E36

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door treat, 21 dec 2015.

  1. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
  2. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    De E-36/F1S klasse heeft een max van 2 minuten. Om mee te kunnen doen aan F1Q heb je een max van 3 minuten. Zie alleen niet echt een mogelijkheid om dit te kunnen met de eerder genoemde timers in de eerste post van Pim.

    Bernard
     
  3. treat

    treat In Memoriam

    Lid geworden:
    1 dec 2014
    Berichten:
    6
    Ja de E36 is zelfs door de FAI tot een officiele
     
  4. treat

    treat In Memoriam

    Lid geworden:
    1 dec 2014
    Berichten:
    6
    Mijn reactie op mijn vorige quote was niet juist. Er is wel een E36 timer op de markt bij KP Aero in England. Kijk op http://www.gregorie.org/freeflight/timers/kp_timer.html.
    Verder ben ik er achtergekomen dat Freeflightnews 2 keer een uitgebreid artikel heeft geschreven over E36 Electric deze artikelen zijn al in 2012 gepubliceerd in FFN kijk op: http://www.freeflightnews.org.uk/FFnBN/FFn2012/FE1211.pdf.
    en http://www.freeflightnews.org.uk/FFnBN/FFn2012/FE1212.pdf. dit zijn zeer uitgebreid en leerzaam
     
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.030
    Locatie:
    Zwolle
    Hoi Eric,

    Je bent creatief bezig met een rc setje in de E-36 om de motor te kunnen bedienen. Uiteraard mag er een 2,4 gHz setje in om de controller tijdelijk of definitief te kunnen aansturen, de motor te starten en te DT'en.. Strikt genomen mag je voor een geldige vlucht de motor niet rc stoppen. Noch met RDT noch met RC. Maar..ik heb er geen probleem mee dat je het doet want ik vlieg die klassen nog niet. Hebben je collega's er ook geen probleem mee ..dan is het ok. En dit alles met een knipoog...;)

    Een tussenvorm:
    - Zet de fale safe in de zender op "motor uit"
    - maak een timer bediende schakelaar tussen je controller en je Rx en laat die na de gewenste looptijd (timer armpje komt vrij) schakelen.
    - zorg dat je timer automatisch start zodra je het model los laat

    Startprocedure:
    - timer instellen
    -draadje van de schakelaar aan de timer hangen ( motor gaat niet lopen want de fale safe staat op "motor uit")
    - stuurknuppel cq schakelaar op de zender op "motor uit" controleren
    - zender aan

    Je bent nu startklaar en het wachten is op de bel...

    Nogmaals zorg er voor dat je timer automatisch gaat lopen zodra je het model los laat want reken er op dat je door het starten van de motor op de zender vergeet dat je ook nog de timer moet starten!! Je lanceert het model en foeitsie is die (want je zult zien dat je net dan een bel hebt!!).
    Stuur je tevens de DT met RC aan dan maak je bij het vergeten van de timer aanzetten alleen een overrun. Vervolgens motor RC uitzetten en RC DTén.

    Ander punt:
    Ik ken geen zender of zenderfunctie die timer gestuurd kan werken. Alle stuurknuppels en schakelaars moeten handbediend worden. Met de (drie) timers in mijn zender kan ik van alles en nog wat mee maar helaas.... ik kan een zendertimer geen functie laten bedienen (zou de zaak vereenvoudigen).

    Groet,

    Henk

    Ps ik ben met twee vintage kisten met een E- motor dit soort probeersels aan het doen ( nog wel motor aan- en motor uit handbediend). En na de motorstop nergens meer aankomen en de kist VV zijn gang laten gaan.
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2016
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.030
    Locatie:
    Zwolle
    Eric...ik ben wat op het spoor...niet te vroeg juichen maar..
    Dat de zender geen tijdgestuurde functies heeft is niet helemaal waar...wat zeg ik...helemaal niet waar!!

