Ik ben begonnen aan een duwboot omdat ik een mooi klein bootje wilde hebben die andere schepen met lege accu's naar de kant kan brengen. Omdat een duwboot zonder duwbak ook maar kaal is heb ik besloten er ook meteen een duwbak bij te maken.
Deze ben ik nog aan het tekenen, dus dit bouwverslag beperkt zich voorlopig nog tot de bouw van de duwboot Støde.
De namen voor deze twee schepen komen uit het Deens en betekenen niets meer dan dat wat ze feitelijk moeten doen.
"Støde" is het werkwoord "duwen" (de duwboot, dus)
"Bære" is het werkwoord "dragen" (de duwbak)
Tijd voor foto's, ik was al een tijdje bezig, dat proces zie je hier:
Het kale casco, meteen na het lijmen en schuren, de basis.
Schroefas en roerkoning zijn hier ook net geplaatst.
Dit is meteen het eerste water moment, door dat de kont vrij ver overhangt wilde ik zo vroeg mogelijk weten hoe het drijft,
zo kan ik mijn onderdelen zó plaatsen dat ik niet veel hoef te corrigeren met ballasten straks.
Te zien is dat ik niet erg veel last heb van de overhangende kont.
Ik ga hem dieper laten liggen dan wat nu blauw is.
In omgekeerde volgorde, eerst bouwde ik de opbouw en vervolgens het voorste deel van het dek,
dit is omdat dat wat makkelijker meet en het verder niets uitmaakt.
Goed te zien is dat er behoorlijk wat gewicht mee moet.
Dat komt mooi uit want er mag straks best wat meer accu mee.
Nu een beetje af geballast, er ligt een kleine drie kilo ballast in.
Wat mij betreft mag hij nog wel een mooi stuk dieper,
dat zal de stabiliteit ook ten goede komen denk ik. (hoop ik)
De extra stuurhut bovenop de originele is om over de geduwde vaartuigen heen te kunnen kijken,
dit is in het echt een veel toegepaste oplossing voor dat probleem, goedkoop en simpel.
(En ik vind het persoonlijk niet eens echt lelijk...)
Tot zo ver, voor nu.
Deze ben ik nog aan het tekenen, dus dit bouwverslag beperkt zich voorlopig nog tot de bouw van de duwboot Støde.
De namen voor deze twee schepen komen uit het Deens en betekenen niets meer dan dat wat ze feitelijk moeten doen.
"Støde" is het werkwoord "duwen" (de duwboot, dus)
"Bære" is het werkwoord "dragen" (de duwbak)
Tijd voor foto's, ik was al een tijdje bezig, dat proces zie je hier:

Het kale casco, meteen na het lijmen en schuren, de basis.
Schroefas en roerkoning zijn hier ook net geplaatst.

Dit is meteen het eerste water moment, door dat de kont vrij ver overhangt wilde ik zo vroeg mogelijk weten hoe het drijft,
zo kan ik mijn onderdelen zó plaatsen dat ik niet veel hoef te corrigeren met ballasten straks.

Te zien is dat ik niet erg veel last heb van de overhangende kont.
Ik ga hem dieper laten liggen dan wat nu blauw is.

In omgekeerde volgorde, eerst bouwde ik de opbouw en vervolgens het voorste deel van het dek,
dit is omdat dat wat makkelijker meet en het verder niets uitmaakt.

Goed te zien is dat er behoorlijk wat gewicht mee moet.
Dat komt mooi uit want er mag straks best wat meer accu mee.

Nu een beetje af geballast, er ligt een kleine drie kilo ballast in.
Wat mij betreft mag hij nog wel een mooi stuk dieper,
dat zal de stabiliteit ook ten goede komen denk ik. (hoop ik)

De extra stuurhut bovenop de originele is om over de geduwde vaartuigen heen te kunnen kijken,
dit is in het echt een veel toegepaste oplossing voor dat probleem, goedkoop en simpel.
(En ik vind het persoonlijk niet eens echt lelijk...)
Tot zo ver, voor nu.
Laatst bewerkt: