EasyStar crash: hoe repareren? (nu met beeldmateriaal :( )

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door mwatts, 10 apr 2006.

  1. mwatts

    mwatts Guest

    Zou je trouwens ook iets van balsa kunnen maken? Of wordt dat een stuk zwaarder?

    Ik heb nog nooit iets met hout gebouwd (voor een modelvliegtuig dan, wel veel gemaakt in / op / rond huis). Hoe verhoudt het gewicht zich met elapor?
     
  2. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Anders kun je nog iets leuks fabriceren van depron en balsa hoekstukjes ofzo?
     
  3. mwatts

    mwatts Guest

    Hmmm, hoe bedoel je dat?

    Balsa spanten en liggers om een neus te maken wordt te zwaar?
     
  4. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Daar zat ik aan te denken. Gewoon van balsa een raamwerkje maken, daar wat depron tegenaan plakken, en schuren maar. Wel een stuk breekbaarder dan elapor, maar et kan.
     
  5. mwatts

    mwatts Guest

    Ja, dan maar hopen dat ik nu geleerd heb hoe ik kan voorkomen dat mijn Easy* verticaal de grond in gaat... :D

    Op zich wel een leuk eerste zelfbouw projectje.. :D
    Hoe kom ik aan een klein stukje depron?
     
  6. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Bij een parketvloer winkel hebben ze meestal wel wat.
     
  7. nike-o

    nike-o Guest

    1 verkeerde landing en je snuit ligt terug aan dingelen ! Koop gewoon een nieuwe. De tijd en stukken die je gaat probreren komt op hetzelfde neer !
     
  8. mwatts

    mwatts Guest

    Ja, logisch geredeneerd misschien wel waar, maar een beetje tegen mijn principes!

    Ik wil eerst kijken of ik de bestaande neus nog kan repareren. En als dat echt niet lukt, dan zie ik weer. Vind het best leuk eens wat zelf te maken. :)
     
  9. hobby

    hobby

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    950
    Locatie:
    Huizen
    Als je weet hoe ik mijn cessna 182 weer heb gemaakt na een crach, dat hij helemaal aan stukken lag :cry: :cry: (was zelfs nog piepschuim ook)

    En ik kan je vertellen dat ik er niet of nauwelijks iets van merkte bij het vliegen.

    Dus mijn advies lekker herstellen en weer vliegen......blijft echt wel zitten, en zo niet dan herstel je het gewoon weer opnieuw :wink:

    [​IMG]
     
  10. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    Mensen zeggen van andermans vliegtuigen vaak te snel dat iets niet gemaakt kan worden :lol:
    Gewoon maken die hap! zo moeilijk is dat niet.
    en als je besluit hem niet te maken wil ik het rompje wel hebben.
     
  11. Steven D

    Steven D Guest

    Mijn ervaring met easystar is ook dat een ernstige herstelling van de neus/romp teleurstellend is bij een eventuele nieuwe crash.

    De zakke plek situeert zich vlak achter de herstellingen, door het feit dat de "kreukelzone" ontbreekt ;-)
     
  12. hezik

    hezik Guest

    Tsja, als het andermans geld is, is nieuw kopen het makkelijkst ;)

    Sorry hoor, maar wat een onzinargument. Bij een nieuwe crash zou ook je nieuwe rompje weer kapot kunnen zijn. Een nieuwe kopen omdat een nieuwe beter crashed, slaat natuurlijk nergens op. Als hij er weer mee gaat vliegen en 't crashed weer en is dan weer kapot, kan hij dan altijd nog een nieuwe kopen als reparatie niet meer kan.

    Een Easystar koop je om te leren, als instapmodel. Dat die een paar keer crashed en lelijk gerepareerd wordt, zou ik me niet druk over maken. Net zo lang doorvliegen/crashen/repareren totdat het echt niet meer kan, dan kun je altijd nog een nieuw rompje kopen.

    Vind overigens de schade nog wel meevallen. Volgens mij kom je al een heel eind door de delen zo recht mogelijk tegen elkaar te zetten en er dan domweg een strook goed ducktape omheen te zetten. Hey, als het maar weer vliegt en je er nog maar wat van kunt leren.. :)
     
  13. hobby

    hobby

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    950
    Locatie:
    Huizen
    Niks meer aan toe te voegen Hezik :wink:
     
  14. Steven D

    Steven D Guest

    Even opletten Hezik, voor je zo ondoordacht van leer trekt.

    Ik zeg duidelijk: mijn ervaring.
    En twee: bij een lichte crash die het epp makkelijk nieuw kan hebben zal de herstelling veel (en lees: zeer veel) sneller begeven.

