EasyStar crash: hoe repareren? (nu met beeldmateriaal :( )

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door mwatts, 10 apr 2006.

  1. mwatts

    mwatts Guest

    Gisteren kokend water over de neus gegooid. Het materiaal heeft inderdaad iets van zijn oorspronkelijke vorm weer aangenomen.

    Er zal nog wel flink wat meer water overheen moeten als ik wat meer tijd heb.

    De neus krijgt er wel een slangenhuidje van!
     
  2. Steven D

    Steven D Guest

    Met heet water los ga je het helaas niet redden.

    Het hete water doet het gas (lucht) in de porieën uitzetten en maakt tegelijkertijd het materiaal wat zachter zodat de microkreukjes wat meerekken tijdens het uitzetten van de luchtbellen in het epp.

    Dit is echt geen "geheugeneffect" waar sommige (uitzonderlijke) materialen zich op kunnen beroepen.

    bvb: pvc bekertje -> gelijkmatig verhitten -> origineel formaat voor het stampen, in dit geval een plat rond schijfje.
    (kan ook voorkomen bij bepaalde metaallegeringen)

    Helaas pindakaas.

    EPP is een fantastisch materiaal voor modelbouw, maar op het wondermateriaal is het nog even wachten.
     
  3. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    gewoon 5min epoxy erop en klaar is kees :p
     
  4. mwatts

    mwatts Guest

    Hmm, nee. Ik heb besloten dat er een nieuwe neus op komt.

    Mijn idee was het volgende:
    [​IMG]

    Verklaring: ik wil van balsa een "bakje" maken, waar de accu stevig in kan. Ook kan hier de originele canopy op, met de canopy locks uit de oude neus. Daaruit volgt ook gelijk dat bovenstaande tekening nog te "vierkant" is. Die tekening heb ik even uit mijn hoofd gemaakt.

    Met vier carbon staafjes, die langs de zijkant van het bakje lopen, zit het geheel in de romp van de Easy "geprikt".

    De carbon staven komen voorin de neus bij elkaar, ge-epoxied in een ovaal stukje balsa. Midden in dit stukje balsa kan ook nog mooi een gat, als luchtinlaat. Daar komt dan een stukje zwart horrengaas voor, om het af te werken.

    Om het geheel wil ik daarna 3mm depron spannen.

    Ik heb nu als uitgangspunt genomen dat alles 3mm balsa wordt, en de carbonstaven 4mm. Wat vinden jullie hiervan? Stevig? Of te zwaar?

    Ook vraag ik me af of ik die carbonstaven kan buigen. Of kan ik daarvoor ook beter balsa gebruiken?
     
  5. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    Carbonstaven buigen??? :roll:
    kun je volgens mij vergeten 8O
     
  6. wieland

    wieland Guest

    Carbon staafjes kan je makkelijk buigen als je het mij vraagt?
    Kijk maar naar de butterfly slowflyer.

    GR wieland
     
  7. mGerben

    mGerben Guest

    De twee zijdelen waar de cockpit bovenop komt zijn inderdaad de kreukelzone.
    Bij mij waren ze op een gegeven moment krom geduwd, maar nog niet gebroken. Ik heb het opgewarmd met een föhn en het weer recht gemaakt.
    Dat ging boven verwachting.

    Later heb ik deze plaats verstevigd door links en rechts binnen in de Easystar een aluminium hoekprofiel (L profiel) te lijmen, met een dun laagje montagekit (wordt niet keihard - Por kan ook).
    De profieltjes zijn bij de modelbouwzaak gekocht een daarom dunner (en lichter) dan wat je bij de doe-het-zelfzaak haalt.
    Ze zijn zo lang mogelijk en steken dus aardig een eind de neus in.
    Omdat het L-profiel is en geen strip, buigen ze totaal niet.

    De kreukelzone is bij mij nu de sterkste plek van het vliegtuig.
    De kracht wordt verdeeld van de neus tot achter de cockpit.

    Deze methode lijkt me ook uitstekend voor de reparatie van een afgebroken neus.
    Het is veel sterker dan alleen een lijmverbinding op het breukvlak.
     
  8. danphil

    danphil

    Lid geworden:
    8 mei 2006
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Nieuwegein
    Nog een reparatie tip EZ:

    Verlijming van het stabilo op de romp ipv gebruik dubbelzijdig tape maakt de EZ wel stabiler maar dus ook kwetsbaarder bij een crash.

    Vorige week ben ik ook met mijn Easystar gecrashed en daarmee was de achtervleugel op 3 cm van romp afgebroken. Met CA lijm en aktivator (Bison Bond) de boel eerst geplakt. Door de krachten van de crash hing de vleugel in en boogje nog zeker 4 centimeter door. Door met een haarfohn de vleugel op te warmen kon ik deze helemaal herstellen. Door over de achtervleugel heen te kijken kon ik deze weer parrallel krijgen aan de 'normale' vleugels.
     
  9. Hy

    die easystar heb ik helamaal aaneen geplakt met secondenlijm die niet infreet.

    als je nu een gleuf uit het schuim van uw vliegtuig haalt waar een latje(balsa hardhout of koolstof) in past. Dit erin lijmt zithet zeker vast en dit weegt maar enkele grammen meer.

    ps: deuken kan je eruit halen dmv warm water.

    grtn
     
  10. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    Dat is dom! (nou ja wat is dom....)
    vastlijmen met ca voor piepschuim, dat is juist slechter voor elapor, kan beter gewoon ca gebruiken die normaal wel in zou vreten.
     
  11. maarten02

    maarten02 Guest

    /

    kom op zeg doe niet zo kinderachtig met dat spammen...

    het is het beste als je van beide kanten een stukje afzaagt (1 cm ofzo) en dan weer aan elkaar plakt
     
  12. Acropilot

    Acropilot Guest

    waarom antwoord jij op een topic van een jaar, en dat is niet spammen, ben heeft gewoon zijn berichtjes weg gehaald, ik denk eerder dat jij degene bent die hier aan het spammen is hoor :?
     
  13. WVT

    WVT Guest

    ik heb een tijdje geleden ook een easystar gekocht, en ik heb zelf leren vliegen (met alle gevolgen van dien...) na enleke keren zwaar crachen is de neus afgebroeken, en toen heb ik die in polyester nagebouwt. Door de batterijen meer naar achter te schuiven klopt het zwaartepunt opnieuw. en nu vliegt hij nog steeds goed!
     

Deel Deze Pagina