E36

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door treat, 21 dec 2015.

  1. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Ziet er goed uit Hans. :yes:

    De button switches die je mij toe stuurde kunnen er ook op of heb ik daar andere voor nodig? Ik zie dus pootjes voor de servo, esc en startknop?

    Ik wil wel een prototype testen, eerst op de een testbankje en later in het model.

    Bernard
     
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ja alles wat je zegt klopt. De buttonswitch (=startknop) kun je desgewenst vast inbouwen in het model, nadat je er twee draadjes aan hebt gesoldeerd. Aan de andere kant van het draadje komt dan een servostekkertje, waarvan de middelste draad niet is aangesloten. Ik moet nog een handleiding en aansluitschema maken,.
     
    BBruins vindt dit leuk.
  3. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Handleiding Poor Mans Timer

    Timer prototype 1a.jpg
    Aansluitschema
    timer aansluitschema.jpg
    De timer kent 3 aansluitingen en een drukknop op het printje.
    (de versie met het rode printplaatje heeft een extra aansluiting tussen C en D in, voor toekomstige functie)

    A) is de aansluiting voor de regelaar (ESC). Deze voorziet middels de BEC ook de timer van 5 volt. Geen 6 volt BEC gebruiken. Het is belangrijk dat je ESC een kwalitatief goede BEC heeft die een stabiele 5 volt geeft.
    Dat komt het servosignaal ten goede en bij te veel vervuiling in de voedingsspanning krijgt het IC een brown-out en reset zichzelf dan.

    B) is de aansluiting voor de Servo die de DT regelt.

    C) is de aansluiting voor de startknop. Dit moet een momentschakelaar zijn (denk aan een deurbel) en geen flipschakelaar (denk aan lichtknop). De draden van de schakelaar worden op de buitenste 2 pinnetjes aangesloten. Het middelste pinnetje blijft leeg.

    D) is de configuratiedrukknop

    De werking

    De timer kent 3 modi:

    1) Gebruiksmodus (motorlooptijd en vluchtduur controleren, motor aanzetten en vliegtuig starten)
    2) Configuratiemodus (motorlooptijd en vluchtduur aanpassen)
    3) Calibratiemodus (ESC calibreren)

    Bij het voor het eerst in gebruik nemen doe je eigenlijk 3) dan 2) en tenslotte 1)

    1) De Gebruiksmodus
    Dit is de normale modus, waarin de timer terecht komt als je hem aanzet.
    In deze modus gebruik je alleen de startknop

    1a) Startknop indrukken = initialisatie.
    De motor is dan uit en de DT servo staat in de vliegstand, de timers staan klaar.

    1b) Startknop (3 seconden) ingedrukt houden = start motor
    De motor gaat lopen, de motortimer gaat ook lopen, maar de vluchttimer gaat nog niet lopen.
    Als je de startknop maar ingedrukt houdt, stopt de motor wel als de motorlooptijd verstreken is. De vluchttimer is dan nog niet gestart. DT vindt niet plaats.

    1c) Startknop loslaten terwijl de motor loopt = begin vlucht
    De motortimer begint opnieuw van vooraf af te tellen, waarna de motor stopt als de gekozen motorlooptijd is verstreken. Op dat moment begint de vluchttimer te tellen. Zodra de gekozen vluchtduur verstreken is vindt DT plaats. De servo draait van 45 graden naar 135 graden en maakt daarbij dus een hoek van 90 graden. De servo blijft op 135 graden staan, totdat de startknop weer wordt ingedrukt.
    De startknop loslaten nadat de motor al weer gestopt is heeft geen functie en staat gelijk aan initialisatie (je kunt zo wel de exacte motorloopduur meten, inclusief de invloed van voedingsspanning en temperatuur).

    1d) Dubbelklik op de startknop voor opvragen ingestelde motorlooptijd en vluchtduur.
    Vaak zal men voor een vlucht even willen controleren wat deze ingestelde tijden zijn. Ze blijven in de timer opgeslagen, ook als de module stroomloos wordt weggelegd.
    Nadat is gedubbelklikt zal de DT servo eerst voor elke 5 seconden motorloopduur éénmaal snel heen en weer bewegen. Is er bijvoorbeeld 20 seconden motorlooptijd ingesteld, dan beweegt hij 4 maal snel heen en weer.
    Vervolgens, na een halve seconde, zal de DT servo voor elke 30 seconden vluchtduur éénmaal minder snel heen en weer bewegen. Dus 2 minuten vluchtduur is 4 maal op en neer.
    Je kunt het verschil tussen de snelle en minder snelle servo beweging met name goed horen.

