EasyStar crash: hoe repareren? (nu met beeldmateriaal :( )

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door mwatts, 10 apr 2006.

  1. mwatts

    mwatts Guest

    Heren,

    Gisteren een mooie verticale landing in de grond gemaakt met de Easy. :oops: Vraag me niet hoe.

    Het was een behoorlijke klap. Schade:

    • Accu kapot (zelf gesoldeerd, lipje(s) nu los). Makkelijk te maken
      Scheurtje in de trailing edge van de linker vleugel, vlak bij de romp. Goed te maken.
      Maar het lastigste: de Easy heeft geen neus meer.

    Op zich ook niet zo moeilijk te maken. Alleen het probleem is dat de neus heeft gefungeerd als kreukelzone (krijgt van mij 4 NCAP sterren hoor!), en op de punt en op een plek waar hij van de romp is afgescheurd is het materiaal nu "gecomprimeerd".

    Ik wilde de 2 helften van de neus op de lijmverbinding los halen (zitten nu toch al deels van elkaar), en dan proberen de losse helften weer de goede vorm te geven, maar.... hoe rek je het materiaal weer uit?

    Gewoon trekken en duwen? Met een fohn?
     
  2. Ben Postmus

    Ben Postmus

    Lid geworden:
    29 jan 2003
    Berichten:
    817
    Locatie:
    Nijeholtpade
  3. mwatts

    mwatts Guest

    Nou, in de neus zit een knik, dus het materiaal is aan 1 kant ingedeukt. Het gaat erom dat ik het weer recht kan buigen.

    En onder de canopy, waar het afgebroken is, is de zijwand naar binnen gekomen. Dit moet ik ook weer naar buiten zien te buigen.

    Maar hoe doe je dat dan? Kokend water er overheen gieten? Dan wordt het week?
     
  4. Ben Postmus

    Ben Postmus

    Lid geworden:
    29 jan 2003
    Berichten:
    817
    Locatie:
    Nijeholtpade
  5. mwatts

    mwatts Guest

    hmm. misschien zet het materiaal er wel door uit (en neemt het zijn oorspronkelijke vormweer aan)?

    De gebogen delen zijn allemal los, dus ik kan ze ook met gemak in een bakje kokend water leggen en kijken wat er gebeurd...
     
  6. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik vind et een slecht idee om een scheurlijn in heet water te leggen. Waarom? De bolletjes worden weer volledig rond, en de scheurlijn zal niet meer op elkaar passen. Je zou dan nog wel een centimeter weg kunnen snijden zodat et weer past, maar dan is je kistje wel korter dan orgineel. ;)
     
  7. mwatts

    mwatts Guest

    Dus ik kan het hete water beter plaatselijk toepassen? En dan misschien alleen aan de binnenkant, waar de knik, en dus de samenpersing, zit?
     
  8. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik zou de daadwerkelijke plakrand inderdaad met rust laten. Et lijkt me vrij moeilijk weer aan elkaar boetseren, als die dingen ook bol staan.
     
  9. mwatts

    mwatts Guest

    Ok.

    Wordt dus nog wel wat lastiger om het weer goed te krijgen als ik gehoopt had... :(

    Of zijn er nog andere manieren?
     
  10. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Toen ik et voor et eerst moest repareren heb ik gewoon de scheur opgevuld met een dot epox. :p Maar das niet de meest geweldige manier om dat te doen. Et wordt er niet mooier op, en ze zeggen dat et makkelijk weer afbreekt (ookal zittie bij mij oerstevig weer in elkaar, en heeft et zelfs al een paar cartwheels overleefd).

    pic 1 - Pic 2
     
  11. mwatts

    mwatts Guest

    Hmm ja. maar zo te zien aan jouw foto's was de boel niet krom, of wel? Bij mij is nu gewoon 1 romphelft een paar millimeters korter... :(

    Ik zal eens kijken of ik vanavond een paar fotootjes kan maken.
     
  12. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Dat was bij mij ook, maar die "kloof" heb ik volgescheten met epoxy. :)
     
  13. Ben Postmus

    Ben Postmus

    Lid geworden:
    29 jan 2003
    Berichten:
    817
    Locatie:
    Nijeholtpade
  14. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    mpx zegt zoveel. ;) Et effect dat epoxy op mijn picojet heeft (de neus blijft eraan plakken) vind ik toch wel prettig. ;)
     
  15. mwatts

    mwatts Guest

    MPX zegt dat je met epoxy wel een goede aanvankelijke hechtingssterkte hebt, maar dat het brokkelig wordt.

    Dat staat tenminste in de handleiding.

    Ik heb het nog nooit gebruikt, maar volgens Freak valt het dus wel mee.

    Nou ja, ik ga eerst de randen een beetje afplakken, voor de zekerheid. Dan ga ik kokend water over de samengeperste delen heen gieten.

    Daarna mijn vingers 10 minuten onder de koude kraan houden. :D

    En als het echt niks wordt dan moet ik maar voor 20 euro een nieuwe romp halen...
     
  16. mwatts

    mwatts Guest

    Hierbij wat foto's. Ik hoop dat e.e.a. een beetje te zien is...

    [​IMG]
    Zoals wel te zien is op deze foto, zit er nu een mooie S in de neus van m'n Easy. Linksboven is alles behoorlijk ingedrukt (de bijbehorende barst zit rechtsboven), en bij de canopy rechts is alles ook aardig aangedrukt.

    [​IMG]
    Van opzij...

    [​IMG]
    :( :( :(
     
  17. nike-o

    nike-o Guest

    ik zou gewoon een nieuwe romp kopen.
     
  18. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    Ik zou het gewoon verwarmen en lijmen met eventueel een glasmatje.
     
  19. rafgol

    rafgol

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    866
    Locatie:
    Okselaar.
    Mijn easy star heeft ook zo'n neus gehad, gewoon 4 koolstofstaafjes in de volle massa duwen, vastlijmen en alles met epoxy aan elkaar zetten. Nadien kan je eventueel nog een glasmatje langs binnen-en of- langs buiten eroverheen plaatsen. Zo heb ik heb gedaan, en nooit nog een krimp gemerkt. Dat is een ontzettend sterke neus geworden.
     
  20. mwatts

    mwatts Guest

    Ja ik ga het wel proberen te maken. Vanavond ga ik denk ik eerst maar eens proberen de boel weer recht te krijgen.

    Als dat lukt, dan zijn een paar carbonstaafjes een goed idee rafgol.

    Ik hou jullie op de hoogte. ;)
     

Deel Deze Pagina