E-flite Stearman PT-17 15e restauratie

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door E.hof, 30 aug 2018.

  1. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    286
    Locatie:
    Nunspeet
    Hallo allemaal. Na de PH-OEI ben ik gestart met de restauratie van een E-flite Stearman PT-17 15e met een spanwijdte van 1120 mm.
    000.jpg

    Een tijdje geleden werd deze te koop aangeboden, echter met enige schade (onder vleugel geknikt, tips en cockpit beschadigd, voorzijde geheel in de kreukels, alle struts en het onderstel krom), zie de Marktplaats foto’s hieronder.
    001.jpg

    002.jpg

    003.jpg

    004.jpg

    005.jpg

    Mijn bedoeling is om hem geheel te strippen en uit te voeren zoals de N4767V.
    006.jpg

    Groeten, Eddy
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2018
    HBZWEEF vindt dit leuk.
  2. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    9.251
    Locatie:
    groningen
    Leuk, gaan we volgen.

    (Ben persoonlijk erg op dat geel en blauw uitgekeken, maar dat is een persoonlijk dingetje.)


    jan.
     
  3. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    286
    Locatie:
    Nunspeet
    Jan, leuk dat je meekijkt:)!

    Thuis aangekomen met mijn nieuwe “aanwinst”, heb ik de schade maar eens wat beter bekeken. Op het eerste gezicht lijkt het nog wel wat…
    007.jpg

    008.jpg

    …maar hij heeft toch een behoorlijke klapper gemaakt.
    009.jpg

    010.jpg

    011.jpg

    En zo te zien is de neus al eerder gekraakt, gerepareerd en met aluminium versterkt.
    012.jpg

    Groeten, Eddy
     
  4. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    9.251
    Locatie:
    groningen
    Stearmans staan er om bekend dat ze bij de landing nogal eens op hun neus willen gaan staan . . .

    Succes!


    jan.
     
  5. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    286
    Locatie:
    Nunspeet
    Dank je Jan!

    Maar eens voorzichtig aan het slopen begonnen. Als eerste het brandschot verwijderd en een deel van de bekleding en de gekraakte onderdelen weggehaald.
    013.jpg

    Daarna de bodemplaat en het aluminium eraf. Het valt me op dat het hout relatief gemakkelijk loskomt en de onderliggende constructie nauwelijks beschadigd.
    014.jpg

    Vervolgens de spanten voor het landingsgestel verwijderd. Dat gaat ook relatief gemakkelijk, maar het heeft al een dreun gehad natuurlijk :hammer:.
    015.jpg

    Er waren wat extra plaatjes in gelijmd voor ondersteunen van de accu, maar die heb ik verwijderd zodat de originele constructie weer tevoorschijn komt. De tussenstand:
    016.jpg

    Groeten, Eddy
     
  6. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    527
    Grappig om te lezen dat alles zo makkelijk loskomt.

    Ik ben op dit moment bezig met het herstellen van een Porter van VQ models. Toestel is tijdens een midair beschadigt geraakt. Ook bij dat toestel is het zo dat er maar minimaal lijm is gebruikt tijdens de assemblage. Zo moest ik bijvoorbeeld een hoogte roer repareren. De laatste 15 cm was weg. Om een paar nieuwe ribben te maken wou ik 1 van de nog overgebleven ribbetjes er uit halen. Dat ging wel erg makkelijk. Het ribbetje vastgepakt en een paar keer heen en weer gebogen. Klikte een paar keer en ik kon hem er toen zo uitpakken. Geen enkele beschadiging aan het hout. Gewoon losgelaten om de lijmverbindingen. Hetzelfde met de scharnieren. Om straks het toestel opnieuw te folien leek het me makkelijker om het andere nog complete hoogteroer er ook even af te halen. Toen ik de folie verwijderde zag ik dat de kunststof bladscharniertjes alleen maar vastzaten in 3mm triplex. Ongeveer 7mm stak dus gewoon aan de binnenkant door het triplex. Toen ik de scharniertjes aan de binnenkant een paar keer op En neer bewogen had kon ik het hoogteroer er gewoon afpakken.
     