    Ik neem dus aan dat iedereen z'n startknop op zo'n plek inbouwt, dat je hem tijdens de worp loslaat.

    2) De Configuratiemodus
    Druk even op de configuratieknop om in de configuratiemodus te komen. De timer laat langzaam de DT servo naar de DT stand draaien om aan te geven dat hij in de configuratiestand staat.
    Druk op de startknop voor elke 5 seconden motorloop die je wil hebben. Bij elke keer drukken beweegt de DT servo ter controle éénmaal snel heen en weer. Dus voor 20 seconden motorloop is het 4 keer op de startknop drukken.
    Druk vervolgens even op de configuratieknop om de motorlooptijd op te slaan. Om aan te geven dat de motorloop is opgeslagen gaat de DT servo langzaam terug, en meteen weer langzaam omhoog omdat we nu de gewenste vluchtduur kunnen ingeven.
    Druk op de startknop voor elke 30 seconden vluchtduur die je wil hebben. Bij elke keer drukken beweegt de DT servo ter controle éénmaal minder snel heen en weer. Dus voor één minuut vluchtduur is het 2 keer op de startknop drukken.
    Druk vervolgens even op de configuratieknop om de vluchtduur op te slaan. Om aan te geven dat de vluchtduur is opgeslagen gaat de DT servo langzaam terug. Hiermee is de configuratiemodus klaar en staat de timer weer in de gebruiksmodus.
    Note1) Controleer de zojuist ingestelde waarden maar door te dubbelklikken op de startknop.
    Note2) Indien je alleen de motorlooptijd wil veranderen, maar niet de vluchtduur, druk dan na het wijzigen van motorlooptijd op de configuratieknop en na de bevestiging van de DT servo nogmaals op de configuratieknop. De timer weet dan dat je de vluchtduur wil overslaan en wijzigt aan die waarde niets. Alleen wijzigen van de vluchtduur is dus op configuratieknop drukken, wachten op de DT servo bevestiging en dan weer op de configuratieknop drukken.

    3) Calibratie is eigenlijk maar éénmaal nodig nadat je de timer aan een ESC koppelt. De ESC moet even van de timer leren wat volgas en gas-uit is. Calibreren gaat zo:
    Koppel de accu los van de regelaar.
    Druk de configuratieknop in en houd deze ingedrukt.
    Sluit de accu aan, terwijl je de configuratieknop ingedrukt houdt.
    Wacht tot de ESC de eerste serie pieptoontjes geeft
    Laat de configuratieknop los.
    De ESC moet nu zijn tweede set pieptoontjes laten horen en is dan gecalibreerd.
    De calibratiefunctie zet ook de motorlooptijd op de default waarde van 10 seconden en de vluchtduur op de default waarde van 30 seconden.

    Hans
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2016
  4. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Wow!
    Is et nog plek om een HK hoogtemeter in te prikken, of gebruik ik het beste een y kabel?
     
  5. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Ps ik zou ook graag testen!
     
  6. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ja, neem dan het prototype met het rode printplaatje. Daar zitten 4 rijen pinnetjes op. Dat plaatje is een fractie dikker, maar een Y-kabel weegt nog meer. Ik heb op dat prototype inmiddels ook het RC filter bijgeplaatst.
     
  7. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
  8. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    5 prototypes zijn "cleared for takeoff".

    Prototypes Timer.jpg
    één groene is voor Bernard.
    één rode is voor Crins.
    één groene is voor Bart
    2 nog beschikbaar

    Ik heb met 19 verschillende servo's getest en 2 ESC's

    Bij de servo's werkt het het beste als je er een goedkope analoge servo op aansluit, die niet te gevoelig is. Ook het servo signaal komt er met 2% nauwkeurigheid uit en met name de Hitec servo's geven dan soms een brommetje.

    De testresultaten;
    HXT900 goed
    HK15148 zeer goed
    Hitec HS81 redelijk
    Hitec HS65HB redelijk
    HXT500 goed
    Towerpro MG90S zeer goed
    TGY 53101S zeer goed
    TGY 53317B zeer goed
    HK 939mg zeer goed
    Dymond D60 zeer goed
    Dymond D47 zeer goed
    Hitec HS322HD redelijk
    Corona CS238MG zeer goed
    Multiplex Royal (std) zeer goed
    Graupner C677 (std) zeer goed
    Robbe RS100s goed
    Futaba FPS148 goed

    [toegevoegd]
    Hobbyking 3,7 gram miniman zeer goed
    Hobbyking 4,3 gram miniman zeer goed


    Legenda: zeer goed = stil, goed is af en toe een brommetje, redelijk is vaak brommen.

    Ik hoop dat de testers hun servo's ook even willen uitproberen en de bevindingen delen.

    Dan nog even de kleine lettertjes:
    Als je een prototype (of definitief exemplaar) gaat gebruiken, dan ga je er expliciet mee akkoord dat ik op geen enkele wijze aansprakelijk ben voor wat voor schade en of letsel dan ook, voortvloeiend uit het gebruik. Dus als bijvoorbeeld om wat voor reden plotseling de motor gaat draaien en er gaat van alles mis of je raakt een kist kwijt, dan kun je mij daar niet op aanspreken. Uiteraard kun je hem, als je het allemaal waardeloos vindt, wel aan mij teruggeven en dan krijg je je geld terug. Dit is voor mij ook een hobby en zonder dit soort duidelijke afspraken vooraf houd ik ze liever hier.

    Hans
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2016
    BBruins, crins en l shems vinden dit leuk.
  9. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Luid en duidelijk! Dank!
     
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Wat een ontwikkeling!! Het nut en de kracht van het MBF voor de VV wordt hier "luid en duidelijk" getoond. Twee werelden slaan de handen ineen en de sky is de limit. Ik heb er heel wat af zitten te promoten voor het gebruik van het MBF en ik ben nu meer dan happy.:feli:aan allen die deze topic tot dit succes hebben gemaakt.

    Groet,

    Henk
     
    l shems, crins en BBruins vinden dit leuk.
  11. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Ik lees hier met veel belangstelling mee (niet om daadwerkelijk te gaan doen overigens, maar uit oude interesse)
    Is dit echt nu zo?: vroeger (vroegah) in ieder geval maakte je zelf wel uit wanneer je dt aanging: de vliegtijd was altijd tot het behalen van de max of als je eerder de grond of een vast object raakte.
    Ik herinner me tactisch dt op 2.30 om bij bulkthermiek 3 minuten max te halen.
    Die andere discussie: sturen na het behalen van de max is ook wel interessant om eens zeker uit te zoeken: ik zie niet in hoe daar wedstrijdtechnisch, mits tussentijds sturen goed is afgetimmerd, een speld tussen te krijgen is.
    Wat het dilemma van I SHEMS betreft: er is toch niets op tegen om bij je test en oefenvluchten de stuurfunctie te hebben, als je maar bij wedstrijdvluchten aantoonbaar besturingsvrij bent?
    Het opent in ieder geval wel het ruimer praktiseren van vrije vlucht in gebieden waar geen groot genoeg vv veld is.
     
    l shems vindt dit leuk.
  12. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Ja, de D/T tijd niet korter dan de wenstijd. Maar daar wordt niet de max mee bedoeld. Wil je bv bij 150 sec remmen ivm thermiek dat is dat prima.

    Maar stel je 180 sec in dan moet de timer niet bij 175 in komen....stel je zit op nog maar 2 meter... Dus de timer moet minimaal dat doen wat je nominaal in stelt.

    Sturen na het behalen van de max doe ik al ( met vintage kisten want zoals Arno ook al schreef met een moderne VV kist kom je echt niet vooruit...).

    Ook zijn er diverse VV vliegers die een VV model volkomen kunnen trimmen met een soort mix van RDT en RC.Wordt gebruikt bij testvliegen en invliegen. Uiteraard niet tijdens een wedstrijd.

