E2K bouwdraadje

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door HugoW, 22 okt 2013.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hoi,

    voor iedereen die wat wil delen over het bouwen van een E2K model, dit draadje. Ik bouw er eentje naar eigen ontwerp, hierbij een paar foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tekeningen en een PDF met veel meer foto's komen ooit wel beschikbaar. Ik zal mijn voortgang ook verder posten, wie volgt?

    Hugo
     
  2. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Zo dat gaat snel!

    Wat is het materiaal? 3 mm triplex en 6x6balsa op de hoeken?
    Dat is wel mooi op r6 mm af te ronden.
    Netjes!

    Tjarko
     
  3. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dankje. Van eerste tot laatste foto is ongeveer vier uur werk, valt inderdaad mee. Ik lijm alles met sneldrogende houtlijm. Het is van die hobbyplaat van de Gamma, lichte 3mm triplex. De lijsten zijn inderdaad 6x6mm balsa.

    Hugo
     
  4. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Hey Hugo,

    Super, misschien een goed alternatief voor het bestaande kitje.
    V staart of conventioneel?
    Keep up the voor work!
    Peet
     
  5. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Laat ik even voorop stellen; er is niks mis met het kitje, of met de 'Jasper' tekening op de E2K site. Ik hou er van om zelf de bouwen, da's voor mij deel van de hobby. En uit één plaat haal je 3 rompjes, dus da's € 1,50 per romp aan hout. Dat is nog te doen, de tekening laten afdrukken op A1 was duurder...

    Als de tekening klaar is, is het slechts een verzameling onderdelen, die je zelf in elkaar moet zetten aan de hand van de foto's in een PDF die erbij komen. Besturing en staart naar eigen inzicht, ik doe er wel delen voor zowel V als gewone staart bij op de tekening. Kan je zelf kiezen. Gewoon gleufjes in het achterste deel van de romp snijden en de staart, welke je ook kiest, erin schuiven. Scheutje CA ertussen, klaar...

    De definitieve tekening en deze romp met V staart moet volgende week klaar zijn. De vleugel is een samenwerking met Tjarko, daarover later meer.

    Hugo
     
  6. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Nee, originele kitje is best aardig, maar soms zijn de rompdelen een beetje schelf...
    Maar dit zelfbouw initiatief ziet er goed uit.
    Ben benieuwd hoe het vliegt!
    Peet
     
  7. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Even wat anders. Die wegen waar je op bouwt wat is dat?
     
  8. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hahaha, dat is het tafelkleed waar alles op mag; tekenen, schilderen, kleien, autootjes rijden, etc, en papa mag daar ook op freubelen. Het is tafelkleed van de rol, ik heb het al op meerdere plekken te koop gezien. Nog niet in de buurt van Weert, maar daar kom ik ooit weinig en zeker niet om de shoppen. FF googlen:

    1001 verschillende tafelzeilen | Hip Tafelzeil

    Hugo
     
  9. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    [​IMG]

    Zo, laatste ontwerpverandering aan de neus ook doorvoeren op het bestaande model. Ik wilde eigenlijk een tweede gaan maken, dat gaat ook nog wel gebeuren, maar deze weggooien bleek niet nodig. De herziene delen zijn netjes uitgesneden, vanavond de nieuwe delen zagen en plakken.

    Het ontwerp voor de V-staart is klaar, ga ik vanavond ook aan beginnen.

    De aandrijving is ook binnen, eens kijken waar we de boel gaan laten. 't Is geen hele ruime romp!

    Hugo
     
  10. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Hugo, ik neem aan dat je wel het reglement aanhoud wat betreft afmetingen?
     
  11. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Nee joh, ik gok maar wat... ;)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo, opbouwen is altijd leuker dan afbreken.

    Hugo
     
  12. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Wat is het verschil tov de eerste poging?
     
  13. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    In het kort; nu past het wel...

    In het lang; de bovenkant bestond uit 1 lange gebogen plaat. Ter hoogte van de vleugel sneed ik daar een stuk uit, na het drogen van de lijm. Helaas was de spanning in het voorste deel te hoog / de constructie te zwak, het plaatje hield de gebogen vorm niet. De keuze was om de plank dan voor de buigen, met stoom of zo, of om dat plankje recht te maken en de spanten daarop aan te passen. Aangezien ik voor een snelle eenvoudige bouw ga, heb ik gekozen voor het niet gebogen plankje, de tekening aangepast. Na wat snijwerk heb ik de nieuwe spanten en het plankje van tekening gemaakt, en het past allemaal.

    Hugo
     
  14. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Kijk, nou gaat het wel passen:

    [​IMG]

    En meteen een vraag. De accu, waarmee vliegen jullie E2K vliegers? Wat voor merk? Ik hoef niet direct de snelste te zijn ( :rolling: ), maar ik wil wel accu's die het een beetje uithouden. Ik kijk bijvoorbeeld naar deze:

    Turnigy nano-tech 2200mah 4S 35~70C Lipo Pack (EU warehouse)

    Maar ik lees wisselende berichten over nano-techs...

    Dank,

    Hugo
     
  15. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Even freubelen, niet nodig maar wel leuk:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Niet nodig, dat snap ik, maar wel leuk, en de voorlijst van de staart is nu van dun vliegtuigmulitplex. Ik merkte bij mijn Quickie dat de dun geschuurde voorlijst van balsa nogal zwak is. In de vlucht goed genoeg, maar bij het minste of geringste stootje zaten er deuken in. Vandaar het multiplex voorlijstje, en de rest vond ik gewoon leuk om te doen...

    Hugo
     
  16. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Hugo, het ziet er, zoals ik ondertussen gewend ben van je, weer goed uit. Die 2200 man Nanotechs van Turnigy zijn heel goed voor dit werk en dan kun je ook heel goed mee komen, sterker nog: je kunt er op winnen ;-). Maar wel een beetje krapper vliegen dan...
    Ik hoor inderdaad ook wisselende berichten over Nanotech pakketten, maar deze zijn best goed:
    Turnigy nano-tech 2200mah 4S 45~90C Lipo Pack (EU warehouse)

    Peet
     
  17. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Maar we mogen maar max 35C, dus die mag ik niet mee racen...

    Hugo
     
  18. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Volgens mij is dat geen definitief regelement. Wubbo? Weet jij vast meer van.
     
  19. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    In de Engelse regels staat ook 35C, recentelijk aangepast. Ik denk dat het echt zo is...

    Hugo
     
  20. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Nee, ik denk het niet want ik heb hier Wubbo nog naar gevraagd aan het begin van het seizoen en toen ontkende hij dat dit al definitief in het reglement stond. En anders betekent het dat il allemaal nieuwe accu's moet gaan kopen. Was ik niet van plan. Ik denk dat ik het ga inbrengen op de jaarvergadering.
     

Deel Deze Pagina