støde" & Ponton "Bære"

Ik ben begonnen aan een duwboot omdat ik een mooi klein bootje wilde hebben die andere schepen met lege accu's naar de kant kan brengen. Omdat een duwboot zonder duwbak ook maar kaal is heb ik besloten er ook meteen een duwbak bij te maken.
Deze ben ik nog aan het tekenen, dus dit bouwverslag beperkt zich voorlopig nog tot de bouw van de duwboot Støde.
De namen voor deze twee schepen komen uit het Deens en betekenen niets meer dan dat wat ze feitelijk moeten doen.

"Støde" is het werkwoord "duwen" (de duwboot, dus)
"Bære" is het werkwoord "dragen" (de duwbak)

Tijd voor foto's, ik was al een tijdje bezig, dat proces zie je hier:

casco.png

Het kale casco, meteen na het lijmen en schuren, de basis.
Schroefas en roerkoning zijn hier ook net geplaatst.

casco1voor.png

Dit is meteen het eerste water moment, door dat de kont vrij ver overhangt wilde ik zo vroeg mogelijk weten hoe het drijft,
zo kan ik mijn onderdelen zó plaatsen dat ik niet veel hoef te corrigeren met ballasten straks.

casco1achter.png

Te zien is dat ik niet erg veel last heb van de overhangende kont.
Ik ga hem dieper laten liggen dan wat nu blauw is.

casco2voor.png

In omgekeerde volgorde, eerst bouwde ik de opbouw en vervolgens het voorste deel van het dek,
dit is omdat dat wat makkelijker meet en het verder niets uitmaakt.

casco2achter.png

Goed te zien is dat er behoorlijk wat gewicht mee moet.
Dat komt mooi uit want er mag straks best wat meer accu mee.

casco3voor.png

Nu een beetje af geballast, er ligt een kleine drie kilo ballast in.
Wat mij betreft mag hij nog wel een mooi stuk dieper,
dat zal de stabiliteit ook ten goede komen denk ik. (hoop ik)

casco3achter.png

De extra stuurhut bovenop de originele is om over de geduwde vaartuigen heen te kunnen kijken,
dit is in het echt een veel toegepaste oplossing voor dat probleem, goedkoop en simpel.
(En ik vind het persoonlijk niet eens echt lelijk...)

Tot zo ver, voor nu.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan er niks aan doen maar ik vind dit gewoon een leuk bootje worden.
Je ziet op de binnenvaart vaak van die omgebouwde slepertjes varen en het enigste dat je dan ziet achter de bak is dat verhoogde stuurhutje.maar meer kan je het niet noemen.
Als je er een kop koffie in zet dan is hij vol.
Maar wel erg leuk.
Benieuwd naar het eind resultaat.
Hier heb ik er nog niet veel van gezien in het model wereldje.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals "zeevaart" het al zegt,

Ik kom uit Maasbracht daar hebben ze heel veel van die sleepbootjes zo omgebouwd, dit is echt een leuk project,

Ziet er in ieder geval al netjes uit!
 
casco-verf.png

Ik heb het onderwaterschip van mijn duwbootje helemaal klaar,
dus is het hoogste tijd voor een paar lagen verf geworden.
Het hele gebeuren heeft daarom een nachtje ondersteboven op de blokken gestaan.


opbouw-achterkant.png

Tevens ben ik bezig geweest met de achterzijde van de opbouw en het opboeien van het achterdek.
Omdat ik met dit bootje ook groter (lees: ruwer) water aan wil kunnen,
heb ik alles zó gebouwd dat het nat mag worden en goed kan afwateren.
Vandaar de grote spuigaten en het stuurstangetje bovendeks.
(Dan kan de stuurservo binnen staan op dekniveau en heb ik verder geen openingen in het schip zelf)
De roerkoning steekt ineens door van onderwater naar bovendeks. Die kan dus ook nooit gaan lekken.
Nu moet ik dat stangetje wel even een beetje camoufleren anders lijkt het wel een vreemd gezicht.
Laag tegen het dek leggen en dezelfde kleur verven lijkt me al afdoende.
Ik heb van een stuk oud wasdroog rek een sleepbeugel gemaakt
(wat is de officiële naam van zo'n beugel eigenlijk, sleepbootvaarders?)
De sleepbolder moet ik nog maken, maar dat komt snel genoeg.

casco-bbzijde.png

Overzichtje van hoe het scheepje er nu bij staat.
Persoonlijk vind ik het een stoer dingetje.

Tot zo ver.
 
casco-bbzijde.png

QUOTE]


Hoi Klaas, het begint een grappig bootje te worden.
Even een vraagje, moet die duwsteven niet geschoord (= verstevigd) worden naar de zijkanten van de boot?