  7. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    868
    Locatie:
    REO
    Het nadeel van een ARF of 2e hands model.
    Aan de ene kant verontrustend om te constateren dat één en ander niet goed vast zit. Aan de andere kant als het er tijdens vliegen nog niet afgevallen is zat het blijkbaar toch redelijk vast.

    De truc is steeds om met een minimum aan gewicht (materiaal en lijm) zo veel mogelijk (flexibele) stevigheid te creëren.

    Erik
     
  8. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    ik vlieg ook met dit kistje, is een heerlijk toestel, ook om heel langzaam mee te vliegen.
    Inmiddels zitten er tegen de 200 vluchten op en is nog steeds in zeer goede staat.

    Mvg,

    Pascal.
     
  9. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    286
    Locatie:
    Nunspeet
    @Tonnie, ik heb het niet zo op bladscharniertjes en vervang ze liever voor Kavan of soortgelijke scharnieren, met voldoende epoxy verlijmt. Succes met het herstellen van je Porter.
    @Erik, door de vele steekverbindingen worden krachten veelal niet meer door de lijm opgenomen; dat is een geruststellende gedachte:rolleyes:. Ik zal er bij de opbouw wel kritisch op zijn.
    @Pascal, fijn te horen dat je er zoveel plezier mee hebt en dat hij al zoveel vluchten mee gaat. Aangezien ik hoogstens 1x per jaar vlieg zal hij bij mij dus niet spontaan uit elkaar vallen;).

    Een kleine update vanwege het natekenen van de overblijfselen van het brandschot.
    017.jpg

    018.jpg

    Het 2 mm triplex wordt 3 mm multiplex. Wel iets zwaarder, maar dan kan er wat minder lood in het vooronder…
    019.jpg

    Groeten, Eddy
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2018
  10. willemvdm

    willemvdm Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.286
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik heb dezelfde kist.
    Gebruikt gekocht, was veel te zwaar (vol met lood) en vloog op 4S
    ik heb het lood eruitgehaald en de dummy radial gevuld met epoxy en visloodjes. (dat is het meest voorste punt)
    Andere prop en een 3S2200 lipo erin gezet
    Vliegt nu prima, langzaam low passes zijn erg mooi.
    Gebruik hem veel te weinig (vlieg meer met Brandstof kisten)

    Succes Willem
     
  11. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    286
    Locatie:
    Nunspeet
    Hallo Willem, bedankt voor je tips:thumbsup:!

    Inmiddels is het 3mm brandschot uitgezaagd en liggen nieuwe spanten voor montage van het landingsgestel al weer klaar…
    020.jpg

    021.jpg

    022.jpg

    Groeten, Eddy
     
  12. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    286
    Locatie:
    Nunspeet
    …verder gegaan met het slopen. De beplanking is eraf van de ene…
    023.jpg

    …en de andere zijde.
    024.jpg

    Het voorlopige resultaat:
    025.jpg

    De onderbouw kan blijven zitten.
    026.jpg

    027.jpg

    Groeten, Eddy
     
  13. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    286
    Locatie:
    Nunspeet
    Hallo allemaal,

    Het is tijd om met opbouwen te starten, te beginnen met het repareren van de aanbinding voor de onderstel-spanten.
    028.jpg

    Het beschadigde deel verwijderd…
    029.jpg

    Een stukje triplex aan de binnenkant en balsa aan de buitenkant met een paar flinke klemmen vastgezet….
    030.jpg

    Na het bijwerken weer zo goed als nieuw:
    031.jpg

    Het laatste ontbrekende spantje ligt ook klaar:
    032.jpg

    Groeten, Eddy
     

Deel Deze Pagina