Dynam Beaver bouwverslag

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Frits37, 28 mrt 2018.

  1. Frits37

    Frits37

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    242
    Mijn oog was gevallen op de Dynam Beaver, en het plan was om de DHC2-Beaver van de KLUHV als voorbeeld te gebruiken. Ik ben inmiddels al een eind gevorderd en vind het wel leuk om ook hier de ervaringen te delen.

    Het gaat dus om dit toestel:
    [​IMG]

    Inclusief floats:
    [​IMG]

    Mijn doel:
    [​IMG]
     
  2. Frits37

    Frits37

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    242
    Wat kwam ik zoal tegen:
    Een lelijke 8-cilinder dummy motor.
    Float struts die versterkt moesten worden (op de foto al met carbon versteviging)
    Een pilootloze cockpit
    Verkeerde antenne
    etc. etc. IMG_20180220_172506 - kopie .jpg IMG_20180131_201340 - kopie .jpg
     
  3. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    ff opnieuw tellen hoor, zijn er 9...
    Een enkel rij stermotor met even aantal cylinders (4 takt) kan niet...
     
  4. Frits37

    Frits37

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    242
    Haha, je hebt gelijk
     
  5. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    maar idd, wat is die dummy lelijk....
    Maar je gaat er vast een mooie Beaver van maken, ik ga het volgen, succes!
     
  6. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.156
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :pKom op nou.... ik zie stoterstangen, koelribben, en 9 cylinders.. (niet 8 of 10) dus hartstikke schaal toch???

    :hammer:
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  7. Frits37

    Frits37

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    242
    Ik moet verklappen: hij is al bijna klaar. Maar de weg er naar toe heeft het volgende opgeleverd.
    Als eerste heb ik gezocht naar een geschikte piloot en die heb ik hier gevonden. Zie ook de foto hieronder. Er schijnt nog iets blauw doorheen, maar dat zie je in het echt vrijwel niet en zeker niet in het toestel. Een vriend van me heeft onlangs een 3D printer aangeschaft en hij was graag bereid om wat ervaring op te doen. Het resultaat was prima. Maar wat bleek: door de constructie in de cockpit was het niet mogelijk om de piloot een goede plek te geven. Er was geen goede stoel en bovendien loopt er een balk langs het plafond van de cockpit die constructieve betekenis heeft, maar wel in de weg zit voor een goede positie van de piloot. Ik had dus twee keuzes: of de piloot te laag zetten, maar dan ziet hij niets, of verder naar voren. Voor dat laatste heb ik gekozen.

    Verder moest ik kleuren gaan kiezen, met de op internet beschikbare foto's als referentie. Ik ben er tevreden mee, maar ik denk niet dat het verstandig is hem ooit naast de echte KLUHV Beaver te zetten. Ik heb sowieso niet de ambitie om er een perfecte kopie van te maken: een reële indruk is wat mij betreft goed genoeg.

    Ik heb meer 3D mazzel gehad: een Zweedse kennis vindt 3D tekenen leuk en hij heeft voor mij een nieuwe dummy engine gemaakt. Ik zie trouwens net dat het plaatje hierboven niet de originele Dynam is, maar het eerste probeersel uit Zweden. De originele Dynam dummy zie je hieronder, met inderdaad toch 8 cilinders (had ik onthouden). Een echt mooie 3D dummy maken is niet mogelijk: hij mag maximaal 6mm dik zijn anders past het niet. Uiteindelijk heeft mijn Zweedse kennis een exemplaar gemaakt waar ik wel blij mee ben. Die heeft hij trouwens ook geupload naar Thingiverse zodat andere Dynam Beaver eigenaren er ook hun voordeel mee kunnen doen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.156
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die originele dummy is inderdaad SPUUGlelijk....
     
