E- Motorstop

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Énke Blériot, 29 aug 2017.

  1. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
  2. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.030
    Locatie:
    Zwolle
    Ik ben er uit...maar het is niet opgelost...

    Ik heb 2 Frsky Rxén beide hebben in één model gezeten en gas op NORM. en dus werkte de F/S ( toevallig)

    Nu blijkt dat wanneer je gas op REV zet dat de F/S altijd naar volgas gaat..ongeacht of er een servo of regelaar aan zit.

    Opnieuw binden met gas dicht..gas open... half gas..je noemt het maar op...shit...zender uit is altijd volgas.

    Dus plakkertje er op: F/S werkt alleen bij draairichting NORM.
    ( alle andere Rx kanalen doen de F/S goed ongeacht de draairichting)

    einde verhaal....lang leve Frsky
     
  4. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    These following were the steps I did to set up the FrSky TFR8 RX to initiate the fail safe on APM and in case this can help others . I suggest add yours here as well if you have a different TX/RX FS setup.

    I suspect other TXs other than the Futaba will work much the same for setting up this TFR8.

    ============================================================================

    1. Disable the fail safe on the Futaba TX. ( MODES, FS, then make sure all settings are set to NOR )

    2. Go to END POINT menu and set the throttles lowest end point to 140 or where you can see throttle levels on Mission Planner drop to or below 975. Go out of Modes menu.

    3. Make sure all settings on the TX are normal as if not in flight. Rebind the receiver to the radio.

    4. Ensure the throttle is in the lowest position where it was reading < 975 and then push the F/S button on the Receiver. (The TFR8 green LED blinks twice when fail safe is set) Now the fail safe is set on the receiver at that position and will go to this setting itself if it loses signal from the TX.

    5. Go back into the Modes, END POINT menu and reset the throttle END POINT back to 100%. and your done.

    The throttle from the RX in normal use will now only drop to its normal lower level (about 1110) and will only drop to < 975 if it looses signal from the TX.

    Make sure when setting the RX FS that all the radios levers and switch settings are in normal position because the receiver will remember what they were set at and will set them back in that position if TX/RX signal is lost.

    Its is likely possible that the TFR8 receiver can also be set to initiate any of the flight modes. eg. Land or RTL. if TX/RX connection is lost.
     
  5. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Net even een test gedaan met een FRsky FTR8SB en de failsave werkt goed.
    In de zender een T10CP staat de kanaal 3 rev en in het f/s menu staat kanaal 3 op norm.
     
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.030
    Locatie:
    Zwolle
    Sorry meneer FrSky

    Lezen Henk...leeeeezen!!!
    Ongeacht draairichting...ongeacht wel of geen F/S in de zender geselecteert..( hoewel de manual zegt dat je de F/S op NORM moet zetten)..

    - Zet de knuppels en schakelaars in de gewenste F/S stand
    - druk...met alles ingeschakeld..heel kort op de Bind/FS knop op de Rx
    - Nu zitten alle F/S waarden er in.


    En ja hoor...twerkt...( Rx stond dus nog op de instelling van een ander model:oops::oops:)

    Goed...morgen gaan we weer verder bouwen...
     
    onno10 vindt dit leuk.
  7. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Ik zie dat je het zelf al hebt opgelost.
    Goed bezig Henk! :)

    FrSky is idd kort op Bind drukken de F/S instellen.
     
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.030
    Locatie:
    Zwolle
    De diverse benodigdheden voor de F1Q Vrije Vlucht modellen druppelen binnen en zo ook de eerste twee sets Unilog 2 en Stromsensors.

    Ondertussen heb ik ook de sofware en zit de Sd kaart van de Unilog via de kaarthoudervan in de PC.poort voor SD kaarten

    Het instellen van de Unilog via de software, althans het kiezen van de waarden en instellingen in het programma, is duidelijk.

    Ondanks dat het om een F1Q toepassing gaat ( waarbij de Unilog op een E timer kan worden aangesloten) kies ik voor de instelling F5B aangezien ik de aansturing voor wat betreft het RC van de modelbesturing zoals proefvliegen en noodstops een gewone RC set gebruik.