    Uitgaande van een moderne 2,4 gHz computerzender:

    In het glider menu zit een butterfly functie en als het even wil ook een butterfly+ hoogteroer functie. Schakel je met een toegewezen schakelaar de butterfly in ( ailerons vol up en heb je remkleppen gaan dan vol down) dan duikt de kist wat aan. Om dat op te vangen kun je het hoogteroer naar een gewenste up stand sturen...MET een in te stellen tijdvertraging.
    Zou je de controller nu op het hoogteroer zetten kun je er wat mee.Mogelijk moet je met de off set functie wat doen om de middenstand van de knuppel door de controller als volgas te laten zien. Of je trekt de hoogteroer knuppel met een elastiekje in de "volgas" stand ( bv helemaal naar voren) .

    Startprocedure:
    - kist startklaar maken
    - naar de startplek in afwachting van een bel
    -willen starten is zender aanzetten en de motor gaat direct draaien en de tijdvertraging begint te lopen dus lanceren die hap...
    - na de ingestelde tijd gaat het stabilo ( in jou geval de motorcontroller omdat je die op de hoogteroer uitgang van de rx hebt) naar de ingestelde stand...dus de motor gaat uit.
    - je kunt tijdens de motorloop nog steeds handmatig de motor uitzetten door de hoogteroer stick naar je toe te trekken
    - heb je er een servo in voor de DT dan kun je dat RC doen
    - daarna ( na DTén) mag je direct de zender uitzetten want via de fale safe staat de motor op uit en kan dus niet meer aan...ook niet als de kist aan de andere zijde van het veld op de grond ligt.

    Nu komt het addertje: in mijn zender kan ik de weg voor dat up ver instellen...ver genoeg om een motor mee te bedienen echter de tijdvertraging die ik kan instellen is tussen 0 en 100 % van een in de zender voorgeprogrammeerde tijd....ahh die is bij mij slechts 1 seconde. Dus zelfs bij 100 % heb ik slechts 1 seconde motorloop. En dat is zelfs voor Pieter te weinig...maar...misschien is het in jouw zender meer....Boek en zender er bij zou ik zeggen.

    Groet,

    Henk
     
  7. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    En Erik maar denken dat het uitschakelen van de motor ook simpel met een duimbeweging zou kunnen ....

    Ik heb afgelopen zaterdag een E-36-bouwdoos besteld bij Pim "treat". Het gaat om de Super Pearl. Full scale bouwtekening, carbon staartboom, losse onderdeeltjes en laser-gesneden balsa. Hij gaat in februari speciaal voor mij naar Amerika om het op te halen! Nu nog de rest bestellen bij HobbyKing en K&P.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Naar Derek Knight (K&P Aero) heb ik een mail gestuurd met vragen voor extra info. Zo wil ik het gewicht weten en het verschil tussen de oorspronkelijke timer van 18 pond en de "mark 2 complete with additional facilities" van 25 pond. Als ik een antwoord heb plaats ik het hier.

    Hier zijn alvast de bedieningsinstructies: http://www.gregorie.org/freeflight/timers/KP_timer_instructions.pdf
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2016
  8. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
     
  9. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Nou.....
    In eerste instantie houd ik het bij een zender en ontvanger en met de duim de motor en DT bedienen. Geen van beiden proportioneel.....
    Mij lijkt het vooral bij het invlliegen een veilige keuze. Nu is het ook zo geprogrammeert dat er een derde switch is die de motor uit gooit en DT meteen aan.. Lijkt me veilig.
    Zo kost het ook iets meer moeite om de motor (vol gas) aan te zetten.

    p.s. Ik doe ook mee met Mark en Peter en nog drie lui met een bestelling bij Pim.
    Wordt een leuk clubkamp!
     
  10. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Klinkt goed die timer van Derek. Heb je enig idee hoe de timer word gestart? Je wil je model met een draaiende motor starten. Gaat de motorlooptijd dan al lopen of loopt die pas als je startknop loslaat? Zelf vind ik maximaal 15 seconden motorloop wel wat kort. Zou dit graag naar 20 seconden willen zien. Helaas moet je dan zelf gaan solderen. Als je namelijk aan F1Q mee wil doen op het internationale podium moet je energie in joules delen door de het vermogen dat je systeem trekt. Dit zou rond de 10 tot 15 seconden moeten liggen. Maar als dit meer is doe je jezelf tekort.

