Duyfken Kolderstok

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hans Groenenberg, 23 nov 2016.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik vind het een héél aardig scheepje wat ik inmiddels op mijn verlang-lijstje heb staan. Is weer eens wat anders ook dan al die Engelse Fregatten en Linieschepen waar ik me de laatste jaren mee bezig hou.

    Als reactie op je één na laatste foto alwaar het kanon staat opgesteld; de tappen (as waarmee de schietbuis op het rolpaard ligt) die maak je toch nog wel wat korter neem ik aan want op de foto is ie veel te lang.
    Buiten dit, complimenten hoor, je maakt er echt iets moois van!
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Bedankt voor het aanbod van deze figuurtjes Piet maar ze zijn te klein. De link van onze welbekende webwinkel geeft wel de juiste figuurtjes weer en ik denk dat ik deze maar ga bestellen. Ik weet van de negatieve ervaringen van sommige leden en een ondernemer moet juist alert zijn en dit soort kritische noten voorkomen!
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2017
  3. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
  4. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Weer wat geleerd de tappen.... Deze zijn inderdaad nog veel te lang en lagen dryfit op de rolpaarden. Alles moet ook nog gezwart worden en hierna zijn de tappen net zo breed als de rolpaarden. Ik kan me voorstellen dat dit scheepje op je verlanglijstje staat. Ik zelf heb me voorgenomen alleen historisch correcte Hollandse boten te bouwen en kan dus voorlopig vooruit. O.a. de Batavia staat op mijn verlanglijstje en wie weet komt Kolderstok weer met een verrassing. Ook is Duyfken niet een klus wat jaren hoeft te duren zoals de grotere bouwwerken van jou. Maar ik kan dit schip zeker aanbevelen om te gaan bouwen.
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2017
    *Hans* en pietsan vinden dit leuk.
  5. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Schip is schaal 1 op 50, dus daar zul je naar moeten zoeken. Ofwel figuurtjes van ongeveer 3 tot 3,5 cm. (1m50 tot 1m65 ca.)
     
    Herby63 en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Kombuis heeft 1;54 dus dat zit dan toch aardig in de buurt.
     
  7. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Had ik in die tijd geleefd met mijn 1,72 had ik een grote jongen geweest. schaal 1:54 is al groot maar zit er dicht bij in de buurt.
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  8. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    De laatste keer dat ik gesoldeerd heb was in de eerste klas van het voortgezet onderwijs. Een kerstster van driehoeken:) Vandaag de scharnieren voor het roer en daarna heb ik het roer op kunnen hangen. DSC_2101.JPG DSC_2104.JPG
     
    durk-jan, Pingu57, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Deze link is al een keertje gedeeld voor een gratis proef- sand 006.JPG sample Het spul schuurt prima en is zeer geschikt voor het schuren van kleine latjes en rondhout. Doe er je voordeel mee. Het duurde even voor het binnen was maar ik wilde jullie dit niet onthouden. Het heeft een lange levensduur en door de elastische rug vormt het zich heel goed om de vorm die je wilt schuren.

    http://sandblaster-ultraflex.com/
     
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Is hier al te koop in iedere bouwmarkt. Ik ben er ook zeer tevreden over, vooral om dat het zeer buigzaam is en nagenoeg in ieder gaatje en hoekje komt. Ik schuur er zelfs de metalen ornamentjes mee glad na het vijlen. Beetje nadeel is de prijs, maar de lange levensduur maakt dat eigenlijk grotendeels weer goed :thumbsup:.
     
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Mooi roertje heb je gemaakt, zit dat zo in de kit, het houten roer zelf bedoel ik?
     
  12. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Inderdaad een mooi roer :)
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  13. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik praat misschien voor mijn beurt, maar het roer is inderdaad zo in het pakket aanwezig. Het is een lasergesneden stukje notenhout wat wel op maat geschuurd moet worden om er zo'n mooi dingetje van te maken zoals Hans nu heeft.
     
    Herby63 en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  14. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Klopt mensen, Kolderstok heeft een compleet gelaserd roer in het pakket bijgesloten. Het enige wat moet gebeuren is een lichte v-vorm aan de voorzijde van het roer aanbrengen en het verbrande eraf schuren.
    Ik heb bij de eerder genoemde winkel wat figuurtjes besteld en een goedje om de kanonnen te zwarten. tot die tijd denk ik weinig vorderingen te kunnen vermelden en doe ik even mak aan de komende tijd.:)
     
  15. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik zie dat ik rijker ben dan dat ik dacht... De tappen zitten keurig op lengte in het zakje erbij geleverd door Kolderstok.;)
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  16. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    De 4 geschutsluiken zijn alvast gemaakt en ik denk dat ik deze in een later in geopende positie op het schip lijm. Ik ben bang dat dit wat kwetsbaar blijft nog tijdens het gehele bouwproces. Het luik is samengsteld uit latjes van 1.5 x 4 mm zo kwam ik aan een breedte van 12 mm. Uiteindelijk heb ik er luikjes van gemaakt van 11 x 11 mm. De verdikking is op een zelfde manier samengesteld maar nu van 9 x 9 mm. Dit is rood geverfd. De scharniertjes zijn weer gemaakt uit messing en gezwart. De foto's spreken voor zich dacht ik zo. luiken 002.JPG luiken 004.JPG luiken 006.JPG luiken 007.JPG
     
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Als je die luiken nu vast op de boot zet, dan heeft poezebeest iets om van zijn handdoekje af te komen en te spelen :D
     
  18. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Bij mijn model zijn de luikjes inderdaad meerdere malen afgebroken, dus slim dat je het later doet.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  19. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Heel Duyfken is voor de laatste keer in de blanke zijdeglans mat-lak gespoten. Alle geverfde onderdelen zoals relingen zitten er op. Voor de laatste keer lakken zag je wat glimmende lijmvlekjes van de seconden- totaal 018.JPG totaal 017.JPG totaal 016.JPG lijm zichtbaar. Door nu te spuiten alvorens te beginnen aan de masten en de bijbehorende tuigage verdwenen deze plekjes. Deze waren vooral zichtbaar aan de relingen die ondersteund worden door de korte stukjes.
     
    pietsan, TIMBERWOLF en robertnl100 vinden dit leuk.
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    :beer:Hij is mooi geworden Hans
     

Deel Deze Pagina