Dynamic Soaring

Gerben

Forum veteraan
Hallo,

Hier een filmpje van Dynamic Soaring. Enkelen van jullie zullen ermee bekend zijn, andere niet.
Niet veel mensen beoefenen deze snelle tak van zweefvliegen in Nederland.
Vandaag hadden we ideale omstandigheden, windkracht 7 uit westelijke richting.
Dit resulteerde in een gemeten topsnelheid van 230km/hr (met radar gun).
Zaten nog wat snellere passages tussen, maar die pakte de radar gun niet.

Toestel is een ex-F5B achtig model, gebouwd door GJVO van dit forum, met carbon vleugel.
Span 1.62mtr, geballast tot 1500gram.

Kijk en geniet (32mb):
http://www.brushless-rc.com/

Groeten,
Gerben

Mooi hoor.
Helaas moet ik hier een flink eind rijden alvorens ik een geschikte plek heb.

Met wat voor camera is dit gefilmd?

Hallo Pascal,

dit is met een digitaal fototoestel gefilmd, bij gebrek aan beter.
Een Sony DSC-40

GJ

Cool Gerben!

Eindelijk het gevoel kwijt van of wij de enige waren.. (jopie en ik)

Succes en hou ze heel, soms erg lastig bij DS.

groetjes wouter

Hoe werkt dat DS nu precies? Ik doe wel aan hellingzweven, maar wij staan aan de loefzijde van de helling. Jullie lijken midden in de duinen aan de luwzijde te staan. Daar gaat de lucht toch juist weer naar beneden? Is het daar ook niet verschrikkelijk turbulent?
Ziet er wel gaaf uit. Gaat allejezus hard, daar moet je een aardig sterke kist voor hebben. Mijn vliegtuigen breken doormidden als ik dit zou doen.....

Effe ge Googled:
dsoar.gif
In the diagram above, notice that the steep drop of the slope on the back of the hill causes the wind to separate from the hill, leaving a zone of still air. This separation is what makes DS possible. The glider is flown along a path like that defined in red. This red shape is not necessarily intended to represent an aerobatic loop (perpendicular to the slope), but rather a loop tilted to one side. However, a vertical loop will work (but is harder to do), as will a loop turned entirely on its side (parallel to the slope face--much easier to do).
The basic principle of DS is that the glider is repeatedly flown across the boundary which separates two bodies of air which have different speeds. So, for example, as the glider is flown from the top of the red circle toward the back of the hill, in addition to its airspeed, it acquires additional ground speed, since it is moving with the wind toward the right.
As the plane dives down and crosses the boundary at point A into the still air, the plane instantly acquires more airspeed because the still air is not moving to the right---in effect, the still air presents "head-wind" to the plane. Then, the plane continues to turn back toward the hill with its additional airspeed.
As the plane crosses the boundary again (at point B), it is now moving in a direction opposite to that of the wind over the top of the hill. This results in another sudden, and substantial, increase in airspeed. The plane continues to turn and the process is repeated. With each "lap" through the boundary, the airspeed of the plane increases, directly related to the speed of the wind coming over the ridge.

Lijkt me dat je kist wel wat massa moet hebben om door de 'still air zone' heen te gaan.

Leon

Wubbe,

Je was nog een klein stukje vergeten te "pasten":

What kind of plane do you need for DS? Almost any plane except a light-weight floater will do. Generally, the faster and better penetrating a plane is (more efficient, less drag), the better DS it will do. Heavier wing-loading also helps. EPP flying wings (Zagi, Boomerang, etc.) will work well, although they have a lower top speed than stiffer wings. These EPP flying wings are excellent planes to learn DS with, however, since they survive the inevitable crashes a lot better. If you learn DS with a more fragile plane, be prepared to see it destroyed.

