Duyfken Kolderstok

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hans Groenenberg, 23 nov 2016.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hij is er weer :) ( De leeuw )
     
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Foutje hersteld in het touwwerk... maar het verschil zien jullie toch niet!;) FOUTJE 001.JPG
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  3. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Draadje wat achter een knoopje zat ipv er voorlangs?
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  4. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    :) Ik had ergens een verkeerde dikte van touw gekozen.
     
  5. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    De eerste draaibas is geplaatst. Gelijktijdig vraagt Willem Jansz zich af waar hij de kogels van de draaibassen en de kanonnen op het onderdek gaat laten. Even kijken of de scheepstimmermannen hier ideeën in hebben. drai 003.JPG
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  6. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Drie wanten bakboord, drie wanten stuurboord. Een langdurig klusje maar zeker nog geen vervelend klusje. Natuurlijk, lang niet zoveel mastworpjes als bij bouwers onder ons met grotere boten. Ik heb nu vier wanten klaar en je wordt steeds behendiger om te knopen met twee pincetten. Ik realiseer me dat ik al snel aan de zeilen toe ben. Oftewel ..... het gaat voorspoedig. Ik wil ook nog iets maken voor kanonskogels maar weet nog niet hoe en het kan zijn dat ik iets maak zoals bij Peters Sovereign of the Seas. voorzijde 002.JPG

    Stiekem ook al een beetje aan het nadenken welke boot een volgende wordt om te gaan bouwen;)
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    De manier waarop ze op de Victory de kogels opslaan heeft ook wel iets Hans
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  8. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Op de Victory liggen ze in een holte in een horizontale balk langs de roosters. Voorwaarde is horizontaal. Bij jou loopt het achterschip flink omhoog en zal de Victory oplossing niet werken.
    Ik zou willen voorstellen een kist te maken waarin je een stel kogels kunt leggen. Naar keuze met of zonder openstaand deksel.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  9. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Alle weeflijnen zijn aangebracht doorlopend boven de spreeworsten. FINISH 002.JPG
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  10. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Een paar kleine klusjes moeten nog gebeuren alvorens aan de zeilen te beginnen. Zo moet er op het hoge achterdek nog 2 nagelbanken worden gemaakt. Ik ga dus straks ook maar achter het naaimachien. Naast de beschrijving laten Boris bij zijn Duyfken en Danny bij de Batavia goed zien wat de werkwijze is. Met dank voor het spieken mijnerzijds.;) Langs de zeilen komt het lijkentouw vast gezet met een festonsteek. Allemaal nieuw voor me om dit te gaan maken maar ik ga zeker hierin de vorderingen laten zien. De benaming 'lijkentouw vond ik maar vreemd. De oorsprong van het woord zou liggen bij het Latijnse `ligare wat binden betekend:weetnie:
     
  11. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Een kist met kogels lijken me erg zwaar worden? Het is inderdaad geen optie om de kanonnen langs de roorsters te leggen gezien de zeeg in dit schip. Het is natuurlijk ook geen oorlogsschuit, maar ze moest zich natuurlijk wel verdedigen. Ik zit een beetje te denken om een soort van bak tegen de verschansing te maken waar de kogels in lagen.
     
  12. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Meestal stond er gewoon een emmertje met wat kogels erin.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  13. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dus een bak was eigenlijk niet gebruikelijk?
    bak 001.JPG
     
  14. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Och - een bak had ook gekund. Als het maar draagbaar is en er wat in gedaan kan worden.
    De kogels lagen onder in het ruim als ballast, en als je naar beneden moest om wat kogels te halen (om je goede bedoelingen kracht bij te zetten) dan was het wel makkelijk om er wat meer tegelijk mee te nemen. Een beetje als de kolenemmer van vroeger.

    Ik heb even gezocht in mijn foto archief uit de VOC tijd en kwam dit plaatje tegen:

    IMAG1847.jpg
     
    Herby63 en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  15. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Foto vanaf het benedendek. onderdekfoto.jpg
     
    Jaques, Pingu57, Ronald Vis en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik had altijd het idee dat de kogels een beetje te zwaar waren om een beetje in een emmertje mee rond te wandelen. Ik begrijp dat een kogel rond de 8 kilo woog. een 16 ponder.
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2017
  17. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Da's een leuke foto die je gemaakt hebt!
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  18. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik heb even mijn mobiel op het dek gelegd:)
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  19. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het maken van de zeilen is begonnen en er is meer dan voldoende stof geleverd:). Ik kan dus genoeg uit proberen. Allereerst heb ik de mallen van uit de bouwbeschrijving uitgeknipt en op de stof gespeld. De kleur van stof is mooi ecru dat kan je ook zien aan het witte papier wat er op gespeld is. Ik zal nu de stof ruimschoots uitknippen zodat ik een dubbele zoom kan maken en die ik er in wil persen met een strijkijzer. Bij enkel omzomen zou de stof kunnen rafelen en je zou het garen doorknippen wat ook weer los zou kunnen gaan. Ik verwacht dus niet dat ik de zoom met verdunde lijm op deze manier moet lijmen. Ik hanteer hier de werkwijze zoals de zeilen voor mijn botter zijn gemaakt. zeilen 013.JPG
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2017
    Pingu57, hgb1967 en Jaques vinden dit leuk.
  20. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    De zeilen zijn genaaid en vanavond hoop ik verder te gaan met het lijkentouw er omheen te naaien.Het was de bedoeling om de zeilen uit te voeren met een dubbele zoom en dit rondom te stikken. Dit leverde geen mooi resultaat op en deze zoom is weer los getornt. Nu is er een enkele zoom toegepast die ik heb vastgelijmd. Eigenlijk geheel volgens de beschrijving . Oftewel ik moet zelf maar niet gaan denken iets aan te gaan pakken maar de beschrijving gewoon volgen! Je komt wel eens op andere gedachten en werkwijze door verslagen te lezen op andere forums........Niet doen dus;). zeil 001.JPG
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2017
    Hoosterw en TIMBERWOLF vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina