Dynamo zelf te bouwen?

Ik vraag mij of deze set (zie "Jewel" RC Generator / On-Board Battery Charger)
niet zelf te bouwen is. als ik me niet vergis zou een BL motor + wat electronica voor minder dan $200 in elkaar te flansen zijn, of heb ik dat mis?

En dan de hamvraag: welke componenten zouden nodig zijn en waar zijn die verkrijgbaar?

Ik zou zoiets graag in mijn gassers bouwen, maar heb op dit moment geen $400 over.....:rolleyes:

Een beetje accu geeft toch voldoende ijd ?
Waarom dan nog een dynamo als je tank toch veel sneller leeg is?

Een beetje accu geeft toch voldoende ijd ?
Waarom dan nog een dynamo als je tank toch veel sneller leeg is?

Omdat ie makkelijk op het veld te vullen is. Na vier tankjes, kan ik vaak geen stopcontact vinden om de accu ff bij te laden. Laatst vond ik er ineens een in een boom (geintje), maar het duurde wel lang voordat de accu weer opgeladen was.

:hammer::hammer::hammer:

Dit is vrij eenvoudig als je wat kan knutselen met elektronica. Ik heb het idee al heel lang in mijn achterhoofd zitten. Alleen dan in een andere uitvoering dan dit.
Elektrisch is het vrij simpel. Je hebt een 3fasige gelijkrichter nodig, en een flinke Elco. Daarna heb je een BEC nodig. Je hebt wel een geschakelde BEC nodig met een groot ingang spanningsbereik.
Een motor uitzoeken doe je zo: Je moet hiervan het toerental van de motor eerst bepalen bij stationair en vol-gas. Gebruik je nog een overbrengverhouding? Dan moet je hier natuurlijk ook rekening mee houden. Het gaat om het toerental van de elektro motor. De kv van de motor moet binnen de specs van de BEC liggen, maar daar komt bij dat je de spanning na gelijkrichten/afvlakken hoger is. Dit is wat zoek en experimenteer werk.
Dit moet allemaal ruim binnen de maximale voedingsspanning van de BEC liggen. Het liefst heb je dat er bij stationair ook gevoed wordt, maar dat is even uitzoeken of je dan wel voldoende spanning hebt voor het starten van de BEC. (=minimale spanning BEC)
De stroom die je geleverd wil hebben, moet de hele schakeling continue kunnen verwerken. Dus diodes, motor en BEC.

Het praktische nut van dit systeem snap ik nog niet helemaal. Je wilt dit langs(parallel) een ontvangeraccu gaan gebruiken??? (Daar komt nog wel wat bij kijken..)

Het mechanisch koppelen met de brandstof motor kan ook wat lastig zijn, maar bij een heli kan je die misschien nog wel op het hoofdtandwiel kwijt.

Dit is vrij eenvoudig als je wat kan knutselen met elektronica. Ik heb het idee al heel lang in mijn achterhoofd zitten. Alleen dan in een andere uitvoering dan dit.
Elektrisch is het vrij simpel. Je hebt een 3fasige gelijkrichter nodig, en een flinke Elco. Daarna heb je een BEC nodig. Je hebt wel een geschakelde BEC nodig met een groot ingang spanningsbereik.
Een motor uitzoeken doe je zo: Je moet hiervan het toerental van de motor eerst bepalen bij stationair en vol-gas. Gebruik je nog een overbrengverhouding? Dan moet je hier natuurlijk ook rekening mee houden. Het gaat om het toerental van de elektro motor. De kv van de motor moet binnen de specs van de BEC liggen, maar daar komt bij dat je de spanning na gelijkrichten/afvlakken hoger is. Dit is wat zoek en experimenteer werk.
Dit moet allemaal ruim binnen de maximale voedingsspanning van de BEC liggen. Het liefst heb je dat er bij stationair ook gevoed wordt, maar dat is even uitzoeken of je dan wel voldoende spanning hebt voor het starten van de BEC. (=minimale spanning BEC)
De stroom die je geleverd wil hebben, moet de hele schakeling continue kunnen verwerken. Dus diodes, motor en BEC.

Het praktische nut van dit systeem snap ik nog niet helemaal. Je wilt dit langs(parallel) een ontvangeraccu gaan gebruiken??? (Daar komt nog wel wat bij kijken..)

Het mechanisch koppelen met de brandstof motor kan ook wat lastig zijn, maar bij een heli kan je die misschien nog wel op het hoofdtandwiel kwijt.

Ik ben een redelijke leek op gebied van electronica, tenminste, mijn kennis is errug basaal op dat gebied. Voorbeeld: wat is een elco?:confused:

het praktisch nut? uren vliegen zonder de accu op te hoeven laden. Ze hebben met dat ding zelfs ZONDER ontvangeraccu gevlogen....
Als ik het goed begrijp levert de Jewel laadstroom voor de accu. Kijk maar even op de site.

[FONT=Verdana,Arial,Helvetica,sans-serif]Specifications:

Weight: 3.7oz as seen not including mount
RPMs: 4000 to 18000
Output: 5 volts at idle, 12 to 18 volts in flight (unregulated).
Motor Capability: About 70 watts
Rectifier: Up to 10amps at 25 volts.
Regulator: 5.4v out, 3 amps continuous, 5 amps for 5 minutes.

Charging current decreases to 0 amps when battery reaches 5.4v.
Can be modified to supply additional output of 11.3v for AP rigs.
[/FONT]

Een elco is een bepaald type condensator.
Elektrolytische condensator - Wikipedia

Hiermee vliegen zonder ontvangeraccu zou ik nooit doen! Als de motor afslaat.... :(
Zover ik kan zien is dit nog geen lader, alleen een voeding voor de besturing.
Een voeding zou je nog los moeten maken.

Als je niet veel weet van elektronica vraag ik me af of het slim is om zoiets te gaan maken. Ik zelf zie zoiets ook eerder als hobby.
Als je gewoon een hele dag wilt vliegen op de besturing kan je goedkoper voor een groot pakket Lipo's gaan, met een BEC hiervoor.
Dat is echt lichter dan een motor+regeling. Is goedkoper, en geeft een hogere betrouwbaarheid.
Vergeet ook niet dat dit ook nog wat vermogen van de brandstof motor vraagt. Als het een grote motor is merkt die er niks van, maar bij een kleintje zal je het wel merken.

Als je gewoon een hele dag wilt vliegen op de besturing kan je goedkoper voor een groot pakket Lipo's gaan, met een BEC hiervoor.
Dat is echt lichter dan een motor+regeling. Is goedkoper, en geeft een hogere betrouwbaarheid.

IMHO denk ik dat lipo's (+laders) een stuk duurder zijn dan een éénmalige uitgave van 150 euro.
BTW de motor is een Zenoah 26CC. Zwaar genoeg dus

Zie aan een (oude) motorkettingzaag oid te komen en haal van de autosloop een 12V dynamo.
Spanningsstabilisator zit over het algemeen al in de dynamo, anders gelijk meenemen van de sloop.
Avondje prutsen en je kan daar een 12V lader op aansluiten.
Wil je meer dynamo-spanning, dan ga je opzoek naar een vrachtwagen dynamo van 24V.

Is het echt wel zo'n goede oplossing? De constructie uit de topicstart zal in totaal zo'n 150 tot 200 gram gaan wegen en zou, als ik de topicstart goed begrijp, naast een gewone accu gebruikt gaan worden.

Voeg die 150 tot 200 gram eens toe aan die 'gewone accu' als capaciteit.. volgens mij heb je dan je doelstelling al bereikt tegen marginale kosten.

Maar goed, als je toch een dynamo wilt bouwen.. je maakt het jezelf een stuk makkelijker als je een brushed motor pakt ipv brushless. Het scheelt componenten en drukt kosten.

Vliegen zonder accu's lijkt mij niet verstandig, als dan je motor uitvalt (defect/brandstof op/vliegfout) ben je gelijk je hele besturing kwijt..

Het lijkt erop dat het niet goed wordt begrepen.
Het zonder accu vliegen is door de maker van de Jewel alleen - eenmalig - gedaan voor demonstratiedoeleinden. Natuurlijk gaan we niet zonder accu vliegen!

En voor de goede orde een accu van 2700mah gaat ca. 4 tankjes mee. Er zitten 5 servo's op die redelijk veel stroom trekken, dus no way hele (mid)dag op één accu vliegen.

Trouwens met die dynamo kun je ook gewoon gaan vliegen als je accu's niet vooraf opgeladen zijn. Ik weet vaak vooraf niet wanneer ik kan gaan vliegen.
Dan hoef ik alleen maar mijn zenderaccu opgeladen te hebben (+1 reserve mee)

En over de suggestie van de autosloop: ik ga toch geen autodynamo in mijn heli hangen? Weet je hoe groot en zwaar die dingen zijn? Nee, daarvoor is de brushless motor een beter kleiner en lichter alternatief (borstelmotor is mijns inziens minder geschikt voor dit doeleind en het kostenverschil valt zeker op de lange duur denk ik erg mee)

De bedoeling is de dynamo in de heli te monteren, zodat de accu laadt tijdens het vliegen!

@hezik: gewicht is geen probleem. De Bergen kan met gemak nog 5 kilo extra tillen.... Alleen al voor het zwaartepunt heb ik 400 gram lood voorin gemonteerd. Merkte daar met vliegen verder niets van (behalve betere balans)

Laatst bewerkt:
Ik ben er zelf al uit dat ik een gelijkrichter en een spanningsregelaar nodig heb. Iemand een idee over de specs en waar ik die zou kunnen kopen?

En voor de goede orde een accu van 2700mah gaat ca. 4 tankjes mee. Er zitten 5 servo's op die redelijk veel stroom trekken, dus no way hele (mid)dag op één accu vliegen.

@hezik: gewicht is geen probleem. De Bergen kan met gemak nog 5 kilo extra tillen.... Alleen al voor het zwaartepunt heb ik 400 gram lood voorin gemonteerd. Merkte daar met vliegen verder niets van (behalve betere balans)

Waarom dan lichtgewicht lipo's enzo? Leg er een 6V 10Ah loodaccu van nog geen 2 tientjes in. Weegt 2 kilo, maar dat is dus geen probleem. Dan kan je 15 tankjes leegvliegen op 1 acculading. Schaf er gelijk twee aan zodat je kan wisselen en je bent meer dan de hele dag onder de pannen.

De autodynamo was een alternatief voor het stopcontact in de boom.
Eigenlijk snap ik het hele probleem niet.
Je moet telkens landen om te tanken, wat voor moeite is het dan na x-tankbeurten om je accupakket te wisselen ?
Daarbij zal je met het extra gewicht steeds minder vliegtijd krijgen, je Zenoah gaat meer brandstof verbruiken.
Tel het hoger benzine verbruik op bij de aanschaf van de dynamo en je kan wel 3 extra accupacks kopen.

Het gaat niet om geld, maar om het gemak. Simpel: branstof erin en vliegen zonder accu's te wisselen (is idd geen moeite, maar toch wel ff kap eraf, accu omwisselen, kap erop), hoef niet op te letten wanneer accu gewisseld moet worden (kan dat dus ook niet vergeten), hoef geen accupacks thuis op te laden (waar vaak net geen tijd meer voor is als ik op laatste moment ineens in de gelegenheid ben om te vliegen en dan net geen accu opgeladen heb), enz.

Gewicht is natuurlijk een issue, maar 200-300 gram maakt op een Bergen EBvan 7 kg echt niets uit. Dus da's ook geen reden om het niet te doen.

Zo, nou ga ik niet meer uitleggen waarom ik het wil. Gaan jullie me nu ook niet meer proberen te overtuigen dat ik het niet moet doen? :puppydogeyes:

Het enige wat ik probeer is uit te vinden of ik in plaats van kopen, het ding ook zelf in elkaar zou kunnen flansen. Als ik dan ook nog eens 50-75 euro bespaar (excl verzendkosten), dan is dat gewoon meegenomen, toch?

Een een laadaansluiting waar je bij kan komen is ook zo gemaakt, kan je tijdens het tanken zo bij laden. Daarvoor kan je hier bij de te koop aangeboden vrij goedkoop tot geheel gratis kleine loodaccu's weghalen die je als spanningsbron kan gebruiken als je ook gewoon bij de Lidl of de doe-het-zelf een starthulp kan kopen, ook makkelijk voor andere dingen op het veld zoals bv. de 12v dremel, 12v soldeerbout en de 12v koffiezetapparaat ;)

Beetje knappe accu's mag je laden met 3 a 4C, dus 15 a 20 minuten.

Hoeveel stroom neemt de setup die je hebt maximaal op?

Een speed 400, brugcel, LM7805 en dan heb je 5V bij max 3A.

Back