8)

Ik vind het erg interessant. Ik heb nu alleen geen vliegtuig dat ik ervoor zou kunnen/willen gebruiken. Hoewel, mijn huidige hellingkist is toch ook al 2x doormidden gebroken. Ik ben benieuwd of er op Langevelderslag (onze hellingstek) een goede plaats voor te vinden zou zijn. Nadeel daar is dat niet ver achter de eerste duinenrij een fiets/wandelpad loopt. Ik geloof niet dat ik de onschuldige wandelaars daar aan een eerste poging bloot zou willen stellen. Bovendien betwijfel ik of er mensen met ervaring hiermee binnen onze club zijn. Waar vliegen jullie?
Hoeveel kisten hebben jullie al gemold voordat het resultaat in dit filmpje is bereikt??

Hallo Fotor,

Langevelderslag is niet geschikt.
We hebben al de hele kust gescand en we hebben maar 1 plek gevonden waar het kan.
Achter een dijk moet het ook gaan, op de Maasvlakte, aan het eind bij de blokkendam moet het ook kunnen maar je mag daar niet meer vliegen.

Over turbulentie.. ja.. enorm, je ziet de vleugels klapperen, en het zijn carbon vleugels!
Je wil eigenlijk helemaal niet achter het duin komen met echt hellingzweven, als je daar zit kan je je kist afschrijven.
Het is ook een bepaalde manier van in en uitvliegen en de zwever moet wel wat kunnen hebben.
De eerste pogingen met Dynamic Soaring waren met een erg sterke zwever (dachten we) maar bij het 2e rondje explodeerde de kist volledig.
Hij kreeg zo'n enorme versnelling in de grenslaag dat alles afbrak, en het was echt een heel sterk ding!
Nu bouwen we alles zelf, vol gfk kisten, erg veel carbon in de vleugel en op bepaalde punten de romp verstevigd met kevlar.
Gewicht is geen probleem, er moet nog minimaal 600 gram lood bij om een leuke vleugelbelasting van zo'n 70gr/dm te halen.
Zondag gaan we voor 80gr/dm, de kist zet dan veel beter door.

Schuimpies en dergelijke zijn naar onze mening (Gerben en ondergetekende) niet geschikt voor echt DS werk, te weinig "durchzug".
Om te oefenen zijn ze prima maar een goede snelle zwever is veel beter.

Hoeveel kisten we gemold hebben... uh....
In 1 jaar tijd schat ik zo'n 20 stuks met z'n tweeen.
Vaak konden we de eerste prototypes wel weer met plakband en secondelijm vliegend krijgen.
Afgelopen zondag gingen er 3 vol gfk bakken de vernieling in.

Ik ben nu weer 4 rompen aan het maken en er ligt ook al weer een nieuwe carbon vleugel uit te harden.

Het is niet zo moeilijk om dingen heel te houden maar als je tot het uiterste gaat in een niet echt ideale omgeving dan gaat er wel eens iets stuk.

GJ

Ik zie het al, niet echt iets voor mij. Ik wil vliegen, niet alleen maar repareren. En als ik vlieg ga ik toch ook wel richting de grens. Liefst net ervoor blijvend, maar die grens is bij DS volgens mij erg smal. Als je iets doet moet je het wel goed doen.
Waar is die ene plek waar jullie dit doen? Als het in de buurt is kom ik wellicht een keer kijken.

Hee Gerwen,

Als ie in de lucht niet uit elkaar spat, hoe krijg je 'm in die omstandigheden fatsoenlijk aan de grond? :?
Toevallig nog ergens een filmpje staan met een landing in 7bft ?

Of zijn die kisten zo sterk dat je ze zomaar in het zand kunt laten ploffen ??? :mrgreen:

Landen probeer je bovenop het duin.
gewoon voor de helling komen (net als normaal hellingzweven) en hem over de top, of net iets erachter binnenvliegen.
Je aanvliegtraject is alleen erg smal, je moet echt een bepaald traject volgen en in een raam van 5 a 10 meter binnenkomen.
Als je daarbuiten komt is het gebeurd.
Flaperons helpen wel om de hoogte uit de kist te krijgen.
Het komt er eigenlijk op neer dan hij op een meter boven het duintop zweeft en dan de lift eruit neemt met flaperons.

