DX6i topic (tutorials & mods pag. 1)

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Helihabit, 14 jun 2008.

  1. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.350
    Locatie:
    Woerden
    Hieruit blijkt dat er nog steeds verkeerde ideeën zijn met betrekking tot het binden.
    Tijdens het binden wordt een ontvanger aan een zender gebonden en niet andersom! Tijdens het binden wordt dan ook NIETS in het geheugen van de zender opgeslagen. ALLEEN in de ontvanger gebeurt het één en ander!
    Wanneer je de zender in de bind mode zet zal de zender een SPECIAAL signaal uitzenden dat vaak ook veel zwakker is dan het gewone zend signaal. Wanneer je de ontvanger aan zet en de bindknop indrukt of de bindplug geplaatst hebt gaat de ontvanger op zoek naar dat speciale signaal. Als dat wordt gevonden zal de ontvanger de identificatiecode die in dat signaal zit opzoeken en het in het permanente geheugen opslaan.
    Bij sommige merken zendt de ontvanger een signaaltje terug zodat de zender "weet" dat het binden geslaagd is en dat hij uit de bind mode kan gaan. Bij andere merken schakelt de zender na een bepaalde tijd zelf over naar de gewone mode.
    In het geheugen van de ontvanger zit nu de identificatiecode van die ene zender (jouw zender) opgeslagen. In het vervolg zal die ontvanger alleen maar de signalen met die code verwerken zodat hij alleen naar jouw zender "luistert". Het binden hoeft dus maar één keer te gebeuren. Alleen als je de ontvanger met een andere zender wilt gebruiken zal je de ontvanger eerst aan die zender moeten binden. Wil je hem daarna weer met jouw zender gebruiken dan moet je hem weer aan jouw zender binden.
    Je kan dus probleemloos honderden ontvangers aan één zender binden. In de zender wordt niets opgeslagen, er kan dus geen geheugen vol raken of zo.
     
  2. CptEagle

    CptEagle

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    8
    Ik heb mijn DX6i omgebouwd van mode 2 naar mode 1. Blijkbaar vliegen veel MCVs op die manier dus wil ik het mezelf opnieuw leren.

    Maar toen ik klaar was met de guide zoals ook in dit draadje staat vroeg ik me af waarom we niet gewoon de sticks compleet verwisselen, volgens mij zijn ze namelijk volledig identiek op het veertje na... en dat veertje verwisselen is dus veel meer werk dan de sticks omdraaien.
     
  3. Bernie

    Bernie

    Lid geworden:
    30 jan 2006
    Berichten:
    1.203
    Is het mogelijk om een beetje elevator te mixen met de rolroeren?
     
  4. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    natuurlijk! ik kan het hier wel uitleggen, maar volgens mij is het handiger als je even de handleiding erbij pakt, daar staat duidelijk in hoe het moet.

    De procedure: pak een vrije mixer. Mix aileron > elevator. Het percentage kun je zelf instellen. Dan nog kiezen of je de mixer altijd aan wilt of op een schakelaar en je bent klaar.
     
  5. gertbartelink

    gertbartelink

    Lid geworden:
    15 jun 2003
    Berichten:
    731
    Locatie:
    Kampen "The city that rock's, the city that never
    @CptEagle:

    Dat zal te maken hebben met je trim's...denk ik..
    Deze verhuizen waarschijnlijk niet mee als je je sticks harware-matig omwisseld..en je trims in mode-1 of mode 2 zetten zal software-matig wel niet zo makkelijk zijn... ?

    gr Gert
     
  6. Bernie

    Bernie

    Lid geworden:
    30 jan 2006
    Berichten:
    1.203

    Moet ik toch nog gaan lezen :D .
     
  7. gsi

    gsi

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    20
    Locatie:
    leiden
  8. Rman

    Rman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Randstad
    een vraagje betreffende de eerste backlight mod in het eerste bericht.

    Waar laat je die "El Inventor" in je dx6i zender?
     
  9. Helihabit

    Helihabit

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Den Haag
    Bedankt 'gsi', goede info :thumbsup:

    @rman: Here you go ;-) [foto ook op pag.1 ingevoegd.]

