Easystar niet standaard adviseren aan beginners

Discussie in 'Beginners' gestart door Henri Zikken, 5 apr 2011.

  1. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Ik zie het in dit forum bij nagenoeg elke beginner; koop een easystar.

    Dat is naar mijn mening een slecht advies om als standaard te geven.

    Voor ik verder ga: de easystar is een prima ding, vliegt goed, valt snel mee te vliegen voor een beginner, enzovoort.

    Dat staat wat mij betreft buiten kijf, hoeven we wat mij betreft dus geen discussie over te hebben.

    Echter: zeker voor jonge mensen, is de easystar ook snel saai. Je moet er dan aan gaan verbouwen, andere motor, ailerons, enzovoort, maar het blijft 'net niet' dan.

    Als advies voor een ouder iemand, of voor iemand die wil gaan zweven; prima.

    Ik denk echter dat het gros der mensen die hier komt vragen, veel beter geholpen is met andere opties.

    Een gewone hoogdekker trainer met rolroeren, is imo een veel beter advies dan de easystar waarmee je hiermee doodgegooid wordt.

    In het echt heb ik meerdere mensen zien starten met een easystar, en het resultaat is onveranderd hetzelfde; na korte tijd komt men na het landen gapend teruglopen en gaat men op zoek naar een ander toestel..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 mei 2011
  2. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik adviseer gewoon wel de Easystar.

    Ook lessen wij er mee (naast hoogdekkers) op de club.

    Niks mis mee . :D

    Mvg Johan
     
  3. ejvww

    ejvww

    Lid geworden:
    21 jul 2009
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Den Haag
     
  4. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest



    Het gaat om de persoon aan wie je het adviseert.

    Als er een 16 jarige bij jullie op het veld komt die aangeeft te willen beginnen, en interesse te hebben in 'stuntvliegen', vind ik een easystar adviseren ronduit een slecht advies.

    Natuurlijk staat het je vrij dat advies te geven, dat kan niemand je verbieden.

    Ik wilde mensen hier er eens over na laten denken hoe goed dat advies nu eigenlijk is, het gros roept maar wat ze anderen hebben horen roepen..

    Als iemand na korte tijd al is uitgekeken op z'n eerste kist, was dat een desinvestering en slecht voor de hobby, zo iemand kan ook zomaar afhaken.

    Voor jongere mensen is het qua budget een slecht advies, dan maken ze hun geld op aan een easystar en na een maand vervelen ze zich er stierlijk mee.

    Bij ons was er nog 1 die probeerde er dingen mee af te werpen, maar daarna verdween het ding ook al snel in de kast wegens uitermate saai.
     
  5. Awol

    Awol

    Lid geworden:
    22 feb 2006
    Berichten:
    1.421
    Locatie:
    Nistelrode
    Wat een vreemde redenatie..... Het feit dat het een goedmoedige kist is die makkelijk te vliegen is zou jou tegenhouden om m een beginner aan te raden???
    Snap t niet...... Icm een simpele brushless setup is dit ook voor gevorderde vliegers een erg leuke kist. Altijd met plezier mee gevlogen ook toen ik met 2m benzine-kisten vloog.....
     
  6. ejvww

    ejvww

    Lid geworden:
    21 jul 2009
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Den Haag
    Laat ik het anders zeggen de EZ is ruim voldoende. Maar er is een beter alternatief bijvoorbeeld omdat het model minder kost, standaard een borstelloze motor en rolroeren heeft.

    Zie het als rapport cijfers.
    De EZ krijgt een 7. Een prima cijfer ruim voldoende.
    Een ander model krijgt 8,5 ook ruim voldoend, maar hoger als een 7.

    Als je me dan vraagt wat vindt je beter een 7 of 8,5.
    Dan kies ik voor de 8,5.
     
  7. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Bij ons is ook weer een jongere begonnen die met een eigene easystar Cloon lest .

    Die zal in 1-2 jaar ook wel willen stunten.

    Maar leert eerst vliegen met een makkelijke kist zoals de Easystar.

    En ik durf te wedden dat de meesten die uitgekeken zijn op een Easystar op ons veld geen 10 rondjes redden in 2 m hoogte . :D

    Mvg Johan
     
  8. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ik vind het vreemd daat men zo snel op die easystar uitgekeken is. Ik ben pas aan mijn 4de bezig. ok,ok, ze waren allemaal wel lichtjes gemodificeerd, maar ook met een nog originele easystar heb ik nog veel plezier. En nee, ze zijn niet kaopt door crashes, maar door te hoge krachten op het schuim door de extreem grote roeruitslagen (rollen, loopings en zelfs snaprollen zijn geen probleem voor mijn easystar)

    Pas als je kunt lezen en schrijven met de easystar zou hij mogen beginnen met vervelen.