Morgen gaan we weer even wat vliegen en zal proberen een landing te filmen, het is morgen west 5.

GJ

Goed nieuws!!
Eindelijk is er een vleugel in de lucht geexplodeerd!!!!
Snelheid, iets hogere vleugelbelasting en dus een iets te zwakke vleugel.
Helaas staat het niet op film.
Foto's van onder andere de gebroken vleugel en wat korte filmpjes staan op ftp://212.123.138.51/

Ook zijn we speciaal voor Mijnheer Rob geland en het staat op film.

Hallo,

Het was weer een mooi dagje voor DS. De hele middag nam de wind toe, vanuit een prachtige westelijke richting.
De snelheden lagen hoog en de kisten beloonden goede DS rondjes met een prachtige gefluit.

Zoals gezegd bleek een vol gfk vleugeltje niet bestand tegen de hoge snelheden. Eindelijk een model ontploft in de lucht! Het gaf een vreemde vorm van voldoening. Een teken dat we op de goede weg richting hoge snelheden zijn.

Groeten,
Gerben

Cool!

De romp lijkt nog wel redelijk heel dus ff nieuwe vleugel soppen. Dit keer nog sterker haha! 8)

grtz

ps: nog snelheden gemeten met je bushnell?

Hoe starten jullie?
Pakken jullie eerst hoogte aan de normale kant van de duin en duiken jullie dan erachter, of gaan jullie meteen erachter vliegen?
Dat laatste lijkt me een beetje lastig omdat je dan wel moet zorgen voor een heel hoge begin snelheid?

GJVO zei:
Ook zijn we speciaal voor Mijnheer Rob geland en het staat op film.
Pffff, gelukkig :| ik was al bang dat jullie boven zouden blijven ;)

Dank voor het filmpje, had niet gedacht dat de kist zo gecontroleerd terug te brengen was in die omstandigheden.... Verbaasde me hoe rustig ie binnen komt... 8) :thumbsup:

Leuk dat je vrouw/vriendin/zus in dat barre weer mee kon krijgen :mrgreen: Kan me voorstellen dat je de duimpjes startklaar op de sticks wil hebben bij de start... :)

@Pascal:

we starten zoals je normaal hellingzweeft, dus we vliegen eerst voor het duin, ook om de kist uit te trimmen.
Dat is saai dus we gaan zo snel mogelijk vanaf een meter of 10 hoogte over de top van het duin en sturen hem agressief de grenslaag door.
Als je twijfelt of niet de juiste baan instuurt kost het heel veel moeite om alles heel te houden.
Ook wel eens meegemaakt dat hij gewoon afstuitte zoals een steentje op het water.

@Mr Rob, de stabiliteit en rust in de kist halen we uit het gewicht.
Er ligt een ons of 7 lood in, hij weegt tussen de 1850 en 2000 gram op een vleugelopp. van 28 dm2.
We hebben er, omdat het toch windje 8 was ipv de verwachte 6, nog een plak extra lood bijgegooid, toen vloog ie lekker.
Geen idee wat ie toen woog, plofte kort daarna doormidden.

De dame op het duin is lid van onze normale vliegclub, Aeroclub Kennemerland, geen relatie of iets dergelijks.
Maar het was die dag erg druk met leden die het wel eens wilden zien, ze weten wat we op het veld doen en als wij dan vinden dat iets hard gaat dan gaat het ook echt hard.

Ik ga weer bouwen, moet binnen 2 weken weer 6 kisten klaar hebben.

Kut hobby!

Laat van tevoren eens weten wanneer en waar je gaat vliegen. Ik vind het een erg boeiende bezigheid!

Back