E-flite Supercup

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door OpaDick, 4 aug 2017.

  1. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    Zijn hier mensen die deze prachtige Cub ook al hebben (gebouwd)

    Ik ben er nu mee bezig en vraag mij af hoe en welke lipo jullie hebben gemonteerd.
    Ik heb een 4S Lipo 3600Mah, maar die past er niet in met de motorkap op z'n plaats.

    Ook het monteren en de ESC gaat niet van een leien dakje, de snoertjes zijn wat erg kort en de locatie die de bouwhandleiding voorstelt, tegen een steun van het landingsgestel aan, lijkt mij ook wat onhandig.

    Wie geeft me raad
     
  2. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hallo Dick ,

    De supercub van e-flite is een geweldig toestel. Als je de kist zo bouwt zoals in de handleiding is aangeven heb je er een goede kist aan.

    Ik heb mijn SuperCub een stuk lichter gemaakt omdat het toestel naar mijn persoonlijke voorkeur te zwaar was. Ik heb alle bouten en moeren vervangen door nylon exemplaren en de servo's naar de neus verplaatst. Ook de stuurstangen zijn vervangen door carbon exemplaren en nylon kwiklinks. Door de gewichts-besparing vliegt het model nu op een 3s3300mAh met een G15 motortje. Het model vliegt nu mooi schaal en er is nog power voldoende.

    Mvg,

    Bart

    Hier een video van mijn SuperCub :



    Hier enkele foto's van mijn modificaties :

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  3. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    Ik vind dat je dat heel mooi gedaan hebt. Hij vliegt ook erg mooi ja, maar dit is helaas niet het antwoord op mijn vragen?

    Kon jij de ESC op de aangegeven manier kwijt? En wat is de max. boterei-grootte want ik heb de setup al, de G25 en wil me daar wel aan houden.
     
  4. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    @OpaDick : Ik heb de esc veel verder naar voren geplaatst. De aangegeven locatie is inderdaad niet praktisch.
    Wat bedoel je met boter ei ?

    Mvg,

    Bart
     
  5. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    Sorry, mijn spellingschecker zit weer eens dwars, boterei moet zijn batterij:weetnie:

    OK waar heb jij je ESC zitten, op de foto's zie ik hem zo gauw niet. Geeft dat geen problemen met het CG.
     
  6. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    @OpaDick Ik heb de esc gemonteerd in het frame direct achter de motor. Omdat ik met een zéér lichte setup wilde vliegen heb ik ervoor gekozen de componenten zo ver mogelijk naar voren te plaatsen.
    De maximale accu welke je kwijt kunt is volgens mij een 4s3300mAh. Ik heb er nu een 3s 4500mAh in.

    Mvg,

    Bart
     
  7. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    OK, bedankt. mijn 4S 3600 wilde er niet in nl.
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  8. Jeroen L.

    Jeroen L.

    Lid geworden:
    28 dec 2009
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Belgie
    Hallo, de plaats is inderdaad beperkt voor een 4S accu als je een behoorlijke capaciteit wenst. Ik heb een 4S 4000 accu gevonden met bruikbare afmetingen die ik kon doen passen in mijn toestel, maar heb wel een stukje moeten wegvijlen van het spant (tegen onderzijde motorkap) waarop de motorsteun gelijmd is om deze accu erin te krijgen (is wel nipt).
    Het type accu is Python Plus van rcplus 25C. De snelheidsregelaar is net aan de achterzijde van dit spant gemonteerd. Ik gebruik een afzonderlijke ontvangeraccu (geen BEC) van 2000 mAh NiMh die zich juist boven het landingsstel bevindt.
     
  9. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    Bedankt, Ik heb inmiddels een paar Zippy's van 4S 3300 gekocht, die passen er net in. Lijkt me wel voldoende.

    ps. Heb jij de verlichting-set erin gemonteerd. Ik heb een verlichtingsset van HK gekocht, de originele was me echt veel te duur. Ik heb overigens niet het gaatje in de rudder kunnen vinden.
     
  10. Jeroen L.

    Jeroen L.

    Lid geworden:
    28 dec 2009
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Belgie
    Ik heb er de originele verlichtingsset in gemonteerd, weliswaar met andere LEDs voor de landingslichten en passende houders met reflector (bij Conrad gevonden). Bij mij was het gaatje met geleidingsbuis wél aanwezig in het richtingsroer. Ik heb in andere fora gelezen dat dit gaatje ook bij anderen ontbreekt (weggelaten bij de recentere kits?). Mijn kit dateert van 2013 geloof ik.
     
    Sickboy vindt dit leuk.
  11. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    De mijne is van vorig jaar. Dat is dat misschien wel de reden.
    Hoe heb jij de verbinding gemaakt tussen ontvanger en vleugels, dus voor de ailerons, de flaps en de lichtjes (met de lichtjes automaat)
    Heg je de verlenging in de cockpit?
     
  12. Jeroen L.

    Jeroen L.

    Lid geworden:
    28 dec 2009
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Belgie
    De verbindingen tussen ontvanger (gemonteerd achter de achterste stoel) en aansluitingen aan de vleugelservo's verloopt via afzonderlijke servoverlengsnoeren. Deze lopen doorheen de cockpit langs de spant achteraan tot aan de vleugelwortel (op de plaats gehouden met wat tape). Ook de bedrading voor de lichtjes heb ik moeten verlengen met extra verlengsnoeren. Alle connectoren hangen afzonderlijk los uit de openingen in de romp ter hoogte van waar de vleugels tegenaan gemonteerd worden. Dat is misschien wel voor verbetering vatbaar aangezien er bij montage van de vleugels steeds heel wat connectoren moeten verbonden worden. Een grote gemeenschappelijke vleugelconnector in elke vleugelwortel met genoeg contacten voor servo's en verlichting bij elkaar zou vermoedelijk eleganter en makkelijker/sneller zijn bij montage en demontage van de vleugels aan het toestel. Het is altijd wat lang prutswerk wanneer ik de vleugels moet monteren. Niet alleen de aansluiting van alle bedradingen zijn lastig en tijdrovend, maar ook de bevestigingen van de struts aan de onderzijde van de romp met bouten en moeren. Ik kan het toestel spijtig genoeg niet volledig gemonteerd in m'n koffer krijgen.
     
  13. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    Ja, hier was ik ook al bang voor. Ik neem aan dat je na de aansluiting van de verlengsnoertje je de stekkers weer terug in de cockpit moet stoppen.
     
  14. Jeroen L.

    Jeroen L.

    Lid geworden:
    28 dec 2009
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Belgie
    Ja, dat klopt. Er hangen dan wat draadjes zichtbaar voor de beruiting in de cockpit.
     
    OpaDick vindt dit leuk.
  15. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    Ja, helder zo heb ik het bij een zwever van mij ook. Daar heb ik de ailerons en remkleppen met één multiplex-stekker (per vleugel natuurlijk) verbonden.
     

Deel Deze Pagina