Duyfken Kolderstok

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hans Groenenberg, 23 nov 2016.

  1. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Er zijn inderdaad verschillende kleuren rood gebruikt
    Vallejo:
    • Donkerrood 70.946
    • Felrood 70.918 voor de leeuw
    Ik denk inderdaad dat de flitser het vrij vetaald in het rose maar dit is het zeker niet.
     
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Kleuren perfect fotograferen in je huiskamer of werkplek is ook niet echt makkelijk. Maar het klopt dan dat je met 2 soorten rood werk, dat maakt het duidelijk, bedankt.
     
  3. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    De roosters op de hoge dekken zijn geplaatst en voorzien van afdekzeilen. Ik heb de vrijheid genomen de dekzeilen bruiner te verven. Het zeil is gemaakt van dunne stof die ik om triplex heb geplakt en die ik daarna heb geverfd. afdekzeil 013.JPG
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2017
  4. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Op het hoge dek aan de voorzijde is een rooster gemaakt waarbij ik afgeweken ben van de BB. Door zuinig te werken had ik voldoende "kammetjes" over om nog een roostertje te maken. In de BB is dit een triplexplaatje afgedekt met zeil. Ik heb er dit van gemaakt, rooster met teruggerold afdekzeil. Het touw ligt opgerold op het rooster. afdekzeil 017.JPG
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2017
  5. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    En nog een overzichtsfoto van het dek. Nu zal ik de kanonnen verder af gaan maken en gaan plaatsen op het dek. afdekzeil 018.JPG
     
    TIMBERWOLF, JanZMC, *Hans* en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik val in herhaling, maar het wordt een verrekte mooi bootje :friends:
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  7. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Waarom zag niemand dat het vleugeltje niet goed zit? En eerlijk ik zie het zelf nu pas:eek: Dat zal ik moeten veranderen.
     
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Misschien omdat wij de bouwbeschrijving niet bij de hand hebben??:D

    maar inderdaad, we hadden het kunnen zien, nu je het zegt, de vleugel tip zit inderdaad aan de verkeerde kant:oops:
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  9. cees050

    cees050

    Lid geworden:
    16 mrt 2016
    Berichten:
    746
    Locatie:
    kop van drenthe
    gaaf man wordt wel heel erg mooi
    gr cees
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  10. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik begrijp iets niet! Afgebeeld zien jullie de schematische tekening van het kanon en de bijbehorende tuigage. Dit zal uiteraard best kloppen. Wat ik niet begrijp is: Liggen de uiteinde van de touwen dan los op het dek?. Dan staat het kanon alsnog niet vast toch? Moeten deze uiteinde dan ook niet ergens op worden belegd?
    Ook na het lezen van andere verslagen is e.a. op een zelfde manier gemaakt. Het lijkt me nu dat het touw gewoon door de blokken kan lopen op deze manier en uiteindelijk het kanon alsnog alle kanten op kan? kanonnen 001.JPG
     
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Heb je volkomen gelijk in Hans, maar in werkelijkheid zullen die touwen wel geborgd worden met een of andere wereldberoemde zeemansknoop, om te voorkomen dat die kanonnen rond gaan slingeren ;)
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  12. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Wanneer een kanon geladen en klaar om te vuren was stonden er twee mannen aan de touwen links en rechts. Na het schot schoot het kanon naar achter door de terugslag en werden de touwen in de blokken geleid door deze twee mannen. Niks vastzetten tijdens actie, want het werd door de kracht van het kanon kapot getrokken.

    In rust stond het kanon op een andere manier gezekerd en gesjord, en niet op deze wijze. Maar dat oogt minder realisitsch op een model, dus vaak wordt het op deze wijze zo gedaan.

    Je kan uitgebreid discussieren over hoe het dan het beste gedaan kan worden, maar dat is natuurlijk ook leuk om als weetje bij de koffie aan de visite te vertellen als ze je boot aan het bewonderen zijn...
     
  13. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Bedankt voor deze info. Ik zal het als weetje bij de koffie een keer uitleggen. Overigens is mijn vrouw wel een keertje blij als ik even rustig kom koffiedrinken en niet met mijn bootje bezig ben:) Overigens was ik van plan op op schaal wat figuurtjes te bestellen en ben hiervoor op zoek gegaan op internet. Ik kom steeds bij maquettebouwers uit die welliswaar figuurtjes op schaal hebben maar erg hedendaags zijn. Weet iemand waar ik verschillende 'historische" scheepsbemanning kan vinden in ook nog eens verschillende houdingen? Bestaat zo iets?
     
  14. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Even bij daglicht wat foto's kunnen nemen:)[/ATTACH] kanonnen 002.JPG kanonnen 009.JPG kanonnen 002.JPG kanonnen 003.JPG Beetje raadsel waarom sommige foto's dubbel worden weergegeven:weetnie:
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2017
    JanZMC, TIMBERWOLF en pietsan vinden dit leuk.
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    :Dmisschien een klein bedieningsfoutje
     
  16. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    kanonnen 001.JPG kanonnen 012.JPG De productie van mijn 4 zichtbare kanonnen zijn begonnen. Ook hier zijn er weer de gelaserde onderdelen van de rolpaarden en de wielen. Grote wielen voor aan de voorzijde en iets lagere aan de achterzijde voor de bolling van het dek. Met mijn tientjes dremel van de Action maakte ik de uitsparing voor de assen van de rolpaarden. Het ding heb ik toch al een paar keer prima kunnen gebruiken.
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2017
  17. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    kanonnen 014.JPG kanonnen 015.JPG Tijdens het hele bouwproces was ik benieuwd of de hoogte van de kanonnen goed uitpakte met de gemaakte kanonspoorten. Het kan betekenen dat de poorten niet op de juiste hoogte zijn gemaakt of dat het dek niet helemaal op de juiste positie zou zitten. Gelukkig pakt dit redelijk goed uit! Ik kan nog wat aanpassen maar dit lijkt helemaal goed te komen.
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2017
    JanZMC en pietsan vinden dit leuk.
  18. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ha ha ha dat is wel zeker!!
     
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    http://www.modelbouwdekombuis.nl/Mo...dekombuis-Uw-Modelbouwwinkel-Hobbywinkel.html

    Hier zijn verschillende maten figuurtjes te koop. Sommige mensen hebben wat minder goede ervaring bij deze web-winkel, maar ik heb nog geen problemen gehad en word altijd netjes geholpen. Wellicht zijn er vast nog andere modelbouw winkels waar je ze ook kunt kopen.

    Ik heb zelf nog een paar zakjes met bemanning over, schaal 1: 84, als je er wat aan hebt dan laat je het maar weten.

    Deze figuurtjes zijn van metaal en 22 mm hoog.
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2017
  20. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom

Deel Deze Pagina