    Wij staan elke clubavond tegen 21:00 uur rondjes over het veld te vliegen op een cm of 10 boven de grond. Soms raakt de vleugeltip de grond, en dan moet je toch alles in het werk stellen om te kunnen blijven doorvliegen. Het liefst doen we dat met meerdere modellen tegelijk. Eentje constant voorop en de rest volgt.
    Ik ben bij ons op de club de enigste die met rolroeren vliegt op de easystar, maar als ik zo laag rondjes draai stuur ik alles met richtingsroer, en dat is nog steeds het originele formaat met wel bijna haakse uitslagen.


    Maar wat zou je dan willen adviseren als beste trainer voor de jeugd. In mijn optiek zijn er maar een paar, de twinstar, de easycub of funcub, of de diverse soorten calmato's, en verder nog wel enkele brandstof modellen die lijken op de calmato's of wil je terug naar de charter welke ook een hele goede trainer is.
     
  9. ejvww

    ejvww

    Lid geworden:
    21 jul 2009
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Den Haag
    De kisten die jij noemt zijn inderdaad goede beginnersmodel. Zelf heb ik met de volgende modellen gevlogen:
    EZ (Multiplex), de hawk, rockie (Graupner), clouds fly en Arrow (BMI).

    De laatste vindt ik persoonlijk de beste keuze. Op de club laat ik verschillende beginners ook met mijn kist vliegen zodat ze het zelf kunnen voelen hoe het model vliegt. De beginner kan zelf een keuze maken waar hij liever mee vliegt, maat heeft al wel met verschillende modelen kunnen vliegen. Een ervaring is met een toestel is anders dan alleen lezen achter je computer. Dit betekend dan wel dat er verschillende leden op de club een verschillend toestel bij zich moeten hebben en een vreemde daarmee willen aten vliegen.
     
  10. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ik heb met alle toestellen die ik opgenoemd heb (en nog veel meer) zelf gevlogen en les gegeven en weet dus waarover ik praat als ik advies geef.

    In mijn optiek zijn er eigenlijk maar 2 echte trainers, dat zijn de al oude rood witte charter en de "moderne" easystar.

    En als je dan de easystar zo modificeerd als dat ik hem heb (Mega 16-15-5 met een 5x4 prop, rolroeren met bijna haakse uitslagen, rolroeren als flap en als spoiler. en het hoogteroer en richtingsroer origineel maar dan met haakse uitslag) kun je weer enkele jaren vooruit.
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ja, want de wit-rode charter is weer totaal ongeschikt voor beginners ;)
     
  12. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Ik snap de redenatie ook niet. als je wilt leren vliegen moet het juist niet te moeilijk. Met een standaard EZ beginnen is helemaal niet verkeerd. Gaat het fout dan is de EZ door zijn oersterke constructie zo weer gerepareerd. Heb je het onder de knie dan even simpel een paar ailerons erin maken. Eventueel een BL setup erin en je kunt weer flink verder. Inverted vliegen is zo makkelijk aan te leren zonder veel risico op grote schade. En ben je hem zat dan heb je waarschijnlijk in korte tijd goed leren vliegen wat met een ander toestel veel langer had geduurd. En een desinvestering is een EZ echt niet, je kunt ze makkelijk weer verkopen, misschien zelfs aan een volgende beginner.

    Dus je titel vind ik wat te belerend. Het kwam op mij over als "nooit meer een EZ adviseren aan een beginner :teacher:"

    Waarom niet gekozen voor "Redenen om een EZ wel/niet te adviseren aan een beginner"?

    Nogmaals, ik adviseer de EZ met droge ogen aan elke beginner. Bij ons op de club vliegen ook ervaren piloten nog met een EZ. Gewoon een beetje spelen.
     
  13. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Stemmen?

    Mvg Pascal.
     
  14. ejvww

    ejvww

    Lid geworden:
    21 jul 2009
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Den Haag
    Blurp ik ben het eens met jou standpunt. Dat de titel belerend kan over komen. Misschien is het zin voller om te discussie te hebben over wat wel goed is. Wellicht is het zinvoller om een scoringmodel te maken waarbij een model op verschillende onderdelen punten krijgt. Een model scoort 1 punt per onderdeel, zoals goede vliegeigenschappen, borsteloze motor, borstelloze regelaar, rolroeren, repareerbaarheid, kwaliteit, etc.
     
  15. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Er is niks leuker om een beginner na een paar uur simmen
    Binnen een half uur te zien vliegen met een ez.
    Ik heb er 3 meegenomen uit Duitsland en iedereen was binnen een dag zelf vliegend.
    Tuurlijk wilden een paar na een maand een ander tuigje maar niemand klaagde dat hij beter direct met een ander tuigje had kunnen beginnen.
    En ik durf te wedden dat het merendeel van de hedendaagse beginners niet kan vliegen,Zeker niet zonder een dikke motor er in.
    En ook zeker niet alles uit een ez haalt wat er in zit .

    Maar iedereen is anders en zo hoort het ook .
     