    Groet,

    Henk
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2016
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Naar ik heb begrepen komt er binnenkort een separaat topic over RC assist ( vintage) VV vliegen. Alle vormen en mogelijkheden om wat met RC te doen op je wedstrijdkist of vintage kist zouden hier aan bod kunnen komen. En dit zoals je al aangeeft vanwege de belangstelling om iets met VV kisten te kunnen doen op wat kleinere velden en enige controle/invloed te kunnen uitoefenen.
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2016
    l shems vindt dit leuk.
  14. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Zo maar een idee en ik geef absoluut toe dat mijn laatste vrije vlucht ervaring van 40 jaar geleden is. Zou het iets zijn om een hoogtemeter aan de timer te koppelen, die een DT genereert als je hoger dan een bepaald, vooraf gekozen aantal meters bent? Of mag dat niet?
    Ik zat te denken dat als je een vlucht van 2 minuten hebt ingesteld, en je gaat een reuzebel in, dan kun je je kist misschien kwijtraken.
     
    l shems vindt dit leuk.
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    G E N I A A L!!! Dat mag zonder meer.

    Een deel van de VV vliegers kan dit handmatig via de RDT functie. Heb je geen RDT maar wel een Poor mans timer met die ( hoogte) functie dan zit je ook goed.

    Hans ter indicatie: kun je hoogte en tijd koppelen?

    bv DT bij bereiken van bv 500 meter echter niet binnen de 2 minuten indien de DT op 3 minuten staat

    Rekenvoorbeeld:

    F1A (zweef) starthoogte met een 50 meter lijn is rond de 100 meter. Bel van 5m/sec is na 90 sec ...100 meter + 90x5= 550 meter. Een DT bij 90 sec kan een te vroege landing ( binnen een max van bv 180 sec) betekenen....
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2016
  16. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Woehoe :yes:

    Ziet er goed uit zeg. En dan te bedenken dat de geboorte van de timer teweeg is gebracht door een simpele vraag over een startknop voor een bestaande timer uit engeland.

    Ben erg benieuwd hoe deze timer het op de testbank doet en later in het model. Invliegen met een R/C, ja daar is die dan, en dan de timer erin. Lijkt me iets veiliger kan de motor na 2 seconden al uit maar vooral de snel een d/t bij het invliegen is erg makkelijk.

    Nog wel een vraag, ik zit er aan te denken om de gascurve aan te passen op mijn zender en die in de esc te zetten. Kan ik wat meer testen op 1 accu. Kan ik deze later nog aanpassen, dus de curve weer goed in stellen en dan weer in de timer zetten? Of is dat stap 3 opnieuw uitvoeren en dan rest weer programmeren.

    Bernard
     
  17. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Ja Henk,

    De kracht van het forum is enorm zo.

    Bernard
     
  18. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    @ Énke Blériot
    Als je de daalsnelheid van je vliegtuig in DT stand maar weet dan kun je de timer laten berekenen op welke hoogte/tijdstip een DT moet plaatsvinden, zodat je op 180 seconden (je neemt dan natuurlijk een marge) weer aan de grond staat. Aannemende dat je hoog genoeg zit.

    Stel je daalsnelheid is 2 meter per seconde en je hebt een vluchtduur van 3 minuten geselecteerd vanaf stop motor
    Je moet dan nog 3 minuten, dus zit je boven de 360 meter, dan mag er meteen een DT komen.
    Na een minuut vliegen mag er een DT als je dan hoger zit dan 240 meter.
    Na 2 minuten vliegen als je hoger zit dan 120 meter...enz

    De trigger Logica is dan : IF (resterende vluchttijd in seconden) > (actuele hoogte x daalsnelheid) THEN DT
     
  19. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Leuk lezen dit allemaal!
    Bernard, wat wil je met de gascurve doen? Minder hard omhoog?
     
  20. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Nee Erik, wil een testopstelling maken en dan de timer testen. Alleen voel er weinig voor na 6 keer testen weer al m'n accu's te moeten laden. Dus iets minder power voor de "banktesten" en dan full power weer in de esc zetten als ik m ga gebruiken in het model. Tenminste dat is mijn theorie. Nog uitzoeken of het gaat op 1 van de zenders.

    Daalsnelheid vind ik een lastige. Heb modellen gewoon omhoog zien DT-en in een bel. En ook heel hard naar beneden zien gaan tijdens de DT.

    Correct me if I'm wrong

    Bernard
     

Deel Deze Pagina