E- Motorstop

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Énke Blériot, 29 aug 2017.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb de E-motor in een Vrije Vlucht model aangesloten op een ESC en die stuur ik aan via een normale 2,4 gHz set.(Daarmee ben ik dan in staat meerdere functies wat gemakkelijker in te stellen tijdens de proefvliegfase)

    Nu wil ik de motor laten stoppen zodra er een bepaalde hoeveelheid energie verbruikt is. ( ik doe dat nu dmv een mechanische timer die via een schakelaar de voeding verbreekt). In de Vrije Vlucht zijn daar Limiters voor te koop maar hoogstwaarschijnlijk werken die alleen in combinatie met een elektronische timer en niet met een gewone 2,4 gHz Rx.

    Ik heb begrepen dat er een motorzweef klasse is waarbij de motor ook na verbruik van een bepaalde hoeveelheid energie gestopt wordt. ( F5B of zo)

    In mijn geval wil ik dus uitsluitend de motor stoppen...ik hoef geen telemetrie..geen uitlezing etc.

    Vraag:
    Is alleen het plaatsen van de UniSens tussen de Lipo en de ESC voldoende om dit te bereiken ( kom er met de beschrijving niet goed achter). Er hoeft geen Unilog bij aan?
    https://www.sm-modellbau.de/UniSens-E-und-Zubehoer

    Stel ik heb de ESC op bv kanaal 5 ( een schakelaar) hoe moet die UniSens dan aangesloten worden....op een ander kanaal of met een mix met die kanaal 5..

    Wanneer ik de motor uitzet via die schakelaar en de hoeveelheid energie is nog niet verbruikt dan kan de motor weer gestart worden? en omgekeerd..zodra de hoeveelheid energie verbruikt is kan de motor niet meer gestart worden?

    Hoe reset je de zaak...zender en ontvanger uit en weer aan en je kunt weer opnieuw?

    BVD

    Groet,

    Henk
     
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Hallo Henk,
    Leuk puzzeltje.
    Als ik je goed begrijp wil je de motor na een bepaalde tijd laten uitschakelen (want je gebruikt nu een mechanische timer). Of moet het proportioneel zijn, bijvoorbeeld 40 seconden halfgas = 20 seconden volgas?.
    Het eerste is simpel te maken, het tweede vergt een beetje meer rekenwerk. Het apparaatje zou tussen je ontvanger en de ESC moeten komen, waarbij het resetten van de timer door een extra kanaal op je zender zou kunnen, met daaraan een schakelaar gekoppeld. Ook handig als je in geval van nood toch ng een stoot gas wil kunnen geven.
    Tijdsduur (of verbruikte energei) van de timer in te stellen met een potmetertje
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Met alleen een Unisens kan je dat niet bereiken. Een Unisens kan grootheden meten zoals spanning, stroomsterkte, verbruikte capaciteit, hoogte en vario. In totaal 14 verschillende meetwaarden. Deze meetwaarden worden door de ontvanger via een telemetriekanaal naar de zender verstuurd. Een Unisens kan voor verschillende zendermerken worden ingesteld, zoals Jeti, Futaba, Graupner, JR en FrSKY. Welke meetwaarden verzonden kunnen worden, hangt af van het zendermerk waarop de Unisens is ingesteld.

    In de zender kunnen de meetwaarden verder worden bewerkt. Daarvoor moet iets worden bedacht dat de motor na een bepaald capaciteitsverbruik wordt uitgeschakeld. Hierbij ben je afhankelijk van wat er met de programmaopties van de zender mogelijk is.

    Verwerking van de meetwaarden van de Unisens in het toestel is niet mogelijk.
     
  4. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Hallo Henk.

    Als ik het maandag goed begrepen hebt dan wil je de motor uitschakelen nadat je 4 joule per gram modelgewicht gebruikt hebt.

    Je ontkomt er dan niet aan dat je een apparaat met een stroomsensor moet gebruiken lijkt mij.

    Ik heb de gebruikershandleidingen van de Unisense en de Altis doorgelezen, maar bij geen van deze twee wordt een dergelijke functie vermeld in de handleiding.

    Ikzelf zou de oplossing zoeken in een microprocessor in combinatie met een stroomsensor. Doormiddel van een analoge ingang op de microprocessor kan je dan de accuspanning meten en op een tweede analoge ingang het signaal van de stroomsensor. Elke 0.1 seconde uitlezen en het gebruikte vermogen berekenen. Dan kan je het verbruikte hoeveelheid joule hieruit bepalen want dat is dan 0.1 x het vermogen. Dit elke tiende seconde op laten tellen geeft het totaal verbruikte hoeveelheid joule.