  9. Frits37

    Frits37

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    242
    Een paar details: de tankdop op de vleugel, gemaakt van een halve 1watt weerstand; de nieuwe dummy motor; de nieuwe antenne, die wat meer lijkt op de originele antenne op de kluhv dhc2 (weet iemand welk type antenne dit is?); en last but not least: het toestel in de huidige vorm. N.b. de kleuren komen niet goed over, mijn telefoon is geen supercamera. Dat kun je zelf zien: het oranje van de vleugeltips is in werkelijkheid hetzelfde als van de motorgondel.

    Wat ik verder heb aangepast: de bevestiging van de vleugel. Dat gaat origineel met een paar flutschroefjes die na een paar vluchten schijnen los te raken. Ik heb de kunststof bevestiging uitgeboord, m3 draad getapt, vier draadeinden ingedraaid en met CA vastgezet zodat ik de vleugel nu moertjes kan vastzetten. Omdat ik er ook mee wil gaan watervliegen (hopelijk 6 mei a.s.) heb ik de floats ook geschilderd en van iets detail voorzien. De foto's daarvan volgen nog wel een keer. Eerst maar eens 'droog' vliegen.

    De maiden is niet echt doorgegaan: het toerental zakte telkens direct in zodat zelfs taxiën niet goed ging. Dat bleek een slechte ESC te zijn. De verkoper (modelfreak in Wolvega) was zo vriendelijk een nieuwe op te sturen en dat gaat nu wel goed. Helaas dit weekend geen gelegenheid om te vliegen, hopelijk volgende week wel.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. Frits37

    Frits37

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    242
    En voordat ik het vergeet: ik heb de Poor Mans Strobelight ingebouwd, met powerleds. Veel beter dan de originele ledjes die in het toestel zaten.
     
    Q Brand vindt dit leuk.
  11. Frits37

    Frits37

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    242
    Gisteren de maiden gehad. Helaas geen succes. Het toestel moest aanzienlijk getrimd worden, wat niet het grootste probleem was. Het echte probleem zat in de lipo: na een minuut of 4 hield de motor er plotseling mee op en er was geen ruimte meer voor een goede landing. Niet fataal gelukkig, maar er moet wel wat gerepareerd worden. Bij meting bleek dat er een cel in de lipo niet goed was: die gaf bijna 0,4 volt minder aan dan de andere 3. Gelukkig komt die wel voor een RMA in aanmerking.

    Met drie minuten vliegtijd op de teller denk ik niet dat ik hem volgende week meeneem naar Bussloo. Gelukkig heb ik nog twee andere toestellen die wel mee kunnen (zie profielfoto en een Dynam Catalina).
     
  12. Frits37

    Frits37

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    242
    En de afsluiter: als gevolg van een constructiefout is de Beaver onherstelbaar gecrashed. De carbonstaaf in de vleugel zit in een soort doosconstructie, afgesloten door een foam 'deksel'. Die deksel bleek zeer slecht gelijmd te zijn (vrijwel niet) zodat de vleugel bij opwaartse kracht geen steun van de carbonstaaf had. Dus kwam alle kracht op het foam te staan. Ondanks dat ik rustig vloog, was dat toch te veel en brak de vleugel mid air compleet af. Einde verhaal. Les geleerd: eerst serieus proefvliegen voordat je hem mooi gaat maken.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  13. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Nederland
    Jammer Frits! Echt super balen inderdaad, alle moeite voor weinig plezier!!

    Raar toch dat ie zo afbreekt? Pech of hebben meer mensen met dit probleem te maken gehad?!

    Q
     
  14. Frits37

    Frits37

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    242
    Op rcgroups was er nog iemand die het overkomen was. Algemene Dynam tip: controleer alles, want er mankeert wel eens wat aan af-fabriek.

    Ik hoop dat het met garantie wordt opgelost.
     
  15. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.156
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat een lullig einde....
     
  16. Frits37

    Frits37

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    242
    Ja, er waren heel wat uurtjes werk in gaan zitten. Op zich heel leuk om te doen, maar je stelt je van het resultaat toch iets anders voor.
     
  17. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.385
    Locatie:
    Oordegem
    Kl0te....
     

Deel Deze Pagina