    [​IMG]
    EL-Inverter▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
     
    Laatst bewerkt: 8 mei 2010
  10. Rman

    Rman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Randstad
    Top helihabat; bedankt

    Nu mijn dx6i toch open ligt om mijn gebroken antenne te vervangen denk ik dat ik deze mod ook toepas, maar wel met een schakelaartje. Ik vraag me af of een groene achtergrond niet mooier zou zijn.

    Ik zag op youtube een dx7 met oranje backlight... erug mooiii. Jammer dat conrad deze kleur niet heeft. Ik heb een groene EL folie besteld; ben benieuwd. Het leek mij een meer praktische en mooiere kleur dan rood en blauw.

    oranje backlight: [media=youtube]th1ahUSAPG8[/media]

    Weet iemand hoe je de backlight kan dimmen. Op Youtube was een gebruiker die dit gedaan heeft.
    zie: [media=youtube]G-7U85D6LMA[/media]
    Hier worden mijn inziens de led' gedimd en is er geen El folie!

    Op een duits forum las ik dat de el folie kan dimmen door de bedrijfspanning van de inventor, met pwm (=puls width modulation) te "regelen".
    Nu zag ik op circuitonline een 12V PWM schema. Nu ff uitzoeken hoe ik deze voor 5 V kan gebruiken.

    PWM 12V schema: http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling.html
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. Rman

    Rman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Randstad
    Hoi mensen,

    Ik wil mijn DX6i inzetten om te simmen zoals met Clearview en f.m.s., nu doen ik dat met een vier kanaals walkera HM04 zender.
    Het lijkt me fijn om ook de schakelaars en de instellingen van de dx6i te kunnen gebruiken.
    Kan ik het bovenstaande doen met een kabel naar mijn geluidskaart, met gebruikmaking van PPJoycom en Propulus?

    Of Kan ik zelf een usb kabel maken? Ze zijn in de handel maar met een beetje solderen zal het toch ook lukken ?!

    usb simkabel voor de dx6i: http://www.rc-discount.de/store/pro...d=643&XTCsid=a17ddef3ac712250f8a61e2d494bb908

    Hoe simmen jullie met de DX6i?
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2010
  12. Helihabit

    Helihabit

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Den Haag
    Zeven dollar en gratis versturen. Deze(4kanaals) Edit: dus geen ruimte voor schakelaars.) gebruik ik zelf i.c.m. met een dx6i en RealFlight G4.

    In principe wel, maar of het met de dx6i kan weet ik niet. Belangrijker nu is de vraag of je voor een besparing van 7$ het behoorlijke risico wilt lopen uren kwijt te zijn aan gehannes met genoemde programma's.
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2010
  13. evbragt

    evbragt

    Lid geworden:
    6 jan 2009
    Berichten:
    1.549
    Locatie:
    Oss / MVC Berlicum
    Ik heb een vergelijkbaar kabeltje, op ebay kom je er vele tegen. Zelfs voor minder dan $7 incl.vzk. Reken wel op een week of 3 verzendtijd...
    Werkt perfect 4 kanaals met Aeroflly Pro Deluxe.
    Een ppjoy kabeltje kan storen op het geluid, heeft niet mijn voorkeur.

    Let op:
    Als je een DX aansluit op de simkabel, moet hij uit staan.
    Zodra de kabel aangesloten is, schakelt hij vanzelf aan in de juiste stand.
    Hij zendt dan geen radiosignaal uit en verbruikt heel weinig stroom.
    Na drie maanden zitten simmen gaven mijn accu's nog steeds 5,2V aan.
     
  14. Rman

    Rman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Randstad
    Heeft iemand van jullie ervaring met een extra beschermlaagje op je lcd scherm zoals,
    deze van heliguy?
    zie: Screen Guard for SPEKTRUM DX6I From Heliguy.com

    een ander iets is:

    Ik wil testen hoelang mijn 4 nimh batterijen mee gaan in de zender. Verbruikt de zender meer stroom als ook de ontvanger aan is en "het binden" al gedaan is?