Anders heb je grote kans dat hij er heel snel alweer af ligt.
Zo zie ik die omgebouwde sleepbootjes ook regelmatig varen iig.

Verder ziet ie er leuk uit, ben benieuwd naar de proefvaart.

Groet, Mark
 
@Nitromethane: Ik zie dat je een puntje hebt, ik zal er inderdaad even schoren op verzinnen, van zichzelf is dit sterk zat hoor, het is 18 mm multiplex en het zit dwars door de kop heen. Maar het lijkt wel mooier als het er woest degelijk uitziet. Ik ga het duiken (dat doet ie helaas een beetje als je teveel gas geeft) tegelijk met het schoor verhaal aanpakken.

De video van de proefvaart volgt, die moet ik nog even online zetten één dezer dagen.
 
Laatst bewerkt:
Zondag heb ik even de Støde uitgelaten. Voor het eerst. Om de vaar eigenschappen later goed te kunnen bekijken en voor het forum natuurlijk, heb ik een filmpje ervan gemaakt.


Ik vink 'm aan als geslaagd en klaar voor afbouw.

Tot zo ver.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hij duikt een beetje, ik had een accu uit de spits gepakt, hij lag dus iets te ver voorover en dat werd erger als ik gang maakte.
Dus om eerlijk te zijn was ik te bang om het blik "pk's" volledig los te trekken.
Dit zegt wel dat ik ruim voldoende kracht in dat bootje heb staan en het roer reageert ook heel fel (ik laat hem in de video nog maar een graad of tien, vijftien uitslaan van de 45 naar elke zijde... Dus duw-werk moet lukken met dit bootje.

Wat ik wel jammer vind is dat ie een beetje instabiel aandoet.
Meteen bij een tikje tegen het roer schuintrekken en slingeren.
Zouden stabiliteitsvinnen op de kimmen daar tegen helpen?
Het zal deels ook wel door de wat hoge accu zijn gekomen, ik wil er twee 6 volts blokken in leggen voor de verdeling van het gewicht. (omlaag en naar achteren.) En met een pontonnetje van eigen werf ervoor is dat geslinger ook wel weg...
 
Ik heb de ramen van mijn duwbootje voorzien van mooie randjes.
Verder heb ik het boeiwerk gezet.
Vrij hoog, omdat dit bootje een beetje de neiging heeft te willen duiken bij gas geven.
Net als op mijn spits heb ik het boeiwerk gemaakt van triplex, één laagje er af geschuurd
(daar wordt het heel mooi buigzaam van) en mooi in lijn met de rest van het scheepje gezet.


Een foto ter verheldering en omdat foto's nou eenmaal leuk zijn:
12.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag heb ik mijn duwbootje voorzien van iets te duwen.
Een heel simpel ponton, eigenlijk niets aan om te bouwen.
Het ging ook vrij vlotjes allemaal, ik heb er verder geen verslag van gemaakt.
We weten allemaal wel hoe we een rechthoekige bak moeten bouwen.

Zo los is het een domme en vooral lelijke bak,
maar met het duwbootje erachter is het ineens een heel stoer geheel.
13.jpg


14.jpg


15.jpg


Waarom ik heb gekozen voor een ponton heeft dit als reden:
16.jpg


Zo kan ik mijn hele duwstel overal mee naar toe nemen zonder veel kans op schade
en zonder dat het onderweg naar het water zo veel bekijks trekt.
Daarbij komt nog eens dat dit ponton op vaardagen mooi als sleep object kan dienen.
(Ik zie 'm al gaan met vier Smitjes er omheen.;))

Tot zo ver voor nu.
 
Bedankt voor het idee klaas .
Dit ga ik ook toepassen , maar dan als sleep object .
En als vervoerskist , moet ik enkel oppassen dat ik het ponton niet te groot maak .
Anders past hij niet in mijn vervoerskar .

Gr Hans
 
Ik ben blij dat ik anderen hier met dit idee verder help,
enige nadeel is dat het ponton iets te diep gebouwd moet worden,
omdat anders de sleepboot (of, in mijn geval, duw/sleepboot) er niet in past.

De afmetingen van mijn ponton zijn:
Lengte over alles: 90 cm
Lengte op waterlijn: 75 cm bij leeg, 90cm bij afgeladen
Breedte over alles: 41 cm
Holte: 22 cm

Een vrij normale koffer dus...
 
Wat extra diepgang geeft toch niet, met extra gewicht vaart de combinatie ook een stuk rustiger.
(In het echt duurt het ook even voor alles op gang is of stil ligt)

Omdat je met een enkele duwknie vaart is het misschien oomk makkelijk om een vanger voor je knie op de duwbak te maken. Dan nog een paar lijnen schuin van de sleper naar de hoeken van de duwbak en de combimatie blijft netjes uitgelijnd.
 