    Jou manier van denken Erik bevalt me ook wel met het invliegen. Eerst een ontvanger erin en invliegen met je zender en later de timer inbouwen. Inderdaad een stuk veiliger dan met je timer. Helaas heeft de timer van Derek als minimale D/T tijd 1 minuut. Iets wat minder veilig is mocht er wat mis gaan.

    Bernard
     
  11. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Dag Henk. Dank voor het meedenken. In mijn Futaba 10CG zie ik de optie voor 'vertraging' ook. Misschien is het in te stellen dat 'aan' zonder vertraging gaat en 'uit' met een vertraging van 15 sec (liefts niet proportioneel).
    Start procedure:
    Zender aan. Kist aan. Naar de strartplek. Vinger bij de verende schakelaar. Schakelaar om -> Motor aan en schakelaar loslaten bij het loslaten van het model. (15 sec. vertraging begint te lopen......)
    Wachten op een bel hoeft natuurlijk niet. Ik heb vertrouwen dat de kist hoog genoeg komt ;)

    Bij een 'Taranis' zender (en misschien ook andere zenders) is het vrij te programmeren dat je een schakelaar omzet (event. een verende schakelaar) waarbij de motor op vol vermogen aan gaat en dan automatisch na een ingestelde tijd weer afslaat.
    Hierbij kan er evt. ook een rem op de prop geactiveerd worden (vaak programmeerbaar via de esc... Dan ben je iets zekerder dat je klap-prop ook echt inklapt en niet blijft freewheelen.
     
  12. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Zijn er al mensen die een mooie setup op het oog hebben? Ben gisteren en vandaag bezig geweest met spullen bij elkaar zoeken. Dit met behulp van het artikel op de website van de pearl. Kosten vallen mee. Zoals gewoonlijk bestel ik weer meer spullen dan nodig maar goed. Wat doen jullie 1 accu of meerdere accu's? Ga er vanuit dat de accu 1 vlucht mee gaat? Tevens komt er meteen een vermogens meter mee om de boel op orde te krijgen voor F1Q. Mogelijkheid tot laden op het veld heb ik al in orde voor de combat modellen en eventueel de timer accu's van een F1A.

    Iemand ook enig idee welke prop maat erop gaat? Kan ik binnenkort s kijken bij Quartel naar geschikte props van aeronaut.
     
  13. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Meerdere accu's lijkt mij handig. Dan hoeft er geen lader mee.
    Je kunt één accu per vlucht tot het randje belasten. .. Dan wordt E36 ineens een stuk duurder.
    Ik kreeg een leuk rekenvoorbeeld in het 'speed' deel van het forum....
    Ergens tussen de 80 en 150 watt lijkt me spectaculair genoeg!
    Dun profiel kiezen en gaan!

    Ik zoek nog een lichte klapprop. Dan kunnen er weer meer grammen naar motor en regelaar. ..
     
  14. Jan Jaap

    Jan Jaap

    Lid geworden:
    16 jul 2009
    Berichten:
    667
    Locatie:
    IJsselmuiden
    Bij F5j wordt een Altis van Aerobtec gebruikt waarbij de motor na 30 seconden uitgaat. Volgens mij is die ook vrij te programmeren naar 15 seconden. Is dat geen optie?
    Tevens is dit ook een logger zodat je ook kunt zien of je thermiek pakt.
     
  15. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Goed idee!
    Wat weegt die logger?
     
  16. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Nieuwe versie weegt acht gram :(
     
  17. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Ik zou toch voor een timer gaan Erik. Binnen Nederland kunnen we gewoon afspraken maken over het gebruik van een zender. Trouwens lees de regels voor F1Q eens door. Daar staat ook wat in over het gebruik van R/C bij wedstrijden.

    Bernard
     
  18. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Als ik het leuk vind en de wedstrijden zijn gezellig, dan komt die timer wel. Ik roei eerst met de riemen die ik heb.
    En het voordeel bij het invliegen weegt redelijk zwaar!
    F1Q ga ik niets mee doen.
     
  19. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Ik snap je volkomen Erik.

    Invliegen wil ik ook doen met een ontvanger en zender.
     
  20. Jan Jaap

    Jan Jaap

    Lid geworden:
    16 jul 2009
    Berichten:
    667
    Locatie:
    IJsselmuiden
    De micro is 4,7 gram incl. aansluitkabel
     

Deel Deze Pagina