    Ik heb deze screenguard gekocht van Heliguy en ben er zeer tevreden over! Zelfs de kleine krasjes op mijn schermpje zijn niet meer zichtbaar.
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2010
  15. Rman

    Rman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Randstad
    Gisteravond heb ik de backlight mod uitgevoerd.
    Eerst hier lezen en de spullen bij Conrad besteld. Helaas hebben ze geen oranje EL folie en mijn plaatselijke electronicaboer had en heeft helemaal geen El folie.
    Ik heb de blauwe El folie gebruikt en het resultaat is uitstekend. Lcd is nu wel goed zichtbaar ook bij volle daglicht.
    Eerlijk gezegde is het wel een gepiel om je lcd scherm er uit te krijgen en goed weer terug te zetten. Heb je wat geduld, dan is het goed te doen.
    Het was mij niet helemaal duidelijk hoe de voedingdraden voor de EL inventor op de printplaat werd gesoldeerd. De meter werd er bij gehaald.
    Op de negende foto is de min de zwarte draad rechts van het opschrift "on" gesoldeerd en de blauwe, de plus zit aan de rechterkant op de foto boven het rode ledje. Voor de zekerheid even je meter gebruiken, dit staat ook in deze mod beschrijving.
    Voordat je het bovenstaande doet haal je even een komponent weg, die er bovenzit; gewoon een schroefje eraf.
    Mooie mod, echt een aanwinst. Vreemd dat er standaard geen backlight in de dx6/7 zit. De nieuwe dx 10 heeft het wel en ook een opklapbare antenne.

    Ik dacht er zelfs nog over om een dimmer voor deze verlichting te maken. Ik wacht er even meer daar ik denk dat een ongedimde backlicht wel voldoet. Een ander iets is dat er niet zoveel ruimte is in de zender voor een extra printje, waar stuk of tien componenten op zitten.


    Tijdens het simmen heb ik een trimknopje kapot gemaakt; wat zijn die dingen dan kwetsbaar. Je kan ze vervangen door alluminum knopjes. Ik heb er voorgekozen omdat trimknopje te lijmen en te verstevigen met een stukje op maat gemaakt plastik. Op het web vond ik een andere oplossing;het trimknopje verstevingen door een dun koolstaafje.

    Een ander iets is: Ik las op de website van helifreak dat als je de subtrims verandert je ook op nieuw moet "binden". In dit bericht ging het over de dx7, voor de dx6i zal het ook wel zo zijn.
    Bij welke veranderingen in TX moet je opnieuw binden? Iemand een idee?
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2010
  16. Flex

    Flex

    Lid geworden:
    16 aug 2010
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Heerhugowaard/Anna Paulowna
    Op Shapeways.com heb ik voor de DX6i versterkt uitgevoerde trim knoppen staan.
    Spektrum DX6i trimer by Lampje74 on Shapeways
    Ook vind je daar een stick centreer arm&haak voor de DX6i
    Shapeways is ee nnederlands bedrijf dat de onderdelen met 3D printers maakt.
     
  17. Flex

    Flex

    Lid geworden:
    16 aug 2010
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Heerhugowaard/Anna Paulowna
  18. Helihabit

    Helihabit

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Den Haag
    Bedankt Flex. The right stuff :cool:
    Misschien bestel ik ook een paar van die trimknoppen. Heb je misschien wat meer beeldmateriaal van de verschillende trimknoppen? En wat zijn de verzendkosten?
     
  19. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.330
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik heb één keer een gebroken trimknop gehad, toen ik de DX6i nog niet zo lang had. Na vruchteloze pogingen het onderdeel los te kopen (ongelofelijk, ze verwachten echt dat je de zender daarvoor opstuurt!) heb ik 'm gelijmd met CA... tegelijkertijd heb ik 'm verwisseld, zodat de gerepareerde trimmer nu op throttle zit en dus eigenlijk nooit meer gebruikt wordt.
    Maar als er ooit nog eens eentje het begeeft weet ik in elk geval waar ik moet zijn, bedankt!
     
  20. Thieusie

    Thieusie

    Lid geworden:
    7 mei 2010
    Berichten:
    37
    Wat is minimumspanning van de zender om nog (veilig) te mogen vliegen?
     

Deel Deze Pagina