Ik ben van plan in het ponton aan voor- en achterzijde een schaal te maken. Een halve buis (zo groot dat de duwknie er rijmschoots in past) verzonken in de voor- en achterzijde

Er komen stuurdraden te staan vanaf de achterkant van de duwboot naar de buitenste bolders van het ponton.
De schaal zorgt ervoor dat de duwboot op zijn plek blijft liggen,
de draden zorgen ervoor dat het geheel stijf en bestuurbaar is en blijft.

Dat is het plan.
(nu ben ik niet erg ervaren in de duwvaart, maar volgens mij moet het zo.
Ik bouw ook maar na wat ik voorbij zie stuiven)

Wel dank voor de tip.

PS. Ik kan natuurlijk ook een dubbele duwsteven maken, maar de vraag is of dat staat op dit bootje...
 
Na het bouwen van het boeiwerk heb ik even het plamuurmes ter hand genomen:
Het hoeft niet zo strak als een jachtje, maar ik wil de naden niet zien.
Ik heb ook maar één keer geplamuurd.
17.jpg


Na het schilderen in de bekende blauwe kleur is de romp er weer klaar voor.
18.jpg


Nu er een hoog boeiwerk op staat durf ik bij een volgende proefvaart iets zwaarder te ballasten.
(ze was naar mijn mening iets te rank tijdens de vorige proefvaart)
Tevens kan ik het gas wat verder open trekken.
(dit bootje heeft een beetje en duikneiging bij op gang komen)
Ook iets wat ik prettig vind is dat het bootje iets meer golf kan hebben nu,
maar dat probeer ik voorlopig nog niet uit.

De aandacht gaat de komende tijd eerst uit naar de opbouw.
Het ponton gaat binnenkort een uitneembaar dek krijgen.
Maar dat later.

Tot zover.
 
Nu ik moet wachten op het drogen van de tank in de spits heb ik dus de tijd om met mijn duwstelletje verder te gaan.

Støde
Ik ben al een tijdje aan het bedenken hoe de sleper in het water moet komen te liggen.
Vandaag heb ik 'm in de testbak gelegd en een beetje wezen experimenteren om te kijken wat mooi én stabiel is.

Ik kwam er achter dat dit bootje het best ligt als ie gewoon recht en lekker diep ligt.
Bijkomend voordeel van zo diep liggen is dat de duwsteven een paar centimeter in het water steekt,
dit kan handig zijn bij het duwen van diep liggende schepen. (dan vaar je er niet zo heel gauw bovenop)

Ik heb zijdeglans zwart onder de waterlijn gesmeerd.
Als het schip in het water ligt, dan kun je het onderwaterschip niet zo goed zien.
Dat vind ik er persoonlijk heel vreemd (onecht) uitzien.

19.jpg

Støde met zwart onder de nieuw bepaalde waterlijn

Bouw 20ft zeecontainer

Ik heb mij gebezigd met de bouw van een 20 voets zeecontainer.
Reden: Gewoon, omdat het kan. 't Is puur en alleen voor de heb en om uit te proberen of ik het maken kan.
Tot op heden heb ik er niet echt een doel voor,
behalve dat 't met mijn naam en logo op het dek van het ponton mooi moet staan te wezen.

20.jpg

De losse onderdelen van de container op een stapeltje.
Alle delen zijn 9 mm multiplex, de ribben zijn er in gefreesd.

21.jpg

Alle delen gemonteerd. Afmetingen in mm: L300, B122, H130.
Naast de container ligt ter referentie een munt van 50 cent

22.jpg

De deuren moeten nog gemaakt worden.
Deze zal ik van 3,6 mm triplex maken.

Bære
Het ponton heb ik gegrond en later geplamuurd.
Dat dit nu gebeurd heeft te maken met de tank die in de spits komt.
Die wordt gekit, en dit ponton kit ik binnen in ook af, dit doe ik eigenlijk alleen voor mijn eigen gemoedsrust.
Hij is als het goed is gewoon dicht.
Maar het is de transportkoffer van de sleper, ik wil dat gewoon zeker weten droog houden van binnen.

23.jpg

De Bære in de grondverf en plamuur, het dek ligt er nog los op.

Het dek en de bolders maak ik er waarschijnlijk morgen op.
Het dek is grotendeels uitneembaar zodat ik de sleper er in en uit kan halen.
De gedeelten waar de bolders komen zijn vast straks,
zodat daar gewoon flink aan getrokken kan worden door mijn (en jullie) schepen.

Tot zo ver voor nu.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top