    Helaas lukt het nog niet om gewijzigde waarden in de software op de SD kaart te krijgen. Ik krijg na het klikken op de betreffende button "Auf Speicherkarte sichern" de foutmelding dat de kaart niet te beschrijven is met de melding:
    - Speicherkarte eingesteckt? ( ja die zit er in...)
    - Ist eventuell der Schreibschutz aktiv?

    Zal hem daar wel in zitten....waar zit die Schreibschutz..... zit dat in mijn laptop? moet ik die ergens uitzetten?
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2017
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.030
    Locatie:
    Zwolle
    heb het net gevonden...zit in de kaarthouder klein knoppie "lock"
    knoppie naar voren en ja hoor...kan de SD kaart nu beschrijven en weer uitlezen.
     
  10. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Die zit op de sd kaart een klein schuifje met lock ernaast gedrukt.
     
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.030
    Locatie:
    Zwolle
    Programmeren ESC

    Hoe mooi zou het zijn wanneer de e- motor rustig aanloopt...en na gedane arbeid op de rem gaat...

    Ik had nog een programmeerkaart liggen die Sander eens voor me gekocht heeft toen ik de K8 nog had..en die er maar eens bij gepakt en het instructie filmpje op YT bekeken...moet gemakkelijk te doen zijn dacht ik zo..



    20698.jpg

    https://hobbyking.com/nl_nl/yep-esc-programming-card.html


    De regelaars zijn ukkies voor de F1Q modellen...deze dus:
    hwp10a.jpg

    https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy-plush-10amp-9gram-speed-controller.html



    De BRAKE op het losse blad en de STARTUP SPEED op het vaste blad waren zo bereikt en toen maar eens drukken op de ENTER knop..

    Dan controle of het er in zit...helaas...niets te zien aan de ledjes...sterker nog ...geen enkele functie wordt via de ledjes getoond.(zoals in het instructie filmpje).

    Kan het zijn dat niet iedere ESC te programmeren is..cq moet ik voor die kleine regelaars een ander type PROG CARD hebben??
     
  12. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Kan het zijn dat niet iedere ESC te programmeren is..cq moet ik voor die kleine regelaars een ander type PROG CARD hebben??

    Helemaal goed. U mag naar de volgende ronde..

    https://hobbyking.com/media/file/36728844X606931X24.pdf

    Even piepjes luisteren en je komt er wel uit.
     
  13. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
  14. Jan Jaap

    Jan Jaap

    Lid geworden:
    16 jul 2009
    Berichten:
    667
    Locatie:
    IJsselmuiden
    Als je maandagavond bij ons langs komt....5 minuten werk
     
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.030
    Locatie:
    Zwolle
    Ga dit weekend met de biepjes aan de gang. ( met die kisten welke voorzien zijn van de HK Plus ESC). Twee andere met een onbekend merk ESC laten zich nog niet programmeren...dus ja...Zodra de beide koolstof kisten ook af zijn kom ik graag even bij jullie op club.( voor programmeer les:p:p)
     
  16. Jan Jaap

    Jan Jaap

    Lid geworden:
    16 jul 2009
    Berichten:
    667
    Locatie:
    IJsselmuiden
    En een demonstratie vrije vlucht op zaterdag middag ;)
     
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.030
    Locatie:
    Zwolle
    Bieper de biep...dat ging meer dan mooi. Bedankt allemaal voor de info.

    Demo VV F1Q bij Cumulus.....tuurlijk....even de A 50 stilleggen en dan gaan we ervoor:yes::yes:
     
  18. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.030
    Locatie:
    Zwolle
    Ik ben op zoek naar een "los" telemetrie scherm voor op mijn F1Q Futaba ( T7C) zender.

    Heeft iemand nog zoiets liggen? Cq is dat nog te koop nu tegenwoordig de Telemetrie al in de zender zit.

    Hiermee kan ik de hoogtemeter die al in de Unilog zit tijdens de vlucht aflezen en gaat GPS ook tot de mogelijkheden behoren.
     

Deel Deze Pagina