    Dan nog het signaal vh throttle kanaal naar de micro en zolang de totale hoeveelheid joule lager is dan de maximaal ingestelde waarde het signaal van het throttle kanaal uitsturen op een andere uitgang vd micro en vandaar naar de esc. Als de totale hoeveelheid joule de max heeft bereikt dan de uitgang naar de esc op gasdicht stand. 1000ųs.

    Eventueel nog aangevuld met een extra signaal vd ontvanger voor het opheffen van de blokkering in een noodsituatie.
     
  5. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    De Unilog van SM modellbau icm een passende stroomsensor doet alles wat je wilt.
    Daarbij logt hij ook nog eens alle data inclusief hoogte.
    Je kunt een maximaal aantal Joules per software instellen en dan de motor uitzetten. Er zit dus een kabel aan die van het motor kanaal van de ontvanger komt, en een die naar de motorregelaar gaat. Normaal wordt het signaal rechtstreeks doorgegeven, bij he bereikekn van de ingestelde hoeveelheid Joules (wattseconden) zet de unilog de motor uit.
    Ook worden hoogte en desgewenst temperaturen en motortoerental gelogd, en met een passende zender/ontvanger via telemetrie naar beneden doorgegeven.
    De Unilog kan alles wat je wilt en nog veel (té veel?) meer.

    Mogelijk is deze te uitgebreid en daarmee te zwaar voor jouw doeleinden, maar misschien wil Hans Meidam wel een dedicated oplossing maken, als hij de software doet wil ik wel een heel kleine licht hardware maken. (Wat mij betreft kan ik daar vanaf begin november aan werken).
     
  6. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Qua hardware heb ik een poosje geleden wat universeel toepasbare printjes gemaakt voor dit soort toepassingen. Hierop zit de processor, potmeter en 4 servo in- of uitgangen (5 als je de potmeter niet gebruikt). Verder zit er een klein spanningsstabilisatiecircuitje op voor de processor. Het weegt 3,6 gram en is 1 x 2 x 3 cm

    Universeel rc schakelaar.jpg
     
  7. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Je hebt in principe nodig:
    1 "servo" ingang naar ontvanger servo uitgang
    1 "servo" uitgang naar regelaar
    + en - van motor accu
    + en - van regelaar
    een stroommeetshunt met versterker voor motor stroom
    2 A/D ingangen voor stroom + spanning voor Joule meting
     
  8. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Ik zat aan een aanname te denken voor wat betreft gasstand en vermogen. Meet het verbruik bij een aantal gasstanden en gebruik dat om een matrix mee te vullen, die dan het energieverbruik uitrekend a.h.v. gasstand x tijdseenheid. Als het tot op de joule nauwkeurig moet, dan werkt dat niet, maar wellicht is het voor deze toepassing goed genoeg.
     
  9. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Voor de wedstrijd toepassing, waar Henk ook aan werkt, is het niet conform de regels.
    Verder is die methode erg afhankelijk van propeller, luchtdichtheid (temperatuur), accu (type, leeftijd, laadtoestand en laadprocedure).
     
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Hallo allemaal,

    Bedankt voor de overstelpende reacties.

    Hans: het is niet de bedoeling om de motor een bepaalde tijd te laten draaien maar een bepaalde hoeveelheid energie.
    Verder is het bedoeling indien we een limiter er tussen willen zetten dat dit dan een regulier handelsartikel is.

    NPS ( weet helaas je naam niet) bedankt...duidelijk!! Unisens is dus niet geschikt want kan autonoom geen motor uitschakelen. De optie om dat handmatig adh van de verkregen waarden met de zender te doen is reglementair niet toegestaan. Het model mag niet door de vlieger tijdens de vlucht bestuurd worden ( muv motorstop,waarbij een herstart niet mogelijk moet zijn en natuurlijk de DT functie)

    Toostbeek: De Altis werkt met tijdsduur ( F5J dacht ik) dat is dus niet van toepassing bij F1Q. En wat betreft de oplossing...moet een bestaand handelscomponent zijn. Voor zover ons bekend is dit niet te koop in Vrije Vlucht land en wat er aan Limiters bestaat zijn die hoogstwaarschijnlijk niet bedoeld voor een reguliere Rx ( die worden op een E timer aangesloten en we willen geen e-timer .

    Rick: Net als JJ en ...( oeps wie zei dat ook al weer) bij Cumulus ook dachten moet er dus een Unilog en een Unisens in combinatie gebruikt worden om de opgenomen energie te meten en de motor te stoppen.