    PS: op het werk kon ik de foto's niet zien, maar de getoonde easy is inderdaad snel te herstellen.

    Dan moet je mijn 2 afgeleefde easy's eens zien.....
     
  15. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    Hoeft niet hoor, heb wel eens gehad dat ik iets had stukgevlogen, toen had gemaakt met epoxy, en glasmat, en daarna was het nog veel sterker dan voorheen.
     
  16. hobby

    hobby

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    950
    Locatie:
    Huizen
    Het probleem is alleen vaak dat het herstelde stuk sterker word dan voorheen.

    Dus hij zal dan eerder naast de plek weer kapot gaan, dan op de oude plek.......althans mijn ervaring.

    Maar is zou hem 100% rapareren..........kan je altijd nog zien :wink:
     
  17. ariekraakjr

    ariekraakjr

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik zou geen epoxy gebruiken. dit is veel harder dan het orginele materiaal.

    Als ik jou was zou ik een fles "Bison konstruktielijm - D4" bij de bouwmarkt kopen en hem hiermee plakken.
    Vervolgens alles fixeren met breed plakband om te zorgen dat de lijm in de goede vorm bruist.
    Bij grote gaten dus eerst plakken en aan 1 kant fixeren met breed plakband. vervolgens vanaf de andere kant een extra dupje in het gat... plakband erover en lekker laten bruizen en drogen. af en toe even kijken of door het bruizen het plakband niet gaat wijken.....als nodig even met je duim corrigeren.
    Door het plakband krijg je een mooi gesloten en glad oppervlak.
    Plakband kun je na het drogen weer verwijderen.

    Neem van mij aan het is sterk en al je gaten ben je kwijt.
    enige nadeel is de kleur...beetje geelachtig.
     
  18. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Is dat nou dat "bruislijm" spul waar iedereen et over heeft? :p Wordt dat dan een soort purschuim filler ofzo? Mijn ouwe wing heeft een hoop prikkeldraad krassen (kuch.. :oops:), dat zou ik hiermee leuk dicht kunnen plamuren.

    Die tip hoord als sticky in et parkflyer forum! ;)
     
  19. mwatts

    mwatts Guest

    Die constructielijm heb ik hier thuis ook. Ik heb het gebruikt om een deuren mee te maken (ja ik kan wel iets met hout ;)).

    Het is mooi spul. Bij het drogen gaat het "bruisen". Het zet uit en maakt een (dichte) bolletjeaschtige substantie, die keihard wordt.

    Het lijkt een beetje op pur qua effect, alleen pur blijft zacht. Met een blok uitgeharde constructielijm kun je iemands kop inslaan. En het opzwellen is nog geen duizendste van dat van pur.

    Bij het gebruik moet je de te lijmen delen wel heel goed klemmen, totdat het echt helemaal uitgehard is. En je moet de lijmnaden goed afplakken. Als je dat niet doet dan komt het eruit zetten, en aangezien de opgedroogde lijm veeeel harder is dan het materiaal eromheen (piep of elapor), kun je het erg moeilijk daarna wegsnijden. Voorzichtig mee werken dus.

    Ik heb in ieder geval weer genoeg ideeën. Hopelijk kan ik komend weekend ermee aan de slag. Ik zal van dit draadje een soort "reparatieverslagje" gaan maken.

    En als het niks wordt dan begin ik een nieuw draadje met een bouwverslag van een zelf ontworpen nieuwe neus. Ik heb al ideeën.. :D hoop eigenlijk al stiekum bijna dat het repareren niets wordt. :D :D Nee, da's overdreven.
     
  20. mwatts

    mwatts Guest

    Effe een statusupdate...

    Ik heb helaas nog niets kunnen doen aan de neus.. Geen tijd. Ben ook nog bezig in de tuin, want ik heb momenteel geen stroom in de schuur en er moet een nieuwe grondkabel de grond in. En momenteel ligt het tuinpad eruit, dus dit is HET moment om het te doen, want straks komt de stratenmaker er overheen straten en dan moet het wel af zijn!

    Dus druk druk druk...

    Ondertussen heb ik al wel hier in Zwolle bij een parketcentrum een gratis plaatje depron weten te bemachtigen. Niet het mooitste materiaal meer, is hier en daar vertrapt, maar even goed schoonmaken en dan zijn stukjes ervan vast wel bruikbaar als opvulmateriaal.

    Ik wil de neus eerst met kokend water zo recht mogelijk gaan krijgen. Daarna, als er nog kromme stukken inzitten, deze indien mogelijk recht uitsnijden en er stukjes / strookjes depron tussen lijmen.
     

Deel Deze Pagina