  16. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Er is niks leuker om een beginner na een paar uur simmen
    Binnen een half uur te zien vliegen met een ez.
    Ik heb er 3 meegenomen uit Duitsland en iedereen was binnen een dag zelf vliegend.
    Tuurlijk wilden een paar na een maand een ander tuigje maar niemand klaagde dat hij beter direct met een ander tuigje had kunnen beginnen.
    En ik durf te wedden dat het merendeel van de hedendaagse beginners niet kan vliegen,Zeker niet zonder een dikke motor er in.
    En ook zeker niet alles uit een ez haalt wat er in zit .

    Maar iedereen is anders en zo hoort het ook .

    ps mijn eerste ez was 6 jaar oud en had wel 5 verschillende setups gehad
    Voor hij wegvloog nooit weergevonden .
     
  17. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Dat is nu juist het punt. Dan ga je dus modificeren. Een 'van-de-plank' easystar is heel dociel en goedmoedig. Dat is juist de reden dat mensen er snel op uitgekeken raken.

    Dan moet je dus gaan modificeren, wat geld kost.. en daar zit 'm nu juist de crux, men blijft dan geld uitgeven om iets te maken van een kistje wat het eigenlijk niet is.

    Als je klein schuim wilt, is een minimag dan al beter. Voor echt jonge mensen zou ik nog eerder een parkmaster aanraden dan een easystar. Dan moeten ze in het begin mss wat op hun tenen lopen, maar hebben ze wel een model wat op termijn alles kan, en tot die tijd best een stootje kan hebben. Kleiner/goedkoper: een simpele shockflyer.

    De Calmato de WOT trainer, multiplex mentor, zijn allemaal wat groter maar een nog beter begin.

    In dit forum kan geen beginner ongemerkt binnenwandelen of iemand slaat 'm met een easystar om z'n oren, zonder te kijken naar leeftijd, budget, enzovoort.

    Als iemand bv. een ruimer startbudget heeft, is een grotere trainer zoals voornoemde, in mijn ogen echt meer geschikt. Is het budget krapper, maar is het iemand met hoge kans op 'snel doorgroeien' (lees: onder de pak-m-beet 25), dan beter omzien naar een kistje wat wat uitdagender is.
     
  18. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Henry, als je een beginner een tijdje op zijn tenen laat lopen omdat het model niet echt geschikt is als beginnersmodel valt die leerling zeer snel af. En helaas heb ik dat al enkele keren meegemaakt. Afvalllen door te beginnen met een simpele en eenvoudige trainer heb ik nog niet echt meegemaakt. Wel dat de sprongen naar vervolg modellen soms te groot zijn, maar dat komt ook veelal door gebrek aan ervaring.

    Vroeger en ja daar hak ik nog wel eens vaker op kocht je een trainer ala Charter en daar vloog je mee totdat hij echt op was en dat duurde vaak 2 tot 4 jaar. In die tijd bouwde je een Puma of iets wat daar op leek en dat was dan je vervolg model waarmee je weer ging lessen omdat er rolroeren op zaten. Gelukkig was dit lessen alleen maar wennen aan de iets andere reactie op de roeren en het aanleren van het sturen van 4 functies. Wat hier ook wel aan bijdroeg was dat de kostprijs voor de spullen toen vele malen hoger was dan nu.

    Als instructeur is het ook vele malen moeilijker om een leerling iets aan te leren met een model als de parkmaaster of zo. Het duurt dan vele malen langer voordat hij precies doorheeft hoe die moet sturen en waarom hij dat moet doen.

    Als de beginner een groter budget heeft dan verwijs ik hem ook wel naar de grotere trainers en dan bijvoorkeur naar de Mentor van MPX.

    De modificaties die ik heb aangebracht aan de easystar kosten niet veel, je hoeft eigenlijk maar 2 extra servo's te kopen en als je daar die goedkope HXT 9 servo's voor neemt is dat ruim voldoende. Een motor upograde kan ook smpel en goedkoop. Als je de standaard motor hebt kun je die al eens vervangen door een Jamara Pro 480 borstelmotor (10 euro)en dan kom je al aardig in de buurt van het vermogen dat ik er nu op heb, mits je met 3s vliegt. Een nieuwe regelaar hoeft dan veelal nog niet.
     
  19. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    wat is er nou mooier om op een mooie zomerdag met een easystar lekker rond te tuffen
     
  20. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Helemaal eens met je laatste post Theo .

    Vroeger begon je te leren bij het begin .

    Nu door het ARF tijdperk en China markt willen mensen vaak te hoog beginnen.
    Dat raden wij ook sterk af.

    Op onze club word in moment door een dame ook les genomen met een Easystar , bij veel wind word er over gestapt op een Trainer 60 van Graupner.
    Maar het liefst vliegt ze met de Easystar waar het landen op ons veld ook al regelmatig lukt. :yes:

    Mvg Johan
     

Deel Deze Pagina