    Alles bij elkaar wil dus zeggen dat: indien we een Limiter willen toepassen cq een Limiter verplicht zou worden er een oplossing bestaat.
    We gaan nu verder met onze benadering van F1Q set up ( gebruik maken van een 2,4 gHz set ipv een E timer)

    Voor verdere info en achtergronden:
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/van-f1b-naar-f1q-scheelt-slechts-één-letter-maar-is-toch-een-grote-stap.253741/

    Bedankt allemaal!!!
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2017
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Niet de Unisense icm de Unilog maar de losse Unilog Stroomsensor icm met de Unilog is nodig.
     
  12. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Klopt...mijn fout. JanJaap en Klaas hadden het ook al over Unilog icm een stroomsensor..uit onbegrip maakte ik er een Unisens van ( omdat deze lijkt op de Vrije Vlucht Limiter van Sidus.

    Valt dus weer mee in aanschafprijs.
     
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Jongens...ik heb een probleempje met het pretkissie ..
    Bij dit model, dus ook de E-motor, heb ik nog nooit de F/S functies gebruikt.

    Nu ingesteld en..

    - servo's gaan naar de ingestelde F/S stand
    - motor (regelaar) op " uit " ingesteld in de F/S maar bij zender uitzetten gaat die naar vol gas
    - zet ik de regelaar op een ander kanaal of schakelaar...verandert niets...motor gaat altijd bij het uitzetten van de zender naar volgas ongeacht de F/S stand...dicht...half wat ook...

    Moet ik iets opnieuw programmeren in de regelaar...en zo ja hoe?
     
  15. Jan Jaap

    Jan Jaap

    Lid geworden:
    16 jul 2009
    Berichten:
    667
    Locatie:
    IJsselmuiden
    Bij Futaba moet je voor het gebruik van een ESC kanaal 3 reversen/ompolen.

    De regelaar moet je voor een eerste gebruik ook calibreren, zodat de regelaar weet wat de uiterste standen zijn van de zender.

    Zender naar volgas.
    Accu vliegtuig aansluiten (eerst prop demonteren)
    Regelaar geeft bij 3S een drietal bliepjes
    Zender naar uit
    Regelaar geeft 1 bliepje (lange toon) ter bevestiging
     
  16. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Bij de meeste regelaars is de procedure om de eindpunten vast te leggen net even anders als hierboven gemeld wordt.

    Zender aan.
    Gas vol open.
    Accu aansluiten.
    Direct na de eerste piep gas dicht.

    Werkt dit niet dan gas dicht voor de eerste piep.

    Sommige regelaar stellen telkens als er spanning op komt het nulpunt vast.
    Bij deze moet je dus altijd het gas dicht hebben als er spanning op de regelaar komt.
     
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    JJ:

    Dat is het helaas niet...
    Nogmaals..voor zover ik weet heb ik deze kist ( motor/regelaar) nog nooit op F/S ingesteld


    De motor doet het prima...selecteer in bv een ander modelgeheugen ( waarbij het gas op kanaal 3 ook op REV staat) steeds weer hetbzelfde..bij uitzetten van de zender gaat de motor volgas...en ik heb toch echt met de stick op dicht de F/S ingesteld.

    Het probleem doet zich alleen bij dit model...deze regelaar voor...

    Bij mijn andere E-motoren werkt de F/S zoals het hoort...zender uit...motor uit.
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2017
  18. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Onno...ga ik even proberen...
     
  19. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb het probleem verlegd...

    Dit kissie had ik eerst in modelgeheugen 2 ( naam Parrot) als RC E zwever.

    Dat modelgeheugen zat nog in de zender ... en de F/S bleek toch wel ingesteld te zijn...dus als RC kist werkte alles naar behoren.

    Nu als F1Q heb ik een nieuw modelgeheugen aangemaakt en nu heb ik dat probleem....MAARRRR....bedacht me net...ik had ook de Futaba Rx vervangen door een FrSky..

    En ja hoor je raad het al..zet ik de Futaba ontvanger er weer aan.... en nu doet alles het wel goed.

    Dus zoals gezegd is het probleem verlegd...Kissie (regelaar) is goed en maar eens met bv een servo op KAN 3 kijken wat er met die FRSky Rx loos is met de F/S
     
  20. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Ik las ergens dat het in de ontvanger zit.
    Als je de ontvanger bind en later een kanaal reversed dan blijft bij sommig ontvanger de failsave functie zoals hij was tijdens het binden en dan krijg je vol gas.
    Probeer eens de zender opnieuw te binden met het gas in de zender gereversed.
     

Deel Deze Pagina